FOLLOWERS

Friday 12 November 2010

SOSEJ BABI : PANDANGAN PROF MADYA DR ABDUL RANI KAMARUDDIN UIAM !!!


Dipetik dari : Penghuni Gua

Anonymous said...

Sememangnya disegi teknikal, JAKIM tiada mempunyai bidangkuasa siasatan sepertimana PDRM dan Bahagaian Penyiasatan Islam Negeri-Negeri. Bagaimanapun, itu tidak bermakna JAKIM tidak boleh menyelidik untuk mengenal pasti (siasat) apakah sebenarnya agama bapa kepada budak berkenaan. JAKIM pada pandangan saya mempunyai kedudukan untuk mendapatkan maklumat berkenaan agama bapa budak tersebut daripada Jabatan Pendaftaran Negara (sebagai contoh) yang merupakan salah satu dari entiti Persekutuan Malaysia. Maklumat tersebut penting bagi JAKIM dalam melaksanakan tugasnya kepada Persekutuan Malaysia.

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin

11 November 2010 19:02

Penghuni Gua : Ini adalah pandangan Pof Madya Dr Rani mengenai isu yang PG paparkan semalam berkaitan Jakim diarahkan untuk menyiasat kejadian ini yang berlaku di Serawak. KLIK. Ia berkaitan pandangan Prof Aziz Bari mengenai bidang kuasa Serawak dan Federal mengenai isu ini.

9 comments:

  1. KNP AGAKNYE WALLY SLIPOR LANGSUNG X KOMEN PSL KES TU EKKK. MUNGKIN DIA TGH KARANG FATWA BARU KOT. YE LAH..SKANG NI PUAK2 HARBI DLM FUCKATAN SENDIRI DH GEMAR SENTUH ISU AKIDAH. JADI JLN TERBAIK, AHLUL BAHLUL PARTI SESAT KENE IKUT RENTAK. HALAL HARAM TOLAK TEPI. JANJI MENANG PILIHANRAYA ATAU DIORANG KENA TEKANAN RAYA! KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  2. Apa yang berlaku ada hikmah tersurat dan tersirat. Jika tidak sehingga kini status bapa budak itu yang MURTAD tidak diketahui oleh orang ramai hata jiran tetangganya. Dan besar kemungkinan bapa budak itu mempunyai dua identiti yang berbeza.
    Sebagai umat Islam kita kena kaji dari satu sudut yang positif. Ini salah satu contoh umat Islam yang MURTAD dan tidak hairan lebih ramai lagi umat Islam yang MURTAD di negara kita. Kepada mereka-mereka yang bertanggungjawab dan berkuasa mestilah mencari jalan untuk membenteras kes-kes MURTAD sebegini.
    Kepada ahli-ahli politik Islam jangan pandang remeh perkara ini. Jangan untuk kepentingan dunia kamu lupa tanggungjawab kamu akan dipersoalkan di akhirat kelak.

    ReplyDelete
  3. To Jeffy, Aku rasa Wally Slipor tak boleh nak sampuk isu ini sebab luar bidang dia. Dia kaji bidang Tafsir Hadis dan Al-Quran kat India. Ini berlaku kat Malaysia,.. kena bertawasul dulu baru boleh keluar fatwa baru.

    To Anon 12 Nov 2010 12:02
    Aku setuju dengan hang. Lagi satu aku rasa banyak sangat kes macam ni kat Sabah dan Sarawak, dan ada juga di Semenanjung, sebab apa yang aku tahu bila ada status Muallaf Muslim senang nak sauk projek. Janji Projek dapat... Aku harap pihak JAKIM kena pantau benda ini. Jangan jadi macam ostaz utara, "TAK TAU"....

    ReplyDelete
  4. TAK TAU, TAK TAU.

    SEMALAM PUN USTAT TAK TAU SEBUT LAGI TAK TAHU. DIA SURUH TANYA MKN. SAYA TAK TAU......

    ReplyDelete
  5. Elok jugak pi siasat balik status prof kat aziz bebiri tu..semakin memuskilkan.

    ReplyDelete
  6. JAIS akan bekerjasama dengan Jakim

    http://ai-pengayu.blogspot.com/2010/11/tiada-rekod-norazman-abdullah-beginda.html

    Tiada Rekod Norazman Abdullah @ Beginda Minda memeluk Islam

    Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Agama Islam) Sarawak Datuk Daud Abdul Rahman berkata, Jabatan Islam Sarawak (JAIS) akan menyiasat status agama Norazman Abdullah @ Beginda Minda dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

    Menurut Daud, JAIS akan bekerjasama dengan Jakim kerana tidak mempunyai rekod Norazam - bapa kepada budak sekolah yang dirotan kerana membawa sosej babi ke sekolah - memeluk Islam, lapor Bernama

    Bukankah Prof Aziz kata JAKIM tak boleh masuk campur?

    ReplyDelete
  7. Babi untuk Orang2 Kristian - Isu sebenarnya

    http://hilbertmontell-anakmerdeka.blogspot.com/2010/11/babi-adalah-haram-dalam-agama-kristian.html

    Untuk pengetahuan pembaca sekalian, biar manapun antara satu dari dua agama samawi ini yang dianuti oleh budak berkenaan tetapi hakikat yang perlu diterima oleh semua pihak dan mereka juga terutamanya penganut-penganut agama Kristian itu sendiri perlu sedar dan faham bahawa daging BABI adalah tetap HARAM bagi pelajar ini dan juga kepada seluruh umat Kristian di atas muka bumi ini tanpa mengira apa mazhabnya.

    Di kesempatan ini saya ingin semua orang Kristian terutamanya di negara ini untuk merujuk mengenai perkara ini di dalam Al Kitab Perjanjian Lama Surah Imamat Fasal 11:7-8, yang menyebut "(7)Demikian juga babi, kerana memang berkuku belah, tetapi tidak memamah biak; haram itu bagimu. (8)Daging binatang-binatang itu janganlah kamu makan dan bangkainya janganlah kamu sentuh; haram semuanya itu bagimu." Dan saya memang sedar ada dikalangan pemimpin-pemimpin agama Kristian yang tahu mengenai perkara ini tetapi atas sebab-sebab yang tertentu maka mereka tidak pernah mengingatkan penganutnya terutamanya yang masuk Kristian melalui konsep "bidan terjun" tentang makanan yang diharamkan atau yang tidak dalam ajaran Kristian melainkan mereka hanya diajar cara-cara berdoa dan lain-lainnya lagi.

    ReplyDelete
  8. Apakah orang-orang Kristian boleh makan babi?

    In Leviticus, Chapter 11:7-8, in the Bible,it says;

    "And the swine, though it divides the hoof, having cloven hooves,yet it does not chew the cud;he is unclean to you. Their flesh you shall not eat, and their carcasses you shall not touch. They are unclean to you."

    ReplyDelete
  9. Rev. C.L. Vories says in his pamphlet "the Hog",page 26;

    "the Bible so clearly and definitely forbids the eating of pork that all who love the word of God and would follow its teachings can have no question at all as to wether or not they should abstain from feasting the unclean creature."

    dipetik dari Ahmad H.Sakr (2005), Pork:Good Reasons for its prohibition, ISBN: 983-9384-19-8

    ReplyDelete

PETA PELAYAR