FOLLOWERS

Tuesday, 31 August 2010

INGAT MELAYU/ ISLAM : PENCEROBOHAN TERHADAP ISLAM BERMULA DARI SURAU : DYMM RAJA NAZRIN !!!




Mesej Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah ini cukup jelas dan mudah difahami.Ia boleh dilihat dalam konteks berbagai polimek politik yang melanda negara sekarang.Baginda tidak berselindung dalam mengingatkan umat Islam di negara ini agar tidak terbawa dalam persaingan mengejar pengaruh hingga ‘ membuka laluan’ membolehkan bukan Islam melakukan pencerobohan dan kemusnahan.

"Pencerobohan besar bermula dari perbuatan kecil. Ia mungkin bermula dari sebuah surau, atau sebuah madrasah, atau sebuah masjid atau sebuah mimbar. Ia bermula daripada satu ungkapan,ucapan,khutbah,takzirah atau doa,” titah baginda
Baginda bimbang jika dalam menghadapi pencerobohan kecil, umat Islam masih belum insaf, masih berdegil dan masih sombong mempertahankan ego, masih memilih untuk bertelagah, maka umat Islam sebenarnya telah memberikan petanda yang salah; petanda seolah-olah menggalakkan pencerobohan lebih besar.

Menurut baginda, penderitaan dan penghinaan yang menimpa sebahagian umat Islam di dunia terutama contoh-contoh ketara di Palestin, Afghanistan dan Iraq, bermula dari pemesongan yang berlaku di kalangan pemimpin hingga mereka sendiri membuka laluan yang membolehkan bukan Islam melakukan pencerobohan dan kemusnahan.

Serentak dengan itu Raja Nazrin menyifatkan pemimpin Islam yang memilih untuk bertelagah dan bersaing mencari pengaruh, sehingga tergamak melakukan perkara-perkara ekstrem yang mencemar agama dan maruah ummah, sebagai golongan yang telah menyimpang dari prinsip asas Islam.

Ini kerana prinsip asas Islam sentiasa menyeru kepada perpaduan ummah, titah baginda sempena Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPeim) peringkat negeri serta sumbangan Aidilfitri Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPK) di Ipoh Isnin.

"Umat Islam di negara ini kini berada dalam suasana kritikal, bagaikan tenggelam punca, bagaikan bersedia berpaut kepada apa sahaja yang dapat dicapai untuk terus timbul dalam arus yang mungkin membawa mereka menuju kepada penghujung yang amat membimbangkan," titah baginda.

Umat Islam wajib mengambil pengajaran sebelum nasi menjadi bubur, tegas baginda.

"Ingatlah! Sedarilah! Insaflah! ketika umat Islam jatuh dan menjadi lemah, janganlah diharap ada pihak yang akan bersimpati untuk membela nasib mereka. Masa hadapan dan penentuan nasib umat Islam berada di tangan umat Islam. Selagi umat Islam kekal bersatu dan teguh berpadu, tidak ada pihak yang boleh meruntuh atau menjatuhkannya.
Kejatuhan umat akan berlaku apabila umat memilih untuk tidak bersatu malah saban hari terus menghakiskan kekuatan di antara satu sama lain," titah baginda.

Baginda bertitah jika para pemimpin di peringkat tertinggi organisasi memperlihatkan contoh teladan bersefahaman, saling membantu dan saling bekerjasama, pengikut di bawah tentunya akan dapat bertaut erat.

"Bahawa pemikiran, perkataan dan tindak laku pemimpin itu akan dijadikan teladan ikutan dan menjadi penentu arah kepada pengikut, kerana itu, jika pemimpin bertelagah maka pengikut akan turut berpecah," titah Raja Nazrin.

"Berbahagialah ummah, jika barisan pemimpin Islam dan organisasi berteraskan Islam senantiasa berusaha menjalinkan semangat persefahaman serta senantiasa bergerak ke arah membina jambatan kerjasama; tentunya pemikiran, tenaga dan sumber umat Islam akan menjadi lebih produktif dan ukhuwah di kalangan ummah akan menjadi lebih teguh," titah baginda.

Raja Nazrin turut mengingatkan para pemimpin bahawa selagi golongan fakir miskin wujud di negara ini, mereka masih berdepan cabaran dan tanggungjawab besar untuk memastikan pengagihan sumber kekayaan negara berlaku secara adil dan saksama.

"Kewujudan fakir miskin harus juga menginsafkan warga yang telah hidup senang, warga yang telah mendapat banyak nikmat serta kemudahan, untuk tidak bersifat tamak, bernafsu membolot seluruh kekayaan tanpa menghiraukan penderitaan golongan yang masih miskin dan susah.
Usaha membantu fakir miskin - usaha membasmi kemiskinan adalah satu jihad. Agihan pendapatan yang lebih saksama merupakan satu kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh para pemimpin yang memegang amanah pemerintahan," titahnya.

Baginda bertitah keadilan sejati masih belum tercapai sepenuhnya selagi agihan kekayaan yang saksama tidak dapat dipenuhi, sehingga menyebabkan jurang pendapatan yang ketara antara orang miskin dan kaya.

"Apatah lagi jika cara kekayaan terhimpun kepada kumpulan tertentu yang diperoleh melalui pemberian yang tidak mematuhi amalan pengurusan yang telus lagi teratur, titah baginda.- 30/8/2010

Penghuni Gua : Dengan PAS semua boleh dan halal. PKR jangan cerita lah. Semua boleh dan semua konspirasi. Ingatan DYMM Raja Nazrin ni pun kalau di baca oleh pemimpin PKR , mungkin dikatanya konspirasi DYMM Raja Nazrin dan kerajaan. DAP jangan ceritalah !!!! DAP dah dapat tongkat sakti dari PAS dan dai " ulama terulung " iaitu DSAI.

MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !!



SELAMAT HARI MERDEKA. SEMOGA NEGARA TERUS AMAN DAN MAKMUR DAN DIRAHMATI ALLAH SENTIASA. MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !.

Monday, 30 August 2010

BARU NAK BERKOKOK !!!!

( Wajah-wajah ulama politik PAS )

SHAH ALAM: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, hari ini mencadangkan supaya satu peraturan lebih terperinci digubal berhubung cara dan tatasusila yang mesti dipelihara ketika menggunakan dan memasuki surau serta masjid di Selangor.

Beliau berkata, peraturan yang lebih jelas seperti jenis pakaian yang sesuai serta jenis tudung yang dipakai juga perlu diperincikan bagi memudahkan ia difahami oleh pihak yang mengunjungi surau atau masjid. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : baru nak berkokok exco agama Selangor ini berkaitan isu si kafir memasuki masjid. Dia baru sedar dan baru nak gubal peraturan , kalau bukan islam nak masuk masjid perlu pakai tudung dan sebagainya.

2. Wahai Dato air mata!!!!! Lama dah peraturan tu ada. Kena pakai tudung kalau nak masuk masjid. Sama seluruh Malaysia. Juga peraturan lain pun ada. Cuma pelakon air mata si Hassan ini masih meratap kot sebab sekarang dia tak berani berkokok bimbang si khaled gereja bidasnya semula.

3. Untuk makluman pelakon air mata dan yang sepuak dengannnya: Jadi begini kerana ulama politik hanya melihat keuntungan politik. Itu aje masalahnya. Bukan tak ada peraturan. dah berpuloh tahun peraturan dan adap memasuki masjid itu berjalan. Termasuk di negari Kelantan iaitu di negeri ulama besar TGNA. ............Cuma kerana politik , mata Tok Guru pun jadi buta. Peraturan dan adap pun di selit di celah serban dan jubah . Matlamat menghalalkan cara. Itulah PAS......................

4. PAS....................Parti serba mungkin. Hasan, Hasan. Baru nak berkokok!!! Dah 4 kali siang dan 4 hari malam dah. Baru kini nak berkokok!!!!! Pejuang islam ke dia ni ?. Cakap nak hudud lah dan sebagainya. Nak berkokok isu ini pun penakut dan menjadi bacul semuanya. Mengapa? Kerana politik semua. Hudud ke mana apa ke mana. Keluar pulak fatwa Mustafa Ali, hudud hanya 1 juzuk aje. Kena tumpa pada yang lain dulu. Hudud kurang penting. ...Itu katanyalah. Tak kafir pulak bila Mustafa Ali kata begitu!!!
5. Hasan, Hasan,...................................Baru nak berkokok!!!!! Ish ish ish ish ish ish !!!!!!

JAHANAM : SAMA TAPI TAK SERUPA !!!

Dipetik dari : Malaysia Instinct Com


Penghuni Gua : Sama tapi tak serupa. Gambar dan penerangan ini dapat menjelaskan kemaruk dari parti ajaran sesat di Malaysia itu. Semua halal walaupun ia menjejaskan sensitiviti umat islam. Janji mereka untung dari segi politik. Dulu fatwanya , politik suku agama suku jadi kafir. Sekarang politik suku , agama suku yang diamalkan oleh PKR dan DAP, halal pulak. Sekarang tak usah nak laksana hudud. Nak sebut hudud pun takut. Cakap boleh le !!!!!!

2. Nakkan penerangan lanjut mengenai gambar diatas sila KLIK

MALAYAN LAW JOURNAL : KES PERIHAL DAGANGAN / TANDA HARGA !!!


[1993] 1 MLJ 82
Liew Jee Chin v Public Prosecutor
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (KUCHING) — CRIMINAL APPEAL NO KG 24 OF
1992

Judges RICHARD MALANJUM JC

Date 24 OCTOBER 1992

Citation [1993] 1 MLJ 82


Catchwords:

Criminal Law — Price Control Act — Failing to display price tags — Breach of Price Control (Indication of Price by Retailer) Order 1977 — Whether it is an offence under the Price Control Act — Whether provisions under the Order were ultra vires — Price Control Act 1946 ss 12, 13, 15 & 22 — Price Control (Indication of Price by Retailer) Order 1977 arts 3 & 5

Criminal Procedure — Want of authority of prosecuting officer — Whether power was delegated to him — Whether trial was a nullity — Price Control Act 1946 s 17 — Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) ss 380(ii)(b) & 422

Bahasa Malaysia Summary:

Pemohon sedang berniaga di Penrissen Road, Kuching apabila kedainya diserbu oleh pegawai dari Kementrian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Telah dijumpai bahawa pemohon telah gagal mempamerkan teg harga pada 157 gulung kain tekstil. Pemohon dituduh kerana melanggar perkara 3 dan 5 di bawah ‘Price (Indication of Price of Retailer) Order 1977’ (‘Aturan itu’), suatu kedi bawah s 22 Akta Kawalan Harga 1946 (‘Akta itu’). Pemohon telah mengaku salah dan dihukum membayar denda RM1,000 dan jika tidak dibayar penjara satu bulan. Beliau telah membuat rayuan keatas sabitan dan hukuman itu.

Dalam rayuan, ditegaskan bahawa oleh kerana pemohon telah mengaku bersalah, rayuan tidak boleh dibuat atas sabitan itu. Beliau telah menimbulkan dua perkara per, pertamanya, bahawa perkara 5 Aturan itu adalah ultra vires dan walaupun perkara itu ultra vires, tidak ada penalti, kerana s 22 Akta itu tidak merangkumi Aturan itu; dan keduanya, pembicaraan itu batal kerana pegawai pendakwa tidak mempunyai kuasa.

Diputuskan:
Diputuskan, membatalkan sabitan dan mengarahkan supaya perbaru diadakan
:

(1) Perkara 5 adalah suatu peruntukan di dalam Aturan itu yang mekesalahan. Walaupun s 13 Akta itu tidak dengan jelas memberi kuasa kepada ‘price controller’ untuk membuatnya suatu kesalahan kerana peruntukan di dalamnya tidak dipatuhi, s 40(2)(a) Akta Tafsiran 1948 and 1967 memberi kuasa itu. Oleh itu, perkara 5 tidak ultra vires Akta itu.

(2) Aturan itu harus dibaca seolah-olah suatu peruntukan di dalam Akta itu. Apabila suatu statut membolehkan suatu pihak berkuasa memperaturan, suatu peraturan yang dibuat di bawah Akta itu menjadi, untuk tujuan mematuhi atau tidak, suatu peraturan Akta itu. Oleh itu, apabila suatu perkara di dalam Aturan itu dilanggar, ia merupakan suatu kesalahan terhadap atau kegagalan menurut peruntukan Akta itu dan boleh dihukum di bawah s 22.

(3) Pegawai pendakwa bertanggungjawab untuk penguatkuasaan Akta itu. Beliau diberi kuasa untuk mendakwa kesalahan di bawah s 17 Akta itu. Dari segi ini, s 380 Kanun Acara Jenayah (FMS Cap 6) tidak mensyaratkan pematuhan yang tegas. Pemohon juga tidak dapat menunjukkan bahawa beliau telah dimudaratkan atau bahawa terdapat kegagalan keadilan oleh kerana pegawai pendakwa tidak mempunyai kuasa.

(4) Supaya hukuman diringankan, di perbicaraan peringkat pertama, petelah menyatakan bahawa beliau adalah seorang tukang jahit dan bukan seorang peruncit. Akuan bersalah itu sepatutnya ditolak pada peringkat itu dan kes itu sepatutnya dibicarakan.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

TAK HABIS-HABIS LAGI DATO SAIFUDDIN NI ????






PULAU PINANG 29 Ogos - Perbincangan mengenai cadangan supaya mahasiswa dibenarkan aktif berpolitik akan diteruskan dengan pelbagai pihak termasuk parti-parti politik.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, beliau sendiri akan bertemu Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan dan Ketua Pemuda Gerakan, Lim Si Pin minggu depan untuk tujuan itu. Berita lanjut : KLIK

Penghuni : PG ingatkan isu ini dah tutup. Rupanya Dato Saifuddin ini tak habis-habis lagi mencanangkan isu ini untuk kepentingan peribadi dan politik peribadinya.

2. Tiga minggu lepas Menteri Pengajian Tinggi dan TPM Muhyiddin Yassin dah beri kata putus. Isu ini dah ditutup dan status quo kekal. Tetapi Saifuddin ini nampaknya keras kepala. Ia masih nak memanjangkan isu ini lagi.

3. Nak tanya juga Saifuddin : Sejak AUKU diperkenalkan oleh kerajaan dulu, ada masalah ke untuk mahasiswa bergerak dan berpesatuan? Tak ada pun. PG dan Saifuddin sendiri pun bersama PG dulu tak ada masalah nak anjurkan berbagai program di UM. Termasuk memanggil DSAI untuk mendengar pandangannnya mengenai ISA sehingga DSAI masa itu Menteri Pertanian, mengetap bibir di forum tersebut , dengan nengucapkan berkali-kali akan membalas dendam sekiranya ia menjadi PM terhadap mereka yang menahannya di bawah ISA. ( Di sebutnya nama pegawai-pegawai polis yang terlibat menahan dan menyoal siasatnya. Tak ada masalah pun kami nak berpolitik dan berpesatuan!!!

4. Satu lagi soalan kepada Dato Saifuddin yang nak tunjuk bijak ini, tak bagus ke mahasiswa keluaran AUKU ini termasuk Safuddin? Mana mahasiswa yang bagus sebelum AUKU diujudkan? DSAI? Bagus cakap aje boleh le. Tindakan dan kelakuannya hampas.

Nota : Nak tahun juga , apa berlaku di Yayasan anda di mana Saifuddin mengajar dulu!!!!! Amat baik sangat beliau dengan DSAI. Itu yang PG ragu tu. Namanya juga berkumandang untuk bersama DSAI bagi merealisasikan pelan 16 Sep. Ada apa-apa kot????? Saifuddin ini , nampaknya kerjanya dan hasil kerjanya tak ada pun. Cakap dan berpolitiik aje yang lebih !!!! Gugurkan aje. Perabihkan boreh aje !!!!!

xxxxx Jangan kelihatan , besar sudu dari kuahnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sunday, 29 August 2010

TUNTUT HAK KAUM TIDAK " RACIST " : A. KADIR JASIN !!!!

( Saiz otak Melayu Islam dalam PKR dan PAS )

Dipetik dari blog : Dato A. Kadir Jasin




SAYA tertarik dengan hujah pembahas Affendi Hussain dalam posting berjudul “Apa Salahnya Bunyi Masjid Lantang.” Affendi, antara lain, berkata:

1. Ada yg nampak Perkasa saja tetapi buat2 buta dgn Dong Zong & Hindraf.. itu hipokrit politaik perkauman namanya..

2. Bolanya skrg terserah kpd PAS..di bulan Ramadhan ini Allah s.w.t dah buka hijab tembelang mereka..alasan tidak tahu/kenal Islam tak boleh terima, takkan semuanya UMNO salah..PAS sendiri bukan "new player" dunia politik & dah wujud sebelum merdeka.. tetapi pelik masih bersangka baik dgn pemimpin2 chauvanist bukan islam ini yg terbukti tak berubah w/pun setengah abad..kalau tiba2 berubah itu tandanya ibarat buang tebiat nak mati analoginya..

3. Saya lebih suka PAS dibawah kepimpinan arwah Fadhil Noor yg konsisten & berintegriti tanpa kompromi..tak seperti hari ini..

4. Kalau MCA keluar BN gabung DAP lagi senang kerja menala kita..tak perlu lagi 'honour' segala kuota menteri2 & apa2 peruntukan kpd mereka lg..biar kita tengok brp kerusi yg mereka akan menangi dgn kaum mereka sendiri..

5. PAS & UMNO..walaupun tak bergabung..harap biar jelas dlm bab hukum hakam Islam..biarlah perjuangan itu selari..sama2 akan sampai destinasi..

Reaksi saya, secara ringkasnya, adalah seperti berikut:

1. Walaupun Pas telah wujud sebelum merdeka, tetapi Pas adalah baru/mentah dalam isu perkongsian kuasa dengan bukan Melayu dan bukan Islam. Ketika dalam Barisan Nasional antara 1974 dan 1977, Pas bukan kuasa penentu. Lagipun, waktu itu kepemimpinan Pas di bawah Allahyarham Mohd Asri Muda adalah sederhana dan terbuka;

2. Tradisi kepemimpinan sederhana dan terbuka ini berterusan di zaman Allahyarham Fadzil Noor;

3. Kepemimpinan Pas kini berpecah kepada golongan agama ortodoks yang diketuai oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat, golongan agama berideologi diwakili oleh Abdul Hadi Awang dan golongan yang bukan dari aliran agama.

4. Pas bergabung dengan DAP dalam Pakatan Rakyat atas daya usaha Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim. Pas terhutang budi kepada Anwar kerana pemecatannya daripada kerajaan dan Umno pada tahun 1998 menguntungkan Pas. Pas mendapat undi protes dan undi simpati penyokong Anwar dalam pilihan raya umum 1999;

5. Pas dan DAP adalah dua entiti yang sangat berlainan. Pas mengaku berdiri atas landasan Islam seperti dimanifestasikan oleh aspirasi Negara Islam dan pelaksanaan Kanun Jenayah Hudud manakala DAP bersumpah darah mahu menegakkan negara sekular di Malaysia;

6. Manakala Pas terus memberi pelbagai alasan mengenai pendirian DAP berkaitan Negara Islam dan Hukum Hudud, DAP secara terang terangan menolak dengan alasan Negara Islam dan Hukum Hudud bukan agenda PR;

7. Kerana masalah dalamannya sendiri, PKR semakin tidak berdaya menjadi orang tengah bagi leraikan pertikaman lidah antara Pas dan PKR. Akibat peletakan jawatan Ahli Parlimennya, PKR sudah hilang kedudukan sebagai parti induk PR kepada DAP;

8. Sebenarnya, tanpa PKR sebagai pemangkin, hubungan PAS-DAP adalah tidak relevan dan akademik. Pas tidak memerlukan DAP untuk memerintah Kedah dan Kelantan, manakala DAP tidak memerlukan Pas untuk memerintah Pulau Pinang. Tanpa PKR yang kuat, persepakatan Pas dan DAP sukar dipertahankan kerana dasar yang terlalu berlainan;

9. MCA dan DAP tidak akan bergabung kerana komponen MCA akan pupus jika bergabung dengan DAP. Lagipun kewujudan dua parti Cina -- sebuah di pihak BN dan sebuah di pihak PR -- jelas menguntungkan masyarakat Cina. Permainan wayang antara MCA dan DAP memaksa Kerajaan BN dan kerajaan-kerajaan negeri PR melestarikan (mempertahankan) hak kaum Cina.

10. Daripada aspek demografi, pakatan DAP-MCA tidak mungkin memperoleh kerusi yang banyak dalam pilihan raya. Mereka masih memerlukan sokongan orang Melayu. Untuk itu, mereka memerlukan bekerjasama dengan parti Melayu/Islam.

11. Dalam PRU ke-12 tahun 2008, Umno bertanding 117 kerusi Parlimen dan menang 79 (67.52%), MCA bertanding 40 memang 15 (37.5%), Gerakan bertanding 12 memang 2 (16.6%) dan MIC bertanding 9 menang 3 (33.3%). Yang ditolak pengundi adalah parti-parti bukan Melayu BN. Umno berupa parti BN paling berjaya dalam pilihan raya itu.

12. Dengan ketewasan di Pulau Pinang kepada DAP, adalah sukar bagi Gerakan bangun semula. Sengaja diingatkan yang Gerakan, sebagai parti pembangkang, mengalahkan MCA di Pulau Pinang pada tahun 1969 dan memerintah negara itu hingga 2008 (39 tahun). Adalah tidak mustahil pengundi bukan Melayu akan memberi peluang kepada DAP memerintah negeri itu untuk jangka masa yang panjang;

13. Mengenai harapan pembahas Affendi “ Pas dan Umno walaupun tak bergabung, harap biar jelas dalam bab hukum hakam Islam -- biarlah perjuangan itu selari”, saya kurang yakin kerana terdapat anasir-anasir pelampau dan anasir-anasir yang memandang remeh hal agama dan bangsa dalam kedua-dua buah parti itu. Sementara yang lain pula terlalu selesa dan yakin bahawa kedudukan agama Islam dan bangsa Melayu terjamin kerana termaktub dalam Perlembagaan;

14. Baru-baru ini saya terbaca sejarah mengenai Islam di wilayah autonomi Tatarstan di Russia. Menurut cacatan penulis dan pengembara Arab, Ahmad ibni Fadlān, Islam diperkenalkan di wilayah itu pada abad ke-10 iaitu sekitar tahun masihi 922. Negara Islam Tatarstan wujud hingga tahun 1552 apabila ia ditakluki Tsar Ivan IV. Tsar Ivan yang terkenal dengan jolokan “Ivan The Terrible” kerana kekejamannya, memaksa umat Islam memeluk Kristian dan menjelang tahun 1593 habis semua masjid dimusnahkannya. Hanya mulai tahun 1766, Tsarita Catherine II membenarkan masjid didirikan semula.

15. Sementara itu, dalam satu laporan BBC, Tatarstan sedang hebat mempromosikan makanan halal di kalangan 3.8 juta umat Islamnya.

16. Mengenai fokus kepada Perkasa tetapi lupa kepada Dong Zong dan Hindraf, ia adalah petanda kepada sikap apologetik sesetengah pemimpin Melayu yang penakut dan cetek pemikiran. Mereka termakan hujah bahawa sesiapa saja yang mempertahankan hak Melayu adalah “racist” manakala kaum-kaum lain yang mempertahankan hak mereka, itu dianggap hak asasi mereka;

17. Kesimpulannya bila Melayu pertahan atau tuntut hak, dia adalah rasis, tetapi seorang Cina atau India yang pertahan atau tuntut hak bagi kaumnya, tindakannya itu bukan rasis tetapi sah (legitimate).

18. Ceteknya daya artikulasi mereka sehingga ada anak pembesar dan nasionalis Melayu yang dilaporkan memberitahu khalayak Cina yang dia juga pendatang di Tanah Melayu seperti Tan Cheng Lock.

19. Jelaslah orang “Melayu” seperti ini sama ada buta sejarah (atau buta minda) sehingga tidak tahu (atau menafikan) wujudnya Dunia Melayu, Nusantara dan Kepulauan Melayu (the Malay Archipelago).

20. Apa pun, saya mengucapkan selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-53 pada 31 Ogos dan berharap kita menjadi rakyat Malaysia yang lebih beriman, berilmu dan berbudi.

Posted by A KADIR JASIN at 3:03 AM

Penghuni Gua : Fikirkan pengundi muda. Fikirkan baik-baik masa hadapan anak cucu kita. Jangan syok atas angin sahaja dalam polirik. Strategi melindungi bangsa penting. Menang tetapi bangsa tergadai buat apa. Tak lebih seperti si pandir. Itulah akan terjadi jika PAKATAN yang berkuasa. Apa lagi jika peliwat / penjenayah dibenar menaiki tahta. Jahanam negara. Halal haram sama sahaja.

Nota : Tuntut hak kaum tidak rasis jika hak yang dituntut adalah termaktub dalam perlembagaan. Hak kita sebagai Melayu Islam, termaktub dalam perlembagaan. Jadi tuntutan PERKASA tidak rasis. ( Itu maksud Dato A. Kadir Jasin di atas ) . Jangan sesiapa mengganggu gugat hak kita itu. Nahas!!!!!

Saturday, 28 August 2010

ISU NAMEWEE : BERTINDAK SEGERA TERHADAP ANAK HARAM INI !!!!!



PM mahu Namewee disiasat
28/08/2010 8:43pm


PEKAN 28 Ogos - Datuk Seri Najib Razak mengarahkan pihak berkuasa menyiasat seorang pemuda dari Muar Johor, Wee Meng Cheng atau lebih dikenali `Namewee' yang mengulangi perbuatan biadapnya dengan menerbitkan klip video yang boleh menyemarakkan api perkauman.

Tegas Perdana Menteri, siasatan menyeluruh perlu dilakukan dan jika mempunyai bukti kukuh, kes tersebut akan diserahkan kepada mahkamah untuk menentukan hhukuman yang sewajarnya. - Utusan

Penghuni Gua : Jangan biarkan anak haram ini berkelakuan sesuka hatinya sahaja. Begitu banyak onar dan kerosakan yang telah dilakukannya.

2. Dulu dia cemarkan dan perlekehkan lagu Negara ku. Kemudian mencerca TNB. Dan banyak lagilah onar yang dilakukan oleh anak haram ini. Sebabnya, kerana kerajaan memberi muka sangat kepada anak haram ini dan kumpulannya. MCA dan GERAKAN serta DAP amat mempertahankan anak haram ini semasa ia mencerca lagu kebangsaaan.

3. Sekarang , ketiga parti ini diam membisu. Yang mereka sibok hanya tentang seorang pengetua melayu yang didakwa mengeluarkan kenyataan perkauman di sekolah. Belum tentu hujung pangkal ketiga parti ini , bukan main mendesak supaya tindakan diambil terhadap guru melayu ini. ( Untuk lihat vedeo anak haram yang dimaksudkan tersebut sila KLIK ).

4. Tetapi tindakan dan kelakuan anak haram ini dibiarkan dan membisu begitu sahaja oleh ketiga parti ini. Mengapa? Sebabnya mereka hanyalah pelacur politik. Mereka lebih kepada kaum dari menjaga kepentingan negara.

5. Kerajaan jangan sesekali mengambil mudah dan membiarkan tindakan anak haran ini berterusan. Beri isyarat yang betul kepada semua rakyat Malaysia yang lain. Rakyat sedang memerhati apa tindakan kerajaan terhadap anak haram ini. Tindakannya boleh mengancam keselamatan negara. Hati kami di luar ini makin panas.

Nota : Juga jangan sesekali kerajaan melupai dan membiarkan juga editor Akhbar Cina yang memperlekehkan bendera negara baru-baru ini. Semua anak haram ini perlu diajar.

Jangan sesekali kerajaan bertindak pondan dengan hanya mengeluarkan amaran demi amaran dan amaran keras. kami mahu tindakan keras dari segi undang-undang. Kepala mereka ini semakin membesar. Kerajaan wajib mengecilkan kepala mereka ini. Jangan sesekali pertimbangan politik melebihi dari pertimbangan keselamatan negara. Dakwa segera anak-anak haram ini!!!!

Kami sedang memerhati.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pihak berkuasa pula jangann hanya bertindak setelah PM bersuara. Jangan kerja melepas batuk ditangga. Jangan makan gaji buta aje. Beri tanggungjawab, tapi tak laksanakan.

GELI-GELI PETANG : TTTTTUNDAAAA KARPAL PUNYA HHHHALLLL!!!!!

Dipetik dari : Malaysia Instinct Com

Penghuni Gua : Tampal di dahi " sign " tu lagi baik. Tampal di dahi setiap peguam liwat DSAI tu termasuk kepada peliwat berkenaan. Biar dia ingat.!!!!!

HUDUD PAS : ASYIK SALAHKAN ORANG AJE !!!!





Bila kerajaan didakwa buat silap dan ada yang tak betul pembangkang punya riuh macam nak pecah kampong.Merekalah juara pembela rakyat segala macam.

Sebaliknya adakalanya untung jadi pembangkang.Banyak hal yang tersembunyi dan dipandang ringan kerana mereka pembangkang.

Contohnya cuba renung dan tilik apa jadi kepada negara jika kuasa memerintah ditangan mereka dicelah pertikaian DAP dan PAS mengenai perlaksanaan undang-undang hudud.

Namun, mesej Perdana Menteri Datuk Seri Najib ketika ulas isu besar itu yang cuba ditutup oleh pekatan rakyat amat mudah – jangan tunggu hingga negara diambang kehancuran baru nampak segalanya.

Perbezaan pendirian antara DAP dan PAS boleh nampak dari jarak 1,000 batu.

Berat memang berat .PAS bertegas masih komited dengan hukum hudud manakala DAP tidak berganjak menolaknya .Ini belum lagi bab Karpal Singh dengan ungkapan ‘langkah mayatnya dulu’ jika PAS mahu laksanakan hudud.

PKR sendiri terus main wayang ditengah menerusi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak berani nak cakap banyak dalam isu ini.

Sebaliknya apa yang disuarakan oleh orang kanan PKR, Datuk Zaid Ibrahim PAS tidak mungkin boleh laksanannya secara bersendirian – adalah hakikat yang semua orang sudah tahu pasti.

“Ini orang tidak nampak sebab mereka dalam pembangkang’ kata Najib semasa ditanya wartawan mengenainya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Kuala Lumpur petang Jumaat.

Mengulas dakwaan Anwar isu perbezaan pendirian DAP-PAS ini ditonjolkan oleh UMNO ,Presiden UMNO itu kata sudah menjadi kebiasaan UMNO dijadikan sebagai mangsa tuduhan sekiranya berlaku perselisihan diantara mereka.

"Kita tak tahu menahu...dia asyik tuduh kita saja, apa-apa berlaku dia tuduh kita," katanya.

Menurut Najib, sebenarnya pendirian pembangkang bercanggah itu disebabkan gabungan mereka terlalu rapuh.

“Ini orang tidak nampak sebab mereka dalam pembangkang. Saya tidak nampak kemungkinan mereka boleh duduk satu sama lain dalam menetapkan isu penting seperti hudud,” katanya.

Katanya PAS masih komited dengan hudud manakala DAP menentang sekeras-kerasnya bukan sahaja oleh pemimpinnnya malah semua anggota parti itu.

Najib juga berkata beliau tidak nampak bagaimana kedua-dua parti itu boleh jujur di antara satu sama lain kalau bertentangan pegangan atas isu yang asas dan begitu penting seperti hala tuju negara.

Tegasnya, semua tindak tanduk pembangkang ini tidak boleh dipandang ringan oleh rakyat.

Namun politik tetap politik.Untuk menutup pekung ini sudah ada pemimpin kanan PAS mahu perkara itu dihentikan kerana khuatir insiden DAP meninggalkan Barisal Alternatif pada 2001 berulang.

Kata orang boleh main-main ‘ tarik brek’ dulu demi menjayakan matlamat pakatan rakyat menawan Putrajaya pada pilihanraya umum.

Halangan diatas jalan sudah nampak.Bagaimana agaknya bila brek itu dilepaskan nanti.Bukankah berkecai jadinya.- 27/8/2010

Penghuni Gua : Itulah PAS dan pakatan. Hu ha hu ha hu ha sahaja. Semua salahkan orang. Itu jeleh yang mereka boleh buat. Pakar salah menyalah....................Kah kah kah kah !!!! Sebut aje perkara atas dunia ni, semuanya salahkan kerajaan. Kecuali KOHILAL.Itu pun PAS pakai diam sahaja. Mereka tak jumpa lagi hadith untuk jadi bukti salahkan kerajaan. Jadi sorok bawah karpet le !!!!

Friday, 27 August 2010

TAZKIRAH TEOH : JAHANAM, JAHANAM SEMUANYA !!!!



Penghuni Gua : Jahanam, jahanam. Inilah jadinya kalau pemerintahan di beri kepada mereka yang akan buat apa sahaja asalkan mereka untung dari segi politik.

2. Jahanam, jahanam agama islam dan melayu kerana orang yang mengadai dan dagangkan agama ini jika dibiarkan memerintah. Semua boleh. Baca ayat suci di pentas politik pun boleh, tazkirah di surau pun boleh, kalimah Allah pun boleh, doa kesejahteraan untuk khalifah LGE pun boleh.

3. Jahanam, jahanam semuanya. Jahanam semuanya apa yang telah terbina sejak dahulu. Semuanya dijahanamkan oleh mereka yang mendakwa mereka pakar dalam bidang agama.

4, Si jahanam ini pun tak peduli titah dan kemurkaan DYMM Sultan. ( KLIK ).

5. Fikirkan pengundi muda. Inilah jadinya jika amanah memimpin negara ini diberi kepada munafik ini. Semua boleh , janji ia membawa untung kepada politik mereka.

Nota : Exco agama Selangor pun dah tak ada telur. Sedang menangis kot. Dia pakar dalam membuatkan manusia menangis. Mungkin Mahfuz boleh beri fatwa baru untuk halalkan perkara ini. Juga mungkin si Khalid gereja pun boleh beri fatwa terbaru dari aspek islam PAS. Tuan Ibrahim Tuan Man si pakar serba tahu ini [un mungkin boleh jawab mengenai ini. tarafnya rendah sikit aje dari Mahfuz.

Jahanam, jahanam islamm dan negara ini kalau berterusan begini. Fikirkan. Tak apalah. Mereka semua ahli syurga dan telah dijanjikan syurga. Mereka semua kekasih Allah. Buat le labu, Buatlah selagi belum puas. Jahanam, jahanam.

Itulah PG selalu katakan, beginikah mereka yang beragama dan mengaku alim dalam agama untuk kita semua percayai. Maaf lah. nak muntah dengar percakapan mereka.

GELI-GELI PETANG : LIWAT DSAI / GELAGAT KARPAL !!!!!

Dipetik dari : Malaysia Instinct Com


Penghuni Gua : Lepas ni tengok le.....Peguam-peguam yang lain pulak sakit. Itu dipanggil sindrom lawyer burok. Ada lagi lepas ni ....Lihat le nanti....................

HINA JALUR GEMILANG : SIN CHEW JIT POH YANG KURANG AJAR !!!!



..........................................................Lebih mengejutkan bila orang yang mencabar usaha ini ialah Timbalan Editor Sin Chew Jit Poh, Ting Hian dalam ulasannya terhadap arahan Datuk Bandar Ipoh Datuk Roshidi Hashim supaya penduduk setempat memasang bendera Malaysia sempena sambutan kemerdekaan negara.

Dalam tulisannya di Sin Chew keluaran 20 Ogos, Ting Hian berkata "bagi orang yang berfikiran bebas, bendera itu bukan sahaja secebis kain malah lukisan padanya juga tidak nampak berinovasi," (lihat Utusan Malaysia 25 Ogos). ....................................................................Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : PG nak lihat apa yang KDN akan buat. Nak lihat, apa tindakan yang akan KDN ambil. KDN masih tidor atau masih pekak dan bisu. Bendera negara di hina.

2. Di bawah Akta Hasutan,ISA, Akta Penerbitan dan berbagai akta lagi boleh diambil terhadap akhbar dan penulis biadap ini. Kerajaan dan pihak polis jangan dok asyik nak aturkan majlis permohonan maaf aje. MCA, GERAKAN ini jangan cakaplah. Kedua parti pelacur ini hanya diam membisu. Telinga mereka pun jadi pekak walaupun yang di hina adalah Malaysia.

3. Raja Pornstar tu pun, herot mulutnya. Mungkin sebab banyak sangat bercakap bab perkauman dan juga melakukan melalui mulutnya perkara yang melanggar moral. Seba itu dalam bab kepentingan negara dia membisu aje. GERAKAN pulak jangan kiralah. Ini parti pondan aje. Dari dulu lagi. Tahu nak berarak dan tunjuk ego. 13 mei terjadi pun kerana merekalah salah satu sebabnya.

4. Jadi kepada kerajaan dan polis, haramkan akhbar ini dari diterbitkan. Dakwa penulisnya di bawah akta Hasutan atau lebih baik di ISAkan aje. Dengan ISA ini otak mereka akan dibetulkan balik.

5. Makin lama, makin besar kepala mereka!!!!!!!!!!!!!!!!!KDN jangan tidor dan membuta!!!!!!!!!!!

Thursday, 26 August 2010

KHIANAT CAT SURAU : JANGAN DIMAAFKAN ! DAKWA MEREKA !!!



Keluarga empat remaja yang ditahan berhubung kes simbah cat dan baling botol arak di Surau Taman Pulai Impian di Seremban, memohon maaf kepada masyarakat Islam atas perbuatan anak mereka.

Cheng Kok Foo, 38; Wong Seow Wai, 43; Loh Teck Ai, 53 dan Leong Foong Kuen, 53, masing-masing memohon maaf dan bersalaman dengan pengerusi jawatankuasa surau itu, Mohd Hasbi Ismail, dalam satu pertemuan anjuran MCA Negeri Sembilan di surau itu, pagi ini. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Maaf, tu maaf lah. PG tak kisah. Tetapi pihak polis atau pejabat Peguam Negara perlu pastikan kesemua mereka yang menyimbah cat ke surau di Seremban tersebut perlu di dakwa di mahakamh.

2. Jangan main minta maaf aje dengan lembut tengkok MCA maka kita pun maaf dan tak tuduh. Begitulah yang terjadi terhadap remaja yang mencela lagu negara ku dulu iaitu Nawamee . Sampai sekarang setalah di maafkan dengan desakan MCA, GERAKAN, DAP , terus menghina orang melayu.

3. Melayu ni layak maafkan orang aje ke setelah dihina dengan berbagai perkara? Hina, keji agama dan bangsa Melayu kemudian dengan senang mereka ini minta maaf dan kerajaan pulak dengan lembut hati ( buta hati terus memaafkan mereka. ) . Kerajaan jangan sesekali mengantar isyarat yang silap dalam hal ini. Jika kita maafkan dan tidak pula menuduh dan mendakwa penjenayah ini , maka perkara dan jenayah yang sama akan terus berulang dan undang-undang serta agama islam dan orang melayu terus di persenda. Akhirnya, bagi melepaskan kemarahan yang terpendam maka pergaduhan kaum akan tercetus.\

4. Kerajaan, polis dan peguam negara , jangan sesekali berlembut dalam perkara ini dan terhadap penjenayah ini. Jangan sesekali pertimbangan politik melebihi dari pertimbangan keselamatan jangka panjang.

5. Renungan : Cuba pusing balik kejadian ini. Sekirannya ini berlaku di Tokong dan dilakukan oleh orang melayu islam!!!!! Adakah perkara yang sama terjadi iaitu di penjenayah melayu ini akan di ampunkan oleh MCA dan mereka sepertinya?

6. Adakah MCA, DAP atau GERAKAN akan memaafkannya? Jangan haraplah!!!!!!!! Sampai kini hati PG masih panas. Dah terlalu panas. Kerana apa? Kerana banyak sangat sudah kemaafaan yang diberikan oleh orang melayu yang saban hari dihina dan di keji. Apa yang kita dapat? Penghargaan? Jauh sekali. Tuba yang diberikan kepada kita adalah . Itu lah yang biasa pun.................................................

7. Cukuplah, cukuplah kerajaan dilihat bodoh dan dungu serta di permainkan oleh kumpulan dan parti ini. dakwa, dan kenakan tindakan yang paling keras kepada penjenayah ini.

8. Dakwa penjenayah ini. Dakwa mereka. Maaf bukan jawapannnya. Kisah Nawamee dulu adalah kunci jawapannya.

MALAYAN LAW JOURNAL : KES MENGENAI HAL JAMINAN RAKYAT ASING !!!!


[1994] 1 MLJ 201
Ment & Ors v Public Prosecutor
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (PENANG) — CRIMINAL REVISION NO 43–23–93

Judges VINCENT NG JC

Date 3 DECEMBER 1993
Citation [1994] 1 MLJ 201


Catchwords:

Criminal Procedure — Trial — Applicants acquitted by lower court — Magistrate made an order under s 311 of the Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) for all the applicants to be released on bail or in default, to be committed to prison pending disposal of appeal to High Court — Whether such order illegal — Whether magistrate functus officio — Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) s 311

Criminal Procedure — Appeal against acquittal — Court’s discretion to exercise power under s 323(i) of the Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) to commit accused to prison or admit to bail pending disposal of appeal — Factors to bear in mind whem exercising discretion

Statutory Interpretation — Construction of statutes — Penal statutes — Strict construction — Principles applicable

Bahasa Malaysia Summary:

Pemohon, sembilan orang rakyat Thai, yang telah dituduh dan dibebaskan kerana menangkap ikan di perairan malaysia tanpa permit, suatu kesalahan di bawah s 15(1)(a) Akta Perikanan 1985. Selepas membebaskan pemohon, majistret telah membuat suatu perintah di bawah s 311 Kanun Acara Jenayah (FMS Bab 6) (‘Kanun itu’) supaya semua pemohon dilepaskan atas jaminan RM6,000 setiap orang dengan seorang penjamin tempatan atau, jika ingkar, mereka akan dipenjarakan sementara menunggu penyelesaian rayuan ke Mahkamah Tinggi. Pemohon telah memohon di bawah s 323(i) Kanun itu keputusan majistret dikaji semula.

Diputuskan:

Diputuskan, mengetepikan perintah majistret berkaitan dengan ikatan jaminan keatas pemohon tetapi membenarkan permohonan pihak pendakwa raya supaya mahkamah mengeluarkan suatu waran memerintahkan supaya pemohon dipenjarakan atau diikat jamin sementara menunggu penyelesaian rayuan itu:
(1) Suatu perintah supaya pemohon diikat jamin mempunyai kesan memenjarakan mereka sementara menunggu penyelesaian rayuan itu, sekiranya mereka gagal mendapat wang jaminan itu. Perintah sedemikian oleh majistret itu jelas menyalahi undang-undang melainkan jika terdapat suatu pemberian bidangkuasa yang jelas di bawah s 311 Kanun itu atau di dalam peruntukan yang lain. Di dalam kes ini, tidak terdapat peruntukan yang jelas di bawah s 311 atau di dalam sebarang peruntukan di dalam Kanun itu yang mengenakan penalti yang sedemikian ke atas pemohon. Tidak boleh dipersoalkan lagi bahawa suatu perintah pembebesan tidak mengenakan sebarang obligasi atau memperuntukkan sebarang hukuman Oleh itu, mahkamah memerintahkan supaya perintah majistret itu berkaitan dengan ikatan jaminan ke atas pemohon diketepikan kerana beliau bukan functus officio.

(2) Permohonan pihak pendakwa raya di bawah s 315 Kanun itu, supaya mahkamah mengeluarkan suatu waran yang memerintahkan supaya pemohon dipenjarakan atau diikat jamin sementara menunggu penyelesaian rayuan itu, dibenarkan dan mahkamah memerintahkan supaya pemohon diikat jamin sebanyak RM1,500 setiap orang dengan dua penjamin tempatan dan jika ingkar, suatu waran akan dikeluarkan untuk memenjarakan pemohon sehingga rayuan terhadap keputusan majistret untuk membebaskan pemohon diselesaikan.

Per curiam

Sebarang undang-undang yang mempunyai kesan keatas kebebasan seseorang individu, sama ada beliau seorang rakyat negara itu atau sebaliknya, mestilah jelas dan nyata sebelum dapat melucutkan hak kebebasannya.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

HUDUD : HANYALAH BARANG DAGANGAN SEMASA PAS !!!





KUALA LUMPUR, 25 Ogos: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, berita yang disiarkan oleh akhbar The Star semalam tidak menggambarkan kenyataan beliau yang sebenar kepada media berkaitan dengan hukum hudud.

Dalam satu kenyataannya hari ini, Mustafa berkata, "Saya hanya sebut secara ringkas sahaja tetapi telah ditarik begitu panjang dan ada tokok tambah dari akhbar itu."

Berikut adalah kenyataan beliau bagi menjelaskan perkara ini.

KENYATAAN MEDIA

Kenyataan yang disiarkan oleh akhbar The Star semalam tidak memberikan gambaran sebenar apa yang saya sebutkan kepada media sehari sebelumnya. Saya hanya sebut secara ringkas sahaja tetapi telah ditarik begitu panjang dan ada tokot tambah dari akhbar itu.

Apa yang saya sebut bahawa Islam adalah dasar PAS dan PAS tidak berganjak dari dasar perjuangannya ini.

Apabila ditanya, apakah pendirian Tuan Guru Datuk Nik Aziz itu pendirian PAS, saya kata ia memang pendirian PAS. Ia saya nyatakan tanpa saya sebut pelaksanaan hudud dalam konteks Malaysia dan bukan respon kepada kenyataan mana-mana orang.

Dalam konteks Malaysia yang mengamalkan konsep federalisme, negeri-negeri mempunyai hak tersendiri. Apa-apa pun yang hendak dibuat di peringkat negara dan negeri dalam konteks undang-undang, ia mesti diluluskan oleh Parlimen di peringkat pusat dan DUN di peringkat negeri.

Contohnya Kelantan dan Terengganu yang membuat enakmen jenayah syariah. Ia mestilah diluluskan di DUN masing-masing. Undang-undang yang diluluskan pula terbatas kepada orang Islam sahaja dan tidak dipaksakan ke atas bukan Islam.

Di peringkat pusat pula, apa-apa yang berkaitan dengan undang-undang mestilah terlebih dahulu diluluskan diperingkat Parlimen. Andaikata PAS dan Pakatan Rakyat mendapat kuasa di peringkat pusat, ia juga perlu melalui proses yang sama sebagaimana undang-undang yang lain.

Pindaan undang-undang Perlembagaan yang tidak mendapat sokongan 2 per 3, tidak akan boleh berjalan. Pendek kata pelaksanaannya mestilah mendapat persetujuan rakyat melalui wakil mereka dalam Parlimen. Tetapi menjadi tanggungjawab kepada PAS yang memperjuangkan Islam yang menyeluruh (syumul) untuk menjelaskan perkara ini kepada rakyat dan parti yang bersama dengan PAS.

Sudah tentu kalau ia tidak difahami oleh rakyat atau wakil rakyat, ia tidak akan mendapat sokongan di Parlimen. Penjelasan mengenainya mestilah dibuat secara berterusan dan bijaksana.

Memang menjadi keyakinan PAS dan pengikutnya, ajaran Islam adalah yang terbaik dan PAS sedia berdialog dan berbincang mengenai hal ini dengan mana-mana pihak.

Perlu juga diingat soal perundangan ini hanya sebahagian sahaja daripada Islam. Sebab itu kita perlu sentuh semua hal samada sosial, ekonomi, salah laku, good governance dan lain-lain. Perundangan satu juzuk sahaja daripada Islam.

Atas dasar itu, saya tidak fikir hubungan dalam Pakatan Rakyat terjejas dengan hal ini sahaja. PAS akan terus bekerjasama dalam Pakatan Rakyat bersama dengan PKR dan DAP kerana kebersamaan kita banyak sebagaimana yang telah kita jelas dalam agenda bersama Pakatan Rakyat.

Kita akui dengan jujur bahawa kita ada perbezaan dasar dengan DAP bahkan PKR juga. Tetapi persamaan dalam perjuangan kita untuk hak rakyat jauh lebih banyak dari perbezaan antara kita.

Tidak seharusnya perkara ini di salah tafsirkan sehingga boleh jejaskan hubungan baik yang sedang berjalan sekarang.

Datuk Mustafa Ali
Setiausaha Agung PAS

Penghuni Gua : Lihat dan fahami kenyataan Mustafa Ali ini.............................................

1. Dari kenyataan ini, sah dan memang kelihatan PAS hipokrit dan pembelit dalam isu hudud. Nak sebut hudud pun tak berani dalam kenyataan ini kerana sebab politik. Ikhlas ke PAS nak laksana hudud? Kalau ikhlas mengapa takut nak war-warkan kenyataan mengenai hudud dan nafikan pulak berita dari The Star?

2. Lihat kenyataan di atas. Mustafa dan PAS berdolak dalik untuk mengwar-warkan hudud atau nak laksanakannya. Beliau mengatakan hudud hanyalah satu juzuk sahaja dari keseluruhan islam. Lain macam aje. Dulu Tun Mahathir pun pernah kata begini iaitu hudud hanyalah 0.0001 % dari apa yang islam perintahkan. Tetapi Tun Mahathir di kafirkan oleh TGHH dan oleh semua pemimpin PAS. Ahli UMNO juga di kafirkan. Sekarang Mustafa Ali pula gunakan perkataan yang Tun pernah ucapkan. Cuma bezanya, Tun gunakan peratusan sementara Mustafa / PAS gunakan perkataan juzuk. Tetapi fatwanya berbeza. Tun dan UMNO di kafirkan melalui amanat TGHH . Hairannya , Mustafa Ali tak pula di kafirkan oleh PAS atau pemimpin mereka sendiri bila keluarkan kenyataan ini.

3. Itulah hipokrasi dan talam dua muka serta lidah PAS dan pemimpinnya yang bercabang. Dua hukum yang berlainan dalam isu pokok yang sama.

4. Juga kemunafikan PAS dalam isu hudud. Dulu beriya-ria nak laksanakan hudud. Kini nak sebut perkataan hudud pun takut . Lihat lah kenyataan di atas. Mustafa " taichi kiri kanan , takut kenyataan hududnya akan menyinggung DAP dan pakatan dan kerugian undi dari bangsa Cina. Lihat juga perlembagaan PAS, kalau betul nak laksana hudud dan PAS ikhlas dalam perjuangannnya, mengapa perlembagaan PAS tiada perkataan hudud? Nizar Jamaluddin pun pernah gunakan alasan ini di DUN Perak. Jadi hudud hanyalah perkara kepentingan politik. Sekarang tak untung nak sebut hudud, jadi di diamkan serta semuanya halal dan tiada nak di kafirkan sesama islam. Jika untung di masa depan, maka mulalah hudud di mainkan semula, dan fatwa kafir akan berkumandang semua.

5. Hudud PAS tak lebih dari hanya barang dagangan PAS untuk faedah politik. Teliti kenyataan Mustafa tersebut. Pengundi muda. Fikirkan. Bukan susah sangat nak melihat hipokrasi dan lidah bercabang PAS ini. ........................Allah Maha Besar. Berbagai isyarat Allah sampaikan , untuk melihat pembohongan dan hipokrasi PAS ini dalam politik Malaysia . Fikirkan.

Wednesday, 25 August 2010

POLITIK PUNYA HAL (&^%$%^&*(*&^%LIM GUAN ENG(*&^%$%^&*(*&^%$

(*&^%^&*(*&^%$%^&*(*&^Utusan Malaysia 25 ogo 2010%^&*(&^%$%KOK*&^%$%^&*MANG*&^%^&



"Ya Allah Ya Tuhanku, Kau selamatkanlah pemimpin kami Yang Amat Berhormat Lim Guan Eng dan rakan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang."

Penghuni Gua : #$^%$#&&^%$THJDR^&YGBNGT*yvcderthjklhytfhergmhuftyhgfdtguy*&^$hftyuhjiuyfyhbiufyhjiftyhjf&*ugidogytrdsuijuytr*&^uju&rerujhdr^&*idrjvcdujvcMASYALLAH, MASYALLAH, MASYALLAH. vgy&dsethjop)(*ytfd#$&ujo)(yfdr^ikpugfiklpoiuhvyulpiuhgyuNUR KE TIDAKbh&bkjhggjkjhgjkloiuytrfghjy TAK ADA KOT nji&^rerhjiiugfdrtuilkju*&^rejnuiojhgf

HUDUD / KARPAL : TAHNIAH YB DZUL KERANA BERANI LAWAN TAUKE : AGENDA DAILY !!!!





Tak tahulah apa akibatnya nanti.Ini bukan perkara kecil.Ahli Jawatankuasa Pusat PAS yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad telah mengambil pendirian yang ‘realistik’ di celah polimek undang-undang hudud antara DAP dan PAS yang semakin mencalar imej parti itu.

Pendiriannya yang nampak melawan arus dari cakap Datuk Nik Aziz Nik Mat dan pimpinan PAS lain asalnya dipancarkan menerusi laman twitter.

Mulanya ramai yang kurang yakin bila dalam mesej twitter itu pagi Selasa beliau mengajak pakatan rakyat segera menghentikan polimek mengenai hukum hudud itu.

Baginya ia akan menjadi ‘ self destructive’ yakni merosakan pakatan itu sendiri.

Mana tak rosak kalau orang kuat DAP Karpal Singh,Lim Kit Siang dan lain-lain tetap tidak berganjak menolak hajat PAS nak laksanakan undang-undang hudud tetapi kalangan pimpinan PAS tetap mempertahankan.

PAS akhir-akhir ini nampak agak jelas kelamkabut dalam menghadapi ketegasan DAP hingga setakat hanya boleh beri alasan mereka menolak kerana tidak faham kaedah hukum hudud sebenar sedangkan satu dunia tahu isu ini sudah bertahun-tahun menjadi bahan polimek antara kedua parti.

Apakah sejak tahun 2001 bila isu ini menjadi pertikaian antara PAS dan DAP ia tak selesai-selesai dan DAP masih belum faham lagi sampai sekarang?

Ini yang menjadi tandatanya ramai ketika Nik Aziz dan beberapa pimpinan PAS termasuk Naib Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ketua Pemuda PAS Nasruddin Hassan Tantawi tetap kata mereka yakin DAP dapat menerimanya jika dapat penerangan yang betul.


Keadaan menjadi bertambah buruk bila Karpal Singh menempelak Nik Aziz dengan menyatakan bukan beliau seorang saja dalam DAP menolak hukum hudud sebagai menjawab reaksi Menteri Besar Kelantan sebelum itu kata bahawa penolakan itu cuma pandangan peribadinya ( karpal Singh) dan beliau seorang saja orang DAP yang bising mengenainya.

PKR melalui Pengarah Komunikasi parti itu Nik Nazmi Nik Ahmad pula telah menambah luka bila berkata bahawa hukum hudud adalah tidak sesuai dilaksanakan.

Dr Zul kemudiannya dipetik oleh Malaysiakini petang Selasa sebagai mengingatkan jika polimek ini tidak dihentikan ia akan mengakibatkan berulangnya lagi kejadian dimana DAP meninggalkan Barisan Alternatif pada tahun 2001 kerana pertikaian isu berkenaan.

Katanya para pemimpin pakatan harus belajar dari sejarah dan elak berulangnya kejadian itu.

Beliau mengajak mereka berkerja dalam Rangka Dasar Bersama yang dipersetujui oleh pakatan itu Disember lalu dan tidak mempromosi pendirian parti masing-masing yang diluar rangka berkenaan.

Kenyataan Dr Zul setakat itu masih boleh dinilai satu peringatan biasa dalam arina politik yang melibatkan beberapa buah parti yang ada matlamat bersama.

Namun bagaimana pula dengan kenyataan beliau selanjutnya ini ?

Ini bunyinya macam pengakuan Ahli Jawatankuasa Pusat itu sendiri bahawa kalaupun PAS menang semua kerusi dalam pilihanraya umum Mac 2008 ia masih tidak dapat melaksanakan undang-undang hudud dan menubuhkan negara Islam tanpa sokongan PKR dan DAP. Katanya bagi PRU ke 13 agenda itu tidak semestinya dengan segera menjadi relevan kerana PAS bukan bertanding secara sendirian.

Menurut Dr Zul selagi DAP menentang undang-undang hudud dan negara Islam manakala PAS menentang negara sekular mereka bertengkar sampai kiamat pun...BN dan UMNO akan memerintah Malaysia dan pakatan boleh lupakan hasrat nak ambilalih kerajaan.

Apa yang dapat ditafsirkan dari kenyataan itu dalam bahasa mudah ialah beliau mengajak pimpinan pakatan jangan bising pasal pendirian parti masing-masing kalau nak menang pilihanraya umum ke 13.

Kata-katanya nampak agak senada dengan Karpal Singh yang berkata “Adalah salah bagi PAS untuk goncang perahu terutama bila masanya sudah masak bagi pakatan rakyat mengantikan Barisan Nasional di peringkat pusat dan menjadikan BN pembangkang.”

Soalnya boleh ke PAS memenuhi hajatnya untuk laksanakan undang-undang hudud dan tubuh negara Islam...katakan pakatan rakyat menang PRU 13 ?

Mengambil kira dari pengakuannya kalaupun PAS menang semua kerusi dalam pilihanraya umum Mac 2008 ia masih tidak dapat melaksanakan undang-undang hudud dan menubuhkan negara Islam tanpa sokongan PKR dan DAP…jawabnya sudah terang lagi bersuluh.

Ini kerana PAS kena berdepan dengan DAP dan PKR yang siang-siang kata tidak setuju.

Dari sini siapa saja yang sihat walafiat dan ' celik' sudah boleh bayangkan kemungkinan porak peranda dan puting beliung yang akan melanda kerajaan pakatan rakyat kalau ia ditakdirkan menang.

Kecualilah PAS sedia tunduk…dan gugurkan hajat yang didendangkan selama ini sebagai asas perjuangan parti itu.

Kalau begitu jadinya…jawabnya PAS - tanpa modal agama - bukan saja ‘tinggal tulang’ malah mengesahkan dakwaan selama ini yang mengatakan parti itu cuma mengunakan agama untuk tunggangan politik.

Mahukah Nik Aziz tunduk? Sanggupkah Datuk Seri Haji Hadi Awang dan lain-lain pimpinan PAS menanggung malu.

Juga bagaimana agaknya nanti nak berdepan dengan para penyokong PAS diserata ceruk yang selama ini begitu yakin parti itu adalah laluan mereka ke syurga jika terpaksa angkat bendera putih pada DAP dan PKR...kerana mengidam kerusi empuk di Putrajaya.

Cakap memang senang…tetapi rasanya lebih senang cakap terus terang dari sekarang macam Dr Zul.Tak gitu? - 24/8/2010


Penghuni Gua : Tulisan ini ada kaitan dengan tulisan PG sebelumnya. Ia mengenai kemunafikan pemimpin PAS dalam perjuangan. Mereka lebih pentingkan habuan dan keuntungan politik.

HUDUD PAS / KARPAL : PAS DAH MULA " TAICHI " !!!!





Ahli jawatankuasa pusat PAS Dr Dzulkefly Ahmad menggesa pemimpin Pakatan Rakyat supaya menghentikan perbalahan mengenai ura-ura hukum hudud akan dilaksanakan jika mereka membentuk kerajaan persekutuan. Berita lanjut : KLIK


Penghuni Gua : PAS dah mula berlidah bercabang. PAS dah mula main wayang. Dulu kata nak hudud. Sekarang nak sebut hudud tak berani. Mula nak sorok bawah karpet. Lebih pentingkan pakatan dari hukum Allah ( dulu mereka yang kata begini, sekarang mereka makan kedarah kata-kata ini semula ).

2. Kalau betul PAS pejuang islam sejati, mengapa nak pendamkan hudud PAS yang dikatakan syumul tersebut. Teruskan lah dendangan hudud PAS tersebut. Mengapa nak sorok bawah karpet hanya bagi keselamatan pakatan. Nak selamat Pakatan atau hukum Hudud PAS? Mana lebih penting.

3. Dah kata pejuang islam sejatai. Mengapa takut nak pejuangkan apa yang mereka war-warkan sebagai hudud. Takut kepada Karpal dan pakatan ke , takut pada Allah.

4. Menyampah dengan PAS. Lagi menyampah melihat gelagat pemimpin mereka. Mulut bercabang dan cakap tak serupa bikin. Bila terdesak, hudud di mana, islam di mana. Semuanya nak penuhkan tembolok dan habuan masing-masing. Agama hanya jadi tak lebih dari komodoti . Dijual di mereta pentas ceramah untuk faedah dunia.

5. Itulah islam PAS. Itulah hudud PAS. PG hampir nak termuntuah mendengar dan melihat pendirian PAS mengenai ini seperti di atas.

6. Apa nak diamkan. Mengapa nak di sorok bawah karpet. Pok nik kata Karpal tak faham., Pok Nik kata itu pendapat peribadi Karpal. Kalau Karpal tak faham, pergilah Pok Nik fahamkan Karpal. Kan Islam PAS Pok Nik itu amat bagus. Pok Nik juga yang kata dulu, DAP dan pemimpinnya lebih faham mengenai islam bila Ngeh membaca secara songsang ayat suci di pentas ceramah di Perak. Berdegar Pk Nik dan pemimpin PAS lain mengeluarkan fatwa halal mereka.

7. kalau Pok Nik katakan itu pendapat peribadi Karpal, mengapa tak tulis surat kepada DAP minta penjelasannya dan pandangan resmi DAP mengenai hudud PAS!!!!

8. Dah semakin nak termuntah PG kini melihat gelagat pemimpin PAS ini. Namapak aje alim secara fizikal. Tetapi politik di dahulukan dari islam. Sudah le, cakap ajelah berdegar-degar. Punggung sendiri pun penuh dengan najis.

9. Sudahlah. Rasa-rasanya , Pok Nik atau si Khalid Gereja atau Sahibul Samahah Mahfuz akan mengeluarkan fatwa baru hari ini. Lihat le nanti.

Nota : Lihat apa yang dikatakan oleh Dr Zulkefly ini : " Pas adalah parti islam demokratik " . kah kah kah kah kah kah !!! Lidah ular dah datang dan bersuara seperti sekalo . Lihat dan fikirkan pengundi muda. Itulah wajah PAS sejak dulu. Mereka akan cari hadis dan fatwa bagi halalkan tindakan haram mereka. Itulah PAS selamanya..... Kah kah kah kah Pas adalah Parti islam demokratik !!! Kah kah kah kah kah !!!!!!

Dulu asal sebut aje, atau UMNO atau kerajaan sebut saja demokratik, terus di haram dan dikafirkannnya UMNO dan kerajaan kerana menjalankan dasar demokratik. Sekarang PAS pulak nak menempel islamnya dengan demokratik. Kah kah kah kah kah !!!!!!

Tuesday, 24 August 2010

MALAYAN LAW JOURNAL : KES KESAHAN PERKAHWINAN MENGIKUT ADAT KADAZAN TATANA SABAH !!!!

( Gambar hiasan sahaja )

[1994] 1 MLJ 545
Nancy Kual v Ho Thau On
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (KOTA KINABALU) — ORIGINATING SUMMONS
NO K20 OF 1992

Judges SYED AHMAD IDID J

Date 29 JULY 1993

Citation [1994] 1 MLJ 545

Catchwords:

Family Law — Marriage — Customary marriage — One party a native of Sabah and the other party a non-native — Marriage not registered in accordance with the provisions of the Law Reform (Marriage and Divorce) Act 1976 — Whether marriage valid and subsisting in law — Law Reform (Marriage and Divorce) Act 1976 ss 3(1) & 5(4)

Bahasa Malaysia Summary:

Plaintif, seorang anak watan Sabah dan defendan, yang berbangsa Cina, telah menjalani suatu upacara minum teh untuk meraikan perkahwinan mereka menurut adat kaum Cina pada 5 Mei 1990. Selepas itu, plaintif dan defendan telah bersekedudukan sebagai suami isteri. Pada 24 Jun 1990, plaintif dan defendan telah menjalani satu lagi perayaan perkahwinan mereka, kali ini menurut adat Kadazan Tatana.

Plaintif dan defendan terus bersekedudukan sehingga mereka mengalami masalah domestik. Defendan kemudiannya telah meninggalkan kediaman suami isteri. Apa yang berikutan adalah perjumpaan di antara plaintif dan defendan bersama dengan mahkamah adat. Di dalam suatu perjumpaan tersebut, defendan setelah ditunjuk gambar-gambar perkahwinan, telah menyatakan bahawa, ‘Itu main-main sahaja’.

Plaintif sekarang menuntut suatu deklarasi bahawa beliau merupakan isteri defendan yang sah dan bahawa perkahwinan mereka yang telah diupacarakan di bawah adat anak watan pada 24 Jun 1990 itu, adalah sah dan wujud di sisi undang-undang. Isu di dalam kes ini adalah sama ada, memandangkan s 5(4) Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (‘Akta itu’) dibaca bersama s 3(1) Akta itu, suatu perkahwinan yang telah diupacarakan di bawah undang-undang adat anak watan dan tidak didaftarkan menurut peruntukan Akta itu di antara seorang bukan anak watan (defendan) dan seorang anak watan (plaintif) adalah sah.

Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan perintah yang dipohon oleh plaintif dan mengisytiharkan bahawa plaintif merupakan isteri defendan yang sah:

(1) Perintah yang dibuat oleh mahkamah adalah berdasarkan alasan-alasan perikemanusiaan untuk menyokong perhubungan di antara suami isteri dan tidak menggalakkan sesebuah pihak daripada menganggap ringan upacara dan upacara amal perkahwinan.

(2) Walaupun satu pihak kepada kes ini merupakan seorang bukan anak watan, mahkamah berpendapat bahawa perkahwinan yang dijalani oleh plaintif dan defendan, menurut adat Kadazan Tatana, akan diiktirafkan sebagai sah, serupa dengan s 104, walaupun seksyen itu adalah berkenaan dengan ‘perkahwinan yang dilakukan di luar Malaysia’. Perkahwinan di dalam kes ini diadakan dalam bentuk yang diperlukan atau diperuntukkan oleh undang-undang negara di mana ia dilakukan, iaitu menurut undang-undang adat anak watan di Sabah.

Per curiam:

Adalah menjadi bantuan besar jika Akta itu, pada s 4, menambah: ‘Tidak apa-apa jua dalam Akta ini yang akan menyentuh sahnya sesuatu perkahwinan yang telah diupacarakan menurut undang-undang adat anak watan sebelum atau selepas tarikh yang ditetapkan.’ Kes ini akan diselesaikan jika Akta itu mengandungi kata-kata sakti itu.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

BAKAR BENDERA MALAYSIA : BANGSA TAK SEDAR DIRI !!!!




Kedutaan Besar Malaysia ke Indonesia di Jakarta telah dilempar najis manusia oleh penunjuk perasaan daripada kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) pada satu demonstrasi petang ini.

Seorang daripada 37 penunjuk perasaan itu telah melemparkan najis itu ke dalam perkarangan kedutaan itu melepasi pintu pagar hadapan dan di atas kepala barisan anggota polis Indonesia yang sedang mengawal ketat di hadapan bangunan itu . Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Itulah yang selalu terjadi dan dilakukan oleh bangsa biadap ini. Bangsa Indonesia. Bangsa yang tidak bertanggung jawab dan tidak pernah bersyukur dengan apa yang telah diberikan oleh jiran tetangga.

2. Mana NGO yang berkobar-kobar dan mana pembangkang di Malaysia. Tak bertelor ke mereka semua. Diam membisu seribu bahasa apabila negara dan bendera negara di hina sebegitu rupa?

3. Mana DAP, PKR dan PAS dalam hal ini. Katanya cintakan negara. Sebenarnya apa yang mereka citakan dan cintakan hanyalah kuasa politik di Malaysia sahaja. Lantaklah kita dihina bagaimana pun. Mereka takkan peduli. Yang mereka peduli hanya lah kuasa. Mana Dr Hatta pakar demo haram tu? Tak nak berdemo ke dalam isu ini?

4. Kepada kerajaan, buat baik berpada-pada dengan Indonesia ini. Tak ada untungnya kita memberi lebih sangat muka kepada mereka. Mereka tak pernah berterimakseh pun. Mereka akan war-war kerumpunan hanya apabila terdesak. Kemudian setelah selesai hal mereka , mereka akan gigit kita kembali. Itu lah bangsa bangsat ini.

5. Itu pun ramai lagi penduduk dan rakyat negara ini, melayan warga Indonesia ini berlebihan. Kalau penyanyi / artis Indon datang ke Malaysia, pengacara TV Malaysia ini siap lagi bercakap telor Indoensia seolah kita merasakan temuramah tersebut dibuat oleh TV Indon pulak. Meluat kita dibuatnya.

6. Penunjuk perasaan di depan kedutaan kita itu adalah semuanya bajingan yang tidak tahu fakta sebenar isu ini. Mereka marah kerana pihak berkuasa kita menangkap 3 penguatkuasa kelautan. Sebenarnya ke tiga penguatkuasa kelautan ini adalah juga penyeludup manusia/ pemerdangan manusia. Mereka menyelududp dan menjadi pembekal pendatang Indonesia ( bangsa mereka sendiri ) ke Malaysia. Inilah fakta sebenarnya. Tetapi bajingan yang membankar bendera dan melontar najis ke kedutaan ini membelitkan fakta. Menteri dan penguasa / pemerintah Indonesia hanya membutakan mata. Bukan sekali bajingan Indonesia ini melakaukan tindakan sebegini. dah berpuloh kali.

7. Kepada mereka, kalau dah berani sangat dan kalau dah kuat sangat, datang le ke Malaysia ini. Nak juga lihat sekuat mana Bangsa dan negara ini.

8. Semasa Konfrantasi dulu pun, nak melepasi bandar Johor Bharu pun tak lepas dan semput. Akhirnya tersadai di hutan belantara dan dengan ihsan Malaysia di terimasebagai penduduk negara ini. Itu pun masih tak bersyukor!!!!!!!!

9. Sudahlah Indon. Lihat diri dan negara anda sendiri. Jangan salahka dan kambing hitamkan negara lain untuk melupai kesengsaraan dan kekecewaan diri sendiri...........................Sudahlah.

Nota : Makan minum bangsa ini pun kita suapkan. Itu pun , anjing ini masih nak gigit tangan penyuap makanan bangsa mereka.

..............Kepada kerajaan Malaysia, jangan dilayan dengan desakan dan tuntutan bajingan ini. Kita ada undang dan peraturan. Yang bersalah akan dihukum. Di Indon tak apa, semua bisa.....Tetapi bukan negara Malaysia.

MALAYSIA MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA !!!!! KAMI JUGA BANGSA MERDEKA.

PAS KENA MAIN DEK YB KARPAL : AGENDA DAILY






Kalau nak berkuasa ikut cara kami.Itu kata dua yang dapat ditafsirkan dari kenyataan terbaru Karpal Singh Isnin yang tetap menolak hajat PAS nak laksanakan hukum hudud dan menubuhkan negara Islam.

Pengerusi DAP itu konfiden habis pakatan rakyat boleh menang dalam pilihanraya umum ke 13 nanti jika PAS tidak ‘ rock the boat’ yakni bikin rosak program mempertahankan hajat itu.

Karpal Singh nampaknya tidak peduli langsung dengan modal agama yang dijual PAS pada setiap pilihanraya kebelakangan ini.

“Adalah salah bagi PAS untuk goncang perahu terutama bila masanya sudah masak bagi pakatan rakyat mengantuikan Barisan Nasional di peringkat pusat dan menjadi BN pembangkang,”katanya.

Mengambil kira dari sudut politik Karpal Singh telah meletakan PAS ke tahap yang sebegitu rendah sekali kerana senang-senang berani meminta parti itu mengugurkan hajatnya itu kalau nak menang pilihanraya.

Musyridul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat juga perlu faham dan terima hakikat Karpal Singh tidak akan berganjak dari pendiriannya.

Karpal Singh secara tidak langsung memperlekehkan Nik Aziz dalam kenyataan itu bila turut menafikan dakwaan Menteri Besar Kelantan itu bahawa beliau bersendirian dalam pendiriannya menolak hukum hudud dan penubuhan negara Islam yang dicadangkan PAS.

Karpal Singh berkata Penasihat DAP Lim Kit Siang juga telah menyatakan pendiriannya bahawa Malaysia ialah sebuah negara sekular dan pengenalan hukum hudud di negara ini dan pewujudan sebuah negara Islam bukan dasar pakatan pembangkang.

"Kenyataan oleh Mursyidul Am PAS dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu menunjukkan bahawa saya bersendirian dalam DAP yang menentang hudud dan negara Islam," katanya.

Untuk menguatkan pendiriannya Karpal Singh yang menyambut baik kenyataan Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nik Nazmi Nik Ahmad bahawa hukum hudud adalah tidak sesuai dilaksanakan,

Katanya," PAS patut menerima hakikat bahawa mengubah Malaysia menjadi sebuah negara Islam merupakan langkah sia-sia dan tidak akan dapat dicapai."

"Langkah itu bercanggah dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya dan menurutnya beliau berharap PAS akan mempertimbangkan pendiriannya mengenai hukum hudud dan negara Islam.

Dalam pada itu PAS kelihatan terkial-kial dalam menghadapi polimek dengan Karpal Singh yang merobek imejnya.

Paling tidak Naib Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dipetik menilai DAP menolak hajat PAS itu kerana tidak faham.

Baginya DAP perlu diberi penerangan agar memahami bahawa hukum hudud hanya melibatkan orang Islam dan tidak ada kena mengena dengan orang bukan Islam.

Ini juga menjadi pandangan Ketua Pemuda PAS Nasrudddin Hassan Tantawi.

Beliau juga dipetik sebagai berkata parti itu yakin DAP akan dapat menerima penjelasan mengenainya.
Katanya PAS akan tetap memperjuangkan hajatnya itu sekalipun ditolak DAP.

Soalnya sekarang selepas dua tahun masa berlalu apakah DAP tidak faham-faham lagi hajat rakan politiinya itu.

Apakah sekarang baru nak ‘ sekolahkan’ DAP mengenai kaedah hukum hudud dan negara Islam setelah sekian lama Karpal Singh dikenali dengan pendirian langkah mayatnya dulu kalau PAS nak tubuh negara Islam di Malaysia.

DAP ialah sebuah parti yang ahlinya majoriti besar bukan Islam.Bagaimana pula PKR yang ramai ahli Melayu .

Bukankah Nik Nazmi sendiri kata hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan.

Tolak sebelah DAP,hairan juga Nik Aziz tidak pernah melabel PKR dan pembesar parti itu yang beragama Islam ‘kurang Islam’ dari PAS sekalipun mereka tidak terima hukum hudud dan negara Islam seperti yang beliau sentiasa lagukan pada UMNO.- 23/8/2010

Penghuni Gua : Bila agaknya penerangan oleh PAS kepada DAP dan pemimpinnya termasuk Karpal mengenai hudud boleh di difahami oleh mereka. Dah dua tahun. Macam tu juga. tak faham-faham. Mungkin salah cara seruan PAS dan pemimpinnya kot. Selalunya begitu la. PAS sentiasa silap dan tidak bijaksana dalam seruan kepada islam apatah lagi kepada bukan islam untuk fahami islam.

2. Entah..............................Mulut pemimpin PAS ini memang begitu. Padan muka mereka kena main dek ke YB Karpal. Dah pandai bercakap sangat. Terkial-kial kena main ke Singh berkenaan.


Nota : Nak tahu pendirian YB Karpal terkini dan ia tidak bersendirian mengenai hudud seperti mana dakwa TGNA sila KLIK

Monday, 23 August 2010

DOA-DOA YANG PAS WAJIB BACA SEMASA KHUTBAH JUMAAT MINGGU DEPAN DI NEGERI PAKATAN !!!


Doa yang dibacakan di khutbah jumaat di masjid padang Menora, Pulau Pinang untuk Khalifah Lim Guan Eng ialah :

"Ya Allah Ya Tuhanku, Kau selamatkanlah pemimpin kami Yang Amat Berhormat Lim Guan Eng dan rakan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang."

PG cadangkan agar PAS dan pemimpinnya juga ( mungkin PAS terlupa nak doakannya pada jumaat lepas ) juga , mendoakan keselamatan kepada pemimpin-pemimpin di bawah ini. Dah mereka kata tak salah dan dibolehkan dalam islam. Jadi bacalah doa untuk pemimpin ini dengan doa-doa seperti berikut :

Nota : Doa ini sebahagian besarnya diambil dari Malaysia Instinct Com ( KLIK ) dan diedit semula atas beberapa sebab teknikal .

1. Doa untuk YB Karpal Singh : Semuga Allah melanjutkan usia YB yang di sayangi ini dan supaya beliau cepat sembuh dari lumpuhnya agar senang membela peliwat negara dan agar senang pihak PAS nak laksanakan hudud di Malaysia.

2. Doa untuk Ronnie Liu : Semuga Allah selamatkan Ronnie Liu dari sebarang Bala' dan jauhkan dia dari menyokong penjualan arak dan bercampur gaul dengan puak ganster serta budak nakal. Amin. Semuga Allah juga mempermudahkan agar ZRonnie Liu mengeluarkan dengan banyak lagi surat-surat sokongan . Amin.

3. Doa Eli Wong : Semuga Allah mempercepatkan Eli berjumpa dengan kekasihnya yang baru dan hidup sejahtera bersama kekasihnya tanpa kawin. Tak perlu kahwin kerana ia hal peribadi ( Itu kata muslimah PAS le ). Amin.

4. Doa untuk Lim Kit Siang : Semuga Allah memanjang usia dan memberi keselamatan kepada hidup bapa kepada Khalifah Lim Guan Eng ini agar hukum hudud dapat dilaksanakan di Malaysia.

5. Doa untuk Teresa Kok : Semuga Allah menemukan juga teman lelaki dan boleh le tinggal sekali tanpa kahwin. Itu hal peribadi. Semuga Allah memanjang usianya , agar dapatlah Teresa membangunan kandang babi yang terbesar di Asia Tenggara. Amin.

6. Doa untuk Tony Pua : Semuga Allah melindungi Tony Pua sepanjang masa. ( ..... mengaku yang dia menceburi berpolitik di Malaysia selepas syarikatnya di Bursa Singapura terlingkup, kalau tak terlingkiup dia tak balik.....)

7. Doakan untuk Raja Petra : Semuga Allah memberhentikan perangainya yang membuat fitnah sepanjang hidupnya.

8. Doa untuk xxxxxx : Semuga Allah menutup pintu hatinya jangan minum arak lagi dan jangan menganggap racing kuda tak salah dan tak haram. Sebab dia kata sebelum ini, dia bukan berjudi tetapi sedia kuda lumba untuk berjudi sahaja. Jadi mana haram. Jadi betulkan fikirannya . Amin.

9. Doa kepada PM, TPM, dan semua orang islam / melayu yang menyokongnya : Semuga Allah mememcahkan perut mereka . Amin.

10. Doa untuk TBH : PAS tak berdoa ke agar mendiang dicucuri rahmat oleh Allah!!!! aaaaaammmmmmiiiii........................

Nota : Kalau boleh buatlah doa itu semasa sembahyang jumaat di padang-padang bola dan keluarkan air mata sekali bagi menipu rakyat. Ia akan lebih afdal . Amin.

Nota : Jangan lupa wahai pemimpin PAS!!!! Ingat! Baca doa di atas pada sembahyang jumaat 27 ogos 2010. Jangan Lupa ye !!!! Keh keh keh keh keh keh keh !!!!!! Afdalnya kalau si Mahfuz atau si Shamsul AMK yang mengetuai doa tersebut. Lebih baik kalau doa ini diketua juga oleh si Khalid Gereja.

Pengundi muda : Itulah PAS dan pemimpinnya. Fikirkan. Kerana politik , mereka boleh halalkan semua perkara yang pernah mereka haramkan sebelum ini. Kita jangan terkhilaf dengan adu domba mereka.

MALAYAN LAW JOURNAL : KES CAP DAGANGAN / STATUTORY DEFENCE !!!!


[1994] 1 MLJ 332
Hock Choo Hoe Sdn Bhd v Public Prosecutor
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (SIBU) — CRIMINAL APPEAL NO 36 OF 1992

Judges STEVE SHIM J

Date 23 DECEMBER 1993
Citation [1994] 1 MLJ 332


Catchwords:

Trade Marks — False trade description — Whether statutory defence under s 24(3) of the Trade Descriptions Act 1972 available to a corporation — Effect of proviso in s 24(1) of the Trade Descriptions Act 1972 — Trade Descriptions Act 1972 s 24(1) & (3)

Trade Marks — False trade description — Statutory defence in s 24(3) of the Trade Descriptions Act 1972 — Conditions to be fulfilled — Burden on person invoking defence to establish that conditions met — Proof on balance of probabilities — Trade Descriptions Act 1972 s 24(3)

Bahasa Malaysia Summary:

Perayu telah disabit oleh mahkamah majistret kerana membekalkan 18,400 liter minyak petrol dilancung di bawah perihal dagangan palsu ‘Formula Shell Regular’, suatu kesalahan di bawah s 3(1)(b) Akta Perihal Dagangan 1972 (‘Akta itu’) dan telah didenda RM12,000.

Alasan rayuan perayu mengatakan, antara lain, bahawa majistret telah gagal mempertimbangkan atau mempertimbangkan secukupnya pembelaan statutori yang diperuntukkan oleh s 23(4) Akta itu atau, dengan lebih spesifik, bahawa beliau telah membuat kesilapan undang-undang dan keterangan dengan memutuskan bahawa perayu gagal menggunakan usaha wajar di bawah s 24(3). Tetapi, pihak pendakwa berhujah bahawa perayu, yang merupakan suatu badan korporat, tidak boleh menggunakan pembelaan statutori di bawah s 24(3), dan sebagai menyokong hujah ini, menarik perhatian kepada sekatan yang diperuntukkan di bawah s 24(1) Akta itu.

Diputuskan:
Diputuskan,membenarkan rayuan itu:

(1) Memang jelas daripada proviso di dalam s 24(1) Akta itu bahawa sekatan itu terhad kepada pembelaan di dalam s 24(1) dan oleh itu, pembelaan statutori di bawah s 24(3) boleh digunakan oleh perayu.

(2) Dua syarat perlu dipenuhi bagi pembelaan statutori di bawah s 24(3), iaitu bahawa: (i) pesalah tidak tahu akan kepalsuan perihal dagangan itu; dan (ii) beliau tidak boleh memastikan dengan usaha wajar bahawa barangan itu tidak selaras dengan perihal itu atau bahawa perihal itu terpakai kepada barang itu. Apa yang merupakan usaha wajar adalah suatu soalan fakta dan bergantung kepada keadaan tertentu setiap kes.
(3) Oleh kerana perayu telah menggunakan pembelaan statutori di bawah s 24(3) Akta itu, beban terletak pada perayu untuk menunjukkan melalui keterangan dan atas imbangan kebarangkalian, bahawa kedua-dua syarat itu telah dipenuhi.

(4) Tidak terdapat apa-apa untuk menunjukkan atau mencadangkan bahawa perayu telah atau sepatutnya mensyaki bahawa minyak petrol yang disimpan di dalam tangki bawah tanah itu telah atau mungkin telah dilancung dengan disel. Walaupun majistret telah memutuskan bahawa perayu, dengan tidak mengambil langkah lanjut atau membuat pertanyaan lanjut untuk memastikan bahawa minyak petrol itu selaras dengan perihal dagangan dan dengan hanya bergantung kepada pembekalnya, telah gagal menggunakan usaha wajar, beliau gagal menunjukkan apa yang terlibat dalam langkah atau pertanyaan lanjut itu. Oleh itu, beliau telah gagal mempertimbangkan atau mempertimbangkan secukupnya pembelaan statutori di bawah s 24(3) Akta itu.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

PETA PELAYAR