FOLLOWERS

Tuesday, 18 May 2010

KES REMAJA DITEMBAK : BANTULAH KOPERAL JEMAIN BIN SUBI !



Koperal Kita
14 05 2010


Keluarga Koperal kita, Saudara Jemain Bin Subi beberapa kali menolak dengan penuh hormat dan terharu usaha pembaca blog ini untuk turut menghulurkan sumbangan kepada mereka. Saya yakin, mereka di dalam keadaan keliru, tertekan dan hilang punca dan paling tidak ada secebis rasa dikhianati.

Bagaimanapun semalam, saya telah diberi kebenaran untuk menggerakkan satu bentuk kutipan bagi membantu keluarga Koperal kita bagi mendapatkan keadilan.

Apabila Koperal Jemain Bin Subi didakwa di mahkamah, kos untuknya mempertahankan dirinya dan juga untuk beliau mendapatkan keadilan tidaklah percuma. Berapa kali kita dapat melihat betapa mahalnya kos untuk menuntut sebuah keadilan di dalam mahkamah. Ada yang terpaksa berbelanja berjuta. Di dalam filem saya Persona Non Grata dahulu, saya ada menjolok bahawa, ‘keadilan (di mahkamah) hanyalah untuk mereka yang berada’.

Saya yakin, jika Koperal Jemain Bin Subi menggadaikan segala-galanya yang dimilikinya untuk menanggung kos mendapatkan keadilan di Mahkamah, beliau sudah pasti akan tidak berlaku adil kepada isteri dan empat orang anaknya. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Bantulah KPL Jemain ini. Beliau mempertaruhkan maruah diri dan keluarga serta nyawanya tanpa mengharapkan apa-apa dari anda. Beliau tidak untung dan mengambil untung satu sen pun dalam menjalankan tugas apatah lagi bila terlibat dalam kejadian ini. Beliau bertindak suci hati. Beliau rugi segalanya.

2. Adakah kita pernah berfikir bila berada dalam keadaan beliau. Adakah kita sanggup mempertaruhkan nyawa dan maruah diri dan keluarga jika kita dalam keadaan sepertinya semasa diancam bahaya akibat remaja ini.

3. Bagaimana jika KPL ini yang terbunuh semasa drama kejar mengejar tempoh hari ? Adakan PR akan membantu beliau seperti mana mereka membantu remaja tersebut ?

4. PG merayu agar beliau dibantu. Hulurkan derma bagi membantu Kopral ini mendapatkan pembelaan yang terbaik. Beliau tidak untung apa-apa dalam kejadian ini. Fikirkanlah!

Nota : Derma boleh disalurkan ke : Kopral : JENAIN BIN SUBI, MAYBANK 162106273888

52 comments:

  1. Kenapa pulak kena hulur derma? bukankah satu nyawa telah melayang angkara dia? nyawa lbh berharga dr derma berjuta2....ada faham ka?

    itulah akibat bila kuasa disalahgunakan...terimalah akibatnya, malu, tertekan,kutuk, maruah hancur, diibarat sbg pembunuh, memalukan diri, keluarga, anak, isteri...terima lah...lain kali jgn main tembak jer..ingat burung ke?...nah ambik lah seposen.....!!!

    ReplyDelete
  2. mudahnya menjatuhkan hukum teras dan jelas keluarga arwah ni lansung tidak bertanggungjawab. biarkan anak tingkatan 3 memandu kereta, waktu dinihari, waktu syaitan berkeliaran. Sedarlah pencacai dan pengagung kebebasan. berfikirlah secara jelas. lari dari sekatan polis, patut bom je. saya ulang hanya syaitan yg berkeliaran waktu begini.

    ReplyDelete
  3. Anselma..

    kenapa polis tak bom saja mat2 rempit yg lg byk menyusahkan org ramai....????

    dan mudahnya minta sedekah pd org nak jamin polis yg telah menyebabkan kematian budak tu...sedihnya!!!

    ReplyDelete
  4. Waa menyalak gila anon 21:39 ni..mcm arwah tu adik beradik dia la pulak..kes belum berjalan dah dijatuhkan hukuman bersalah koperal jemain npknya..kalau dah benci sangat dengan polis satu hari nanti anon ni akan tersua juga keadaan yang dia amat memerlukan polis..atau pun keadaan yang menyebabkan dia sedar betapa jasa polis amatlah besar dalam menjaga ketenteraman awan..masa tu baru dia tahu tinggi rendah langit...

    ReplyDelete
  5. Dalam kes ini, Kpl Jemain sebagai seorang Polis telah menunaikan tanggungjawab beliau dalam membenteras jenayah. Kalau dia tidak bertanggungjawab, buat apa dia dan rakan2 nak menyabung nyawa mengejar kereta pelajar tersebut? Lebih baik singgah kat kedai kopi minum2.... Di sini tahniah buat KPL di atas komitmen beliau.

    Dalam pada KPL menunaikan tanggungjawab. Ada pulak ibu dan keluarga yang tdk bertanggungjawab. Biar anak remaja keluar malam hari. Benarkan remaja tanpa lesen memandu kenderaan (dengan atau tanpa sedar). Kerana anak mereka mati disebaban mereka tak bertanggungjawab, kini anak beranak polis yang beratnggungjawab pulak menjadi mangsa. Fikir2kan lah.....

    ReplyDelete
  6. Fan 21:59

    Sama lah ko pun...kalau adik ko atau anak ko kena tembak kat polis apa kau cakap pd polis? gerenti ko cakap pd polis tu, " Terima kasihlah byk2 encik kerena telah menembak anak/adik saya sampai mati..." ha..ha..ha.. kartun betul lah ko ni...

    aku bukan pertikai peranan polis, tp yg menjadi mslhnya polis yg menyalahgunakan kuasa....mat2 rempit tu tak habis2 plak...kenapa tak tembak jer sekor2...kan lbh baik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau ni bingai..dia ada hak dr segi undang2 utk lepaskan tembakan tu..sapa suh budak tu lari..sapa suh keluarga dia cuai dan bagi guna kereta tgh2 malam buta?..sapa suh langgar lampu isyarat?..sapa suh tak berenti dr polis?..

      Delete
  7. Salam tuan,

    Dalam hal ni saya melihat kebijaksanaan Peguam Negara kerana membawa kes ini ke mahkamah. Apabila kes ini dibicarakan, maka pihak keluarga arwah (saya tdk mahu menyebut mangsa kerana kita tidak pasti siapa yang menjadi mangsa dlm kes ini) tidak dapat menyaman koperal Jenain, pasukan polis dan kerajaan. Mereka harus tunggu sehingga selesai bicara. Mahkamah juga dapat memberi ruang untuk Koperal Jenain mempertahankan dirinya sekiranya dia benar2 tdk bersalah dalam hal ini. Segala bahan bukti akan dibentangkan dan silap2 fakta mahkamah bakal memalukan keluarga arwah sendiri. Rakyat boleh menilai perjalanan kes ini. Tindakan AG ini sangat bijak umpama menarik rambut dalam tepung.

    Cuma saya setuju berkenaan satu perkara yang banyak dilupakan oleh ibu bapa hari ini akan bidalan Melayu lama "Sayangkan anak tangan-tangankan..."

    ReplyDelete
  8. keluarga dia ni memang nk tutup salah... aku agak kalau anak dia mati langgar tembok baru dia puas hati... baru mengaku salah bagi anak bawak kereta tgh malam... padahal sama je.. tetap mati..

    ReplyDelete
  9. bukanke rempit pun sudah mulala ditembak? tak baca berita ke?
    comment blog orang rajin pulak, baca berita tak reti?

    ReplyDelete
  10. Salam..Kpl Jemain menjalankan tugasnya dan beliau mungkin tersilap dan tertembak remaja tersebut tepat di belakang kepala. Kalau berlatih menembak kat lapang sasar pun belum tentu dapat tembak tepat pada bahagian yang dikehendaki. Jangan mencaci memaki hina sesiapa pun. Ini takdir Allah s.w.t. Harap pihak polis dapat jalankan latihan senjata api secara berterusan kepada anggotanya. Harap ibubapa betul2 perhatikan sikap anak2. Kawan2 saya yang baik depan ibubapa mereka, memang nakal sangat diluar.

    ReplyDelete
  11. saman jer kopral tu, buat apa nak simpati pd dia...penjenayah besar2 lepas plak, ni budak kecik pun nak tembak!! apa lah...

    ReplyDelete
  12. Kepada Anon-Anon yg marah terhadap polis yg menembak,

    Jika anda menjadi si-polis itu, apa yg anda akan buat bila berhadapan dgn keadaan yg serupa dimana kereta Iswara melanggar satu kereta dan dipandu laju (mungkin untuk lari). Bila dikejar polis dan disuruh berhenti, kereta Iswara itu terus dipadu laju sehingga terbabas.

    Adakah anda akan berhenti mengejar ?
    Adakah anda akan pergi kekereta Iswara itu utk melihat pemandu samada remaja atau dewasa ?

    Apakah yg anda akan lakukan sebagai polis ?

    Yg nak lihat SOP baru utk pasukan PDRM.

    Nani Cheras

    ReplyDelete
  13. Bukankah banyak penjenayah2 besar mati di tembak polis...Ini menunjukan polos cekap menjalankan tugas dan menggunakan senjata.Aku tak percaya polis berbangga dapat bawa pistul kesana sini.Walhal mereka tahu ia merupakan satu bebanan yg amat besar pada mereka jika tersilap langkah padah jawapnya...ingat senangkah memikul beban membawa senjata api ni?

    Aku rasalah jika yg tertembak mati tu penjenayah yang paling di kehendaki yg telah merompak,membunuh,merogol,menculik dan mengharam jadah kan org lain tentu anggota polis ni mendapat pujian menggunung.Tapi sayang dia tak sempat bertanya umur.

    Takziah pada keluarga arwah dan keadilan pada kopral Jemain...

    ReplyDelete
  14. Qada dan Qadar tuhan, budak ini mati sepertimana yang telah dijanjikan bila sampai masanya...ketetapan tuhan punca mati akibat ditembak polis. Yang menjadi persoalan mengapa lari. Anggota polis hanya menjalankan tugas dan apabila seseorang itu lari lebih-lebih lagi pada waktu tengah malam, apa anggapan mereka. Langgar kereta, motosikal dan lampu isyarat, ini ciri-ciri penjenayah. Rasional lah sikit..

    ReplyDelete
  15. Tuhan telah pun memberitahu bhw ..."Jangan sesekali mengambil nyawa manusia apatah lg ianya muslim tanpa hak (dgn sengaja), nescaya kamu akan diazab di dalam neraka jahanam dan Allah murka kpdnya dan melaknatnya dan menyediaakn azab yg amat azab yg besar" [QS An-Nisa 93]

    Jadi adakah dgn tanpa tidak memberhentikan kereta membolehkan polis tadi dgn sewenang2nya boleh mengambil nyawa arwah itu? hatta jika pun mangsa mengkasari polis namun blm tentu dpt berbuat hingga dapat mengambil nyawa polis itu juga...apakah senjata yg ada pd polis itu membolehkan dia bertindak dgn sewenangnya2...tidak kah dia insaf bhw dia juga ada anak.soal dunia boleh selesai lah bg polis yg menembak itu..namun keadilan Allah tetap dilaksanakan di akhirat nanti dan sedia mengunggu hukuman Tuhan nanti, walaupun hukumnan di dunia mngkn dia terlepas....sebab dia mengambil nyawa manusia tanpa hak....itu keyword nya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besarah lar pulak datok ni....

      Delete
  16. aku tetap menyokong polis,

    lihat saja lah perangai para remaja masa kini,

    pegi sekolah ,naik m/sikal tak pakai topi keledar,redah t/ligh merah,tiada lesen,lepas sekolah pegi merempit,,,,

    ReplyDelete
  17. siapa yang nak berderma, disilakan, yang tidak mahupun disilakan. Bila bicara Mahkamah mula nanti, tahulah kita siapa punya angkara. Bagaimanapun, jangan ambil dan guna kereta tanpa izin tuan atau puannya kerana boleh membawa padah apatahlagi mereka-mereka yang tidak ada lesen memandu apatahlagi yang tidak sepatutnya memandu kereta pun kerana terlalu muda. jalanraya awam bukan tempat cuba-cuba memandu tanpa lesen samada ada L atau yang sememangnya tanpa L kerana buruk padahnya.

    ReplyDelete
  18. depa ni bkn ta paham tapi buat2 ta paham..kes nyawa dan kes keselamatan pun di campur aduk dgn politik.dah boss dia benci polis maka pengikutpun ikut sama perangai bossnya.ta bole berpikir secara waras,hanya boss yg berpikir yg lain ikut jer...sapa yg ta sayang anak,pernah ada kes terang2 anak bunuh bapak dan datuk emak tetap kata budak tu baik,pendiam,ta byk ckp,anak yg baik dgr kata tapi anaknya pembunuh..so pikir pikirkan la..kenapa budak tu lari.kenapa dia keluar waktu kita semua tgh tido pada hal dia bawah umur dan masih bersekolah...

    ReplyDelete
  19. Aku tak dapat bantu dari segi kewangan. Tapi aku hanya mampu bagi bantuan tuk berdoa jer. Aku harap kopral bertenang. Hanya kopral jer yang tahu situasi malam tu. korang yang mengutuk tak berada di tempatnya. Bertugas dalam pasukan keselamatan nyawa tu umpama telur dihujung tanduk. Dalam hal ni yang dah mati tetap dah mati. Kita yang hidup ni pernah berfikir tak. Sebagai bapa atau ibu patut ke kita benarkan anak remaja kita berkeliaran pada waktu malam. Lagi-lagi bawak kereta tanpa lesen. Dan berperilaku seperti penjenayah. Pernahkah kita berfikir perkara-perkara yang sebaiknya untuk anak-anak kita. Tapi ape boleh buat... sekarang zaman moden... pukul anak dianggap dera... Pernahkah kita berfikir setiap ape yang berlaku itu mungkin pembalasan dari tuhan ataupun ujian dari tuhan. Pernahkah kita berfikir mungkinkah kita pernah melakukan kejahatan atau kebaikan dulu ataupon sekarang.. Pernahkah kita berfikir pembalasan dari tuhan kerana kita mengabaikan anak-anak kita... fikir-fikirkanlah.. Apa-apa pun keredakan dan kerahmatan Allah itu penting dalam kehidupan kita...

    -Hanya sekadar pendapat, mohon maaf kepada yang terasa-

    ReplyDelete
  20. Tetap sokong polis..Sudah byk kes-kes samun,rompak dsbnya diselesaikan polis..Hanya kerana 1 kes ni,terus nak dituduh ZALIM??

    Guna akal yg logik,dalam keadaan kejar-mengejar,kita tau sama pemandu di hadapan BAWAH UMUR?Lepas ni boleh keluar pepatah..RAMBUT SAMA HITAM,UMUR LAIN2..

    Bukankah tembakan amaran telah diberi,masih lg engkar???

    PErnahkah anda2 sekalian,baca kronologi PEROMPAK/PENYAMUN ditembak MATI??ATaupun Anda2 tidak pernah ambil tau..?(kes ni sibuk amik tau)

    Bukankah CIRI2nya hampir sama????

    Jangan lupa ya,ANDA2 yg bermulut DURJANA le yg sering MEMPERTIKAI kewibawaan/kecekapan PDRM..
    Konon-kononnya Pihak PDRM tidak serius menangani jenayah..Kalau lah ANDA2 ni,hebat sangat tentang hal2 menangani JENAYAH..Apakata ANDA2 DURJANA ganti jd Anggota2 Polis??

    ANDA2 BERANI??Jgn setakat berani keluar KEJI & HADIS ya..

    ReplyDelete
  21. Salam.. kalau yg d tembak mati tu anak koperal tu sendiri kan senang.. Terus tutup kes setle.. Sekali anak org lain da.. Tu yg panjang cite skit tu..

    Kesimpulan nya mmg bdk tu salah memandu tampa lesen dan kuar lewat mlm tu d segi undang2 x salah kot.. Tp xkan hukuman nya tembak sampai mati.. Aku baca paper sampai 20 das tembakan d lepaskan.. Mcm perang pun ada.. Bdk tu ada lepaskan tembakan juga ke?? Yg pelik nya kereta tu dah terbabas yg d timbak lg tu nak wat pe?? Ermmm.. Entah lah pekara dah terjadi.. Mungkin fikiran masing2 berlainan.. Aku simpati kepada kedu2 pehak.. Aku sebagai bapa.. Sedih apa yg menimpa pada kedua saudara2 aku ini.. Simpati ngan keluarga arwah dan simpati juga kepada arwah koperal.. Keluarga masing2 mesti tgh bersedih dgh apa yg terjadi.. Ini satu pengajaran.. Kepada ibubapa tlg lah pantau anak2 kita.. Pada pihak yg ada kuasa jgn lah tembak dgn membuta tuli.. wassalam.. -joe cheras-

    ReplyDelete
  22. pembetulan.. Salah taip.. Simpati kepada keluarga arwah dan simpati pada keluarga koperal.. -joe cheras-

    ReplyDelete
  23. Salam Anon 04.14,

    Tak kisah la beb 20 das ke 50 das ke atau berdas-das. Yang patut disalahkan ialah tuan punya kereta musibat tu. Menangis konon bila dapat tahu adik dia kena tembak. Arwah bukan penjenayah tapi senario kejar-mengejar tu nampak mcm arwah penjenayah. Itu saje...

    Polis kena buat 'split second decision' samada tembak atau tidak. Dia pilih tembak. I think he is right....

    ReplyDelete
  24. nak tunjuk macho kononnya pandai pandu kereta walaupun takde lesen,tak cukup dengan itu, boleh jemput member minum di warung kopi, ada lesen penuh keluar pagi-pagi buta, akhirnya menyusahkan orang lain,tuanpunya kereta yang digeselnya, motosikal yang di geselnya, tak dengar arahan polis berhenti, nasibbaik takde orang awam yang dilanggarnya. Sekarang, nak dialih pandangkan seolahnya PDRM pula yang bersalah.

    ReplyDelete
  25. aku cadangkan polis terbabit ini minta tunda kes. mintak lah macam2 kat tuan hakim. mintak DNA report, mintak senarai saksi adan macam2 lah bole mintak. jadikan kes AnwAr BABI sondol belakang sebagai precedent.tunda mintak tunda, janagan tak tunda. budak nak mati kena tembak. nak wat camne. dua dua pun aku simpati. polis yang menembak orang cuba lari dan budak yang lari tu . kou lari pehal amirul. kalu tkde lesen paling kuat polis bagi kau denda rm300. kau suruh la mak bapak kau bayar saman tu. sapa suruh dorang bagi kau kereta kalu tau tak berlesen.yang polis ni bukannya tau yangbawak kereta tu umer 15 tahun ke 15o tahun ke. yg dorang tau bila suruh berenti , degil taknak berenti..mereka penjenayah..so mati muda kau amirul

    ReplyDelete
  26. ahh..bagaiman pula , kalau dalam kejadian kejar-mengejar tu..., arwah telah berlanggar dgn org ... sudah pasti pihak polis di salahkan keran cuai semasa menjalankan tugas...

    ReplyDelete
  27. SALAM TUAN PUNYA BLOG,

    SAYA CUMA NAK UCAPKAN : TAHNIAH KPD SAUDARA KOPERAL JENAIN SUBI KERANA TELAH MENJALANKAN TUGAS ANDA DGN BAIK DAN CEMERLANG. SAUDARA KOPERAL TELAH MEMBUKA MATA RIBUAN MANUSIA DIBUMI MALAYSIA INI. NAH KALAU ADA IBUBAPA DILUAR SANA YG MASIH TAK HIRAUKAN KEMANA ANAK2 MEREKA PERGI MALAM2 BUTA HINGGA DINIHARI AMBILLAH IKTIBAR DARI PERISTIWA AMINULRASYID INI.
    SEKALI LAGI, SYABAS KOPERAL JENAIN!! ALLAH BERSAMA MU DAN KELUARGA MU.
    MESTI ADA HIKMAH ALLAH DISEBALIK SEMUA KEJADIAN YG MENIMPA DIRI SAUDARA & KELUARGA SERTA KELUARGA AMINULRASYID.

    HIDUP KOPERAL JENAIN!!
    HIDUP KOPERAL JENAIN!!
    HIDUP KOPERAL JENAIN!!
    &
    TAKZIAH KPD KELUARGA AMINULRASYID.

    AMEN.

    ReplyDelete
  28. Satu nyawa melayang..namun polis mendapat ucapan tahniah....dunia haru biru...

    ReplyDelete
  29. Salam Anon 13.06,

    Lebih baik nyawa melayang muda dari dah besar bergelumang dosa. Yang pergi tetap pergi. Yang hidup perbaiki diri...

    ReplyDelete
  30. dialog antarabangsa
    Ibu-bappa kepada anak: anak, kalau nak pi kedai
    jangan susahkan mak ayah atau kakak, pandu aje kereta kakak, kan kakak ayah mak dah ajar kau memandu. kau kan anak yang macho!

    Anak: takde lesen dan kalau polis suruh berhenti?

    Ayah emak/ kakak: jangan berhenti, lari kalau tidak nanti ayah mak atau kakak sakit nak jawab pada polis.

    Anak: kalau pagi-pagi buta macammana?

    Mak/ayah/kakak" kan kita sedang tidur, buat apa nak ganggu. kalau lapar, pi lah ke warong kedai gunakan kereta, kau kan dah diajar memandu.

    anak: kalau itu nasihatnya, sebagai anak yang baik, kenalah ikut perintah.

    ReplyDelete
  31. Dialog antarabangsa

    Adik : Kakak, pinjam kereta bole tak? Nak pergi warong jumpa kawan.

    Kakak musibat : Ko ada lesen Amin?

    Adik : Umur 15 tahun mana bole amik lesen?

    Kakak musibat : Nanti ko kena cekup macamana?

    Adik : Kita dgn polis kan member.

    Kakak musibat : Ok lah. Sebab ko member dgn polis kakak bagi.

    Adik : Terima kasih kak. Panjang umur akak.

    Kakak musibat : (Dalam hati) Bagus adik aku. Kecik2 dah baik dgn polis.

    Tak lama kemudian....

    Kakak musibat : (Sambil menangis konon) Cilaka punya polis... Adik aku ko tembak...

    (Lain kali budak bawah umur dan tak ada lesen jgn bagi bawak kereta atau nasihatkan jgn bawak kereta, musibat....)

    ReplyDelete
  32. kah kah kah!
    kah kah kah!
    "rakyat bukan tak simpati,
    tapi rakyat benci,
    yang ditembak telah mati,
    yang menembak tidak dgn hati,
    tidak sengaja itulah erti,
    mengapa rakyat tolak simpati,
    ini jawapan perlu dicari,

    kah kah kah!
    jawapan mesti diberi,
    angkara UMNO/APCO/YAHUDI,
    semua jadi hamba abdi,
    diguna pakai bagai kuli,
    selesai kerja tangan dicuci.

    Kah kah kah!
    kerja cara propesional tarik simpati,
    Keadilan semua mesti diberi,
    kepada Raja ketaatan adalah mesti,
    Menjunjung perlembagaan paling tinggi,
    Bukan kepada UMNO/APCO/YAHUDI,
    kah kah kah!

    ReplyDelete
  33. sudah pasti ko nie ada masalah mentel....apa kena dgn umno sama polis....?

    tak paham2

    ReplyDelete
  34. e'eleh..
    ape la bangang sangat korang ni?
    x kene kt kaum kerabat korg boleh la nak sembang
    ma cibai lu org!
    ko ni blogger apahal la bangang sangat sampai nak kutip derma kt mamat tu?
    mana logiknyer?kata ijazah sampai 5
    tapi bahalol melatun-lantun!
    dah bunuh org xnak mengaku salah!
    bapak lu ajar ke?
    common la bdk tu bkn serang/bertindak dgn niat mendatangkan/mengancam nyawa KPL bahalol tu..
    setakat x berhenti road blok senang2 ko nak tembak!
    woi blogger bahalol!
    kalau bijak sangat huraikan blk komen
    anon 18/05/10@23:35!
    kalau ko ni muslim la..kalau setakat nama jer muslim tapi perangai mcm yahudi x pyah la komen!
    kah!kah!kah!

    ReplyDelete
  35. Aku turunkan kembali tulisan aku pd posting di atas.

    Tuhan telah pun memberitahu bhw ..."Jangan sesekali mengambil nyawa manusia apatah lg ianya muslim tanpa hak (dgn sengaja), nescaya kamu akan diazab di dalam neraka jahanam dan Allah murka kpdnya dan melaknatnya dan menyediaakn azab yg amat azab yg besar" [QS An-Nisa 93]

    Jadi adakah dgn tanpa tidak memberhentikan kereta membolehkan polis tadi dgn sewenang2nya boleh mengambil nyawa arwah itu? hatta jika pun mangsa mengkasari polis namun blm tentu dpt berbuat hingga dapat mengambil nyawa polis itu juga...apakah senjata yg ada pd polis itu membolehkan dia bertindak dgn sewenangnya2...tidak kah dia insaf bhw dia juga ada anak.soal dunia boleh selesai lah bg polis yg menembak itu..namun keadilan Allah tetap dilaksanakan di akhirat nanti dan sedia mengunggu hukuman Tuhan nanti, walaupun hukumnan di dunia mngkn dia terlepas....sebab dia mengambil nyawa manusia tanpa hak....itu keyword nya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni lagi satu bingai..pergi ngaji di tempat yg bertauliah..selalu sgt ngaji tpt2 yg bukan2..tafsir ayat ikut dan mulut kau ajo..allah taala perintah taat pada pemimpin..pemimpin dan buat undang2..kena la patuh..dah budak tu tak patuh pada undang2 yg dibuat oleh pemimpin nape ko tak kata budak tu LANGGAR PERINTAH ALLAH?DERHAKA PADA ALLAH..

      Delete
  36. (aku turunkan kmbali posting aku (18/5/10 @23:35) spt anon 08:42 kata di atas utk renungan kita bersama, dan sila beri maklum balas dgn akal waras...)

    Tuhan telah pun memberitahu bhw ..."Jangan sesekali mengambil nyawa manusia apatah lg ianya muslim tanpa hak (dgn sengaja), nescaya kamu akan diazab di dalam neraka jahanam dan Allah murka kpdnya dan melaknatnya dan menyediaakn azab yg amat azab yg besar" [QS An-Nisa 93]

    Jadi adakah dgn tanpa tidak memberhentikan kereta membolehkan polis tadi dgn sewenang2nya boleh mengambil nyawa arwah itu? hatta jika pun mangsa mengkasari polis namun blm tentu dpt berbuat hingga dapat mengambil nyawa polis itu juga...apakah senjata yg ada pd polis itu membolehkan dia bertindak dgn sewenangnya2...tidak kah dia insaf bhw dia juga ada anak.soal dunia boleh selesai lah bg polis yg menembak itu..namun keadilan Allah tetap dilaksanakan di akhirat nanti dan sedia mengunggu hukuman Tuhan nanti, walaupun hukumnan di dunia mngkn dia terlepas....sebab dia mengambil nyawa manusia tanpa hak....itu keyword nya!

    hanya tidak memberhentikan kereta dgn pantas pistol meletup!!! tidakkah ini dinamakan berlakunya penyalahgunaan kuasa!!!

    dan ingatlah bhw...polis itu akan tetap menerima perhitungan Tuhan nanti..pasti...dan tak akan terlepas!!!!! ingat!

    ReplyDelete
  37. DiThailand, mana-mana orang yang didapati di kawasan zon peluru hidup boleh ditembak (selalunya mati)samada lelaki perempuan atau budak-budak kerana pada ketika itu askar susah nak membezakan jantina dan umur "pemberontak" tersebut. Tidak semestinya dia pemberontak, mungkin terperangkap dalam kawasan itu secara tidak sengaja. Apa pun, askar itu tidak boleh disalahkan kerana pada dia orang tersebut pemberontak.
    Jadi bila seseorang itu, lari dari arahan polis dan enggan dengan sengaja untuk memberhentikan keretanya, polis ada syak munasabaha bahawa simati terbabit dalam suatu kesalahan yang boleh tangkap dan boleh dihukum dengan mati atau pejara seumur hidup. Maka polis berhak menggunakan kekerasan perlu (tembakmati jika perlu)demi menjaga kesejahteraan negara dan keselamatan negara. Buat dia langgar orang tak bersalah macammana? Entah ada mayat, dadah, senjata api, bom dalam boot kereta atau merupakan banduan yang lari dari penjara. Buat apa polis dikerahkan meronda malam-malam buta? Lebih elok Tan Sri Musa Hassan suruh saja anak buahnya tidur dirumah buat anak banyak-banyak, dan jimat kos minyak dan sebagainya. Tak tahu kerja polis, jangan lah nak komen banyak. Seolahnya sudah takut dengan bayang-bayang sendiri. Kalau simati budak yang baik, apa perlu dihiraukan sangat? Yang penting, tunggu keputusan mahkamah atau panel khas. Maka kalau dak tidak mahu derma, terserahlah, yang mahu dipersilakan.

    ReplyDelete
  38. Dalam panel khas ada ahli-ahli yang pengamal undang2 (Dato Shafi)dan juga pensyarah undang2 (Prof Madya Dato Abdul Halim Sidek - UiTM). Boleh tak polis tembak? Kalau dia berhentikan kereta dan menyerah diri ,takdelah polis tembak dan salah untuk tembak. Kalau "mengkasari" polis, memanglah akan ditembak. Ini kes lari dari polis, yang lari ini pun tidak tahu identitnya, dan dalam kepala otak polis, orang yang lari ini "suspek" yang bahaya dan perlu diberhentikan apa jua cara sekalipun demi kepentingan dan keselamatan awam. mana boleh main cuit-cuit, sebab itu polis diberikan tembak sama macam polis rusuhan dibenarkan belasah (jika perlu tembak -tengok keadaan) jika enggan akur arahan bersurai.

    ReplyDelete
  39. kalau ada akal atauguna akal, berhentilah bila polis arahkan berhenti. Bila tidak memang nak cari pasal. Sesiapa yang nak test, saya sarankan, bila nak masuk tempat pintu masuk cek in kapaltebang yang polis (polis tu ada senjata apikan)jaga, dimana dikehendaki beg dan badan diimbas. Cuba jangan berhenti tapi serbu masuk dan terus lari dan ingkar arahan berhenti.Kalau budak-budakyang buat, takdelah polis nak terus tembak sebab polis nampak itu budak-budak. dalam kes ini, tak tahu pula budak-budak. mana ada budak-budak 15 tahun pandu kereta malam-malam buta, gesel kereta orang seolahnya mabuk dan lari dari polis pula tu. Kan bahaya punya orang.

    ReplyDelete
  40. hahaha
    gua sokong sama lu anoy 10:42!
    kompom blogger bahalol ni x terjawab!
    berlagak pandai!tapi bahalol!
    setakat sembang sedap mulut jer
    apepun biar la dgn akal!
    jgn guna kepala but##!
    understand!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  41. mana ada budak-budak 15 tahun pandu kereta malam-malam buta, gesel kereta orang seolahnya mabuk dan lari dari polis pula tu. Kan bahaya punya orang.

    Kalau guna akalpun, siapa yang akan terfikir bahawa didalam kereta itu seorang budak yang baik. Jadi, polis tu sebenarnya guna akal.

    ReplyDelete
  42. haa.....ni aku nak jawab pada lembu yg gunakan ayat al-quran utk kepentingan diri sendiri....abis lepas ni kalau indon tgh menyangak rumah kau, tgh menyontot bini kau....dia lari...lepas tu tak payah tembak..mcm tu.....sebab polis tak de hak......jgn la nak mengkhinzirbutakan semua org....kalu kau ni jenis penyokong penutoh jubor.....satu apa pon tak boleh pakai......ungka pon lagi pandai la......

    ReplyDelete
  43. lepas ni.....kalu bini kau kena liwat ke....anak kau kena romen dgn bangla ke.....jgn sesekali kau repot polis.......kau pegi je repot kat pejabat pos......kalau kau repot polis..memang kau keturunan anak haram sundal

    ReplyDelete
  44. hehehe... buta hati lg nampaknya kat cni...
    jumpa kat akhirat je laa... tgk sejauh mana kesombongan manusia nak berdalih dgn ALLAH...

    ReplyDelete
  45. Salah satu teknik terbaik untuk menutup kesalahan sendiri adalah dengan menyalahkan pihak lain terlebih dahulu. Segala tumpuan dan usaha perlu dilakukan sesungguh hati dengan apa cara sekalipun demi memastikan kita tidak sekali-kali dipersalahkan. Sekiranya terdapat ruang yang menampakkan kelemahan hujah, divertkan segera isu asal kepada isu lain pula. Dan jika, perlu, mohon tunda kes (SOP Pakatan Rakyat)

    ReplyDelete
  46. wow!!
    pengikut tegar nik ajis celako celako celako nie begitu anggkuh sekali dgn ayat2 busuk mereka..
    YAKIN SANGAT KO yer org lain masuk neraka..ko PASTI SGT ke hujah2 ko tu 100% benar utk koperal tu bunuh budak tu????
    kalo x mcm mana??
    akhirat dan kebenaran tu bkn hak milik ko kann...

    silap2 sekarang ko dah fitnah koperal tu..

    ko pon bangang...tu bkn kes langgar road blok la bahlol...tu kejar2 atas jln dan melibatkn org awam!!nah ko jwb blk...
    main pukul rata jer ko kann??
    x memasal dah fitnah org.

    kalo ko pon nmpk org langgar lari org lain dan terus blah dari tmpt kejadian dlm ape ko rase??
    jgn jwp hipokrit yer!

    ni xde kene mengena dgn umno,politik ko tu...
    nie antara fitnah ko,koperal tu

    jgn sombong dgn menggunakn dalil2 utk hujah2 politik dlm kes nie.

    besok2 kene kat ko bebudak xde lesen langgar ko,bini ko,anak ko ke baru ko tau!

    ReplyDelete
  47. wow sedap tul menutuh keyboard sambil memfitnah koperal tu...
    satu jer aku nk tanyer pada korg..

    ADEKAH PADA BILA2 MASA (SEMASA KEJADIAN)KOPERAL TU MMG BERNIAT NAK BUNUH SEORANG BUDAK?

    ATAU UTK MENGHENTIKAN SUSPEK JENAYAH..

    INGAT DOSA MEMFITNAH ORG BEB...

    ReplyDelete
  48. ada jgk org bodoh nak berdebat ek.tau nak caci jer..ada ker kater budak tu langgar roadblock. tu la..lain kali study kes betol2..malu kat mak ko. masa kecik lwn ckap mak bapak.kat sekolah lwn cikgu.da besar sket lwn kerajaan.mmg jenis suke melawan. tu yang nampak kebodohan sgt tu.kalau bodoh baik tak pyh berpolitik. byk lag kerje halal.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR