FOLLOWERS

Wednesday 20 April 2011

JANGANLAH KEJAM SANGAT !!!!!!






ALOR SETAR 19 April – Universiti Utara Malaysia (UUM) sudah lima kali mengemukakan rayuan supaya cukai tanah universiti itu dikurangkan selepas tempoh rebat tamat, dalam tempoh dua tahun lepas, namun tidak pernah dilayan oleh Kerajaan Pas Kedah.

Naib Canselor UUM, Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, rayuan itu dikemukakan dua kali pada 2009 dan tiga kali pada tahun lepas.

“UUM telah merayu melalui surat yang dihantar kepada Pengarah Tanah dan Galian Kedah pada 29 April 2009 dan sekali lagi rayuan dihantar terus kepada Menteri Besar Kedah pada 10 Jun 2009, tetapi dukacita rayuan tersebut tidak dilayan. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Pelajaran pun nak diniagakan. Nak di politikkan. Tak ada kerja lain ke ?

2. Apa nak berkira sangat dengan hal pelajaran ini. Ambil yang terendah aje cukai tu , udah le. Takkan bab pelajaran untuk anak cucu kita pun nak cari untung. Lagi pun, UUM tu bukan universiti Swasta.

3. Fikirkanlah sikit tentang masa depan bangsa. Ini dok asyik nak kedarah duit aje. Tak cukup ke ,kutipan derma yang PAS dok kutip hari-hari masa ceramah politik tu, sehingga nak kenakan cukai yang tinggi terhadap UUM?

4. Pakai otaklah sikit !!!!! Kalau tak ada pelaburan, buatlah perancangan jangka panjang untuk tarik pelaburan ke Kedah. Kalau Kerajaan pusat , buat misi pelaburan ke Luar Negara, mereka ini asyik hentam aje. Hingga mendakwa , misi kerajaan itu buang duit aje dan berbagai dakwaan lagilah. Jadi kalau dah pandai sangat, buatlah misi pelaburan sendiri ke Luar Negara. Lagi baik dari dok ceramah politik , tak kira siang atau malam. Habis ke boreh aje!!!

5. Atau pergi " belajar dengan Khalifah Lim Guan Eng " untuk menarik pelabur. Katanya, dia ni pandai sangat cari pelabur!!!! Tak gitu ?

6. Hentikalah tindakan kejam mengenakan cukai tinggi pada UUM tu. Jangan tempat anak dan cucu kita belajar pun , nak fikir untung rugi. !!!!

9 comments:

  1. EK-ELE PG...KO KATA :

    " Pelajaran pun nak diniagakan. Nak di politikkan. Tak ada kerja lain ke ?"

    KO NGIGAU KER? UMNO/BN BAGI FREE KE BELAJAR KE U/KOLEJ?

    DIA BUAT PTPTN BAGI 4% SETAHUN...APA, BUKAN NIAGA KER NAMANYA TUH?

    INI SOAL CUKAI...APA KENE MENGENA DGN NIAGA UTK PELAJARAN? SOROPA LA KO SEWA TANAH ORG, KO BAYAR LAH SEWA...

    SOAL KERAJAAN PAS NAK BAGI REBAT ATAU TDK, JGN PERTIKAI LA..ITU HAK KERAJAAN MASING2..

    SEBENARNYA UMNO JER NAK POLITIKKAN ISU NI..TIADA ISU PUN! BAYAR IKUT NILAI TAHUNAN LA...BUKAN KERAJAAN PAS KEDAH TAMBAH NILAI KENAIKAN...CUMA BAYAR IKUT KADAR ASAL SETELAH TIADA REBAT...TAK KAN KO TAK FAHAM...


    TU YANG BARU2 NI, UMNO/BN SEBAT DUIT GLC SBLM KERAJAAN PAS KEDAH, TUK BUAT AKTIVITI PARTI, KO TAK BISING LAK...

    KERAJAAN MELAKA DAH NAIKKAN TARIF AIR, KO ORG MELAKA TAK KEPOH PUN?

    ISU YG TIADA ISU...!!! HANYA LAMUNAN UMNO...

    ReplyDelete
  2. Anon 13,18.Kamu lulusan Ekonomi atau lulusan eko no money.Kalu Bapa di bebankan dengan masaalah kewangan macam mana nak sekolah yang cangih dan lengkap .Duit tak ada tak mampu nak beli.macam mana nak sekolahkan anak nak makan pun tak ada.Tu lah suruh pergi sekolah cikgu pula tipu Mc sampai @! hari.

    ReplyDelete
  3. Smua orng yg masuk dlm mangkuk tempurung mngok dah tentu masuk dlm politik low klass... uum tu bila ditubuhkan? sapa yg tetapkan kadar sewa tanahnya dulu? apasal PG tak kepoh tentang itu? bodoh punya isu macam ini tak payahlah ko PG nak ungkit2. kebopdahan umngok tu, akhirnya tertempek kat dahi tengkorak umngok kau sendiri PG..sewa tanah yg tinggi tu dulu umngok punya taik. sekarang dia minta kerajaan Pas pulak bersihkan taik yg amngok tabur merata2...ptuii? otak ko PG dahlah tak brapa baik, masuk pula lobang jamban umngok, jadilah otak jamban juga...

    ReplyDelete
  4. 14:29

    APA BENDE LAH BENGANG YE AWAK NIH?
    AKU KATA, LAIN KO JAWAB LAIN...

    SENANG JER LA...SURUH LA UUM KUTIP DUIT KAT STUDENT...NAK BAYAR CUKAI...

    KENAPA PLAK SOAL BAPAK TAK ADA DUIT PLAK...BINGAI BETUL KO...

    SKANG NI, UUM KENA BAYAR IKUT NILAI CUKAI THN LA...DAH KERAJAAN NEGERI TAK BAGI REBAT...HAK DIA LA...TAK SALAH PUN...

    KO YG TAK RETI BASA...

    ReplyDelete
  5. bro, isu ni bro kena selidik betul2. memang hakikat kerajaan negeri yg betul. kadar yg dipohon adalah kadar lama. cuma pada tahun 2006-2008 atas kebijaksanaan ex-vc Nordin kardi uum dapat rebat. sepatutnya uum masih boleh dapat sambung diskaun cukai tanah tetapi vc baru mustafa ishak kurang bijak dlm aspek rundingan (apatah lg melibatkan rundingan dgn kerajaan negeri pembangkang).

    Latar belakang mustafa ishak juga telah amat dikenali sebagai pengampu umno. Apabila isu ini didedahkan diakhbar maka kerajaan negeri telah dapat menduga ia merupakan peluru pertama cubaan mustafa ishak untuk membantu umno mencari isu bagi melemahkan kerajaan negeri.

    Atas dasar ini maka tidak hairanlah apabila mustafa ishak menyebut rundingan telah beberapa kali dibuat tetapi tetap menemui jalan buntu.

    Kerajaan negeri juga telah dimaklumkan bahawa uum (mustafa ishak)sengaja mengekploitasi isu ini bagi mengkaburi masalah dalaman yang dihadapi beliau di uum.

    sejak dilantik sebagai vc pada pertengahan tahun lalu mustafa ishak dilihat telah membelanjakan banyak wang universiti untuk kepentingan peribadi. Termasuk mengubahsuai biliknya dgn belanja yg tak masuk akal, pembelian 2 buah kereta honda mewah, ubahsuai rumah vc dan banyak lagi yg dibuat secara berlapik.

    mustafa ishak juga amat boros dalam membelanjakan wang universiti untuk dibayar kepada artis. tanyalah orang uum siapa artis yg pernah masuk uum dan dibayar berpuluh2 ribu..

    akibat perbelanjaan yg tidak berhemah maka kedudukan kewangan uum ketika ini dilaporkan begitu parah sehinggakan peruntukan yg telah sedia ada utk cukai tanah perlu diselamatkan.

    maka satu cara untuk menyelamatkan diri adalah dengan mendedahkan isu ini kepada akhbar dan uum akan mendapat simpati dari umno dan orang awam. walhal hakikat yang sebenar adalah untuk menutup kesilapan beliau berbelanja secara tidak berhemah.

    untuk info lebih lanjut elok bro masuk ke uum. staf uum ramai menceritakan perkara yg sama kepada kerajaan negeri. Jadi tak hairan, mb kedah mampu menjawab isu ini dengan yakin dan tenang. MB disalurkan maklumat yg tepat oleh orang uum sendiri

    ReplyDelete
  6. isu tidak mentadbir wang dengan baik (jika betulpun), apa kena mengena pula dengan tidak melayan permintaan VC bagi mendapatkan rebat cukai tanah?

    ReplyDelete
  7. Masalah macam ni timbul pun Melayu sama Melayu bertelagah tak sudah-sudah.. Agaknya Melayu ni memang tak serik-serik dan tak ambil iktibar apa yang berlaku disekeliling dunia ni.

    Kuasa ekonomi memang dikuasai oleh bangsa Pendatang!! Kuasa politik pun dah hampir terlepas ke tangan Kaum Pendatang!! Tapi Melayu dan Kaum Bumiputera tetap LAYU dan semakin LAYU..

    Kesian-kesian dengan bangsa Melayu ni!!

    ReplyDelete
  8. sebenarnya tuan tuan...isu simple je...bukan pasal tax or apa ka....isu nya ialah lebai azizan tu tak tau apa apa....aku tak tau aku tak tau...bukan setakat UUM je dia cas Tax tempat anak anak melayu belajar...kilang HICOm tempat anak anak melayu keje pun dia dah tak mau lanjutkan pajakan kilang tu...maka anak anak melayu yg ada anak bini ni terpaksala ulang alik keje kat perai nuh..kalau confirm la isu ni...la mcm mana..lu pikiaq la...ini adalah kerana dendam,,benci,,busuk hati,,,tamak haloba...padan muka ko org...ini masa aku lanyak......

    Melayu malaysia ok...cuma pemimpin melayu PAS NGOk aja yg paling BAHALOL..BEBAL..

    ReplyDelete
  9. isunya adalah samada pemimpin itu bebal atau tidak kot? Sekarang nak bagi atau tidak rebat?

    ReplyDelete

PETA PELAYAR