FOLLOWERS

Tuesday 16 June 2009

ISA : PANDANGAN PROF DR ABD RANI KAMARUDDIN


Dipaparkan pandangan Prof Dr Abd Rani Kamaruddin yang dihantar ke Bloh Penghuni Gua. Disiarkan dimuka utama bagi faedah kita bersama. Semuga semua mendapat faedah. Kepada Ketua Pemuda PAS dan Gerakan Pemansuhan ISA juga NGOs yang berhajat nak berdemontrasi esok ( 17 jun 2009 ) di parlimen : berfikirlah semula secara waras . Jangan diperalat dan memperalatkan orang lain.
JUga lihat tulisan PG sebelum ini mengenai mengapa masih mempertikai ISA. Ia adalah satu kertas kerja. ...di : KLIK


Inilah kesudahannya bila kebebasan menjadi-jadi.

Prof Dr Abdul Rani Kamarudin
UIAM


1. Inilah kesudahannya bila kebebasan menjadi-jadi. Ramai tidak pandai membezakan diantara kerelevanan ISA dengan layanan semasa tahanan. Layanan dan tahanan isu yang berbeza walaupun keduanya berkait.

2. Sememangya, ada perkara-perkara yang membabitkan keselamatan negara dan kesejahteraan awam dimana saksi-saksi merupakan informer (perisik)yang mana butir-butir mereka terpaksa dirahsiakan dan mereka dilindungi - jika tidak siapa yang sanggup mati katak kerana sebagai saksi-saki terbuka mereka dengan mudah diburu oleh penyangak-penyangak bawah tanah, mafia dan sebagainya. perisik-perisik ini menggadai nyawa untuk mengcungkil maklumat demi negara.

3. Walaupun akan diwujudkan Witness Protection Act, tak semua hal dapat diselesaikan dengan cara itu.Saksi boleh diugut atau diberikan wang dan sebagainya. Saya nak tanya, beranikah seseorang memberikan keterangan terhadap seorang OKT yang merupakan pembiaya dan Kepala pengedar dadah. Mungkin dia berani, keselamatan anak-isterinya bagaimana bila ditinggalkan kerana bertugas atau semasa dia tidur - siapa akan melindunginya pula
? Ramai menggangap seolah dia tahu semua perkara.

4. Kita terpaksa akur bahawa ISA, LLPK, POPOC banyak membantu menjaga kesejahteraan awam/ Keselamatan negara walaupun modus operandinya bergerak secara sulit. Ada sesetengah perkara adalah lebih baik tidak diberitahu kepada rakyat untuk kebaikan rakyat. Dalam keluarga pun ada rahsia. malahan dalam Akta Keteranganpun ada marital pivilege.

5. Kebebasan menjadi-jadi (bukan tidak ada piiihanraya) seperti di Filipina, Indonesia, Thailand, baik atau buruk?

6. Pada saya diBurma, walaupun tidak ada demokrasi, tetapi keamanan tetap ada. Apa guna demokrasi atau pilihanraya jika akhirnya rakyat berpecahbelah dan berkelahi sesama sendiri. Inikan pula Malaysia yang berbilang kaum.

7. Negara Cina kini maju kerana kebebsan yang diberi dipantau betul2. Pendekatanyang sama juga halnya dengan Singapura.

8. Bagi mereka yang anti undang-undang pencegahan, ulama2 telah merungkaikan bagaimana mengimbangi pertembungan antara kebaikan dengan keburukkan seperti berikut;

(i) Menghindari keburukkan diutamakan berbanding memperolehi kebaikan;
(ii) Faedah yang sedikit dilucutkan berbanding faedah yang lebih;
(iii) Kepentingan ramai diutamakan atas kepentingan individu atau kelompok kecil;
(iv) Kebrukkan besar boleh di hapuskan melalui keburukan kecil;
(v) keburukkan tidak boleh dihapuskan dengan keburukkan yang sikit lebih kurang;
(vi)Keburukkan terhadap individu boleh diterima(tolerate) bagi menghindari keburukkan kepada lebih ramai atau kelonpok majoriti;
(vii) Darurat membolehkan yang haram;
(vii)Darurat hendalah diukur dan ditangani dengan apa yang memadai dengan keaddan itu.

(Imam al-Shatibi, Theory of the Higher Objectives and Intents of Islamic Law, dimuka surat 261, the International Institute of Islamic Thoughts, Islamic Book Trust (Kuala Lumpur 2006)

Dr Abdul Rani Kamarudin
UIAM
Nota : Terima kaseh Prof atas pandangan ini.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR