FOLLOWERS

Monday 4 April 2011

HITAM PUTIH BUKAN VEDEO BAJET RENDAH !!!!!!


Dipetik dari blog : Kickdefella




Kita ditunjukkan video daripada pesawat canggih ratusan juta ringgit milik Amerika Syarikat mengebom sasaran. Tetapi kenapa video tersebut hitam putih? Dah mampu buat pesawat harga ratusan juta takkan tak mampu pasang video kamera warna? Apabila saya menulis tentang rakaman video seks seorang lelaki yang didakwa Dato’ Seri Anwar Ibrahim, saya tertumpu kepada fakta yang ditayangkan dan saya terjemahkannya berbekalkan sedikit ilmu tentangnya yang ada dalam diri saya.


Semenjak saya menuntut ilmu dalam bidang perfileman, saya tidak lagi dapat menikmati tontonan sebuah filem dari sudut orang kebanyakan. Tanya pengarah, tenaga produksi dan pelakon, jawapan mereka akan sama dengan saya. Kita melihat melampaui apa yang terpampang di layar.


Setiap bayang yang kita lihat di layar, kita akan membaca susunan penataan cahaya, setiap pergerakan kamera, kita akan membaca grip nya. Setiap suntingan pada aksi penting, kita akan mencari sebab musababnya. Apabila saya melihat aksi yang dipaparkan, saya melihat gerak laku individu-individu itu menceritakan kisah yang berlangsung menerusi non-verbal communication. Saya membaca pergerakannya, posturenya dan menilai permainan ruangnya. Bagi saya, aksi seks itu tidak penting, tetapi ‘decode’ apa yang terpapar pada imej-imej bergerak itu yang penting.


Saya membaca bayang-bayang pada dinding memastikan ia konsisten dengan aksi dan saya membaca susunan sumber lampu bagi memastikan ia benar konsisten pula dengan bayang yang terhasil. Saya melihat saiz shot. Saya cuba memahami mengapa lensa itu menterjemahkan imej bersaiz sedemikian. Ini bidang saya.


Ada yang bertanya dengan ikhlas, kenapa video itu dalam hitam putih? Ada yang bertanya dengan semangat mahu menghina atau menjerat, dan menyamakan kualiti hitam putih dengan wayang zaman sebelum merdeka. Saya bertanya kembali, adakah kamera sasaran pada pesawat canggih Amerika Syarikat adalah kualiti zaman sebelum merdeka? Kamera pengintipan atau kamera tinjau yang canggih adalah kamera yang dapat merakam video dengan jelas di dalam keadaan tiada cahaya atau gelap gelita.


Kamera terbaik di pasaran sekarang ini boleh ‘propagate’ cahaya 100,000-500,000 kali. Dan lebih jelas imejnya, lebih mahalah kamera tersebut. Kamera pengintipan atau kamera tinjau ini akan menghasilkan imej hitam putih di dalam mode ‘night vision’. Kamera ini bagaimanapun menghasilkan imej berwarna apabila menerima cahaya yang mencukupi dan akan secara otomatik bertukar ke mode ‘night vision’ sebaik sahaja kekurangan cahaya. Terdapat dua prinsip asas yang digunakan untuk menghasilkan kamera ‘night vision’. Salah satunya di panggil ‘photomultiplier technology’.


Iaitu satu teknologi dimana kamera akan menghasilkan sinaran ‘infrared’ (Infrared Radiation IR) yang akan mengesan sebarang object yang berada dalam ruangpandang sinarannya lalu menterjemahkannya ke dalam imej.


Memandangkan tujuannya adalah untuk mengintip atau tinjauan, sudah tentu teknologi ‘infrared’nya bukanlah seperti yang kita lihat pada kamera still konsumer. Prinsip kedua ialah ialah ‘thermal imaging’ di mana bahang yang dihasilkan dari suhu badan sesebuah objek digunakan untuk diterjemahkan ke dalam imej. Teknologi ini dipanggil ‘Thermography’. Di dalam kes ini, lebih gelap sekitaran dan lebih tinggi suhu bahang objek itu, lebih jelaslah imej yang terhasil dalam hitam putih yang sudah pasti berkontras tinggi.


Kamera pengintipan ‘Thermography’ adalah amat popular kerana ia tidak memerlukan keterangan cahaya langsung, ia hanya memerlukan radiasi bahang dari tubuh objek. Ia digunakan untuk menghasilkan imej dalam gelap gelita. Bagaimanapun, bagi kamera menggunakan teknologi ‘Photomultiplier’ ia memerlukan cahaya ambien/sekitaran yang minimum untuk menghasilkan imej yang memuaskan.


Kamera Night Vision yang menghasilkan IR akan menghasilkan imej hitam putih atau ‘monochromatic image’ ini kerana radiasi bahang itu adalah diluar dari spektrum warna yang visible lantas imejnya tidak di dalam warna. Bagaimanapun, kejelasannya dan kontrasnya adalah sebaik imej yang terhasil dalam warna.


Bagaimanapun, jarak ruang pandang kamera ini tertakluk kepada sinar infrared yang dihasilkan oleh LED nya. Kamera pengintipan atau tinjau premium selalunya mempunyai jarak efektif sejauh 150 kaki. Hendaknya kita mengambil iktibar, tidak semua yang hitam putih itu adalah barang lama atau barang sendaan.


Di dalam soal video seks yang didakwa menunjukkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengadakan aktiviti seksual dengan seorang pelacur, hitam putih itu adalah canggih. Mungkin kita akan tukar topik pula kepada ini semua sah satu perangkap terhadap Anwar, jika benar lelaki itu Anwar. Soalnya, kalau ia perangkap, kenapa dia boleh masuk perangkap? Perangkap ini bukan dipasang di masjid atau di dalam bilik tidurnya di Bukit Segambut

Penghuni Gua : Bagus maklumat ini untuk kita sama-sama fikirkannya. Senyap je Mustafa Ali dan Mat Sabu yang dah tengok vedeo tu!!! Mengapa ye?

24 comments:

  1. senyap tu tanda setuju

    ReplyDelete
  2. HITAM PUTIH KA, WARNA KA...TAYANG JER LAH KAT PARLIMEN...PR DAH CABAR UMNO DAH...TAKUT PLAJ KER?

    DULU KUTUK PASAL KES VIJANDRAN TAYANG KAT PARLIMEN...DAN SKANG PR SURUH TAYANG KAT PARLIMEN PLAK...APA LAGI, INI PELUANG UMNO LAH...

    LPS TAYANG KAT PARLIMEN, MINTA TV3, RTM, ASTRO TAYANG KAT TV PLAK...APA SUSAH! RAKYAT NA TENGOK SUME!!! CAKAP DEGAR2 TAK MAIN LAH...

    BUKAN KAH UMNO SEBOK2 KATA NAK CARI KEBENARAN!

    DAH BG PELUANG TAKUT PLAK...MCM ADA SESUATU YG DISEMBUNYIKAN....PEMBOHONG SUNGGUH UMNO!!!

    SEDAR LAH..UMNO DAH LAMA MENIPU DAN MEMOHONGI RAKYAT...CUKUP LAH!! RENTIKAN LA...

    ReplyDelete
  3. Good article!

    Tapi hal-hal teknikal macam ni puak-puak lobai janggut sejemput dan para penganut buku jinggay faham ker?

    Oppss lupa plak hanya kepiah mereka yang putih tapi hati mereka hitam kelam!

    ReplyDelete
  4. itu lah ampa tak paham...akai keling kapla swing...dia dah tau itu kes polis...memang tak leh sentoh...polis dah ambel kes ini...dalam siasatan...mana boleh tetiba nak tayang kat parlimen...memang akai kapla swinging betoi...takkan ampa tak paham kot...sink sink sink

    ReplyDelete
  5. 09:07

    PANDAI LA KO DOLAK DALIK...KES POLIS MASIH JALAN LA! TAK LEH TAYANG KAT PARLIMEN LA...

    HABIS, YG KO DOK TUDUH2 NUAR HARI2 YG BUAT SAPA SURUH? KAN MASIH DLM SIASATAN POLIS, PATUTNYA TAK LEH LA TUDUH2 SAPA BUAT..POLIS PUN TAK BERANI KATA NUAR YG BUAT! SIASATAN BLM SELESAI..TP UMNO MEMANG JAGUH MENDAHULUI SIASATAN POLIS DAN MAHKAMAH...SEBAB ITU UMNO MEMANG CELAKA DAN SETAN!!!


    NI BILA PR SETUJU SPY DITAYANGKAN KAT PARLIMEN DAN TAMBAH LAGI TAYANG KAT TV PLAK, PANDAI PLAK DOLAK DALIK!!!

    PENIPU BETUL UMNO!!!

    CAKAP PUSING2...MCM LAH RAKYAT NI BODOOO..ZAMAN MEMBODOHKAN RAKYAT DAH BERLALU LA...

    ReplyDelete
  6. Sapaa2 pon tarak dok kataa Anwaq..., tapi puaka2 hangpaa yang duk jajaa kaa sanaa ka maghri dok kataa Anuaq kaki penjubuq...

    ReplyDelete
  7. awat...ampa ingat trio manja tu maen maen ka ? jijah pon senyom tak berapa nak maneh dah...macam kelat jer...huh huh huh

    ReplyDelete
  8. Salam tuan PG & Sema2...,

    HITAM PUTIH BUKAN VEDEO BAJET RENDAH !!!!!!

    0959, Hitam itu menawan, puteh itu legasi kesetiaan yang tak berbelah bahagi.

    P5B setuju...

    ReplyDelete
  9. kah kah kah!
    puppy2 umngok neh x habis2 dgn citer blue!better lu org tour satu dunia baru la thrill!
    baru nampak mesia neh negara islam contoh pimpinan umngok2 dan puppy2nya
    kah kah kah!

    cari modal lain la..tanya tuan pengarah nk create citer ape plak bg box-office!yg gua nampak xda yg menarik la.klu menarik pun bg mereka2 yg maha bahalol!dh bahalol senang2 jer la kene berak!kahakahkah!

    ape umngok2 neh ingt dgn modal citer blue neh sokongan rakyat akan bertambah ke weh?
    kah kah kah!silap besar la umngok!
    golongan muda skrg terpelajar & berakal waras!
    bkn senang2 umngok bole berak dorg.len la yg ada kepentingan!kah kah kah!

    cume spesis2 BeNgap mcm anak2 hindu ni yg senang2 kene berak!

    wassalam...

    wei arip!anak lu ada yg ke ipta ke?
    kah kah kah!kah kah kah!kah kah kah!

    ReplyDelete
  10. UMNO NI HIDUP DENGAN VIDEO BLEU DAN JUBO...

    KAH..KAH..KAH..KAH..

    WOI! KORANG TAK FIKIR KER RAKYAT SUSAH!!!

    BENGONG!

    ReplyDelete
  11. umngok dol..
    palancau mau pk rakyat susah ka mati ka
    janji masyukkkkkk..janji perut sendri buncit tembolok mesti mau besar!
    besar punya!!!

    x caye?
    lu tgk perut owner blog neh
    buncit ke x?sebab ape buncit?kah kah kah!
    lu pk la sendri!

    ReplyDelete
  12. Malam nie aku tengok banyak sumpah seranah terpacul... Aku belum dengar lagi, tapi baru tengok sebab sumpah seranah tu terpacul di mana-mana dalam FB dan dalam twitter dan tak kurang juga di blog.

    Aku pun nak ambik bahagian untuk melontar pendapat yang serba ringkas. Ringkas sebab dalam blogosfera, facebookara dan twitterjaya, ramai yang bagi pendapat negetif terhadap kerajaan Malaysia atas tindakan jahat serupa ini. Komen aku juga sudah tentu bersifat negetif terhadap kerajaan dan positif terhadap nasib rakyat.

    Seperti yang pernah aku nyatakan dalam entry-entry berkenaan RON95 dan RON97, kesimpulan yang aku tekankan ialah - Inilah hasrat kerajaan Malaysia sejak perkenal RON95! Melambungkan harga minyak milik rakyat yg sebenar - RON97!!

    Harga baru untuk RON97 ialah RM2.80, iaitu rekod tertinggi dalam sejarah. Harga ini melebihi rekod kerajaan Paklah ketika menaikkan harga minyak sebanyak 78sen pada tanggal 5 Jun 2008, meletakkan harga tertinggi ketika itu ialah RM2.70 per liter.

    Inilah kegilaan kerajaan kita. Memperkenalkan RON95 minyak mesin rumput yang layak untuk negara bukan pengeluar minyak, tetapi telah dikhaskan untuk rata-rata rakyat pendapatan sederhana dan rendah di sebuah negara pengeluar minyak paling berkualiti!

    Apa bangsat sangat ke rakyat Malaysia nie?

    Sampai bila rakyat Malaysia nak berdiam diri? Sampai ada saudara mara yang terkorban dek kemalangan terbakar? Ok itu klausa lain dalam bab yang sama, refer entry terdahulu.

    Oklah, moga lebih ramai yang tersedar dari lamunan, dan menyertai perjuangan kita menumbangkan kerajaan zalim yang berwajah alim! Alim taik kucing!!

    ReplyDelete
  13. awat...hang punya full tank 100liter ka...fuuhhh sekali full tank rm280 ...fuuhhhh...patot pon meroyan sakan...ron ron ron

    ReplyDelete
  14. Tuler..., P5B, citer pasai 4 panumpang sebuah teksi. Pemandu apabila sampai ke destinasi, berkata sapa yang kentut tadi masih belum bayar tambang! Dengan muka selamba seorang darinya menjawab dia dah bayar masa mula naik tadi. Dol ada Teresa Kok nih...

    ReplyDelete
  15. TAHNIAH KERAJAAN UMNO KERANA TELAH MENAIKKAN KOTE...OPPS MINTAK PETROLEUM. SYABAS KERAJAAN UMNO. YA KITA AKAN TERUS MENAIKKAN HARGA MINYAK SETINGGI-TINGGI MUNGKIN WALAUPUN KALAU HARGA MINYAK DUNIA TURUN SEKALIPUN, KITA KERAJAAN UMNO TAKKAN TURUNKAN HARGA MINYAK, KITA AKAN TERUS NAIKKAN HARGA MINYAK LAGI. KITA SEBAGAI KERAJAAN, MELALUI SLOGAN "TAUKE2 PALING DIUTAMAKAN, RAKYAT DIDAHULUKAN KONONNYA, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN ACAH AJE TU", KITA AKAN TERUS NAIK DAN NAIK DAN TAKKAN TURUN-TURUN. UMNO ADALAH PALING BIJAK MEMERINTAH DALAM DUNIA INI. TAK DAK SAPA YANG PALING BIJAK MEMERINTAH KECUALI UMNO. PAS TAK LAYAK, PKR TAK LAYAK, SEMUA TAK LAYAK. MCA, MIC, GERAKAN, PBB, TU SEMUA ADALAH HAMBA UMNO. SESUAI DENGAN MAKSUD UMNO IAITU UMno Nombor One, UMNO ADALAH PARTI YANG MA'SUM, TAK PERNAH BUAT DOSA, BERSIH SUCI LAGI MENYUCIKAN TANPA WAS-WAS. KITA AKAN PASTIKAN UMNO SAHAJA YANG MEMERINTAH MALAYSIA SAMPAI BILA-BILA. DEPA KATA UMNO ITU KOMUNIS, MEMANG PUN SEBAB UMNO SAHAJA YANG LAYAK MEMERINTAH. PARTI LAIN TAK LAYAK MEMERINTAH. HIDUP UMNO, MATI UMNO, MAKAN UMNO, MINUM UMNO, BERAK UMNO, KENCING UMNO, SEMUA UMNO. ADA PUAS?!

    ReplyDelete
  16. Kok bener gitu, UMNO saja yang paling pinter mentadbir di seantero alam buwono ini.

    ReplyDelete
  17. itulah bapak ko surah lajar cedik2, tapi ko masa bebudak lagi dah lajar nyondol, depan lakang pulak tu. abis tu suma nak nyalahkan orang. tahap bahlol punya mikir... cipan @ BABI betulaa....

    ReplyDelete
  18. Ini semua adalah konspirasi yang berlakun jantan tu bukannya Anwar, tapi hantu Anwar ini adalah sedutan dari filem terbaru arahan Mamat Khalid yang berjudul Hantu Bang Nuar Meliwat kat Hotel......ha...ha..ha

    ReplyDelete
  19. e'eleh..ape menggelabah sgt puppy 2 ekor neh?
    ape lu ingt dorg neh spesis umngok ke dol?
    sendri create citer sendri kantoi!
    kah kah kah!

    hanya anjing2 yg bodo jer yg percaya dgn agenda busuk umngok neh!
    anjing dol ape lg nk harap dr tuannya?hanya sesuap nasi kah kah kah!

    ReplyDelete
  20. Waduh kepala bapak UMNO memang pande bikin sinetron lebih2 lagi sinetron porno. Dia enggak mau liat Pak Anwar bertanding dalam PEMILU 13 jadi UMNO bikin sinetron. UMNO juga mau rakyat pikir Anwar itu jahat, justeru enggak pikirin sama harga minyak yang sudah gila2. Hebat sekali UMNO ini.

    ReplyDelete
  21. waduh pak...marah bangat!
    muahahaha!

    ReplyDelete
  22. Dosa sesama manusia cash kat dunie de..tunggu dan lihat la anuwar ke anuwar yg dok ^*^*^ dgn amoi tu ye

    ReplyDelete
  23. nak tunggu babak amoi nyonyot pisang...tootttt...

    ReplyDelete
  24. TU BUKAN NUAR TAPI NAJIB LA! BADAN BUNTAL PERUT GENDUT BINI KETOT.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR