FOLLOWERS

Tuesday, 28 September 2010

MALAYAN LAW JOURNAL : KES TIPU / BUDI BICARA YAA HAKIM !!!


[1992] 1 MLJ 225
Abang Zailan bin Abang Zainal v Public Prosecutor
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (KUCHING) — CRIMINAL APPEAL NO KG 11 OF
1991

Judges CHONG SIEW FAI J

Date 22 OCTOBER 1991
Citation [1992] 1 MLJ 225


Catchwords:

Criminal Procedure — Sentence — When other charge may be taken into consideration — Effect of taking other charges into consideration — Discretion of court — Criminal Procedure Code (FMS Cap 6) s 171A

Bahasa Malaysia Summary:

Perayu mengaku salah atas enam tuduhan menipu. Walau bagaimana rekod menunjukkan bahawa tiga daripada enam tuduhan itu telah juga ditarik balik dan diambil dalam pertimbangan. Perayu telah dihukum penjara selama tiga tahun dan didenda sebanyak $3,000 atas tiga tuduhan. Rekod menunjukkan bahawa dia telah dibebaskan dengan tiga tuduhan yang lain. Perayu telah merayu terhadap hukuman-hukuman tersebut.

Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan rayuan itu:

(1) Perayu mesti bersetuju supaya tuduhan diambil dalam pertim. Rekod tidak menunjukkan yang perayu telah bersetuju supaya tiga daripada tuduhan-tuduhan itu diambil dalam pertimbangan.
(2) Mahkamah perbicaraan mempunyai budi bicara yang luas sama ada atau tidak untuk mengambil sebarang kesalahan dalam perbicaraan. Tiada apa-apa pun dalam rekod yang menunjukkan bahawa mahkamah telah menjalankan budi bicaranya. Rekod juga tidak menunjukkan yang majistret perbicaraan telah pada pertimbangan hakim , mengambil tuduhan-tuduhan itu dalam pertimbangan.

(3) Apabila kesalahan-kesalahan diambil dalam pertimbangan, pesalah tidak boleh didakwa atau diperbicarakan berkenaan dengan kes yang sama.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq.

Nota : Untuk makluman pembaca, MLJ ini adalah dokumen awam dan boleh di akses di laman web badan kehakiman dan buku-buku yang serta disemua perpustakaan awam dan universiti. Paparan ini bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi adalah bagi pedoman kepada semua di samping memberi panduan dan sedikit kefahaman undang-undang kepada semua pihak . MLJ adalah sebahagian dari undang-undang yang digunapakai oleh semua pengamal undang-undang. Tq

3 comments:

  1. Salam Bro! Tambah lagi pengalaman.....

    BTN - Simata sepet & sibotol = ungkapan yang sinonim untuk pengamalnya. Bukankah lebih baik cainis tu kita panggil je kopet? Rasis? Siapa makan cabai, takut ke nak kena tibai? Sekadar ejekan kebudak budakkan, nak ngadu kat mak bapak la tu! Apele Goblok Banget!? Menghina Mahkamah je hukuman berat! Menghina! Menghina! Menghina! asas perkataan 'hina' lalu melahirkan peng'hina'an.

    Apa cerita MP Bakri + KP DAPig + campurkan semua MP DAPig = melayu rasis? 6 + 9 = 69 hei! boleh balik tongsan wooo! Aku teringin jugak nak balik kampung aku kat P Jawa Jateng tu. Saje nak tengok asal usul kononnya. BANTENG juga aku agaknya. bukan banting tempat bunuh tu! Kalau citer bendera, banteng ke. Huh! tak kawan langsung kat dia orang. Goblok Banget!? So apa masaalahnya DAPig diejek balik cina? Kg asal cainis dimana? Kling & cainis yang membangkitkan kemarahan kaumnya (hasutan) kerana membunuh anjing suspek. Apa bezanya hindraf & cainis tu dgn anjing? Pembunuhan kejam keatas manusia, melayu terutamanya tidak dihiraukan. Jelas bukan, hindraf dan cainis tu setaraf anjing dan layak mengikat tali pergelangan tangan. Rasis?

    Kalau setakat nak jadi wira bengong gitu, berapa banyak wira kat Malaysia (proton wira)! Yang pelik YB N Pres PAS SalahUDIN Sepet tu, satu lagi Goblok Banget!?

    Selagi anda tidak melakukan kesalahan, pernahkah orang melayu mengganggu gugat anda? UMNO BN sentiasa melayan kehendak anda. Kita 1Malaysia. Selagi anda rakyat Malaysia, anda diutamakan. Anda dah tau orang Islam gunakan perkataan ALLAH, tak payahlah letak kat gereja, itu bukan 1Malaysia namanya, itu 1Agama dengan kami dan sebutannya anda mesti memeluk Islam. Hak kami orang melayu nak dirampas, itu barulah rasis namanya. Lagu negaraku, dok kutuk gitu, rasis. Orang melayu sendiri (PAS & PKR) yg menghasut kaum majmuk itu rasis + penghianat. Undi je UMNO BN, selesai! Bangsanya sendiri dikhianati, cainis dan MIC apatah lagi nanti. Cainis Malaysia bukan bodoh. Yg bodoh PAS & PKR. Cainis & MIC kena fikir semasak masaknya untuk mengundi Pakatan Rasis. Tengok Singapore....

    ReplyDelete
  2. ya saya setuju, pas dan pkr yang bodoh. beri dan buka laluan yang luas pada mereka

    katak puru

    ReplyDelete

PETA PELAYAR