FOLLOWERS

Sunday 31 July 2011

BERSHIT : UNTUK RENUNGAN !!!!!!!!!!!


BERNAMA

Catatan wartawan tentang perhimpunan BERSIH


Jul 31, 11 1:59pmKongsi 23Perhimpunan haram di ibu negara 9 Julai lepas adalah satu gambaran percubaan untuk mencabar institusi negara terutama polis untuk kepentingan politik pihak tertentu.

Perhimpunan haram itu, anjuran badan tidak berdaftar dikenali Bersih 2.0 kononnya bagi memperjuangkan sistem pilihan raya yang adil, diadakan tanpa menghiraukan nasihat serta amaran pihak berkuasa dan bantahan umum.

Sekumpulan wartawan Bernama ditugaskan di beberapa lokasi di sekitar ibunegara untuk melaporkan mengenai peristiwa itu.

Berikut catatan lima daripada mereka:

MOHD NOOR FIRDAUS MOHD AZIL

Lokasi: Stadium Merdeka dan Menara Maybank

Saya diarah membuat liputan di Stadium Merdeka bersama-sama tiga wartawan lain. Dalam perjalanan menuju ke sana dengan menaiki kenderaan Bernama, kami perhatikan jalan-jalan dikawal oleh polis trafik, termasuk Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Setiba di Jalan Stadium pada 8.30 pagi, kami melihat
kawat-kawat berduri didirikan dengan beberapa anggota polis berkawal. Wartawan perlu mendaftarkan diri sebelum dibenarkan masuk.

Setelah dua jam berlalu dan masih tidak ada apa-apa berlaku, saya dan seorang wartawan dari akhbar Utusan Malaysia mengambil keputusan untuk melihat kawasan sekitar.

Menyusuri Bulatan Merdeka, kami melihat sekumpulan penyokong BERSIH berjalan dengan langkah yang laju mengikuti lorong belakang bangunan menuju ke Jalan Petaling.

Kami mengekori mereka dan melihat kumpulan yang lebih besar.

Kemudian terdengar seorang berteriak "Kita tukar plan! Arahan atas suruh kita berkumpul di menara Maybank, kemudian kita bersurai."

Apabila 'crowd' tersebut memasuki Jalan Pudu, berdepan dengan kompleks membeli belah Kota Raya, keadaan menjadi huru-hara dan udara mula berbau seakan-akan sengit dan menusuk hidung (dipercayai akibat gas pemedih mata).

Dari situ, kami lihat, sekitar Menara Maybank kecoh apabila sekumpulan besar perusuh dikejar oleh sepasukan polis di bahagian tebing Menara Maybank.

Ketika itu, pasukan FRU bersiap sedia di simpang Jalan Tun Perak manakala kumpulan perusuh semakin ramai memenuhi jalan diketuai Chegu Bard (Badrul Hisham Shaharin daripada PKR) di depan kompleks perhentian bas Pudu Raya.

Hujan mula turun dan kemudian kumpulan perusuh melaung-laung "Allahu Akbar", "Reformasi", "Tumbang BN" dan "BN Zalim". Tiada laungan berkaitan memperjuangkan ketelusan Suruhanjaya Pilihan Raya seperti yang diuar-uarkan.

Selepas FRU memberi amaran tiga kali untuk bersurai, mereka melepaskan gas pemedih mata ekoran sikap degil dan keras kepala peserta demonstrasi yang enggan meninggalkan tempat itu.

Oleh kerana saya dan wartawan Utusan Malaysia berada di tengah-tengah, antara FRU dan penyokong demonstrasi, kami cuba berlindung di satu kawasan letak kereta tetapi asap tebal kemudian memenuhi tempat itu membuatkan kami berasa lemas.

Ketika itu, mata dan hidung mula terasa kepedihan dan berair, tekak terasa sengit dan ingin memuntahkan sesuatu, dan yang paling azab, kami tidak mampu bernafas dan berdiri dengan stabil.

Saya segera mencapai sebotol air mineral dalam beg saya untuk membasahkan baju dan menggunakan baju saya itu untuk membaluti muka saya. Air mineral itu saya beri kepada seorang anggota polis berpakaian preman kerana kelihatan dia juga mengalami kepayahan untuk bernafas.

Disebabkan saya tidak dapat melihat di mana rakan saya (wartawan Utusan), saya mengambil keputusan untuk berlari keluar dari kawasan itu dan masuk ke satu lorong kecil di mana beberapa orang menghulurkan garam dan air untuk dilumurkan ke muka bagi menghilangkan kesakitan akibat gas pemedih mata.

Apabila keadaan menjadi sedikit reda, hujan berhenti, dan saya keluar kembali untuk melihat situasi terkini.

Ketika itu saya lihat anggota polis mula menangkap beberapa perusuh yang cuba melakukan provokasi.

Kemudian, kelihatan Anggota Parlimen Beruas Datuk Ngeh Koo Ham dari DAP dan Anggota Parlimen Subang dari Parti Keadilan Rakyat, R.Sivarasa, serta seorang lagi (kemudiannya saya dapat tahu beliau adalah Suhardi Mohd, orang yang polis kata berpura-pura mati) sedang berbincang dengan anggota polis untuk membenarkan perarakan menuju ke Stadium Merdeka.

Kali ini perarakan itu lebih besar apabila mereka dibenarkan polis, dan ia diketuai oleh Chegu Bard.

Di Stadium Merdeka, kumpulan itu bertemu dan bergabung pula dengan perarakan pimpinan Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa.

Rundingan seterusnya diadakan dengan polis tetapi kali ini mereka tidak dibenarkan masuk ke kawasan stadium.

MOHD FAIZAL HASSAN

Lokasi: Hentian Puduraya

Saya dan seorang lagi rakan wartawan berselindung di celah premis perniagaan berdekatan Hentian Puduraya, tiba-tiba mata dan hidung saya sangat pedih dan saya sukar bernafas.

Itulah pengalaman pertama kali saya terkena gas pemedih mata yang dilepaskan polis bagi menyuraikan peserta perhimpunan haram 9 Julai lepas.

Kira-kira 10 minit selepas membersihkan diri dengan air garam, saya terus berlari ke kawasan tinggi bagi mendapatkan gambaran sebenar kenapa tiba-tiba gas pemedih mata dilepaskan.

Apa yang saya lihat adalah peserta perhimpunan yang rata-ratanya lelaki dewasa enggan bersurai walaupun FRU telah mengeluarkan amaran. Peserta perhimpunan berada kira-kira 50 meter dari anggota polis yang telah bersedia dalam barisan mereka menghadapi sebarang kemungkinan. Apa yang diperhatikan, tiada sebarang tindakan ganas polis terhadap mereka.

Gas pemedih mata dilepaskan ke kawasan yang tiada peserta berada. Asapnya dibawa angin dan terkena peserta. Tembakan air tidak dibuat.

Kejadian yang berlaku pada 1 tengah hari menyebabkan kumpulan perusuh bergerak menghampiri Bukit Bintang, namun berhenti berdekatan Hospital Tung Shin bagi berteduh kerana hujan.

Saya mengambil kesempatan untuk membersihkan diri di
kawasan letak kereta hospital dan untuk bersolat.

Di kawasan itu, kelihatan seorang wanita dan dua budak lelaki masih kecil dan mereka seolah-olah sesat dan tidak tahu apa yang berlaku ketika ini.

Saya menyuruh wanita itu keluar dari kawasan itu dan pergi ke arah barisan FRU yang telah siap sedia berhampiran Jalan Bukit Bintang supaya bagi perlindungan.

Tepat jangkaan saya, kerana selang beberapa minit selepas itu, kumpulan perusuh cuba bergerak ke kawasan Jalan Bukit Bintang dari arah hospital namun berjaya dihalang FRU.

FRU bertindak bijak dengan menggunakan SOP mereka seperti mengeluarkan amaran sebelum mula bertindak dengan melepaskan gas pemedih mata dan tembakan air kepada peserta di jalan raya.

Kerana hujan, asap gas pemedih mata dibawa angin ke kawasan hospital. Kumpulan perusuh kemudian dilihat meninggalkan kawasan itu dan menggunakan laluan lain ke Jalan Bukit Bintang.

Kumpulan itu kemudian tiba berhampiran Hotel Istana sebelum menuju ke KLCC dan di sini, selepas hampir 20 minit
berkumpul, menjerit, melaungkan pelbagai cemuhan terhadap kerajaan, barulah polis tiba.

FRU sekali lagi menggunakan SOP mereka dan kali ini berjaya menahan ramai perusuh manakala yang lain melarikan diri ke dalam KLCC, dan ke Jalan Yap Kwan Seng dan sekitarnya.

Ketika ini saya terlihat sebuah ambulans, dan pada hemat saya, mungkin ada peserta yang cedera sebelum kenderaan itu dilihat keluar ke Jalan Ampang mungkin menuju ke Hospital Kuala Lumpur.

Kemudian saya pulang ke pejabat dan selang beberapa jam selepas itu, dilaporkan seorang peserta mati di kawasan KLCC akibat sesak nafas.

Ketika beberapa tempat di sekitar ibu kota dikatakan mulai kecoh dan polis mula menangkap perusuh, kawasan sekitar Bukit Bintang Walk masih lengang dan wakil media termasuk dari Bernama TV, TV Al-Hijrah, Astro Awani, Utusan Malaysia dan Berita Harian sudah berhimpun di situ sejak 9 pagi.

Lebih kurang pukul 1 tengah hari, kumpulan Patriot muncul dan mula mengedarkan T-shirt merah sebelum ketibaan pemimpin tertinggi mereka, Pengerusi Pemuda Barisan Nasional, Khairy Jamaluddin dan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim kira-kira 30 minit kemudian.

Khairy dalam ucapan ringkasnya berkata tindakan kumpulan itu bukanlah semata-mata mahu menyertai demonstrasi jalanan sebaliknya sebagai satu protes terhadap pihak yang cuba mencetuskan kekacauan dalam negara.

"Kita adalah barisan hadapan berkumpul secara aman untuk mempertahankan pemimpin kita dan keamaman negara. Perhimpunan haram hari ini adalah agenda pembangkang yang berselindung di sebalik Bersih yang bukan untuk bersih (pilihan raya) tetapi untuk mengguling kerajaan," kata Khairy.

Kumpulan Patriot seramai 500 anggota dilihat bersemangat menuju ke Stadium Merdeka sambil menyanyikan lagu "Inilah Barisan Kita" sementara polis telah bersiap sedia untuk menghalang mereka.

Terdahulu, sebelum Patriot muncul, satu kumpulan juga dianggarkan 500 orang yang dipercayai dari Bersih, berarak dari Jalan Imbi menuju ke Stadium Merdeka yang membuatkan kumpulan media yang berada di sekitar itu kecoh dan terkeliru mengekori mereka sehingga ke Jalan Pudu.

Di hadapan sebuah hotel di Jalan Pudu, pasukan FRU sudah mula berkumpul bersedia dengan perisai dan kenderaan meriam air.

Polis telah memberi amaran kepada peserta Himpunan Patriot supaya mereka bersurai secara aman, namun amaran itu tidak diendahkan malah mereka melaungkan "Hapus Bersih", "Hidup Rakyat", "Hidup Malaysia".

Oleh kerana arahan polis tidak dipatuhi, pasukan keselamatan terpaksa menembak gas pemedih mata ke arah mereka.

Polis kemudian menahan Khairy, Abdul Azeez bersama penolong setiausaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdaus Megat Junid dan Exco Pemuda Umno, Lokman Adam.

Keadaan kelihatan terkawal pada 3.30 petang apabila Himpunan Patriot mula bersurai.

Polis juga mengarahkan semua pihak meninggalkan kawasan itu tetapi kerana tugas belum selesai, saya dan rakan-rakan media lain masih berada di situ sehingga 4 petang.

ZULHILMI SUPAAT

Lokasi: Ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur

Beberapa pemimpin penganjur perhimpunan haram dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) bagi tujuan soal-siasat, mengaku mendapat layan baik daripada polis.

Penganjur perhimpunan, Datuk S.Ambiga yang ditahan pada 2.30 petang di KL Sentral dan dibebaskan pada 6.30 petang, mengakui beliau sendiri mendapat layanan baik sepanjang tempoh ditahan.

Beliau kelihatan ceria ketika keluar dari pintu utama IPKKL dan kemudian memberitahu pemberita bahawa dia berpuashati dengan layanan polis terhadap para penyokong yang ditahan di Pulapol kerana diberikan kemudahan makan dan tempat bersolat.

Malah beliau juga terperanjat bila diberitahu penyokong yang ditahan di Pulapol diberikan menu nasi beriani.

"Di IPKKL tiada nasi beriani tetapi saya dilayan baik semasa sesi soal siasat yang mengambil masa 45 minit. Saya tiada komplen mengenai layanan polis," katanya.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang ditahan di IPPKL dibebaskan pada 7.30 malam, dan terus dihantar polis ke rumahnya dekat Sentul.

Hampir 100 penyokong parti itu yang berada di situ tidak berpuashati kerana tidak diberikan peluang bertemu pemimpin mereka menyebabkan ada segelintir yang memaki hamun anggota polis yang berkawal di pintu IPKKL.

Keadaan hanya tenang selepas penolong setiausaha agung PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi yang turut berada di situ, membuat beberapa panggilan telefon dan kemudian mengesahkan Abdul Hadi dihantar polis terus ke kediamannya.

ZURIATI ZULMI

Lokasi: Kompleks Sogo, KLCC, Stesen KTMB, Menara Maybank

Saya ditugaskan meninjau di tiga kawasan iaitu Kampung Baru, Maju Junction dan sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Ini adalah kali pertama saya membuat liputan perhimpunan
haram seperti ini. Dalam hati, rasa gementar, takut-takut kalau keadaan menjadi tidak terkawal dan saya terfikir juga mengenai situasi di luar negara di mana mereka yang berhimpun adakalanya bertindak luar biasa.

Dari Jalan Tun Razak menuju ke Jalan Ampang, kelihatan anggota polis berkawal di beberapa lokasi menjaga lalu lintas untuk membantu orang ramai supaya tidak terperangkap dalam kesesakan.

Ketika melalui kawasan sekitar Jalan Bunus pada 10 pagi, ternampak kumpulan kecil peserta perhimpunan di situ seolah-olah menunggu arahan untuk tindakan selanjutnya.

Di kompleks beli belah Sogo, kawasan sekitarnya tenang dan kira-kira pukul 10.30 pagi, saya diarah meninjau kawasan KLCC kerana dikatakan sudah ada gas pemedih mata dilepaskan di situ. Setiba di sana, saya dapati ia hanyalah khabar angin.

Kira-kira 12 tengah hari, melalui walkie-talkie, saya mendengar rakan setugas menyatakan suasana di Stesen KTMB mulai "panas" apabila berlaku kekecohan.

Tiba di sana, saya lihat polis telah membuat tangkapan dan walaupun ada provokasi melampau dan tindakan agresif daripada perusuh yang melemparkan kata-kata kesat kepada polis, mereka kelihatan tenang menangani situasi sebegitu.

Polis didapati tidak menggunakan kekerasan melampau ke atas tahanan. Cara mereka bertanya nama dan memeriksa kad pengenalan juga masih sopan santun walaupun ada ketegasan sebagai anggota polis. Bagi wanita pula, ada anggota polis wanita yang ditugaskan untuk mengendalikan mereka.

Selepas keadaan terkawal di Stesen KTMB, kawasan sekitar Pasar Seni pula mula dipenuhi manusia. Dari bangunan Dayabumi, saya dapat lihat ribuan peserta sudah mula bergerak menuju ke Dataran Merdeka.

Di situ, polis memberi amaran supaya mereka bersurai tetapi tidak dihiraukan malah mereka mula menjerit-jerit melaungkan "Allahu Akbar" dan "Reformasi".

Bukan sahaja arahan tidak dipatuhi, perusuh dilihat begitu berani membuat provokasi terhadap polis memaksa polis melepaskan gas pemedih mata.

Kira-kira pukul 1.30 tengah hari dan cuaca menjadi panas terik, saya pula kehabisan air. Apabila melintas di hadapan kedai 7-Eleven, saya dapati pintunya ditutup dengan kotak-kotak diletakkan di pintu supaya tidak dapat ditolak dari luar. Saya cuba meminta supaya dibekalkan air mineral tetapi seorang petugas di kedai itu enggan membukanya.

Saya kemudiannya cuba ke restoran dalam bangunan Dayabumi. Pintu kedai itu juga disendal dengan kayu walaupun terdapat orang yang sedang makan di dalamnya.

Dua kali saya melintas kedai itu tetapi pintu tidak dibuka, akhirnya saya mengetuk pintu meminta mereka membekalkan saya air. Syukur saya dapat juga masuk ke restoran itu, beli air mineral untuk simpanan.

Kira-kira pukul 2 petang, berdasarkan maklumat yang diterima, saya bersama seorang jurugambar, bergerak ke Menara Maybank. Apabila tiba di sana, FRU telahpun melepaskan air dari meriam air dan gas pemedih mata.

Saya agak terkejut melihat situasi di situ kerana kumpulan penyokong BERSIH sangat ramai dan mereka bertindak melampau tanpa mengendahkan arahan polis untuk berundur dan bersurai.

Saya dapat lihat polis mengejar perusuh yang cuba mencabar polis. Beberapa orang yang ditangkap juga dilihat cuba bertindak kasar terhadap anggota polis. Ketika saya cuba menghubungi ibu pejabat untuk memberi maklumat mengenai situasi di situ, tiba-tiba polis melepaskan gas pemedih mata menyebabkan saya dan rakan yang lain bertempiaran lari.

Tidak lama kemudian hujan turun dengan lebat dan saya bersama rakan wartawan berteduh berhampiran sebuah restoran di kompleks Kotaraya.

Apabila hujan berhenti sekitar 3 petang, kumpulan perusuh yang tadi lari bertempiran kembali keluar dari tempat perlindungan dan ada yang menjadi "penghasut" menjerit mengajak semua yang ada menuju ke Stadium Merdeka.

Kumpulan itu berkumpul semula di jalan raya dan bergerak ke arah Stadium Merdeka sambil melaungkan "Allahu Akbar" dan "Reformasi".

Kami wartawan juga mengikuti pergerakan kumpulan itu tetapi apabila berhampiran selekoh di Stesen LRT Pasar Seni, tanpa disedari, polis telah melepaskan gas pemedih mata. Kami sempat melarikan diri sebelum terkena gas pemedih mata.

Kemudian polis melepaskan tiga lagi gas pemedih mata kerana perusuh tidak mahu bersurai. Keadaan menjadi reda pada 4.15 petang.

Saya ingin katakan bahawa dalam ketegasan ada juga sifat kemanusiaan di pihak berkuasa kerana mereka tidak sewenang-wenangnya menggunakan gas pemedih mata.

Beberapa ambulans juga kelihatan berada di kawasan berhampiran untuk memberi bantuan kepada mereka yang menghadapi masalah jika terkena gas pemedih mata.
- Bernama

Penghuni Gua
: Ini sepatutnya di tujukan kepada lelaki Y dan Mat Sabun tu. Isunya kalau dah tahu haram jangan sertailah. Bila dah di sembur gas dan dipukul , nak jadikan isu.

2. Boleh pergi jahanamlah bershit ini . Juga sama dengan pemimpin mereka.

3. Semuga Malaysia terus aman. Jauhilah dari sebarang petaka dari makhluk perosak seperti bershit ini. Mereka ini jenis berotak kosong. !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hanya nak menyusahkan orang. Asalkan untung dari segi politik maka mereka sanggup gadaikan nyawa pengikut sendiri. Itulah wajah mereka ini.

6 comments:

  1. PG Hindu Anak Omar...jgn lupa ajak pembaca blog hang baca post ini juga!

    Part I...

    Seeing it all for myself by WL Yap / Jul 31, 11

    I was deciding on whether I should attend this "illegal rally", as classified by our government.

    A stern warning from my husband was an added deterrent, as knowing the activist in me, my hubby had said "I am warning you, you are not allowed to attend the Bersih rally".

    I was torn in between. I didn't know which was the right choice.

    Both government and the opposition were similar in some ways and some of the politicians in the opposition had originated from the current government, although there were a few nice ones that I personally knew. I was worried and scared too as the government had already warned everyone.

    Furthermore, people were saying that Bersih was a pro-opposition organisation.

    All this while, I was an ignorant citizen who didn't care much. But after thinking it over, I decided that I had to go and see for once what was the truth.

    Mainstream media had always played down all the issues. When I read online independent news portals backing up the opposition, I decided that I must go and find out for myself.

    I am 32 this year and happily married with a child. I was also the leader of an environmental group (another reason why I did not want to get involved initially).

    I also had the perception that being a Chinese, we had to mind our own business, as we are just 2nd class citizens (because I felt that we Chinese were treated as "pendatang").

    I have friends from other races, but for strangers or those that I wasn't too close with, I felt that there was still a barrier between us (thinking back about this makes me feel very silly now).

    Heavy heart

    The day before the Bersih Rally, my heart felt heavy the whole day.

    I felt that something was amiss. I felt that I should go and see for myself. How could I convince my hubby to let me go? I finally summoned the courage to tell him how I felt. I told him to let me go and see what was really happening.

    After two hours of convincing, he finally relented with the condition that I had to leave the stadium by 2.30pm.

    On the 9th of July, I started my drive to Kuala Lumpur. I wasn't really in support of Bersih because I still had the perception that they were backed up by the opposition.

    I just thought that I had to see what it was really all about as well as join my friends and give them some moral support (I knew that my friends really wanted free and clean elections).

    We waited the whole morning in Brickfields, waiting for instructions from the group leader. Later, we hid at my mother's friend's shop nearby as I found that something was not very right about the atmosphere around.

    Too many youths loitering in the restaurants and around the streets was not the norm. More friends came to join. First was FJ, SE and SK, later WK, JO and SZ joined in. I prepared my first aid kit for emergency use.

    Everyone was so anxious and kept looking at their mobile phones, tweeting, FB-ing. At 12.50pm., I received an SMS from our leader: "Come down in 15 minutes".

    We started walking at 1.15 pm from Brickfields to Stadium Merdeka where the rally was planned to be.

    We were in a long line of small groups of twos and threes. I was scared inside but I had to act tough (as per my usual characteristic of being a leader).

    The atmosphere around Petaling Street, a place which I've known all my life, was eerily quiet. All the shops were closed. It felt like something was going to happen anytime. People walking by in small groups talking softly to each other.

    ReplyDelete
  2. Part II...

    The further we walked, the more people we saw. Big groups were ahead of us. The atmosphere was not quiet anymore. We reached Watsons opposite Kota Raya.

    Our planned route was to walk from Puduraya heading towards Pudu jail, ending at the stadium.

    From afar we saw that the Federal Reserve Units (FRU) had launched the first round of tear gas and sprayed their water cannons at the marchers who sat in front of Maybank.

    Then my friend who called me and told me that he was there and they were shot at with tear gas and sprayed by the water cannons, and he asked us not to head over there. Before I could hang up, other marchers ran over to tell everyone to turn back as the FRU was coming.

    So immediately, I looked for our leader but he was not in sight. So I just told whoever I saw to turn back.

    I was basically so worried that these marchers would turn violent (like what the mainstream media always said). We followed the marchers from the side all the way back heading towards stadium with another route.

    Huge crowd

    The crowd was getting so huge that it almost flooded Jalan Sultan. I could tell that most didn't even know each other. But they were all there for a similar reason.

    Small group of people were chanting "Reformasi" (Reformation, which is what the Opposition always calls out in support of Anwar Ibrahim). Thoughts came into my head, "Let's see what this is all about... So I'm right, Bersih is pro-opposition and all they wanted was a reason together with the opposition to bring down the current Government.. WAIT! Hold your horses.. NO!".

    Then I heard people started chanting "Bersih" (Clean) louder than those who were shouting the reformation chant, to remind them that today's rally was for clean and fair elections and not the Opposition's reformation.

    I continued to observe what was happening around me. The answer was clear then that there were a minority in support of the opposition, but the majority of people there were really hoping for a change in the electoral system and freedom of speech.

    Heavy rain started pouring while these people were marching towards the stadium. I stood by watching.

    People from all walks of life, of different races and ages; even some who were on wheelchairs or crutches, marching together with high spirit and passion. "BERSIH BERSIH!!! HIDUP RAKYAT!!!" were the words I heard from the crowds.

    I suddenly had a feeling that I had never felt in my whole life. Unity, passion and the true Malaysian spirit!

    It was such a touching scene that my tears rolled down my cheeks while the rain washed them away. I did not feel that I was a crowd that were going to harm me, but that I was with my fellow Malaysians.

    Our group continued our march towards the stadium together with all the marchers. We were all united as one. The worried feeling in me subsided. I was not worry about them turning violence nor did I feel that they supported the opposition.

    I was sure that they were there for one objective, one mission, that is Malaysians hoping for a better Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Part III... (Artikel yg datang dari penulis yg tak makan gaji dari KERA...jaan UMNgok Be-eNd)

    No strangers

    Just when I was high in spirit, my phone rang and my hubby called me to remind me that it was 2.30pm. and time for me to leave.

    My heart was so heavy. So heavy that I had to leave my fellow Malaysians behind. But I had to keep my promise. Walking down the streets alone was not scary at all although there were strangers all around me.

    To me, they were no strangers. Not Chinese, Malays or Indians. They were Malaysians. It was still raining when I was walking and the only thing I was worried about were the FRU and the police, as my friends had SMS-ed me to tell me that they were brutally abusing the marchers and asked me to be really careful.

    I took a slow walk heading towards Uda Ocean Building, then the Klang Bus Stand, later towards Public Bank on to the ramp heading towards Brickfields all alone.

    My fellow Malaysians who wanted to make a difference were on the opposite direction heading to the stadium.

    I saw a very familiar face. An old man with white hair and a long beard. I realised that it was A Samad Said (left) with his group on the overhead bridge near the KTM, heading towards the Public Bank roundabout.

    Looking at the spirit of unity then, my heart felt heavy again. I wanted to turn back.

    I wanted to go back to my friends. But I had to keep my promise to my hubby while my mom and daughter were waiting for me in Brickfields.

    I went to the rally as a coward, walked along as an observer, marched as a supporter and returned as a believer.

    I edited a post I read which was originally by Charis Ding - "I went to the rally as a spectator, I came back as a believer).

    That evening I was back home, and for the first time I cried when I heard 'Negaraku'. For the first time in my life I felt that I wasn't a Chinese, I was a Malaysian!!! I'M PROUD TO BE A MALAYSIAN.

    Later, my friends who were at Maybank area exchanged stories about their experience on 709. I was saddened by their feedback. They were not as lucky as I was.

    They were made sitting ducks by the FRU who sprayed their water cannons and launched tear gas at the marchers while they were merely sitting there peacefully.

    They had a different experience there. They saw it. The marchers did not provoke the police like what was mentioned in the news. It was a peaceful march wherein later they were told to sit down peacefully.

    But they were betrayed!! They were betrayed by our countrymen. They were betrayed by the people that were supposed to protect them.

    People running, scattered all over. Instead of being helped by the police, the marchers were being beaten. Tell me. Who wouldn't run if they saw police chasing them after they were betrayed?

    Strangers came in to help by offering salt to them to ease the pain of the tear gas. Some even asked if they were okay.

    Strangers that you didn't know were making sure you were right behind them and that you were safe.

    Water being offered by strangers to wash away the chemicals from the water cannon.

    ReplyDelete
  4. Part IV... (Semangat 1 msia yg sebenarnya!)

    Betrayed by countrymen

    My friends came back with these thoughts: Betrayed by our countrymen, the people who were supposed to protect them, but found the unity in Malaysians.

    In the following days, Facebook and Youtube were flooded by videos and pictures from my network of friends. Some videos and pictures were taken by my friends during the rally.

    I was so hurt. So hurt that I sat there crying while watching all the videos, pictures and reading what my friends wrote about their experiences.

    Looking at how my friends, who were merely there to ask for some changes in government, were treated.

    If it was videos and pictures from people that I didn't know, I would choose not to believe.

    But those were videos and pictures from my friends that I personally knew. They are not pro-opposition. They are neither pro-government.

    They are part of the new generation which only wants to be treated fairly and change the electoral system.

    Where are the rights of Malaysians as stated in the constitution? We are a democratic country. How could this happen? If I did not go to the rally, I would still be ignorant like many others.

    And I believe was not the only person who went there to see what was happening.

    Many other Malaysians were there for their first time with the same mindset as me.

    And came back awakened.

    Awakened not because they will choose PR the next election but awakened in our awareness of our rights as Malaysians. Awakened to the fact that there are no Malays, Chinese, Indians and etc., but only Malaysians.

    Before I end this, I have an excerpt from the same article by Charis Ding, which I would like to share. "By the end of the day, I discovered I referred to the marchers and myself as 'we', no longer 'them' and 'I'. It is because we were there together, as Malaysia. We helped each other and cared for each other as Malaysia.

    There was no political agenda with the people there - I was there, I experienced it and I know it. It was Malaysia, embracing in our hearts and our actions the hope for better government."

    She had written about what I saw, what I felt and how I came back. But of course, she experienced the "warzone" which I had missed out on.

    Charis, you are right. There's no longer "them" and "I". I will refer to us as "WE".

    STAY STRONG MY FELLOW MALAYSIANS. TOGETHER WE CAN MAKE A DIFFERENCE FOR A BETTER TOMORROW.

    JOE YAP is a liberal from Kuala Lumpur. Having been through Bersih and seen it, she says she is finally awakened. Are you awakened, she asks.

    ReplyDelete
  5. salam perjuangan..sy telah link kan blog anda di blog sy..sy harap anda dapat pautkan blog sy di blog anda....sama2 lah kita berjuang...

    TQ

    http://malaydelima.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. PG..

    APA NAK HERAN, WARTAWAN BERNAMA TU SAPA? SEUMPAMA WARTAWAN KERAJAAN UMNO/BN GAK LA..

    SEBELUM TULIS KENA CHECK DAN EDIT DULU SATU PERSATU AYAT...TULISAN MESTI BALUN HABIS BERSIH PUNYA...

    APA PUNYA BINGAI LA KO PG...LIHAT SAPA YG SUSAH DAN KECUT SKANG? DAH TENTU NAJIB DAN UMNOBN SEBAB MEREKA MAKIN TERTEKAN DR BERSIH !!!!

    SAMPAI NAJIB PUN TAK SAMPAI 20 RIBU ORG UCAP HAPPY BIRTHDAY DR 200,000 ORG MINTA NAJIB LETAK JWTN PM DLM FB DIA...SEBAB ORG MAKIN MELUAT DAN MENYAMPAH KAT NAJIB...CAKAP JER DEGAR2 HABUK PUN TARAK...


    KA..KA.KA..KA..KA..

    ReplyDelete

PETA PELAYAR