Tuesday, 3 February 2009

SKGP 6043: NOTA : PERANCANGAN STARTEGIK.

Kuliah 4 : 3 FEB 2009

Analisis persekitaran industry ( K4 )

Diperkenalkan oleh micheal porter pada tahun 1980 an.
Ada7 komponen:
· Pembeli/pengguna
· Pembekal
· Pesaing
· Barang pengganti
· Buruh
· Bakal pesaing
· Kumpulan lain

Pembeli
· Memahami maklumat mrengenbai cirri dan gelagat pembeli
· Ada 2 komponen utama.:
i. Analisis pembeli
ii. Perhubungan dgn pembeli

1. Dalam analisis pembeli kita perlu :
· Mengenalpasti pembeli
· Faktor2 demografi pembeli
· Lokasi pembeli

Mengenal pasti pembeli dimana pembeli ada 3 kumpulan:
· pengguna akhir
· Pemborong dan peruncit
· Pembeli industry dan perindustrian

Hasil analisis pembeli dapat mengenalpasti sector pengguna yang jadi pelanggan utama syarikat.:
· Perlu tahun kumpulan utama pengguna- dewasa/muda/kanak2.
· Tahap pendapatan – tinggi/ sederhana/rendah
· Luarbandar dan Bandar
· Lelaki / perempuan
· Kegemaran mereka.
· Agama
· Budaya
· Etnik

Tertakluk kepada jenis perniagaan yang diceburi.

b. Faktur demografi

· Perubahan dalam cirri populasi
· Peringkat umur dalam populasi
· Peringkat pendapatan populasi
Yang mana perubahan ini boleh ujudkan ancaman atau peluang serta beri kesan kpd pengurus dalam buat keputusan.

c. Lokasi pembeli

· Bandar/ luarbandar/pinggir Bandar

ii. perhubungan dgn pembeli

· Pembeli berkuasa- satu pembeli berkuasa letak harga barangan
· Pembeli ramai- tidak ada kuasa tentukan harga barangan
· Sama tidak berkuasa- ramai pembeli dan banyak pembekal

2. Pembekal :
Isu yang perlu dipertimbangkan :
· Jumlah pembekal tawar sumber
· Hubungan terhadap kualiti barang
· Kemampunya hantar barang
· System kredit yang ditawarkan

Jika berlaku kekeurangan sumber atau berlaku monopolis terhadap sumber atau bahan mentah, sy akan hadapi masalah.

3. Pesaing
· Lakukan analisi persaingan bagi menilai kekuatan dan kelemahan, keujudan, dan potensi persaingan.
· Buat perbandingan prestasi antara firma, siapa yang punyai lebih kuasa tawar menawar terhadap pengguna, keluar barang pengganti lebih murah.
· Maklumat mengenai kelebihan dan kekuatan pesaing adalah ancaman bagi sebuah sy.

4. Barang pengganti

· Baranga pengganti atau perkhidmatan sama menjadi saingan
· Punyai kualiti yang hamper sama dan harga yang lebih murah

5. Kumpulan yang berminat

Punyai minat kerana :
· Ditugaskan oleh kerajaan
· Ada beli saham
· Sebagai mata pencarian
· Ada kesan terhadap kehidupan harian
· Wakil badan2 tertentu
Jadi sy perlu ambil kira kehendak dan keperluan mereka.

6. Komponen Buruh

Isu2 spt :
· Tahap kemahiran
· Latihan
· Kadar upah
· Kesesuaiain tahap umur

7. Bakal pesaing
· Banyak sy mempunyai kekuatan yang sama
· Jika ujud monopoli atau oligopoly tidak ujud, banyak syarikat yang kecil lemah dalam industry kerana sy kecil akan tidak dapat bersaing sesame sendiri. (Pasar oligopoli adalah adalah pasar di mana penawaran satu jenis barang dikuasai oleh beberapa perusahaan. Umumnya jumlah perusahaan lebih dari dua tetapi kurang dari sepuluh. Dalam pasar oligopoli, setiap perusahaan memposisikan dirinya sebagai bagian yang terikat dengan permainan pasar, di mana keuntungan yang mereka dapatkan tergantung dari tindak-tanduk pesaing mereka. Sehingga semua usaha promosi, iklan, pengenalan produk baru, perubahan harga, dan sebagainya dilakukan dengan tujuan untuk menjauhkan konsumen dari pesaing mereka. Praktek oligopoli umumnya dilakukan sebagai salah satu upaya untuk menahan perusahaan-perusahaan potensial untuk masuk kedalam pasar, dan juga perusahaan-perusahaan melakukan oligopoli sebagai salah satu usaha untuk menikmati laba normal di bawah tingkat maksimum dengan menetapkan harga jual terbatas, sehingga menyebabkan kompetisi harga diantara pelaku usaha yang melakukan praktek oligopoli menjadi tidak ada. Struktur pasar oligopoli umumnya terbentuk pada industri-industri yang memiliki capital intensive yang tinggi, seperti, industri semen, industri mobil, dan industri kertas. Dalam Undang-undang No. 5 Tahun 1999, oligopoli dikelompokkan ke dalam kategori perjanjian yang dilarang, padahal umumnya oligopoli terjadi melalui keterkaitan reaksi, khususnya pada barang-barang yang bersifat homogen atau identik dengan kartel, sehingga ketentuan yang mengatur mengenai oligopoli ini sebagiknya digabung dengan ketentuan yang mengatur mengenai kartel ).
Halangan masuk industry

Faktur yang boleh menhalang atau mempengaruhi sy lain drp memasuki industry :
· Skala ekonomi
· Perbezaan barangan
· Keperluan modal
· Kos pertukaran
· Saluran pengagigan
· Dasar kerajaan
· Kesulitan lain

Halangan keluar yang tinggi

1. Skala ekonomi
· Sy besar punyai kelebihan dan nikmati kos utnuk seunit yang rendah
· Ini merupakan halanganpd sy yang ingin masuki perniagaankerana perlu mengeluarkan sama banyak untuk dapatkan kos seunit yang sama
· Kedai buat roti yang kecil terpaksa ditutup.
2. Perbezaan barangan.
· Keunikan dan jenama
· Berpotensi untuk menghalang pesaing lain memasuki bidang perniagaan tersebut.
· Jika pesaing tetap mahu bersaing, mereka perlu buat barangan yang sama atau unik
Contoh:
Pembuatan makanan bayi seperti nestle . jika sy tempatan baru ingin ceburi dlm perniagaan ini akan hadapi masalah kerana jenamanya masih belum dikenali

3. Keperluan modal
· Sy yang perlu modal yang besar untuk beli kemudahan dan peralatan menjadi penghalang kepada kemasukan sy anda kedalam pasaran.

No comments:

Post a Comment