FOLLOWERS

Sunday, 25 July 2010

MALAYAN LAW JOURNAL : KES PEMBUANGAN KERJA SWASTA / BIDANG KUASA MAHKAMAH PERUSAHAAN !


[1995] 3 MLJ 537
Milan Auto Sdn Bhd v Wong Seh Yen
Case Details:

Malaysia FEDERAL COURT (KUALA LUMPUR) — CIVIL APPEAL NO
02–154 OF 1994

Judges ANUAR (MALAYA) CJ
MOHD AZMI FCJ
WAN YAHYA FCJ

Date 10 NOVEMBER 1995
Citation [1995] 3 MLJ 537


Catchwords:

Labour Law — Industrial Court — Award — Award based on employer’s failure to hold domestic inquiry — Question of whether dismissal was with just cause or excuse not considered — Whether court acting in excess of jurisdiction — Whether court committed jurisdictional error — Employment Act 1955 s 14 — Industrial Relations Act 1967 s 20
Labour Law — Industrial Court — Function — Reference under s 20 — Whether must determine if misconduct established and whether constitutes just cause for dismissal — Whether failure to do so a jurisdictional error — Industrial Relations Act 1967 s 20

Administrative Law — Remedies — Certiorari — Application to quash award of Industrial Court — Award based on employer’s failure to hold domestic inquiry — Whether court had committed jurisdictional error in not determining if misconduct constituted just cause for dismissal in any event — Industrial Relations Act 1967 s 20

Bahasa Malaysia Summary:

Penentang merupakan seorang mekanik yang bekerja untuk perayu dengan gaji bulanan sejumlah RM600. Pada 31 Mac 1990, perayu telah memecat penentang daripada kerjanya dengan mengata bahawa beliau tidak berdisiplin, tidak produktif, dan angkuh, kerana beliau telah beberapa kali tidur semasa waktu pejabat, mengambil cuti tanpa kebenaran, dan enggan berjumpa dengan pengurus operasi apabila diminta berbuat demikian. Menteri telah membuat suatu rujukan kepada Mahkamah Perusahaan di bawah s 20(3) Akta Perhubungan Perusahaan 1967 (‘Akta itu’), ekoran representasi penentang bahawa beliau telah dipecat oleh perayu tanpa sebab atau alasan yang adil.

Mahkamah Perusahaan membuat keputusan yang memihak kepada penentang, hanya atas alasan bahawa perlanggaran syarat statutori ‘siasatan yang sewajarnya’ sebelum pemecatan di bawah s 14(1) Akta Pekerjaan 1955 oleh perayu, dan kegagalannya untuk mematuhi rukun keadilan asasi dengan gagal mengadakan suatu siasatan sebelum memecat penentang, mencukupi untuk membentuk suatu pemecatan tanpa sebab atau alasan yang adil, dan adalah tidak perlu menentukan sama ada salah laku yang dikatakan itu, jika terbukti, akan merupakan sebab atau alasan yang adil untuk pemecatan. Permohonan perayu kepada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan award Mahkamah Perusahaan telah ditolak. Perayu membuat rayuan.

Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan rayuan:

(1) Mahkamah Perusahaan mempunyai dua fungsi di dalam suatu rujukan di bawah s 20 Akta itu, pertama, untuk menentukan sama ada salah laku yang dikatakan itu telah dibuktikan, dan keduanya, sama ada salah laku yang telah dibuktikan itu merupakan sebab atau alasan yang adil untuk pemecatan. Kegagalan untuk menentukan isu-isu ini atas merit mereka merupakan kesilapan bidang kuasa yang mewajarkan campur tangan Mahkamah Tinggi dengan certiorari.
(2) Mahkamah Perusahaan juga bertindak melebihi bidang kuasa jika ia menukarkan skop rujukan dengan menggantikan sebabnya sendiri untuk sebab yang majikan bergantung untuk pemecatan. Pelanggaran keadilan asasi kerana tidak mengadakan siasatan domestik statutori atau kontrak boleh ‘diatasi’ oleh suatu siasatan yang diadakan oleh Mahkamah Perusahaan sendiri.

(3) Rukun boleh diatasi itu tidak patut dihadkan kepada kategori pekerja yang tertentu, bergantung kepada gaji mereka. Tanpa perkataan yang jelas oleh Parlimen, syarat siasatan sewajarnya sebelum pemecatan di dalam s 14(1) Akta Pekerjaan 1955 untuk pekerja yang memperolehi pendapatan yang tidak melebihi RM1,250 sebulan, mahupun Akta pindaan yang seterusnya, adalah tidak bertujuan untuk mengubah dasar undang-undang ini. Lagipun, tidak terdapat asas dalam undang-undang bahawa pelanggaran keadilan asasi hanya dapat diatasi jika seseorang pekerja itu memperolehi lebih daripada RM1,250 sebulan.

(4) Maka, Mahkamah Perusahaan tidak boleh mengecualikan sendiri daripada menentukan dua isu yang memerlukan penentuan di dalam kes pemecatan di bawah suatu rujukan di bawah s 20. Di dalam kes ini, Mahkamah Perusahaan telah melakukan kesilapan bidang kuasa kerana ia tidak melakukan fungsi asasnya. Hakim Mahkamah Tinggi, dalam menolak permohonan perayu, telah melakukan kesilapan yang sama.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

25 comments:

  1. Hahahahahaha... kini tepat jam 8 malam. Cabaran aku pada lord taik tak disambut menandakan lord taik memang sah seorang PEMFITNAH yang kini sedang bermaharajarela di alam siber kecuali di blog Unspinner sebab komen lord taik yang terlalu bebal sehingga dibuang oleh pentadbir blog.

    PEMFITNAH lord taik adalah cerminan kepada pemimpin2 hamPAS dan juga pemimpin2 Pengencing Rakyat yang layak kita namakan mereka ini DAJJAL Malaysia. Bukan itu sahaja, lord taik adalah seorang penyokong setia PELIWAT yang sering tangguh2 kes kerana kecut bila dengar 'rumah baru'nya di Sungai Buloh lebih kecil dari 'rumah lama'nya disamping tidak mungkin lagi dapat layanan bertaraf VIP serta khidmat pembancuh kopi dan penadah lubang bontot.

    Hahahahaha... tak ku sangka, lord taik adalah spesis PEMFITNAH yang penakut sekali pernah ditemui.....

    ReplyDelete
  2. Kepada kawan2 lord taik pula, anda layak dipuji kerana menjadi rakan setia PEMFITNAH yang kerjanya hanyalah membuat cerita2 fitnah dan komen2 bertaraf sampah (Hashim bongok kata komen lord taik genius... hahahahahaha lawak peliwat sungguh Hashim bongok ni...).

    Lord taik & friends, puaskanlah hidup anda dengan caci maki dan kutukan dari pengomen lain. Mungkin sebahagian doa dari pengomen Allah akan makbulkan dan jangan salahkan orang lain bila hidup anda serupa macam bewak. Menjilat taik di mana sahaja anda berada.

    Jahanam buat PEMFITNAH lord taik si penyokong peliwat dajal no. 1 Malaysia......

    ReplyDelete
  3. SALAM KEDARAH TAIK SEROPA NGAN SALAM 1 MALAYSIA
    UNTUK SHONZU KAPIAQ YANG TAK SOLAT MAAT......

    BUDAK BEWAK SHONZU...... BILA PULAK AKU DOK MAKI SAPA2 NI. ADIK BEWAK TADAK MAKI SAPA2 KAN.
    SUMA BLOGER BEWAK TADAK MAKI JUGAK. KALU SETAKAT AKU PANGGIL HANG BEWAK TU.....ADALAH PENCERIA GURAUAN AKU. LAGI PON PUAK HANG NI PEEL MEMANG LAGU MENATANG BEWAK TU..
    HELEEEEEEH PANGGIL BEWAK PON DAH TERASA ATI KA.
    MUKA HANG NI BUKAN HENSEN SANGAT SEROPA BRREHIM ALI.......TOSAH MERAJUK LA ....MAKIN BUGHUK LAGI GHUPA TU.

    BUDAK BEWAK SHONZU TOSAH DOK MAGHAH KAT AKU LA....KALU BAHSA PUAK2 BEWAK PON SEROPA BAHSA AKU. BAHSA BLOGGER NGAN GAMAQ SEKALI LAGI TEGHUK.... SO BERBALOI LA AKU PANGGIL PUAK HANG BEWAK......KAN LEBIH MELIA DARIPADA ANJING......

    he he he
    bewak lebih melia dari anjing

    ReplyDelete
  4. Hahahahaha.... PEMFITNAH lord taik yang tiada bukti dan masih suka membuat fitnah. Anda mungkin suka kalau orang kutuk anda dan keturunan anda kerana hanya itu sahaja yang layak buat kau lord taik.

    Tak perlu kau kata kau ni beragama Islam, solat tunggang terbalik 5 waktu kalau perangai fitnah kau tu masih banyak dalam minda taik kau tu. Aku suruh beri bukti bila aku maki dan kutuk kau ketika solat Jumaat sedang berlangsung????

    Bukti langsung tak diberi tetapi masih suka melemparkan fitnah sesuka hati. Kenapa lord taik??? Itu salah satu ajaran parti yang kau sanjungkan selama ini ke???

    Hahahahaha... lord taik, jika aku berdoa pada Allah supaya diberikan kecelakaan dalam hidup kau, begitu mudah sekali. Dakwaan kau bahawa aku tak solat Jumaat dan kononnya aku memaki kau ketika orang lain solat Jumaat memang ternyata FITNAH sama sekali. Nak tunjuk bukti mungkin takut orang lain pandang sinis pada kau terutama rakan sekencing dalam blog ni.

    Tapi itulah lord taik dengan perangai fitnahnya. Orang yang merasakan bakal jadi ahli 'syurga' N.ajis. Ingat lord taik, aku akan tuntut di depan Allah setiap kata2 fitnah kau terhadap aku di akhirat kelak.

    Hahahahaha... aku doakan suatu hari nanti anak kau sendiri akan nasihatkan kau supaya jangan jadikan FITNAH sebagai cara hidup. Jika tidak, mungkin mati kau nanti lidah terjelir2 seperti bewak. Amin....

    ReplyDelete
  5. SALAM KEDARAH TAIK SEROPA NGAN SALAM 1 MALAYSIA.........

    TADAK DOK PANAIH2 HAIH....CITER MOHONG LAGU TU TADAK SAPA CAYA LA.
    KUNCI HUJAH ABANG.......SUMA ULAMAK BEWAK TAKUT NAK DEBAT PASAI UGAMA. TERUTAMA SEKALI PASAI AKIDAH. KALU DOK SALAK JOH2 .....ITU PEEL ANJING. NAK TERKAM TAKUT KEDARAH BATANG KAYU.

    TADAK AKAI PUNYA BEWAK.....TAK PIKIAQ KA HAMPA SUMA ....SEKERDIL NIK AZIK, TUA PULAK TU.....ULAMAK2 BEWAK TAKLEH NAK BERUJAH SECARA JANTAN. KALU NAK PUTAQ HABAQ NIK AZIK HABAQ ALLAH SAMSENG, BERKAWAN NGAN SETAN DIA (TGNA ) DAH KUPAIH LUMAT2 DAH. SEKOQ PON ULAMAK BEWAK TADAK BERANI JAWAB. TUUUT,TUUUUT HABAQ NIK AZIK SESAT.

    he he he
    nik azik adalah mentor projek projek perlupusan bewak negagha.

    ReplyDelete
  6. Hahahahaha... macam biasalah, si lord taik kata aku marahkan lord taik kerana panggil aku bewak. Hahahahaha.... putarlah lagi lord taik ketika jari jemarimu mampu menaip lagi. Jangan esok lusa jari jemari yang suka menaip komen FITNAH tu kaku tak mampu bergerak sudah. Nak mengajar murid pun terketar2 nanti. Masa tu makanlah guna kaki sambil menjelir2 lidah seperti bewak.

    Hahahahaha... lord taik PEMFITNAH DAJJAL penyokong PELIWAT no. 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  7. ALOO LORD BURIED DAJE, SPISIS BEWAK MATA SATU

    SUNGGUH NO, HANG MANA ADA MAKI ORANG NO?

    BAHASA YANG HANG GUNA TU MEMANGLAH MACAM TU NO?

    HANG TULIS BUKAN GUNA KEPALA HANG NO? HANG BUKAN GUNA KEPALA LUTUT NO? HANG HANYA PIKIAQ DENGAN GUNA KEPALA KOTE HANG NO?

    MEMANGLAH BAHASANYA MACAM TU NO?

    DEPA NI TAK FAHAM NO?

    KEHKEHKEH, HANG MEMANGLAH LORD BURIED, BENDA BUSYUK TU..

    HANG MEMANG DAJE
    HA HA NAK TERGELAK.

    HANG MEMANG SPISIS BEWAK MATA SATU.

    KEHKEHKEH..... SAJA NAK MELAWAK DENGAN HANG.

    ReplyDelete
  8. Hahahahaha.. lord taik, soalan aku senang sahaja.....

    TUNJUKKAN BUKTI BAHAWA AKU MENGUTUK KAU KETIKA ORANG LAIN SEDANG MENGERJAKAN SOLAT JUMAAT.

    Mudahkan....???? Kenapa harus berputar2 soal akidah la, soal kafir la, ularmak N.Ajis tua kutuk la. Kalau rasa kau di pihak yang benar, beri bukti yang kukuh. Jangan jadi PEMFITNAH BESAR. Kenapa lord taik???? Takut??????

    Hahahahahaha... PEMFITNAH lord taik suka putar2. Budak darjah dua pun faham soalan aku, inikan pula cikgu ajar budak darjah dua. BONGOK DAN BAHALUL TAK FAHAM SOALAN... Hahahahahaha...

    ReplyDelete
  9. Hahahahahaha.... mana Hashim geng lord taik yang kata dia ni genius???? Soalan mudah pun tak tahu nak jawab. Ni la spesis genius taik kucing, geng penyambung lidah bewak. Hahahahahaha......

    ReplyDelete
  10. SALAM KEDARAH TAIK SEROPA NGAN SALAM 1 MALAYSIA......

    GILA LA BUDAK BEWAK SHONZU NI. BUAT PENAT JE BWAK YANG DOK DALAM GUA TULIH. MENDE LEIH PG TULIH BEWAK SHONZU DOK KOMEN KOT LEIN. AKU TADAK KENE MENGENE HAIH NGAN ENTRI BEWAK PG NI.

    DOK PIKIAQ MAK BAPA HANG NI MASA HAMPA BELAKI NAK WAT HANG TADAK BACA DOA BERSETUBUH. SABIK TU HANG JADI BAHLOL LAGU AYAM MABOK TAIK NI.

    he he he
    bewak lebih melia dari anjing.

    ReplyDelete
  11. Salam tuan PG & Sema2...,

    Patutlah orang ramai dah kata pemikiran Lorid nih pemikiran taik, kalau dah boleh zuriat nanti, tak tahulah apa akan jadi, kesian kat bini yang masih belajar, jangan dok rogol pulak..., tu nanti akan mengandungkan anak pemikirannya macam bapaknya. Jadi sesuai benarlah dia menjadi penyokong pemimpin bewok kapok tu... terjelir-jelir lidah mencari t***.

    Lihat dengan jelas bukti nyata si Mampos Bean Msia si Salah Udinayub nampak sangat pembelit penipu, tokoh agama spt Tan Sri Harussani pun depo sanggup pemain-main. Kenyataan Al Seikh Al Usatz Al Hassan Al Ali tu buat Lorid jadi tekejut berok, tetapi Allah lebih berkuasa telah menerangkan segala-galanya. Sesuai sungguh Lorid dinamakan penyokong pemimpin dan berada di dalam parti bewok kapok tuh. Apa akan jadi, maka ramailah anak Melayu jadi macam Lorid ini kerja memaki hamun di masa-masa depan. Terima kasih Anon 25th 0949 berkongsi maklumat.

    Pang5 Beliung ingat isteri tetap isteri – kesian, bukan B1N1 @ H1N1..

    ReplyDelete
  12. Hahahaha... putar lain lord taik. putar lagi. Seronok tengok komen PEMFITNAH PENGECUT lord taik sekarang ni. Cakap lain komen lain. Hahahahaha

    Lord taik, penyambung lidah bewak yang suka fitnah.

    ReplyDelete
  13. Hahahaha.. lord taik dah kecut telor bila dah terbukti kata2 adalah FITNAH. Macam mana lord taik jadi cikgu ni??? Tak tahu baca soalan ke????

    Hahahahahaha... putar, putar, putar, putar lord taik memutar (ikut rentak lagu "abang beca"). Hahahahaha.....

    ReplyDelete
  14. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah, jika dia masuk maki saja dia,

    bahasanya kita dah tahu dia anak apa. anak zina. anak yang dijumpai dan dibuang oleh ibunya kedalam tong. mujur le , mak angkatnya tolong pelihara.

    kah kah kah kah jah

    ReplyDelete
  15. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah, jika dia masuk maki saja dia,

    bahasanya kita dah tahu dia anak apa. anak zina. anak yang dijumpai dan dibuang oleh ibunya kedalam tong. mujur le , mak angkatnya tolong pelihara.

    kah kah kah kah jah

    ReplyDelete
  16. Kepada pengunjung dan tuanpunya blog ini (maaf PG,terpaksa 'berperang' dengan lord taik di dalam blog anda)..... Saya akan keluarkan bukti yang menjadi punca bahan FITNAH si lord taik terhadap saya tak lama lagi. Waktu ini saya hanya mahu lord taik berikan bukti terhadap dakwaannya dahulu yang kononnya saya telah mengutuk dia pada hari Jumaat sewaktu orang lain sedang mengerjakan solat Jumaat.

    Sehingga kini dakwaan beliau hanya diberikan dengan bukti 'kosong' sahaja kerana takut FITNAH lord taik selama ini terhadap orang lain juga adalah palsu.

    Untuk itu, saya biarkan lord taik 'bermain2', 'berputar2' dan menjelir2kan lidah bewaknya itu sehingga suatu ketika yang sesuai. InsyaAllah.

    Mungkinkah lord taik ini iblis yang dilaknat Allah???

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Hello lord taik... sedang menjelir2 lidah ke tu??? Nak cari ayat Al-Quran pula ke untuk jawab soalan aku????

    Hahahahahahaha... lord taik PEMFITNAH keparat penyokong setia PELIWAT.

    ReplyDelete
  19. kepada bapak-bapak jangan bergaduh..xbaik...yang lebih usia bagi la bagilah akhlak yang baik kepada anak-anak yang semakin dewasa ini..itu la yang lebih pentng..selamatkan anak bangsa mu..bergaduh sesama sendiri menjadi huru hara di tanah tumpah darah negaramu..fikir-fikirlah..kami generasi muda malu dengan bapak-bapak sebagai pepimpin keluarga yang menggunakan bahasa kesat...padahal mulut itu untuk bercakap benda yang elok-elok..kesannya anak-anak pon ikut perangai bapak-bapak seklian..

    ReplyDelete
  20. HAAAAAAAAALLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO...

    HELLEEEEHHHHH PUAK2 BEWAK NI.........
    TAKLEH KA AKU GURAU2. GURAU TAKLEH GUNA BAHSA MELAYU BAKU LAGU NAK TEMUDUGA KIJA EDITOR KAT DBP.

    WALAU PON BAHSA PUAK2 BEWAK LEBIH BEIK DAGHI BAHSA AKU......GAMAQ2 YANG BEWAK PG BAK MAI LU LUCAH DAN PROVOKATIF......KEPUTUSAN SERI 1 SAMA LA. KALU GAMAQ KOTOQ DAN LUCAH, TAKKAN SEPADAN NGAN BAHSA LAGU NAK WAT TESIS PENDIDIKAN ISLAM.

    KALU BAHSA AKU BERDOSA ......GAMAQ PROVOKATIF TU DAPAT PAHLA KA.

    DAH NASIB AKU LA.....MAI DALAM SARANG BEWAK.....GENG2 BEWAK TAKKAN KUTUK BEWAK ......MISTI BEWAK AKAN KUTUK AKU.

    he he he
    gurau ngan bewak pon bewak laaaaa.

    ReplyDelete
  21. Hahahahaha... lord taik masih berputar2. Bukti dah tak jumpa ke lord taik??? Mata dah mula rabun ke???

    Hahahahahaha...... PEMFITNAH bernama lord taik, telornya dah makin mengecut menguncup ke dalam.

    ReplyDelete
  22. lord reid al syitani26 July 2010 at 06:07

    SALAM KEDARAH TAIK SEROPA NGAN PAS FOR ALL !
    aku dah kata hang tak caya, puak2 depa ni bejalaq islam tak berapa habis, depa tak jumpa bab adab, orang kapiaq pu tau beradab, tipu DAP.

    ReplyDelete
  23. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah, jika dia masuk maki saja dia,

    bahasanya kita dah tahu dia anak apa. anak zina. anak yang dijumpai dan dibuang oleh ibunya kedalam tong. mujur le , mak angkatnya tolong pelihara.

    kah kah kah kah jah

    ReplyDelete
  24. shonzu

    terimakaseh tak terhingga atas sokongan anda selama ini

    ReplyDelete

PETA PELAYAR