Monday, 13 April 2009

PENGURUSAN KRISIS : AIR MARSHAL DAN LAPANGAN TERBANG : KEPENTINGAN MEMBENDUNG TINDAKAN PENGGANAS OLEH ARIS @ ARIF BIN OMAR


PENGAWAL UDARA DAN KESELAMATAN LAPANGAN TERBANG
: KEPENTINGANNYA DARI SEGI MENGHADAPI
PENGGANAS DAN TINDAKAN KEGANASAN.

1.0 Pengenalan

Di dalam semua bentuk keganasan, rampasan pesawat udara adalah merupakan satu cara di mana pesawat, anak-anak kapal dan penumpang dijadikan pertahanan dan “barricade”. Tindakan ini telah menjadi satu dilemma kepada kerajaan. Semua bentuk penentangan terhadap pengganas akan melibatkan satu ancaman kepada kebebasan individu di mana definisi rampasan kapal terbang juga melibatkan ancaman yang disengajakan kepada nyawa sekumpulan manusia yang mana mungkin terdiri daripada rakyat berbagai negara.

Cubaan untuk berunding atau perbincangan yang panjang mungkin berlaku, diskriminasi politik untuk membentuk individu menunjukkan tujuan pengganas untuk meletupkan pesawat. Tekanan terhadap pihak berkuasa untuk menyerah atau mengalah adalh berkemungkinan besar, tetapi permintaan yang di buat oleh mereka adalah bersifat politik, tidak boleh di bawa berunding atau memang tidak munasabah untuk dilayani.
Rampasan kapal terbang tidak boleh dianggap satu masalah sementara. Jika beberapa kejadian telah dapat di atasi, jangan dianggap ia akan lenyap dan dipandang sebagai cara yang usang di dalam terma pengganasan. Perampasan kapal terbang selalunya mempunyai objektif yang mudah iaitu memaksa juruterbang menerbangkan pesawat ke destinasi pilihan mereka. Terdapat juga lain-lain akibat selain dari tidak keselesaan kepada syarikat penerbangan, penumpang dan anak-anak kapal.

Kejadian rampasan pesawat udara untuk tujuan melarikan diri daripada merasai penindasan yang sebenar kurang mendapat perhatian dari masyarakat antarabangsa. Tertakluk kepada peringkat keganasan yang dilakukan dan tujuan rampasan itu dilakukan oleh perampas, kategori keganasan nampaknya boleh diatasi melalui cara diplomatic. Adalah jelas inilah caranya mengapa negara-nagara komunis tidak berkompromi, terutama terhadap pengganasan
2.0 Objektif

Objektif kertas ini adalah untuk mengetahui setakat mana pengawal udara dan kawalan keselamatan di lapangan terbang boleh menghalang atau mencegah kepada berlakunya pengeboman atau rampasan kapal terbang oleh pengganas atau penjenayah. Mengenalpasti kepada permasalahan dan cadangan, remedies atau tindakan yang perlu diambil.

3.0 Krisis

Apakah yang dikatakan krisis. ? Krisis ialah :
“A crisis can be defined as any unplanned event, occurrence or sequence of events that has a specific undesirable consequence”
Krisis juga menurut Oxford English Dictionary ialah “Decisive moment, time of danger or great difficulty” .

Krisis juga boleh juga di definasikan jika ia melibatkan sesuatu organisasi sebagai kejadian yang berlaku yang memberi kesan negatif terhadap pekerja, produk,perkhidmatan, kewangan dan reputasi organisasi (Barton 1993) • Ia juga adalah kejadian yang boleh menjejaskan reputasi serta menghalang pencapaian keuntungan, pertumbuhan dan kewujudan organisasi
Krisis juga boleh dikatakan sebagai kejadian yang memberi kesan terhadap kesahihan organisasi, boleh mengubah misi strategik organisasi dan menjejaskan persepsi atau pandangan orang ramai terhadap prestasi organisasi

4.0 Jenis-Jenis Krisis

Di peringkat Global ialah seperti wabak penyakit SARS, Selsema Burung, pengganasan (terrorism), kegawatan ekonomi, pencemaran udara (ozone) • Manakala di peringkat Negara ialah seperti kegawatan politik, ekonomi, letupan loji nuklear (Insiden Chernobyl), pemberontakan Tentera Tamil Eelam di Sri Lanka, Chechnya, Kashmir, Palestine, Haiti, Mindanao, Iraq, Acheh, dan sebagainya.

Di peringkat organisasi pula ialah seperti pencemaran produk, penipuan, perubahan peringkat pengurusan, skandal rasuah atau seks, jenayah kolar putih, mogok, tunjuk perasaan. Dan bagi kertas kerja ini ialah di peringkat lapangan terbang ialah seperti pesawat terhempas, kemalangan pesawat, ugutan bom, perampasan pesawat, serangan bersenjata oleh pengganas di terminal, rompakan, kebakaran, dan kemalangan barang merbahaya.

Di antara krisis keganasan di dalam kapal terbang dan di lapangan terbang yang begitu signifikan bagi kertas kerja ini ialah seperti :

1. 1972 di Tel Aviv di mana 30 terbunuh di lapangan terbang Lod Nol Airport. Attackers PLFP/JRA groups
2. 1985 , 22 orang terbunuh dan 110 orang cedera di Rom dan di lapangan terbang Vienna.
3. 1986 di Seoul Korea 6 orang terbunuh dan 30 cedera ..
4. 1992 di lapangan terbang Algeria 9 terbunuh dan 123 cedera.
5. 1994 di lapangan terbang Johannesburg , Afrika, di mana 17 orang terbunuh dari dengan menggunakan bom kenderaan.
6. 1996 di lapangan terbang Lahore Pakistan di mana 4 orang terbunuh dan 70 orang cedera akibat letupan bom.
7. 2002 peristiwa bangunan pencakar langit di Amerika iaitu bangunan world Trade Centre di New York telah di rempuh oleh 2 buah kapal terbang komersial yang di rampas oleh para pejuang palestin. Lebih 3,500 orang mati dan beribu yang lain cedera.

5.0. Punca-punca Krisis

Di dalam membincang krisis , tidak dapat tidak terdapat 2 jenis krisis yang dapat diperkatakan iaitu :

5.1. Man-Made Disaster iaitu – berkaitan dengan malapetaka yang berpunca daripada kesilapan atau kecuaian manusia seperti kebakaran,kerosakan sistem, kegawatan politik, rusuhan, pemberontakan bersenjata, rusuhan, pengganasan, Bio-terrorism, kemalangan, pencemaran .
5.2. Natural Disaster (Acts of God) – Malapetaka yang berpunca daripada bencana alam seperti banjir, ribut taufan, tanah runtuh, cuaca 8 melampau, letupan gunung berapi, kemarau.

6.0. Ciri-ciri Krisis

Terdapat 2 ciri-ciri krisis iaitu :

6.1. Krisis yang berlaku secara tiba-tiba seperti insiden Highland Towers runtuh di Ulu Klang, Selangor, Insiden Rompakan Senjatapi oleh ahli- ahli Kumpulan Al-Maunah,di Kampung Jenalik, Sauk, Kuala Kangsar, kejadian Tanah Runtuh di Lebuhraya Utara Selatan.
6.2. Krisis yang berlaku dalam persekitaran yang luas dan boleh melepasi sempadan seperti wabak penyakit SARS, Selsema Burung, Japanese
encephalitis ( JE ).

7.0. Pengurusan krisis (Crisis Management)

Pengurusan krisis merujuk kepada satu kaedah yang sistematik dan tersusun untuk mengenalpasti dan menangani kejadian kecemasan yang berlaku atau mungkin akan berlaku . Konsep pengurusan krisis ialah menyediakan Pelan Tindakan Kecemasan serta rekabentuk struktur organisasi, memilih pasukan pengurus krisis, mengaudit persekitaran, merangka pelan luar jangka (Contingency planning) .

Pengurusan Krisis ialah satu Pelan Kecemasan membolehkan organisasi mengurus krisis dengan cara yang sistematik dan teratur . Ia adalah satu proses audit bagi membolehkan organisasi mengesan lebih awal masalah yang berpotensi menjadi krisis yang serius . Di dalam pengurusan krisis Proses Pemulihan (recovery) daripada kesan krisis akan dapat mengelak operasi harian terjejas dengan teruk.

Pengurusan krisis penting kerana dengan pengerusan yang cekap dan berwibawa berupaya untuk mengurangkan kerosakan pada imej organisasi (damage control) dan boleh memulihkan keadaan (recovery) balik ke asal dalam tempoh masa yang singkat.

Dari segi sejarah pada tahun 1970an , Industri Penerbangan Awam Antarabangsa berdepan dengan krisis serangan pihak pengganas khasnya daripada PLO. Akibatnya, banyak pesawat komersil dirampas, ada diantaranya telah diletupkan. Pihak International Civil Aviation Organization ( ICAO ) melalui peruntukan dalam Aerodromes Annex 14, Bab 9, 9.1.1. meminta semua negara perjanji (Contracting States) mewujudkan Pelan Kecemasan Lapangan Terbang (Aerodrome Emergency Plan).

Di dalam Airport Emergency Plan ( Pelan Kecemasan Lapangan Terbang ) ia menyediakan garis panduan mengenai peranan dan tindakan yang perlu dilaksanakan oleh setiap organisasi termasuk agensi-agensi sokongan (supporting agencies) dari luar kawasan lapangan terbang yang terlibat dalam menangani kecemasan atau krisis yang berlaku.

Di dalam ICAO Requirement • Annex 14 - AERODROMES - Standard 9.1.14 menjelaskan bahawa :
“The Plan shall contain procedures for periodic testing of the adequacy of the plan and for reviewing the results in order to improve its effectiveness” (
Di Malaysia, Pengurusan semua lapangan terbang di Negara ini di uruskan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ). Di dalam pengurusan lapangan terbang ini terutama apabila berdepan dengan krisis di lapangan terbang atau di dalam kapalterbang , MAHB mempunyai pelan khusus yang di namakan Pelan Pengurusan Krisis Korporat ( Corporate Crisis Management Planning ). Di dalam pelan ini terdapat satu pasukan yang dinamakan “ Crisis Management Team “ ( CMT ). Ini adalah merupakan satu pengurusan krisis peringkat Ibu Pejabat MAHB di mana Pengerusi - SGM (Operations) MAHB dan ahli-ahlinya terdiri dari Pengurus-Pengurus Besar MAHB, MASB, Malaysia Airports (Sepang) . Setiausaha CMT pula terdiri dari Pengurus Kanan AVSEC/AFRS .

CMT ini bagi menangani krisis yang berlaku di semua lapangan terbang negara ini seperti :

7.1. Kapalterbang Terhempas
7.2. Kemalangan Kapalterbang
7.3. Ugutan Bom
7.4. Tindakan Keganasan
7.5. Kebakaran
7.6 . Kemalangan Barang Merbahaya
7.7. Rampasan Kapal terbang

Matlamat utama pengurusan krisis ialah bagi mengurangkan gangguan (disruption) kepada para penumpang dan memulihkan perjalanan operasi lapangan terbang. Ia juga bagi mengurangkan jumlah kerugian (loss of revenue) dan juga menjaga nama baik organisasi serta imej negara (damage control) . Selepas peristiwa 911 ( 11 sep 2001 ) iaitu peristiwa rempuhan 2 buah kapalterbang ( United Airlines ) ke atas Pusat Dagangan Dunia ( WTC ) di Amerika yang dirampas oleh pejuang Palestin , maka pengurusan krisis di lapangan terbang amat penting untuk ditangani dengan sebaik mungkin.
Di dalam hal ini maka ada cadangan bahawa Pengawal Udara ( Air Marshal ) diujudkan untuk menangani kejadian rampasan kapal terbang dan yang berkaitannya semasa penerbangan. Kertas kerja ini akan membincangkan tentang Pengawal Udara dan bagaimana ia boleh berfungsi dalam menangani krisis di dalam penerbangan Di samping itu kertas kerja ini akan membincangkan juga tentang pengurusan lapangan terbang bagi menangani krisis yang berlaku berkaitannya.


8.0. Definisi Pengawal udara


Pengawal udara (air marshal) adalah terma popular bagi pengawal rahsia bersenjata di atas kapal terbang komersial bertujuan untuk menghalang rampasan kapal terbang (skyjackings)(Wikipedia encyclopedia).


Banyak penerbangan komersial terdapat marsyal udara di dalamnya bagi tujuan penerbangan yang terpilih seperti Swissair sejak 1970, EL AI, Sri Langkan Airlines dan United Airlines (Ethan 2003). Majoriti penerbangan di Israel untuk penerbangan domestik dan antarabangsanya mempunyai pengawal udara bersenjata. Pengawal udara menjadi isu apabila Amerika Syarikat mengarahkan semua penerbangan luar negara mesti mempunyai pengawal udara di dalamnya sebagai pengahalang serangan dari pengganas. Banyak negara bersikap berdiam diri terhadap cadangan ini oleh kerana mereka takut dengan adanya senjata di atas penerbangan mereka akan meluaskan lagi risiko tindakan dari pengganas. Pengawal udara boleh disediakan oleh syarikat penerbangan atau kerajaan seperti Federal Air Marshal di Amerika.


9.0. Rampasan kapal terbang (skyjacking)


Rampasan kapal terbang atau (skyjacking) didefinisikan sebagai pengambilan alih kapal terbang oleh seseorang atau kumpulan yang selalunya bersenjata. Tidak seperti rampasan kenderaan di darat ianya tidak bertujuan untuk merampas barang-barang atau kargo. Kebanyakkan rampasan kapal terbang, penumpang dijadikan tebusan di dalam tujuan untuk mendapatkan kenderaan ke sesuatu lokasi, mengurung penumpang sebagai tebusan atau memaksa supaya rakan mereka dipenjara dibebaskan. Lain-lain tujuan adalah bermotifkan publisiti terhadap sesuatu ketidakpuasan hati mereka (Wikipedia Encyclopedia).


10.0. Pengganasan (Terrorism)


Terdapat banyak definisi mengenai pengganas (terrorism) tetapi “terrorism” yang sering digunakan adalah yang melibatkan perkara berikut:


1. Menggunakan kekerasan atau ugutan kekerasan yang menyalahi undang-undang.
2. Keganasan yang ditujukan kepada orang awam.
3. Pelaku yang tidak melibatkan negara.
4. Tidak melibatkan peperangan antara negara.
5. Tujuan untuk menakutkan, mengugut atau menyampaikan mesej kepada orang awam atau kerajaan (tidak melibatkan jenayah terancang untuk tujuan persendirian).


Oxford English Dictionary mendefinisikan “terrorism” sebagai satu polisis serangan dengan keganasan terhadap mereka yang berkenaan, bertujuan untuk serangan. American Heritage Dictionary mendefinisikan “terrorism” sebagai : “ The unlawful use or threatened use of force or violence by a person or any organized group against people or property with the intention of intimidating or coercing societies or governments often for ideological or political reasons”.


United Nations belum menerima definisi “ terrorism” yang sebenar. “Academic concensus definition” yang ditulis oleh A.P. Schmid sering digunakan oleh para sarjana untuk mendefinisikan “ terrorism” yang masih belum mendapat persetujuan dari ahli di Bangsa-Bangsa Bersatu.


Di Malaysia, National Security Council Directive No,18 mendefinisikan terrorism sebagai :


“Use of force or violence without authority under the law by any person, group or state with what so ever purposes, intention or justification towards any state or its citizen or property or essential sevices with the intent to instill fear to the public; or by such means threatened the security of a state.


In addressing terrorism, the root cause must be sddressed such as raising arms against invasion, attacks, colonialism and hegemony with a view to attain independence through the process of international law.Act of terrorism motivated by ideology , politic, religion, ransom or what so ever without any motive is defined by this directive to inclide:


1. Hujacking or aeroplane, ship, public transport or cargo ship at sea, premises, building, vital installation on land or Malaysian waters involving hostage taking of the passengers, crews, employees or accupants of premise or building.
2. Detaining of Malaysian Citizen as hostage on another country including as taking of Malysian citizen as hostage in a coutry played with political conflicts.
3. Kidnapping of Malaysian citizen in Malaysian territory and taking them to another country as hostage.
4. Handling others citizens in Malaysia and making them as hostage.
5. Individually or as a group threathening the life, property and facilities resources of the nation/ internationally or the strategic interestof the government.
6. An act by individual or group using any lethal weapons, explosives, hazardous materials or weapons of mass destructions whether weapons used are chemical, bioligocal or nuclear.
7. An act or threat by conflicting groups in an another country that threatened the national security and using a Malaysia as their base or assuming Malaysia is supporting or protecting their objectives. The action by this group could inflict Malaysia to be involved into their conflicts and having potential threat towards terrorism.
8. Cyber-terrorism by extremist group with the expertise in information technology and communication. This group or expert may target government computer system, hence threatening the nation strategic interest such as industries, energy or transportation. (Malaysian Security Council No.18)

11.0. Isu-isu keselamatan dan Keganasan (Terrorism)


Mungkin terlalu banyak telah dilakukan sejak beberapa dekad kebelakangan ini di dalam bidang teknologi yang terdedah kepada ancaman pangganas. Sesungguhnya alat-alat yang kecil dan kemudahan memperolehi bahan-bahan letupan, pelancar roket, sistem komunikasi, peralatan kawalan jauh (remote control devices), berpotensi untuk menjadikan pengganas lebih berbahaya. Mudah di perolehi bekalan, dibiayai dan kekerapan untuk perjalanan telah tumbuhnya apa yang dikatakan pengganasan antarabangsa, di mana ia tidak mempunyai sempadan dan menggunakan dunia sebagai pentas di mana sasaran boleh diperolehi dan dipergunakan atau digunakan.

Tindakan terhadap pengganas di dalam sesuatu situasi hendaklah lebih berhati-hati. Tindakan balas yang berlebihan dengan menggunakan cara kekerasan adalah dilarang tetapi menggunakan tindakan secara rahsia atau tumpuan kepada sesuatu sasaran adalah satu cabaran dan boleh mengakibatkan lebih keganasan lagi. Pencegahan dengan menggunakan kekuatan mungkin ada kebaikan jika cara berlembut tidak memberi kesan. Kebolehan untuk menangkap atau membunuh penjenayah yang sebenar oleh pihak berkuasa dengan bersenjata boleh menyelamatkan nyawa. Mengadakan perbatasan untuk menyelamatkan sasaran, dengan cara pemeriksaan sebelum memasuki pesawat boleh menjadikan sesuatu serangan oleh penjenayah itu menjadi sukar.

Pencegahan terhadap rampasan pesawat udara adalah sukar. Masalah utamanaya adalah untuk mencegah orang yang bersenjata seperti pistol, grenad dan bahan letupan daripada menaiki pesawat dan untuk mencegah daripada diletakkan bahan-bahan berbahaya pada pesawat.


Frank Benchley (1986 : 4) menceritakan dengan jelas bagaimana tindakan asas perlu diambil oleh beberapa operator penerbangan dan juga pihak berkuasa lapangan terbang di dalam persediaan menghadapi pengganasan dengan berkesan dan perlunya pengawal udara berada di dalam kapal terbang.


“I will remember a round trip from London-Rome-Dubrovnik-Belgrade-Sofia-Verna-Istanbul-London, when my wife’s allegedly affensive scissors in her handbag were impounded by British Airways on the London-Rome leg but never picked up again. When we left Rome the security man was looking the other way as they showed up on his electronic X-ray scanner and they were not noticed in Dubrovink during search in transit accasioned by a Croation terrorist bomb scare!. It is no wonder that airport authorities wonder what more they can do. Clearly there is no substitute for generous manning by alert and conscienstious guards whose attention is never allowed to wander”.


12.0. Permasalahan untuk menghadapi serangan dari pengganas dan rampasan kapal terbang.


Pada 30 Mei 1972, pengganas menembak dengan menggunakan senjata otomatik terhadap penumpang yang sedang menunggu untuk menaiki kapal terbang di Ben Gurion International Airport, Israel. Dua puluh enam orang terbunuh dan 76 cedera parah.


Dua tahun kemudian pada 6 Ogos 1974, 2 orang terbunuuh dan 17 lagi cedera parah apabila bom meletup berhampiran dengan kaunter tiket PanAm di Terminal 2 Lapangan Terbang antarabangsa Los Angeles.


Di Malaysia, pada 9 April 2008 satu kejadian tembak menembak dan samun di perkarangan Kuala Lumpur International Airport (KLIA) di mana empat pengawal keselamatan pengurup wang telag cedera ditembak dan sejumlah S$1.5 juta telah dilarikan.


Peristiwa yang menggegarkan dunia pada 11 September 2001 di mana empat buah kapal terbang telah dirampas di Amerika Syarikat dan digunakan untuk menyerang beberapa tempat penting di Amerika. Dua American Airlines dan dua United Airlines membawa berjumlah 266 penumpang, anak-anak kapal dan juruterbang telah dirampas dan digunakan untuk menyerang. Dua buah kapal terbang melanggar twin tower World Trade Center New York menyebabkan kedua-dua bangunan itu runtuh. Sebuah kapal terbang United Flights dikatakan jatuh di barat Pennsylvania, sementara American Airlines kedua melanggar bangunan Pentagon, Ibu Pejabat Military Amerika .


Di sini menunjukkan beberapa longgarnya kawalan keselamatan lapangan terbang dan juga keselamatan di dalam kapal terbang di mana 4 buah kapal terbang boleh dirampas dalam satu masa di sebuah negara yang dikatakan mempunyai kawalan keselamatan yang canggih.


Perjalanan melalui udara kerap kali dilakukan dan terdedah kepada serangan dari pengganas. Struktur pesawat udara atau kapal terbang membuatkan ia mengalami kerosakan dan kemusnahan yang tinggi dari bahan letupan semasa penerbangan. Apabila pesawat di udara, ia adalah terpinggir dari tindakan balas atau menyelamat dari pihak tentera atau polis.


Ada dua cara yang berkemungkinan serangan pengganas terhadap sesebuah kapal terbang. Menanamkan atau meletakkan bahan peletup dengan tujuan untuk menghancurkannya semasa di udara dan merampas kapal terbang di dalam usaha untuk tawar-menawar dan permintaan terhadap tebusan yang tidak berdosa di dalam pesawat tersebut. Selalunya permintaan mereka adalah supaya membebaskan rakan seperjuangan mereka di penjara.


Di dalam kes pertama alat peletup jangkamasa perlu diletakkan di dalam pesawat udara itu, berkemungkinan di dalam tempat kargo di mana ia sukar untuk dikesan. Walaupun dengan bahan peletup yang kecil diletakan pada tempat yang sensitive ia boleh memusnahkan kapal terbang tersebut semasa di udara. Rangka badan kapal terbang adalah bahan yang mudah pecah jika digunakan dengan kekerasan. Jika pesawat itu tidak meletup di udara dengan serta merta, tekanan udara boleh mengakibatkan letupan. Jika letupan berlaku akan mengakibatkan kebakaran didalam pesawat dan saluran bahan api di dalam pesawat mungkin menyemarakkan lagi kebakaran dan berlakunya kemusnahan .


Pengganas yang berniat untuk merampas kapal terbang mungkin menghadapi masalah untuk menyeludup masuk senjata atau bahan letupan bukan di ruang kargo tetapi di dalam kabin pesawat, di mana ia boleh disorokkan sehingga mendapat peluang untuk mengambil alih pesawat dari juruterbang atau anak-anak kapal.


Masalah yang genting adalah bagaimana untuk mnyekat senjata dan bahan letupan daripada dibawa masuk kedalam kapal terbang sebelum ia berlepas. Kawalan keselamatan dan tahap kawalan berbeza dari satu negara ke satu negara dan di dalam negara pula dari satu lapangan terbang ke satu lapangan terbang yang lain. Peralatan pengimbasan yang canggih boleh mengesan bahan letupan dalam bagasi dan beg persesndirian boleh terdapat di pasaran pada masa ini tetapi harganya amat mahal. Memanadangkan lapangan terbang yang sibuk memerlukan peralatan ini, hanya sejumlah kecil sahaja lapangan terbang yang mencukupi peralatan keselamatannya. Banyak lagi penyelidikan dan kewangan diperlukan untuk keperluan keselamatan ini. Mungkin terdapatnya peralatan pengimbasan “x-ray” dan anjing penghidu, tetapi ianya sahaja tidak mencukupi untuk memenuhi piawaian keselamatan seperti yang diperlukan .

Kawalan keselamatan yang baik diperlukan di lapangan terbang di nagara bukan sebagai sasaran terrorism. Syarikat penerbangan yang mudah menjadi sasaran mungkin mendarat di negara-negara biasa mengalami serangan pengganas untuk mengisi bahan api. Langkah berjaga-jaga juga diperlukan di lapangan terbang dalam negara (dometstik) oleh kerana penumpang dan barangan yang sering dipindahkan terus dari penerbangan domestic kepada penerbangan antarabangsa. Di dalam kes seperti ini, pemeriksaan rapi perlu dilakukan di lapangan terbang antarabangsa. Pengganas sentiasa memerhati dan mengenal pasti kelemahan dari segi ini.


Selalunya berlaku kelewatab penerbangan tidak boleh dielakkan. Semua jenis pemeriksaan keselamatan walaupun dengan menggunakan peralatan canggih akan mengambil masa. Memandangkan perjalanan dengan kapal terbang atau menggunakan kargo udara adalah untuk tujuan perjalanan cept, penerbangan yang berjadual perlu dilaksanakan. Prosedur keselamatan yang cekap boleh mengurangkan berlakunya kelewatan penerbangan pada tahap yang minima selari dengan keselamtan. Masih terdapat penumpang dan pengurusan kargo yang tidak memahami atau tidak boleh menerima kepentingan keselamatan .

Kebanyakkan pengganas walaupun bukan semua mungkin enggan menaiki pesawat yang akan mereka jahanamkan. Dengan itu peraturan perlu dilakukan supaya mereka yang telah menempah tiket untuk menaiki pesawat tetapi tidak muncul, kapal terbang tersebut perlu diperiksa dengan rapi dan menentukan bagasi penumpang yang tidak timbul itu tidak berada dalam pesawat. Jika perlu, kesemua bagasi mesti dikeluarkan dan semua penumpang dikehendaki mengenalpasti harta mereka sendiri.

Pemeriksa khas diperlukan untuk memeriksa bagasi di pusat bandar atau yang dipindahkan dalam sistem “melalui tempahan” apabila perjalanan melibatkan pertukaran pesawat. Pengganas mungkin mempunyai keyakinan di dalam menjangkakan bom masanya yang diletakkan dalam pesawat pada penerbangan peringkat pertama. Di dalam penerbangan peringkat yang kedua pengganas akan meluluskan diri dan bom jangka itu akan meletup. Dengan itu penumpang yang tidak muncul di dalam sesuatu penerbangan hendaklah sentiasa disyakki. Beberapa remedies atau cadangan boleh diusulkan untuk menangani pengganas terhadap pelanunan udara .


13 .0. Penggunaan pengawal udara di dalam kapal terbang.


Kehadiran pengawal udara mempunyai empat tujuan:


1. Memberi keyakinan pada penumpang.


Tujuan industri penerbangan adalah untuk menarik semula dan member keyakinan pada penumpang untuk terbang semula. Dengan pengetahuan adanya pengawal udara di dalam kapal terbang komersial member keyakinan kepada orang ramai untuk mengikuti penerbangan tersebut.


2. Keuntungan komersial


Penggunaan pengawal udara boleh menarik pelanggan penerbangan untuk terbang kerana penumpag telah ada keyakinan di mana selama ini menaiki kapal terbang tidak selamat akibat serangan pengganas (terrorist). Keyakinan pelanggan bererti menaikkan pendapatan.


3. Pencegahan yang aktif


Pengawal udara merupakan satu cara pencegahan yang aktif terhadap pengganas. Walaupun dipertikaikan, ini adalah cara yang terakhir paling berkesan untuk menangani pengganasan. Ia dipertikaikan oleh kerana membawa senjata di dalam pesawat yang member kebimbangan kepada penumpang jika sesuatu insiden berlaku.


4. Tindakan yang berpatutan.


Pengawal udara seharusnya mempunyai kemampuan untuk bertindak dengan cara menggunakan kekerasan paling minima untuk mencegah apa-apa jua keadaan yang boleh berbahayakann pesawat, krew dan penumpang.


Penggunaan pengawal bersenjata di atas kapal terbang adalah satu yang kontraversi. Terdapat beberapa kerajaan dan syarikat penerbangan mengadakan pengawal keselamatan sedemikan terutama negara Amerika dan negara-negara di Timur Tengah. Kebanyakkan negara lain pula dan juga anak-anak kapal membantah kehadiran pengawal udara di dalam kapal terbang mereka. Mereka membahaskan bahawa ia boleh membawa kepada kejadian tembak menembak di antara pengawal udara dan pengganas di dalam pesawat yang memberikan bahaya kepada penumpang dari peluru yang berterbangan dan tentunya kulit luar badan kapal terbang kan bocor dan risiko tekanan udara dan lain-lain kemungkinan akan terjadi.


Selama ini penggunaan pengawal udara tidak pernah diuji, tetapi pada 7 Disember 2005 dilaporkan seorang penumpang telah ditembak mati oleh seorang pengawal udara di dalam jetway kapal terbang American Airlines di Miami, Amerika oleh seorang air marshal ketika dia melarikan diri apabila di tahan untuk diperiksa. Lelaki itu kemudiannya disahkan oelh isterinya mengalami sakit mental. Kejadian ini telah dipersoalkan oleh banyak pihak dan dipertikaikan penggunaan air marshal di dalam kapal terbang .


Pada amalan dana pengalamannya ada pendapat yang bercampur-campur. Negara Amerika dan Israel telah berjaya terutama menghindari atau menghalang kepada serangan pengganas terhadap kapal terbang mereka dan mengurangkan kejadian rampasan kapal terbang. Disebaliknya negara Mesir yang terkenal dengan penggunaan pengawal udara tidak dapat membendung kejadian rampasan kapal terbang seperti kejadian di Lapangan Terbang Luqa pada Oktober 1984 yang berakhir dengan tragis.

Daripada empat orang pengawal udara yang terdapat dalam kapal terbang tersebut hanya seorang sahaja yang dapat menembak pengganas dan dia juga tertembak. Kejadian tembak-menembak di dalam kapal terbang telah menaikkan semangat dan perlakuan pengganas yang masih hidup. Kesan peluru yang menembusi badan kapal terbang (airframe) telah memaksa juruterbang mendaratkan kapal terbang tersebut di Lapangan Terbang Luqa walaupun tidak dibenarkan oleh pihak berkuasa Malta dengan memadamkan lampu landasan kapal terbang .


Benchley (1986) juga berpendapat penggunaan pengawal udara tidak seharusnya dihapuskan sama sekali tetapi digunakan bagi keputusan yang terakhir. Negara yang terdedah kepada pengganas dan rampasan kapal terbang, di atas alasan politik harus meningkatkan penggunaan pengawal udara di dalam kapal terbang terutama penerbangan yang berisiko tinggi. Pengawal udara jika digunakan haruslah dari kalangan mereka yang terpilih dan telah menjalani latihan yang tinggi dan tahu menggunakan senjata yang di bawa. Pada zaman yang seba canggih ini, senjata yang digunakan tidak merosakkan struktur kapal terbang.


St. John (1998) menyatakan pengawal udara amat perlu daripada membekalkan senjata kepada juruterbang. “The presence of an air marshal team, acting as a trained and armed security force aboard all domestic flights, would eliminated the need for guns in the cockpit and provide the protection demanded by pilots and the public. The air marshal would be better qualified than the armed pilot in numerous ways. One aviation security expert asserts, “the air marshal program has created an elite group of highly-trained aviation security professionals who work in teams and in very close co-ordination with airlines and flight crews” .

Mengharapkan kepada pengawal udara sahaja tidak akan menyelesaikan kejadian rampasan kapal terbang. Beberapa tindakan pencegahan perlu diambil seperti berikut:


14.0. Kawalan lapangan terbang
Ada kemungkinan besar senjata apai dan bahan letupan diseludup masuk kedalam kapal terbang melalui jalan yang tidak melalui alat pengesan kargo dan bagasi. Ini juga termasuk lain-lain barang untuk diseludup seperti dadah dan berlian. Pekerja seperti tukang cuci pesawat atau penyelenggara kapal terbang adalah yang paling disyaki sebagai pembawa untuk tujuan ini. Tapisan latar belakang pekerja semasa pengambilan dan penyeliaan rapi di dalam penugasan mereka amat diperlukan. Perkara ini tidaklah begitu mudah.

Sesungguhnya pekerja yang tidak pernah menjejaki kaki di dalam kapal terbang ada kemungkinan menjadi penyeudup bahan letupan. Mereka mungkin meletakkannya di dalam bagasi penumpang yang telah pun melalui pemeriksaan atau menyurukkan bom di dalam bekas makanan atau minuman yang akan di hantar ke dalam kapal terbang. Sistem yang baik diperlukan untuk mengurangkan peluang penyeludupan bahan-bahan tersebut.

Pegawai imigresen sepatutnya memainkan peranan yang penting. Pengganas yang bermotifkan politik mungkin tidak dianggap sebagai penjenayah bagi pihak polis. Pada masa ini pengganas dibiayai oleh pertubuhan atau pihak-pihak yang tertentu dan mereka ini perlu diambil perhatian yang lebih kerana mungkin membawa passport diplomatic dimana lorong masuk bagi VIP mungkin menjadi jalan masuk ke kapal terbang.


Kapal terbang yang dipakir untuk bermalam di apron lapangan terbang boleh memjadi sasaran pengganas dengan cara memanjat pagar keselamatan di lapangan terbang yang tidak mencukupi pengawal. Kebanyakkan lapangan terbang dibina dan dibentuk semasa isu pengganasan bukan satu masalah yang besar berbanding dengan masa kini. Dengan ini perubahan bentuk perlu dilakukan dimana keselamatan amatlah penting.


Pihak berkuasa kawalan keselamatan lapangan terbang perlu ada beberapa ujian latihan untuk menentukan keberkesanan sistem keselamatan di lapangan terbang mereka. Sebagai contoh menubuhkan satu unit khas untuk berlakon dan cuba menyeludup bom palsu melalui kawalan biasa tanpa disedari oleh pekerja di lapangan terbang itu. Pengajaran yang diperolehi dari latihan ini amat berguna untuk pengetahuan di mana kelemahan yang perlu diperbaiki dan diperkemaskan .


15.0. Keperhatian kakitangan


Walaupon dengan menggunakan peralatan yang canggih, ia tidak akan berkesan jika tidak diambil perhatian kepada mereka yang mengendalikannya. Ini dirujuk kepada latihan yang diperlukan untuk mengesan bom dan senjata yang diseludupkan. Perkara ini memerlukan pemerhatian yang berterusan. Pada masa ini pengesanan yang lazim digunakan di lapangan terbang terhadap penyeludupan senjata di dalam bagasi, beg tangan, beg bimbit dan lain-lain lagi adalah dengan menggunakan “X-ray”.

Ujian telah dijalankan dan mendapati penumpuan pemerhatian oleh seorang operator terhadap skrin X-ray itu hanya boleh bertahan selama lebih kurang 20 minit sahaja. Ini sangat penting kepada implikasi penugasan kakitangan. Ini bermakna rutin tugas adalah selama 20 minit dan kelepasan 40 minit dan jumlah petugas yang diperlukan agak ramai untuk pusingan kerja 24 jam. Had jumalh bagasi yang dibawa dengan tangan ke dalam lapangan terbang yang disyaratkan oleh syarikat penerbangan mempunyai alasan yang berpatutan. Ia sepatutnya dikuatkuasa dengan sepenuhnya .


16.0. Risikan keselamatan


Senjata yang paling berkesan di dalam menangani isu pengganas adalah risikan keselamatan di atas segala aktiviti mereka. Setakat ini cara yang paling baik adalah dengan memintas rancangan pengganas dan mendapatkan maklumat awal tentang tujuan mereka. Di dalam dunia yang nyata ini risikan atau maklumat tersebut mungkin benar atau pun tidak, tetapi ia adalah satu perkara yang berguna untuk menggerakkan pegawai keselamatan dengan meningkatkan lagi kawalan keselamatan ditempat dan masa yang tertentu. Negara yang ingin menangani pengganasan harus mempunyai sistem risikan yang efektif dan ada hubungan pertukaran maklumat dengan pihak atau negara lain. Komunikasi di antara pasukan risikan ini memang seharusnya pantas dan terkawal dengan menggunakan teknologi terkini dan yang canggih .


17.0. Cadangan


Pada kesimpulannya, berikut adalah ringkasan cadangan yang perlu dilakukan untuk mencegah berlakunya perlanunan udara:


1. Peralatan canggih untuk mengesan bahan letupan harus dipasang di semua lapangan terbang utama.
2. Bagasi yang dihantar melalui tempahan dari penerbangan domestic kepada penerbangan antarabangsa perlu diperiksa semua dilapangan terbang antarabangsa.
3. Bagasi perlu diperiksa semula jika penumpang yang ada dalam senarai tidak hadir.
4. Kakitangan yang menjaga peralatan pengimbasan harus bertugas pada jangka masa yang pendek untuk mengelakkan daripada tugas yang membosankan.
5. Menghadkan beg yang dibawa dengan tangan harus diperketatkan.
6. Perhatian perlu ditekan kepada penyeludupan bahan letupan atau senjata kedalam pesawat melalui kakitangan lapangan terbang.
7. Plan lay-out lapangan terbang harus diperiksa untuk mengetahui kelemahan terutama bahagian keselamatan yang mudah dilolosi.
8. Penghubungan melalui aluran khas perlu diadakan untuk pertukaran maklumat mengenai pergerakan dan objektif pengganas.
9. Penggunaan pengawal udara mungkin mendatangkan risiko tetapi ia adalah pilihan yang terakhir dalam pencegahan pengganas.
Di dalam menghadapi insiden pula perkara berikut perlu diambil perhatian:
1. Pengurusan krisis harus sentiasa bersiap-sedia dan kerap membuat latihan diperingkat kerajaan dan operasi.
2. Polsis kerajaan yang tegas mengenai pengganasan udara harus dipersetujui dan diumumkan.
3. Perundingan dengan pengganas mesti bertujuan untuk menyelesaikan masalah insiden itu secara aman. Jika boleh tanpa melalui konsesnsi kepada ugutan mereka. Dalam menghadapi tindakan ini harus dibuat latihan sekerap yang mungkin.
4. Keutamaan yang tinggi harus diberikan kepada penghubung dengan media. Di dalam negara yang berdemokrasi, publisiti harus diterima tetapi jika boleh perkara yang crucial atau sensitif harus dielakkan.
5. Hasil dari latihan yang diadakan harus dianalisis dengan teliti dan memperbaiki kelemahannya .


18.0. Rumusan


Pengurusan krisis di lapangan terbang amat penting . Ia bagi mengurangkan gangguan (disruption) kepada para penumpang dan memulihkan perjalanan operasi lapangan terbang. Ia juga bagi mengurangkan jumlah kerugian (loss of revenue) dan juga menjaga nama baik organisasi serta imej negara (damage control) . Selepas peristiwa 911 ( 11 sep 2001 ) iaitu peristiwa rempuhan 2 buah kapalterbang ( United Airlines ) ke atas Pusat Dagangan Dunia ( WTC ) di Amerika yang dirampas oleh pejuang Palestin , maka pengurusan krisis di lapangan terbang amat penting untuk ditangani dengan sebaik mungkin.

Di dalam hal ini maka ada cadangan bahawa Pengawal Udara ( Air Marshal ) diujudkan untuk menangani kejadian rampasan kapal terbang dan yang berkaitannya semasa penerbangan. Pengawal Udara boleh berfungsi dan berguna dalam menangani krisis yang mungkin berlaku seperti semasa penerbangan iaitu rampasan kapal terbang dan sebagainya . Pengujudan jawatan Pengawal Udara ini sudah tentu dapat mengatasi sebahagian krisis yang mungkin berlaku di dalam kapal terbang dan jika pengurusan krisi lapangan terbang pula diuruskan dengan baik maka pihak kita dapat mengekang dan mencegah dari berlakunya berbagai krisis berkaitan penerbangan.

Pengujudan Pengawal Udara ini adalah langkah proaktif yang patut diambil oleh kerajaan dan pihak yang berkaitan bagi menangani krisis. Walaupun ia akan meningkatkan kos tetapi ia akan memberikan pulangan jangka panjang yang baik kepada kerajaan, industri penerbangan dan juga industri hiliran yang lain..

1 comment:

  1. amat bagus..buat pengetahuan saudara,sekarang saya ade assigment utk hubungan antabangsa..my lecturer suruh cari satu issue peringkat global..tetapi buat masa ini,kami still mencari..untuk assigment ini,pembacaan perlu lebih..thanks sebab salurkan maklumat ini..

    ReplyDelete