FOLLOWERS

Sunday 22 December 2013

HOI SPAD..... CUKUP-CUKUPLAH HISAP DARAH RAKYAT !!!!!

UTUSAN MALAYSIA

SPAD cadang pasang GPS pada semua bas

KUANTAN 20 Dis. - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bercadang memasang peralatan sistem penentu kedudukan global (GPS) ke atas semua bas bagi menangani masalah memandu melebihi had laju yang dibenarkan.

Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, pada masa ini hanya beberapa syarikat bas seperti Rapid Bus Sdn. Bhd. yang telah memasang GPS untuk memantau pemandu mereka di jalan raya."

Ada sebahagian kecil pengusaha bas yang sudah menggunakan GPS, namun hanya untuk dalaman, justeru kami memerlukan kerjasama dan kesediaan semua syarikat bas memasang GPS.

"Dengan adanya sistem itu nanti, SPAD mempunyai kuasa untuk memantau kelajuan kenderaan berat yang berada di atas jalan raya," katanya dalam sidang akhbar selepas melawat Terminal Sentral Kuantan (TSK) di sini hari ini.

Syed Hamid berkata, sebagai contoh, China telah mengguna pakai sistem pemantauan terhadap pemandu pengangkutan awam untuk memastikan mereka sentiasa mematuhi peraturan."J

ika seorang pemandu kereta api didapati telah melebihi had laju, pusat arahan itu akan dimaklumkan dan langkah akan diambil untuk mengurangkan had laju," katanya.Sementara itu, mengenai tambang bas sekolah beliau berkata, banyak pengusaha bas sekolah sudah menaikkan tambang terutama di bandar.SPAD jelas beliau, akan membuat satu garis panduan kepada pengusaha bas dan ibu bapa pelajar untuk membincangkan perkata tersebut."

Dalam masa yang sama juga dapat menetapkan satu kos yang munasabah serta boleh diterima oleh kedua-dua pihak."Selain itu, ibu bapa pelajar boleh memainkan peranan berbincang dengan pengusaha bas supaya mengenakan tambang yang berpatutan dan bukannya menggunakan perkhidmatan kereta haram kerana ini tidak menyelesaikan masalah sebaliknya menambah masalah," katanya.

Dalam pada itu, Syed Hamid memuji pengurusan TSK yang dilihat cukup sistematik dan mempunyai ruang yang selesa untuk pengguna."Saya harap TSK akan menjadi contoh kepada negeri lain untuk membina sebuah terminal yang selesa dan moden seperti ini," katanya.Syed Hamid sebelum itu melawat kakitangan SPAD yang terlibat banjir baru-baru ini dan menyampaikan sumbangan kepada mangsa.Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131221/dn_16/SPAD-cadang-pasang-GPS-pada-semua-bas#ixzz2o6BWbFyU © Utusan Melayu (M) Bhd 

................TAK PAYAHLAH CADANG DGN IDEA BODOH NI. DULU PAKSA PEMANDU PAKAI LOCENG LAJU, KEMUDIAN PAKAI KOTAK HITAM, KEMUDIAN LAMPU MERAH BILA LAJU.

2. PENYUDAHNYA JPJ YG KENYANG. PENGUATKUASAAN KURANG. AKHIRNYA HABOK PUN TAK ADA.

3. SPAD , JPJ DAN POLIS DAH GUNA KENDERAAN-KENDERAAN CANGGIH BELAKA. KAKITANGAN RAMAI. DAH CUKUP KE PENGUATKUASAAN KITA BERBANDING DENGAN ASET YG ADA.. TEKNOLOGI NI PUN PAKAI MANUSIA. TEKNOLOGI DAN SUMBER YG ADA PUN SPAD TAK GUNAKAN SEPENUHNYA.


4. INI NAK TAMBAH BEBAN BARU PD PEMANDU. ISUNYA BUKAN TEKNOLOGI. MALAS ATAU RAJIN ISUNYA.

5. CUKUP-CUKUPLAH NAK HISAP DARAH PEMANDU. AKHIRNYA KOS RAKYAT YG TANGGUNG. HASILNYA TAK SEBERAPA.

6.  ISUNYA PENGUATKUASAAN DGN TEKNOLOGI YG ADA DAH DIBUAT DENGAN MAKSIMA KE?


5 comments:

  1. Alasan si BOTAK untuk ambik Komisyen Pasang Barang-
    Ya lah nak wujudkan Usahawan kroni yg mengganggor tapi nak Hidop Kaya Raya & Sombong..

    ReplyDelete
  2. hahhaahahahah lantik lg org yg x relevan,peyamun, ddk dlm spad .ni la jdnye asl bole dn tangkap muat krn antu2 ni semua ada nama !poooorrahahahaahah

    ReplyDelete
  3. SPAD - BaNgang, BeNgap... BODOH... hisap darah! Memang layak bebeno gelaran dan maki hamun tu PG.....tahniah!

    Sape Pengerusinya... x-MP n Montori UMNgOk patut pun layak dgn gelaran tu sbb hanya yg begitu je yg layak jadi Montori UMNgOk.

    Takcaye... cer dengor ulasan mereka ttg kenaikan2 ni. Tak suka ayam naik... jgn makan ayam! Tak suka gula naik... jgn makan-minum manis! Tak suka tol naik... guna jln takde tol! Tak suka menteri... jgn jadi montori yg bodoh dan BaNgang!

    ReplyDelete
  4. Spad .....jadi kambing hitam...Hoi SPAD kauorang tau tak Rapid Rail untung?kenapa nak naik harga.....Bodoh punya orang .....

    ReplyDelete
  5. anak siapkalah pulak yang akan dapat tender pasang GPS tu nanti?....sial betul......

    ReplyDelete

PETA PELAYAR