FOLLOWERS

Thursday 22 November 2012

KEBUTAAN MAJLIS PEGUAM !!!!!! KAH KAH KAH KAH !!!!


Dipetik dari blog : Dato Hafarizam

Friday, December 30, 2011

Karpal Masuk Perangkap Sendiri, Niat Jahat Burukkan Institusi Kehakiman Demi Anwar


Pengerusi DAP, Karpal Singh telah terjerumus dalam perangkap politiknya sendiri apabila cuba mengheret institusi kehakiman ke kancah politik dan cuba menimbulkan keraguan dalam kredibiliti instutusi tersebut dengan membuat aduan kononnya terdapat hakim yang melakukan plagiatrisme.

Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun melihat tindakan yang dilakukan oleh Karpal Singh dibuat kerana telah ketandusan idea dalam melakukan pembelaan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya melihat YB Karpal Singh telah kehabisan idea dan isu dalam mewakili ketua pembangkang, YB Datuk Anwar Ibrahim dalam kes-kes yang melibatkan ketua pembangkang tersebut, justeru itu sebagai suatu taktik pengalihan (diversion) dengan beliau terpaksa membangkitkan isu kredibiliti Hakim ini agar institusi kehakiman akan sentiasa dilihat tidak bebas dan sentiasa dipengaruhi oleh tangan-tangan ghaib,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama UMNO-Online.

Hari ini, Pejabat Hakim Negara telah mengeluarkan kenyataan berkenaan dakwaan plagiarisme oleh Hakim Datuk Malik Ishak selaku Hakim Mahkamah Rayuan yang kononnya telah dikatakan telah membuat plagiarisme terhadap salah satu keputusan yang beliau telah beri sewaktu beliau menjadi hakim di Mahkamah Tinggi sebelum ini.

Isu ini telah hangat diperkatakan sehingga Karpal Singh telah cuba untuk membawa satu usul di Parlimen untuk didebatkan dan terbaru, semalam Karpal Singh sekali lagi membangkitkannya dalam akhbar The Sun (halaman dua).

“Hari ini saya telah dimaklumkan bahawasanya isu itu tidak timbul malahan ianya tiada merit berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Hakim Negara yang dengan Yang Arif Ketua Hakim Negara telah pun menyiasat dan berpendapat bahawa dakwaan itu adalah dakwaan yang tidak mempunyai merit dan aduan itu telah pun ditolak.

“Karpal Singh juga difahamkan telah dimaklumkan secara rasmi mengenai perkara ini daripada pejabat Ketua Hakim Negara. Saya kesal terutamanya tuduhan yang melulu ini tanpa ususl periksa dan tidak berdasarkan fakta yang terperinci dan meyeluruh telah dibuat oleh seorang pengamal undang-undang yang sangat berpengalaman dan senior,” katanya.

Ujar beliau, nyatalah bahawasa Karpal Singh telah hilang pertimbangan selaku seorang peguambela dan peguamcara apabila telah mencampuradukkan isu perundangan dan profesionalisme seorang peguam dengan kepentingan politik.

“Saya berpendapat bahawasanya YB Karpal Singh telah terjerat dalam permainan sendiri yang beliau cuba untuk mengheret institusi kehakiman secara amnya dan secara khususnya untuk mengheret Yang Arif Hakim Datuk Malik Ishak ke kancah politik yang akhirnya telah memakan diri beliau sendiri.”

Aduan Karpal Singh menyatakan bahawasanya beliau telah mendapat maklumat Yang Arif Hakim Datuk Malik Ishak telah membuat satu plagiarisme penghakiman dengan mengambil secara keseluruhan penghakiman yang ditulis oleh seorang Hakim di Singapura iaitu Yang Arif Hakim GP Selvam, yang mana menurut siasatan yang telah dibuat Yang Arif Hakim GP Selvam daripada Singapura itu telah menafikan dengan menulis satu surat kepada Ketua Hakim Negara pada sekitar bulan November 2011.

”Surat yang telah ditulis tersebut jelas bahawasanya Hakim yang dituduh memplagiat penghakiman Hakim daripada mahkamah Singapura telah pun diheret ke satu kancah politik yang kotor yang bermaksud untuk membuatkan beliau dilihat sebagai seorang Hakim yang tiada kredibiliti.

“Serangan peribadi YB Karpal Singh ini juga saya percaya telah mengakibatkan Hakim itu terganggu dari segi fikiran dan juga perasaan beliau terutamanya keluarga beliau. Jadi saya menggesa terutamnya YB Karpal Singh memohon maaf secara bertulis dan terbuka kepada Yang Arif Hakim Datuk Malik Ishak berkenaan tentang serangan peribadi yang langsung tidak profesional dan tidak memeriksa asal usul perkara ini.”

Tegas Hafarizam lagi, apa yang boleh simpulkan daripada kenyataan rasmi ini dan juga fakta-fakta yang telah merangkuminya, Karpal Singh juga telah mengelirukan Parlimen Malaysia dengan membangkitkan perkara yang remeh, tidak benar dan langsung tidak berasas.

“Pada pendapat saya, telah timbul satu kejadian atau kelakuan yang menghina kemuliaan Parlimen Malaysia. Oleh itu, saya menggesa kepada ahli-ahli Yang Berhormat di Parlimen Malaysia supaya suatu aduan rasmi dibuat ke atas YB Karpal Singh kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Parlimen Malaysia agar kenyataan beliau yang sebelum ini berkenaan isu plagiarisme Hakim Yang Arif Datuk Malik Ishak diperbincangkan secara menyeluruh, terperinci dan seterusnya keputusan dibuat dalam peringkat jawatankuasa dan akhirnya dibawa ke dewan sidang Parlimen Malaysia agar suatu tindakan yang bersesuaian diambil terhadap beliau bagi memberi makna dan juga mesej yang jelas bahawasanya setiap ahli Parlimen perlu mematuhi peraturan-peraturan sebagai ahli Parlimen Malaysia dan tidak membawa isu-isu yang boleh menyeleweng kepada Parlimen Malaysia pada masa-masa akan datang.

“Saya juga menggesa supaya Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara dan juga Majlis Peguam Malaysia memandang serius akan perilaku dan amalan ketidakprofesionalan YB Karpal Singh selaku peguambela dan peguamcara dan seterusnya mengambil tindakan sewajarnya selaras dengan Akta Profesion Undang-undang 1976.”

Tambah beliau lagi, isu tersebut sangat serius kepada institusi kehakiman, profesionalisme kepeguaman dan yang paling penting kepada kemuliaan Parlimen Malaysia khususnya.

“YB Karpal Singh tidak boleh bebas daripada segala tindak-tanduk beliau dan kenyataan rasmi ini telah membuktikan ianya tidak bermerit dan tidak ada asasnya. Oleh itu, saya berharap bahawasanya isu tentang plagiarisme oleh Hakim Datuk Malik Ishak akan diberhentikan daripada dibicarakan sama ada dalam media atau di Parlimen.”

2 comments:

  1. walawehhh....
    umngok ada ank anjing baru yg tgh gila cari publisiti!kah kah kah!

    piggy..piggy..

    ReplyDelete
  2. PASsial ada bapak anjing yg keje nyer menyalak jer...lain2 semua tk ret...bapak anjing tu PASsial beri nama DolMonggol....

    ReplyDelete

PETA PELAYAR