FOLLOWERS

Monday 15 June 2009

SISTEM KEADILAN JENAYAH : KES-KES JAMIN



Nota : Nota-nota kuliah dan catatan berkaitan SKJ semasa PG belajar dulu. Mungkin berguna untuk kita memahami hak kita. Juga mungkin berguna bagi para pelajar.

Sistem Keadilan Jenayah
Jamin –sambungan.

1. Contoh kes unbailable (tidak boleh dijamin langsung) adalah seperti seksen 41B DDA.


41B. No bail to be granted in respect of certain offences
(1) Bail shall not be granted to an accused person charged with an offence under this Act -

(a) where the offence is punishable with death; or
(b) where the offence is punishable with imprisonment for more than five years; or
(c) where the offence is punishable with imprisonment for five years or less and the Public Prosecutor certifies in writing that it is not in the public interest to grant bail to the accused person.

(2) The provisions of subsection (1) shall have effect notwithstanding any other written law or any rule of law to the contrary.

2. Perhatian kepada sub seksen 41B(1)(c) di mana kes masih menjadi boleh dijamin dengan syarat terdapat Peguam Negara mengesahkannya.

Seksen lain adalah seksen 12 FIPA, 1971, ESCAR seksen 9.


1) WONG KIM WOON V PUBLIC PROSECUTOR 1999-5 MLJ 114


Tertuduh telah dituduh dengan 4 tuduhan kes tipu dan telah diberikan jamin oleh mahkamah dibawah seksen 387 CPC. Perayu telah gagal hadir ke mahkamah beberapa kali dan mengemukakan sijil sakit.President mahkamah seysen telah membatalkan jamin yang telah diberikan. Rayuan telah dibuat kerana dikatakan bail dibawah seksen 387 adalah mandatory. Diputuskan isu mengenai mandatory tidak relevan kerana perayu telah melanggar syarat jamin.
CATCHWORDS:

[*1] Criminal Procedure -- - Revocation of - Appellant granted bail - Failure to attend court - Breach of terms for bail - Whether bail should be revoked or cancelled - Whether there was exercise of inherent jurisdiction by sessions court

2) PUBLIC PROSECUTOR v WEE SWEE I[1948] 1 MLJ 114

Tuduhan dibuat dibawah seksen 395 KK(tidak boleh dijamin seksen 388(1) ) iaitu samun berkawan. Permohonan jamin dibuat atas alasan untuk membuat persediaan bagi pembelaan. Tetapi pendakwa mempertikaikan dengan alasan pembebasannya akan mennyebabkan saksi akan di ganggu. Diputuskan tertuduh tidak di nafikan berjumpa dengan dengan peguam dan magistrate mempunyai alasan baik bahawa tertuduh akan menggangu saksi. Jamin tidak dibenarkan ).

ANG
Catchwords:
Criminal Procedure Code, s 395 — Application for bail — Principles on which the Court should
act.

3) CHE SU BINTI DAUD v PUBLIC PROSECUTOR [1978] 2 MLJ 162

[Tuduhan adalah dibawah seksen 39B DDA iaitu kesalahan yang tidak boleh dijamin kerana hukuman mati. Tetapi mahkamah telah membebaskan dengan jamin dengan alasan ada sebab sebab istemewa (exceptional and special reasons). Dalam kes ini tertuduh mempunyai 6 orang anak dan anak yang berumur 4 bulan perlu menyusu badan darinya. Atas sebab ini jamin dibenarkan]

Catchwords:

Criminal Law and Procedure — Bail — Application for — Dangerous drugs — Accused, mother of 5 children, charged for trafficking in dangerous drugs — Accused with 4-month old baby who needed breastfeeding in prison — Factors for consideration in granting or refusing bail — Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) ss 388 & 389 — Dangerous Drugs Ordinance 1952, s 39(B)(1)(a).

Dangerous Drugs — Bail — Application for — Factors for consideration in granting or refusing bail — Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) ss 388 & 389 — Dangerous Drugs Ordinance, 1952 s 39(B)(1)(a).

4) DATO' SERI ANWAR BIN IBRAHIM V PUBLIC PROSECUTOR ,1999-1 MLJ 321;

[ Rayuan telah dibuat untuk menjamin Anwar Ibrahim dari tahanan dibawah seksen 388. Mahkamah telah menolak atas alasan ianya akan memecah keamanan)

CATCHWORDS:
[*1] Criminal Procedure - Bail - Non-bailable offence - Appellant charged with non- bailable offences - Bail refused pending trial - Whether issue of bail appealable to the Court of Appeal - Whether decision of High Court had effect of finally disposing of rights of appellant - Whether appellate court justified in interfering with discretion of judge


5) REGINA v OOI AH KOW [1952] 1 MLJ 95

[Magistrate telah membebaskan tertuduh dengan jamin yang dituduh kerana melakukan samun dibawah seksen 394 dan cuba bunuh dibawah seksen 307 KK. Diputuskan Magistrate tidak mempunyai kuasa membebaskannya kecuali oleh Mahkamah Tinggi dengan sebab yang istemewa].

Catchwords:
Criminal Procedure Code (Cap 21), ss 416 and 417 — Whether bail can be granted where
there are reasonable grounds for believing that the accused has been guilty of an offence punishable
with death or penal servitude for life — Powers of the High Court — Courts Ordinance, s 57.

6) CHINNAKARAPPAN v PUBLIC [1962] 1 MLJ 234

[ Rayuan dibuat kerana Magistrate enggan membenarkan jamin tuduhan dibawah seksen 326 KK. Diputuskan tindakan Magistrate adalah wajar dalam kes ini dengan berpandu apa yang di nyatakan dalam Mahlal On CPC iaitu atas alasan kesalahan tersebut akan diulangi dan saksi akan di ganggu-didalam kes ini juga menunjukkan Magistrate mempunyai kuasa untuk membebaskan dengan jamin kes yang tidak boleh dijamin]

Catchwords:

Criminal Law and Procedure — Bail — Whether magistrate had considered relevant factors —
Bailable and non-bailable offences — Criminal Justice Ordinance, 1953, ss 2, 5 — Effect of —
Bailable or non-bailable — Whether penal servitude under Criminal Justice Ordinance means
imprisonment for life as in the Criminal Procedure Code, (Cap 6), ss 2, 301, 388.
Penal Code, s 326 — Grievous hurt with dangerous weapon.

7) RE K S MENON [1946] 1 MLJ 49

[Tuduhan adalah kerana khianat dengan api keatas tempat kediaman dibawah seksen 436 KK yang boleh dihukum penjara seumur hidup. Tertuduh memohon untuk diberi jamin supaya mahkamah menggunakan budi bicaranya dibawah seksen 389 CPC. Permohonan telah ditolak kerana tidak ada sebab yang istemewa (exceptional and special reason) dan tertuduh mungkin menggangu saksi-saksi]

Catchwords:
Bail — Discretion of High Court to grant bail — FMS Criminal Procedure Code s 388 and s 389
— Penal Code s 436 — Meaning of “human dwelling”

8) PUBLIC PROSECUTOR v LATCHEMY [1967] 2 MLJ 79

[ Dalam kes ini tuduhan dibuat kerana membunuh dibawah seksen 302 KK. Mengikut seksen 388 (v) CPC perempuan boleh dibebaskan dengan jamin oleh Magistrate dan permohonan jamin dipohon bersama dengan alasan dia mempunyai anak 10 orang anak dan masih menyusu badan.Diputuskan permohonan membebaskan dengan jamin hendaklah di lakukan cara berjimat dan pertimbangan kehakiman ( sparingly and judiciously) dan sebab yang diberi bukan sebab istemewa dan dengan itu permohonan jamin di tolak. Nota keputusan ini berbeza dengan kes Che Su kerana mahkamah berpendapat kesalahan dadah lebih kurang berat dari kes bunuh. Dalam kes ini juga menunjukkan mahkamah mengambil kira juga seksen 389 iaitu dengan sebab istemewa)

Catchwords:
Criminal Law and Procedure — Bail — Accused woman charged with murder — Exceptional and very special reasons — Criminal Procedure Code (Cap 6), s 388(v).
Penal Code s 302 — Murder — Accused a woman — Application for bail.

9) LEOW NYOK CHIN V PUBLIC PROSECUTOR ,1999-1 MLJ 437;

[ Tuduhan adalah dibawah seksen 302 KK. Permohonan jamin dibuat atas alasan tidak mempunyai sebab munasabah tertuduh melakukan kesalahan tersebut dibawah seksen 388 (1) CPC dan atas alasan kesihatan. Permohonan ditolak kerana kepentingan awam lebih penting dari tertuduh ( public interest outweighed that of accused ) dan jamin boleh diberi atas alasan istemewa sahaja)

CATCHWORDS:
Criminal Procedure - Bail - Non-bailable offence - Murder - Prohibition on bail where offence punishable with death or life imprisonment - Medical reasons tendered in support of bail - Whether accused's medical condition warranted granting of bail - Whether public interest outweighed that of accused - Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) s 388(1)

10) RE KWAN WAH YIP & ANOR [1954] 1 MLJ 146

[ Pemberian jamin selepas dijatuhkan hukum untuk menuggu rayuan . Penangguhan hukuman hanya diberi atas alasan yang istemewa sahaja. (seksen 311). Panduan diberikan kepada Magistrate untuk memberi jamin adalah atas alasan berikut :

i. Hukuman penjara dan beratnya kesalahan yang dilakukan.
ii. Jangka masa hukuman penjara dibandingkan jangka masa rayuan akan di dengar.
iii. Adakah terdapat kesukaran undang-undang terlibat.
iv. Samada tertuduh adalah pesalah pertama atau mempunyai rekod kesalahan lepas.
v. Kemungkinan tertuduh terlibat dengan kesalahan yang sama atau kesalahan lain apabila dibebaskan.
vi. Samada bon jaminan (security) yang dikenakan akan memastikan perayu akan hadir di mahkamah rayuan. ]

Catchwords:
Criminal law and Procedure — Criminal Procedure Code (Cap 21), s 305 — Bail — Discretion
of Court — Guidance to Subordinate Courts.

11) GOH BEOW YAM v REGINA [1956] 1 MLJ 251 ( Kes Singgapore)

[ Dalam kes ini perayu telah mengaku salah dan disabitkan salah atas kesalahan memiliki dadah dan peralatan menghisap candu. Dia kemudian di remand 4 minggu untuk menunggu lapuran kimia .Rayuan menangguh hukuman dan jamin dibuat atas alasan tertuduh tidak memahami akibat pengakuanya. Magistrate telah menolak permohonan ini atas alasan tertuduh memahami akibat pengakuan. Rayuan dibuat ke mahkamah tinggi. Diputuskan tindakan Magisrate adalah wajar dan jamin hanya dibenar atas sebab istemewa]

Catchwords:
Criminal Procedure Code (Cap 132), ss 291 and 294 — Application for bail by person who has
filed notice of appeal — Discretion of Magistrate

PENGHUNI GUA / ARIF OMAR

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR