FOLLOWERS

Wednesday 21 November 2012

LAGI KISAH ANAK PUAKA !!! KAH KAH KAH KAH !!!!

Utusan Malaysia

Nurul Izzah: Insafi apa yang diucap, jangan ulas luar konteks



REAKSI khalayak terhadap pendapat Nurul Izzah Anwar sebagai panel forum di sebuah gereja amat luar biasa sekali.Yang masih bercelaru dan enggan menyatakan kebenaran ialah Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib dan sekutunya lantaran politik menjaga hati Anwar Ibrahim. Yang Pas perjuangkan kini bukan sangat Islamnya tetapi kerusi dan kuasa.

Ucapan Nurul Izzah harus dilihat dalam konteksnya, bukan penjelasan di luar konteks. Rakaman ucapannya, skrip ucapannya yang disiarkan oleh Malaysiakini, I Christians blog-spot dan media utama yang lain, penjelasan ahli Majlis Peguam, Siti Zabedah Kasim amat jelas bukan dimanipulasi oleh mana-mana pihak.

Nurul Izzah seperti juga ayahnya cuba mencari madah berhelah (defence mechanism) untuk memberi justifikasi bahawa ia tidak bermaksud demikian bagi mengawal kerosakan (damage control). Isu akidah dan murtad pada hemat penulis tidak boleh dipolitikkan.


Kalau politik mengatasi isu akidah dan murtad, ia sesuatu yang amat malang. Pas umumnya menganggap kenyataan Nurul Izzah itu sesuatu yang remeh. Yang lebih utama ialah Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana mahu segera ke Putrajaya. Apakah isu murtad dan isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) remeh?

Kalaulah isu akidah dan murtad dianggap remeh, penulis tidak tahu apa lagi yang patut diperjuangkan oleh Pas sebagai sebuah organisasi politik Islam terhadap Islam dan umat manusia khususnya yang menyangkut isu yang amat asas dalam Islam.

Nurul Izzah harus menginsafi, dia tahu apa yang diucapkannya itu. Kalau tidak masakan hadirin di forum itu bertepuk tangan seperti yang terlihat dalam rakaman video. Sudah tentu ada perkara yang menggembirakan mereka kerana kenyataan Nurul Izzah itu adalah secocok dengan kehendak mereka.

Nurul Izzah tahu dia bukan ulama. Tidak pula pernah mengikuti pusat pengajian Islam di mana-mana. Pengetahuan mengenai al-Quran dan As Sunnahnya sudah tentu terbatas. Dia patut insaf implikasi kenyataan yang kontroversial itu.

Khalayak sedang menunggu saman Nurul Izzah terhadap Utusan Malaysia supaya cerita sebenar akan terbongkar. Khalayak juga sedang menunggu penafian beliau terhadap dakwaan Siti Zabedah.

Siti Zabedah patut disaman kerana menempelak Nurul Izzah berputar 180 darjah. Ia boleh menjadi saksi utama sekiranya Utusan Malaysia disaman.

Nurul Izzah tidak sebut pun kenyataannya itu dalam konteks Perlembagaan Malaysia. Anwar Ibrahim, ayahnya dalam kempen politiknya di Terengganu mengatakan kenyataan anaknya itu telah disalahtafsirkan kerana dimanipulasi oleh pihak lain.

Siapakah yang sebenarnya memanipulasi isu ini. Kita bercakap dalam konteks selepas melihat bukti-bukti. Nurul Izzah melakukan justifikasi di luar konteks untuk menyedapkan hati penyokongnya.

Hatta kalau ditafsirkan dalam konteks Perlembagaan Malaysia pun, tafsirnya salah apalagi kalau dirujuk maksud sebenar Surah al-Baqarah ayat 256, jumhur ulama tafsir memberikan tafsir yang serupa dan bercanggah dengan ucapan Nurul Izzah itu.

Kesilapan demi kesilapan yang telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan sekarang anaknya pula. Apakah ini petanda "Anugerah Tuhan" kepada hambanya supaya semakin terserlah perbuatannya. Allah Maha Mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Seperti yang selalu disebut oleh Anwar, "Manusia melakukan tipu daya tetapi Allah mengatasi tipu daya mereka" (al-Quran).

Kenyataan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk menyiasat terus kenyataan Nurul Izzah itu adalah amat tepat sekali. Pada hemat penulis JAIS harus bertindak segera dengan adil, profesional dan berasaskan hukum syarak supaya isu ini dapat ditangani dengan berkesan.

Dulu dalam isu 3 Ogos 2011 di DUMC tidak ada keputusan yang konkrit dapat diambil. Kini peristiwa 3 November 2012 di Gereja Subang Jaya sesuatu patut ditentukan supaya suatu keputusan yang berwibawa diambil untuk memberi pengajaran kepada yang lain.

Hal ini sangat penting kerana isu akidah dan murtad jangan jadi wabak yang sukar diatasi nanti. Fahaman liberalisme yang berkembang di mana cara berfikir tercabut daripada akar agama dan pluralisme agama yang semakin menjadi-jadi untuk menyamakan Islam setara dengan agama yang lain dari sudut akidah dapat dibendung.

Jangan sampai kata pepatah " nasi sudah menjadi bubur," "sudah terhantuk baru hendak tengadah," "sesal dulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna" akibat kecuaian kita semua dan bersikap apologetik terhadap isu yang amat utama.

Penghuni Gua : Puaka bercampur dengan ulama gila yang keluar fatwa dan doa gila..... maka tunggulah bala Allah....................Kita nantikan PRU 13. PG amat yakin Allah akan bungkuskan mereka. Kah kah kah kah kah !!!!

8 comments:

  1. Rela membawa isu Murtad dan keruntuhan akidah itu ke Petera Jaya ka?? Asal saja dapat jelajah ke Petera Jawa dengan menonggang masaallah Murtad dan keruntuhan akidah pun rela ka ??

    ReplyDelete
  2. Bila anak Al-Juburit ni nak saman Utusan dan Berita Harian??? Sembang je lebih, sebijik macam bapak peliwat dia tu....

    ReplyDelete
  3. puaka-puaka ank dia
    puaka lg ank lu!duit tabung masjid pun nk rembat!

    puaka-puaka ank dia grad ipta jgk
    ank lu plak?
    dh la BeNgap bebal ada hati plak nk masuk ipta!
    kah kah kah!
    kah kah kah!
    kah kah kah!

    kurangkan kedarah hasil haram!
    pasal tu ank lu mcm haram2 semuanya..


    ReplyDelete
  4. NOK NOK
    Salam tu all, slalu la saya baca komen2 kat sini, tapi paling best memang la komen Abg Dol Monggol..terserlah ciri kebinatangan nya...hehehe...Abg Dol...betul ke ada orang bitau saya ..Abg Dol nie hasil persetubuhan Mak Abg DOl ngn Anjing liar? tapi saya rasa la..Abg Dol kerap tulis "ank babi" kan...mesti ada kena mengena ngn "babi" tu kan...mungkin mak Abg Dol..bersetubuh ngn babi jugak ker? Sker noo...tulis nama haiwan tu...hehehee..macam ada apa2 jerk...kemana tumpah nyer kuah kalo x ke nasik..yer x?...hehehe...mesti slalu ingatkan "bapak" Abg Dol kan....Anjing & Babi...hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah!
      mende lu crita ni dol?kah kah kah!
      xda modal ke dol?kah kha kah!
      nk lawak pun biar la logik!kah kah kah!
      manade org dok ngongkek babi dol?kah kah kah

      tu la ckp bodo marah
      panggil ankbabi lg marah
      tp tu la kenyataan......

      p/s- gua tlg gelak la..penat ankbabi ni buat lawak...hahahahahahhaha.....

      Delete
  5. NOK NOK
    eeh..bukan ke mak abg Dol kena kongkek dengan babi sampai mengadung kan Abg Dol? Tu sampai ke tua ciri2 kebabian terserlah kat jiwa Abg Dol...hehehe..sket2 anak vavi...sket2 ank anjing...xyah la bitau sedunia yg Abg Dol ni anak kelahiran dari hububungan terlarang tu...so..hidung Abg Dol pon macam vavi gak ker? hehehe..sian Abg Dol ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...mmg ler abg Dol ni anak vavi...sbb diasuh oleh ibu vavi...tu yg selalu kua perkataan vavi tu...cian Dol

      Delete
  6. ngongkek jobo ngongkek jobo sampai kiamat!
    mental ke dol?
    wakakakaka!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR