FOLLOWERS

Wednesday 28 July 2010

BILA SUNAT DAN YANG DISUNATKAN , DIWAJIBKAN : TUN MAHATHIR MOHAMAD !


Dipetik dari blog : Tun Mahathir Mohamad



By Dr. Mahathir Mohamad on July 26, 2010 5:49 PM 1.


Sejak kecil lagi saya diajar tentang perbezaan antara sunat dan wajib dalam Islam.

2. Yang sunat saya diberitahu jika dibuat berpahala tetapi tidak dibuat tidak berdosa. Sebaliknya yang wajib perlu dibuat jika tidak akan berdosa.

3. Sudah tentu awal-awal lagi saya diberitahu sembahyang lima waktu itu wajib. Tetapi kelonggaran diberi jika tidak sihat, jika dalam perjalanan, dalam kecemasan.

4. Jika tidak dapat berdiri boleh duduk semasa sembahyang, dalam perjalanan boleh jamak. Demikian juga dengan ibadat puasa, mengeluar zakat dan mengerja haji.

5. Islam tidak membebankan penganutnya. Oleh itu banyaklah amalan yang sunat, yang jika dilakukan mendapat pahala tetapi tidak berdosa jika tidak dilakukan.

6. Ramai orang Islam yang tidak puas hati dengan kelonggaran-kelonggaran yang diberi oleh Allah Subhanahuwata'ala Mereka lebih suka jika yang wajib ditambah dan yang sunat diwajibkan.

7. Ada yang sampai memaksa yang sunat dilakukan dan jika tidak, tidak Islam atau kurang Islam. Tidak ada kelonggaran yang dibenarkan.

8. Walaupun ini mungkin tidak jadi masalah kepada yang sudah Islam, tetapi ada orang bukan Islam yang takut memeluk agama Islam kerana "wajib" disunatkan.

9. Tetapi ada yang begitu keras mewajibkan "sunat" sehingga sanggup tidak menerima yang tidak mahu disunat memeluk agama Islam. Ketakutan ini lebih terdapat dikalangan wanita bukan Islam. Dipercayai wanita yang Islam pun ramai yang tidak disunatkan kerana ini adalah perkara yang tidak diwajibkan. Tetapi pihak tertentu berkeras berkenaan "sunat" bagi wanita yang memeluk agama Islam.

10. Kenapakah kita begitu tidak puas hati dengan kelonggaran yang diberi oleh Allah s.w.t. sehingga menolak hukum yang telah ditentukan oleh-Nya. Sesungguhnya banyaklah hukum Allah yang dialihkan terutama berkenaan fardhu kifayah supaya yang wajib menjadi sunat dan yang sunat diwajibkan.

Penghuni Gua : Setuju. Itu lah yang menyebabkan ramai bukan islam menjauhi islam. Banyak lagi yang sunat nak diwajibkan. Yang dilonggar oleh islam nak di ketatkan. Sebabnya mereka merasakan mereka lebih islam dari yang lain.

2. Terima kaseh Tun , atas pandangan yang mudah tetapi amat bernas. Semuga Tun dan keluarga terus sihat dan dilindungi Allah sentiasa.

35 comments:

  1. ADUHAI SEPOL...KO PERGI COURT NAK BICARA KE ATAU NAK BERASMARA?....KANTOI LAH SUMPAH LAKNAT KO!!!

    KAN DAH DIMAKAN SUMPAH...SEMPAT LAGI TUH..HEBAT KO POL?...DIA NI SPESIS APA YA..JANTAN SUKA BETINA PUN GASAK JUGA!!!

    KANTOI..KANTOI!!

    ReplyDelete
  2. APA MASALAHNYA. DIA MUDA DAN BUJANG. LANTAK LAH DIA NAK BERCINTA DENGAN SIAPA . TAK SALAH PUN. CINTA ITU BUTA. SELAMAT BERNIKAH KAHWIN SAFUL. TERUSKAN HUBUNGAN TERSEBUT. BUKAN HUBUNGAN TERLARANG PUN.

    JANGAN PIKIR KUTUKAN PUAK TERSEBUT. MEREKA SOKONG WALAU DSAI BUAT HUBUNGAN SONGSANG PUN. BERTEMPIK TERLOLONG DI JALAN WALAU DNA SAHKAN DSAI LIWAT AZIZAN.

    KAH KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  3. JANGAN PEDULI ANON 1307 TU

    YANG HARAM SEPERTI HUBUNGAN DSAI DENGAN AZIZAN DI HALALKAN YANG HALAL SEPERTI SAIFUL DENGAN PEREMUAN INI DI HARAM PULAK.

    PELIK-PELIK. DUNIA AKHIR ZAMAN

    ReplyDelete
  4. HAI..SEPOL SENYAP JER!!! TAK CAYA LAH AKU...AKU HANYA PERCAYA BILA SEPOL BERSUMPAH LAKNAT SAHAJA...


    HA..HA..HA..KANTOI DAH SEPOL!!! DIA NI ELOK KERJA SBG PEKERJA SEKS SAHAJA LAH...OTAK BLUE!!

    ReplyDelete
  5. ALJUBURI
    Sepol?? Ada hubungan dengan pompuan??? Bukan kah lelaki pasangan nya pompuan?? Ke pengikot PR semua da jadi penjubor?? hubungan lelaki ngan pompuan dia orang pelik lelaki ngan lelaki alllrite?? heee...kalo da pemuja penjubor , lama -lama jadik penjubor gak la..lagi satu kalo geng2 PR wat zina ke khalwat ke, nk 4orang saksi, saksi bukan yang fasik, kena nampak kote ngn kelentit bertemu..ni apa kes Sepol??
    Ada yang nampak ke, ada sakasi??
    Sepol sumpah pegang Quean tak caya, melayu muratad peminum arak tegar , keling botol leh plak orang2 PR percaya, lebih2 lagi pengikot wali trompah..korang nie orang islam ke korang bertopeng islam jer??

    ReplyDelete
  6. HAAAAALLLLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU.

    MEMANG PON MAHDIAQ NI BANYAK ILMU UGAMA SABIK OYANG SEMAH PALA BOTAK DOK TUTUP PALA DIA NGAN RAMBUT PELSU TU. SANGAT TAW BEKAS KETUA BEWAK NI SAMPAI BULIH WAT KENYATAAN LAGU NI....

    (Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

    (Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

    (Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? – Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

    (Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992) “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”

    (Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993)” Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). “Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO, 1994). “Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.”
    ( BERSAMBUNG)

    ReplyDelete
  7. ( sambungan )

    .(Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam”.

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). “Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. “Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . “Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.”

    (Datuk Seri Najib Tun Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992): “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan

    rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”

    (Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Papar, Sabah, 2 Mei 1992). “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.”

    (Datuk Dr. Yusuf Nor, temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota, 6 Mac 1994) “Sebarang undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam.”

    (Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.”

    (Tun Dr. Mahathir Mohamad 2/5/92) ‘Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan

    kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama’.

    TERLAJAK ALIM MALAON NI WAT KENYATAAN BULIH MENJEJASKAN AKIDAN DIA DAN PENGIKUTNYA.

    he he he
    tak lama lagi mampuih la parti bewak ni

    ReplyDelete
  8. Hahahaha... bila dah tak ada bukti buat fitnah, si lord taik berlari2 ke entri macam pondan. Golongan bewak macam lord taik pun ada yang pondan juga ye, suka main bontot macam AnWAR PELIWAT juga. Hahahahahaha..... kesian tengok pencacai PELIWAT ni. Bapok sungguh....

    ReplyDelete
  9. Anon 13.07,

    Tak perlu kita mencari dosa sekiranya sesuatu itu belum ditentukan salah atau tidak

    ReplyDelete
  10. anon 1323,
    kau yang otak blue tu.
    tak dak kerja dok cari dosa percuma

    ReplyDelete
  11. Lord bangang,
    Kesian pada rara malaikat, setiap hari kena buat overtima dok tulis dosa hang.
    bawa-bawalah mengucap

    ReplyDelete
  12. mmg bagus entry tun ni..I luv it mmg betul apa yg dikatakannya...setengah tu rasa dah mmg dia islam sgt smpai pandang org lain mcm kurang islam...

    pada lord ried..ramai sgt golongan yg suka cut & paste mcm ni mcm dh tak der idea

    ReplyDelete
  13. - Lord reid dah takde idea, boleh dikatakan Lord Reid BODOH...~!!!!!

    p/s- kalau lord reid tak puas hati.. cari la aku

    ReplyDelete
  14. Hahahahaha... lord taik tu bukan sahaja bodoh bahalul, pengecut pun ada juga. Hahahaha... betul tak lord taik. Mengaku je la.....

    ReplyDelete
  15. kpd lodreid:

    Pelaksanaan Hudud di Malaysia?
    1. Hadi Awang kata tak boleh laksana hudud sebab ekonomi
    2. Azizan Abdul Razak kata tak boleh laksana hudud sebab masyarakat berbilang agama.
    3. Nizar Jamaluddin kata tak boleh laksana hudud sebab dia tak janji pun nak laksanakan hudud.
    4. Hassan Ali kata soliii... no comment please
    5. Husam Musa kata mungkin 30 tahun lagi bila Nk Ajis wafat
    6. Anwar Ibrahim kata tiada dalam agenda PR - nko orang semua jangan dok buat pandai
    7. Lim Kit Siang kata DAP, PKR dan PAS perlu persetujuan bersama kalau nak laksanakan hudud,
    8. Karpal Singh pula suruh pengikut-pengikut Nk Ajis langkah mayat dia dulu kalau mahu laksanakan hudud.

    ReplyDelete
  16. setuju anon 14;59

    lodreid ko dah baca ke apa yg trkandung dlm hudud yg kononnya nak dilaksanakan pas?ko pg baca dulu smpai abis baru layak nak komen2 org.
    Aku dah baca/kaji sbb tu aku ckp hudud pas bkn hudud islam.Sbb tu mahathir ckp mcm tu..
    kau tu yg bodoh dgr pmimpin ko ckp trus jaja merata.dia tipu ko 2 kali tipu..
    Yb2 pas dulu subuk cramah merata konon nak laksana hudud,tp kalu tanya dia detail ttg hudud,kaedah siasatan,prbcraan,hukuman,aku rasa trkebil kebil nak jwb.Sbb tu smua retorik utk undi semata-mata.Tp tu dulu la.skg kalau jaja hudud kat ceramah alamat lari lah undi cina/india.Tu sbb skg dh tak dgar hudud ni kat pentas ceramah.
    Aku teringat kisah mat sabu kena tgkap khalwat dulu,tetiba kes digugurkan dgn alasan 2 dr 4 saksi berada luar waktu pejabat.ceggini nak buat hudud??puiiiihhh...

    ReplyDelete
  17. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah

    ReplyDelete
  18. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah

    ReplyDelete
  19. USAHA UMNO SUDAH MENEPATI KEHENDAK
    ISLAM MENGIKUT KEMAMPUAN

    Proses persiapan mencapai kemampuan melaksanakan hukum Allah termasuk hudud dan sebagainya di Malaysia sedang dilaksanakan iaitu dengan membiayai pelajar-pelajar ilmiah agama bagi melahirkan ulamak pakar mujtahid Islam. Inilah pra syarat pelaksanaan Islam.

    Usaha menyelaraskan mahkamah/perundangan sivil dan syarak pula sudah lama diproses. Sebuah jawatankuasa khas untuk tujuan ini sedang melaksanakan tugasnya. Demi ketepatan dan keadilan semua, terpaksalah prosesnya memakan masa. Selagi tapak belum dapat diselaraskan, tentulah hukum dan acara perundangan Islam tidak mampu dipraktikkan.

    Usaha memberikan kefahaman Islam kepada seluruh rakyat Malaysia sedang terus berjalan. Peranan UIA, Pusat Islam, YADIM dan Institut Kefahaman Islam (IKIM) yang ditubuhkan oleh pemerintah adalah untuk membasmi buta Islam. Selama tiada kemampuan maka Allah tidak akan membebankan sesiapa. Islam bukanlah agama tergesa-gesa kerana desakan semasa.

    Perlaksanaan Islam di malaysia ternyata sudah lama bErjalan dan mengikut kaedah siasah syariyah; iaitu berasaskan kepentingan seluruh ummah. Lebih ketara lagi selepas dasar penerapan nilai-nilai Islam diperkenalkan; penghayatan Islam menyerlah dalam segenap bidang, lokasi dan orang. Proses mengubah budaya penjajah bukan suatu perkara yang mudah.
    Tindakan pemerintah adalah berlandaskan kaedah usul feqah yang berbunyi:

    Maksudnya: ”Urusan pemerintah ke atas rakyat bergantung kepada kepentingan (maslahah) rakyat.”

    KESIMPULAN: Sesungguhnya kewajipan melaksanakan hukum Allah adalah tertakluk kepada kemampuan. Tidak dibeban keatas seseorang itu melainkan mengikut kadar kemampuannya .

    Maksudnya: Tidaklah diberatkan seseorang itu melainkan berdasarkan kemampuannya. (Ayat 233 surah al-Baqarah)

    Maksudnya: Allah tidak memberati seseorang itu melainkan apa Yang terdaya olehnya. (Ayat 286 al-Baqarah)

    Maksudnya: “Apabila aku menyuruh kamu sesuatu, maka lakukanlah mengikut kemampuan kamu” (Hadith daripada Abu Hurairah Riwayat al-Bukhari. Yang memberi erti; Janganlah merancang sesuatu di luar kemampuan kamu nanti tidak matang dan kecundang.

    KHAS BUAT PENDOKONG LORD REID AND DA GANG...

    ReplyDelete
  20. DAP adalah parti yang jelas tidak mempercayai keadilan yang dibawa oleh Islam, tatkala mereka secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam dan hukum Hudud. Malah, dalam buku berjudul BA dan Negara Islam tulisan Lim Kit Siang pada tahun 1999 sudah jelas membuktikan bahawa parti tersebut menolak ideologi PAS dan cita-citanya untuk menubuhkan negara Islam. Lantaran itu, mengapa PAS bersikap degil dan masih mahu bersengkongkol dengan musuh Islam yang nyata dan lagi terang itu?

    Sehingga kini, tidak ada seorang pun ahli PAS atau pemimpim PAS yang sanggup memberikan jawapan dengan hujah yang menyakinkan berkenaan mengapa PAS perlu bersengkongkol dengan kafir harbi yang menjadi musuh Islam bagi menjatuhkan saudara seagama mereka sendiri iaitu UMNO. Saya bimbang, jika benar kata-kata yang telah disampaikan oleh bekas Presiden PAS iaitu Allahyarham Tan Sri Dato’ Mohd Asri Hj Muda pada 27 tahun lalu yang mendakwa, “Suasana dan sikap yang muncul semenjak Muktamar yang ke-27 hinggalah ke Muktamar ke-28 ini telah menunjukkan bahawa ada sesuatu usaha semacam konspirasi untuk memecah-belahkan PAS dari dalam, terutamanya dalam soal kepimpinan. Menjelang Muktamar ini, suatu penjelajahan yang agak menyeluruh bertopengkan kepimpinan ulama telah mengharu-birukan fikiran dan suasana telah dilakukan, di samping itu, fitnah-fitnah terhadap diri saya berkeliaran mengatasi fitnah-fitnah yang pernah dilemparkan oleh musuh-musuh politik PAS pada tahun 1977/1978 dahulu.”

    Selepas menyampaikan ucapan yang penuh kekecewaan itu, Tan Sri Asri melepaskan jawatannya sebagai Presiden PAS yang ketiga, setelah tidak sanggup lagi mendengar laungan penghinaan dan kata-kata kesat yang dilemparkan oleh para perwakilan PAS ketika itu dengan ucapan yang nyaring dan kuat, yang berbunyi, “Marakbar Asri, Marakba Asri, Marakba Asri.” (maksudnya, “Mampuslah Asri, Mampuslah Asri, Mampuslah Asri.”).

    Pada saya, hati pemimpin manakah yang tidak remuk dengan kata-kata yang sekesat itu? Rupa-rupanya, wajah kepimpinan ulama yang dicanang bagi menjatuhkan Tan Sri Asri dari kerusi Presiden PAS adalah begitu hodoh rupanya. Dengan slogan kepimpinan ulama, mereka menghalalkan kaedah penghinaan dan mencemuh pemimpin mereka sendiri. Maka, tidaklah menghairankan jika kita perhatikan ucapan Nik Aziz yang berbunyi, “Pergi Jahanamlah UMNO” yang dilemparkannya kepada UMNO baru-baru ini di media massa, merupakan kesinambungan daripada sikap mereka tatkala mahu menjatuhkan kepimpinan Tan Sri Asri 27 tahun yang lampau. Kita juga tidak tahu, mungkinkah amalan kata-kata kesat dalam PAS selama ini adalah warisan daripada sikap Nik Aziz sendiri atau pun barisan kepimpinan ulama yang mereka dokong dan sokong selama ini. Apakah ini amalan seorang ulama? atau ini merupakan amalan syaitan yang wajib kita hindari? Semoga Allah masih mengampuni kita semua. Fikir-fikirkan wahai ahli-ahli PAS, siapakah yang tuan-tuan sokong dan harap ini.
    Wallahualam.

    KHAS BUAT PENDOKONG LORD REID AND DA CLUB...

    ReplyDelete
  21. DAP adalah parti yang jelas tidak mempercayai keadilan yang dibawa oleh Islam, tatkala mereka secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam dan hukum Hudud. Malah, dalam buku berjudul BA dan Negara Islam tulisan Lim Kit Siang pada tahun 1999 sudah jelas membuktikan bahawa parti tersebut menolak ideologi PAS dan cita-citanya untuk menubuhkan negara Islam. Lantaran itu, mengapa PAS bersikap degil dan masih mahu bersengkongkol dengan musuh Islam yang nyata dan lagi terang itu?

    Sehingga kini, tidak ada seorang pun ahli PAS atau pemimpim PAS yang sanggup memberikan jawapan dengan hujah yang menyakinkan berkenaan mengapa PAS perlu bersengkongkol dengan kafir harbi yang menjadi musuh Islam bagi menjatuhkan saudara seagama mereka sendiri iaitu UMNO. Saya bimbang, jika benar kata-kata yang telah disampaikan oleh bekas Presiden PAS iaitu Allahyarham Tan Sri Dato’ Mohd Asri Hj Muda pada 27 tahun lalu yang mendakwa, “Suasana dan sikap yang muncul semenjak Muktamar yang ke-27 hinggalah ke Muktamar ke-28 ini telah menunjukkan bahawa ada sesuatu usaha semacam konspirasi untuk memecah-belahkan PAS dari dalam, terutamanya dalam soal kepimpinan. Menjelang Muktamar ini, suatu penjelajahan yang agak menyeluruh bertopengkan kepimpinan ulama telah mengharu-birukan fikiran dan suasana telah dilakukan, di samping itu, fitnah-fitnah terhadap diri saya berkeliaran mengatasi fitnah-fitnah yang pernah dilemparkan oleh musuh-musuh politik PAS pada tahun 1977/1978 dahulu.”

    (bersambung..)

    ReplyDelete
  22. (sambungan...)

    Selepas menyampaikan ucapan yang penuh kekecewaan itu, Tan Sri Asri melepaskan jawatannya sebagai Presiden PAS yang ketiga, setelah tidak sanggup lagi mendengar laungan penghinaan dan kata-kata kesat yang dilemparkan oleh para perwakilan PAS ketika itu dengan ucapan yang nyaring dan kuat, yang berbunyi, “Marakbar Asri, Marakba Asri, Marakba Asri.” (maksudnya, “Mampuslah Asri, Mampuslah Asri, Mampuslah Asri.”).

    Pada saya, hati pemimpin manakah yang tidak remuk dengan kata-kata yang sekesat itu? Rupa-rupanya, wajah kepimpinan ulama yang dicanang bagi menjatuhkan Tan Sri Asri dari kerusi Presiden PAS adalah begitu hodoh rupanya. Dengan slogan kepimpinan ulama, mereka menghalalkan kaedah penghinaan dan mencemuh pemimpin mereka sendiri. Maka, tidaklah menghairankan jika kita perhatikan ucapan Nik Aziz yang berbunyi, “Pergi Jahanamlah UMNO” yang dilemparkannya kepada UMNO baru-baru ini di media massa, merupakan kesinambungan daripada sikap mereka tatkala mahu menjatuhkan kepimpinan Tan Sri Asri 27 tahun yang lampau. Kita juga tidak tahu, mungkinkah amalan kata-kata kesat dalam PAS selama ini adalah warisan daripada sikap Nik Aziz sendiri atau pun barisan kepimpinan ulama yang mereka dokong dan sokong selama ini. Apakah ini amalan seorang ulama? atau ini merupakan amalan syaitan yang wajib kita hindari? Semoga Allah masih mengampuni kita semua. Fikir-fikirkan wahai ahli-ahli PAS, siapakah yang tuan-tuan sokong dan harap ini.
    Wallahualam.

    KHAS BUAT PENDOKONG LORD REID AND DA CLUB...

    ReplyDelete
  23. semua duk maki hamun dan cerca merba...buat malu kaum bapa je...T_T

    ReplyDelete
  24. KITA BREAK JAP...


    NAK TANYA..BILA SEPOL NAK SUMPAH LAKNAT PULAK UNTUK MENAFIKAN DIA TAK TERLIBAT DLM SKANDAL ASMARA DGN PENDAKWARAYA?...SEPOL WAJIB BERSUMPAH LAKNAT MENAFIKANNYA...BARU AKU CAYA, KALAU TAK SUMPAH, SAH LAH DIA MEMANG BUAT PUNYA...

    KITA TUNGGU KAT MESJID MANA2 LAH..BAWAK SEKALI TV 3, ASTRO, RTM, UTUSAN, BERITA, DAN YG SELUBUK DGNNYA...

    SUMPAH SEPOL JGN TAK SUMPAH...KELAK NANTI ANDA DIMAKAN SUMPAH!!!

    TUNANG DIA DULU KE MANA PULAK? KAN ANAK MUMTAZ JAAFAR KAN?...TAK MARAH KE, EPOL JAMBU ADA AWEK LAIN...?....


    SUMPAH EPOL...EPOL WAJIB SUMPAH!!!

    ReplyDelete
  25. ALJUBURI
    Sokong Bn bla-bla ni memang la bodo, apa kena mengena plak si sepol nak sumpah sumpit? tu hero kebangaan ko si B.A.B.I soh sumpah dulu , kalo dia berani sumpah tak tutuh jubor sepol baru aku percaya, B.A. B.I wajib sumpah laknat menafikan toron jubor Sepol , kalo tak sumpah memang sah dia buat nya..amacam ??

    ReplyDelete
  26. Aik, bila pula puak SOKONG BNN bla.. bla.. ni suka main sumpah2 ni??? Bukankah bagi hamPAS sumpah2 ni 'agama baru' UMNO. Ni sekarang SOKONG BN ada agama baru juga ke?? Dengar cerita dari Raja Petra Keparat terus nak suruh orang lain sumpah2 pula.

    Hahahahaha, betul kata AlJUBURI, si AnWAR tu dah kena bersumpah la lepas puak hamPAS ada agama baru ni ye? Hahahaha... bersumpah depan Pesuruhjaya Sumpah dengan bayar RM4 je ke????

    Hahahahahaha... balaci pengencing Rakyat terlalu percaya cerita pembohong dari kata2 mufti.

    ReplyDelete
  27. SHONZU..

    LU NI KELAKAR LAH...APA SUMPAH-SUMPAH?...KAN SEPOL JAMBU SUKA SUMPAH KAN...!! JADI KENAPA KES ASMARA NI DIA TAK SUMPAH PULAK YG DIA TAK BUAT?...HERAN TU...DULU KES NUAR BUKAN MAIN LAGI DIA SUMPAH...TAPI BILA DIA BUAT (JIKA LAH)WAH,SENYAP PLAK DIA YE!! TAU MAKAN TAU SIMPAN SENDIRI YEEE!! SEPOL WAJIB MENSUCIKAN DIRI DIA DGN BERSUMPAH BARULAH KITA YAKIN DIA TAK SALAH!! SELAGI DIA TAK SUMPAH, KITA KONFIUS JUGAK LAH...SOAL SUMPAH TAK JD MASALH, SEMUA BOLEH URUSKAN MASJID, TV3, RTM, UTUSAN, BH...

    KOT2 NANTI SEPOL JAMBU SUMPAH TAK BUAT, TUP-TUP FARAH PULAK SUMPAH DIA DAN SEPOL JAMBU MEMANG BUAT...HAH SHONZU!! MACAMANA?...KAN KANTOI MAT JAMBU...

    TUNANG EPOL JAMBU ANAK MUMTAZ JAAFAR TAK LAYAN EPOL KOT!! MANA TAHAN EPOL LAMA2 TAK PEKENA!!!
    OK...HABIS!!

    NI CERITA PEMBOHONG RPK PULAK...AHAAA...LU DAH KENA SHONZU!! KERANA PERCAYAKAN CERITA PEMBOHONG RPK LAH MAKA PEGUAM NEGARA TELAH MENGGUGURKAN PENDAKWA RAYA YG BERASMARA DGN SEPOL TUH!!! HAH! APA CITER KO??...KALU TAK ADA BUKTI KUAT TAKKAN LAH AG NAK BUAT GITU!!!!

    KLAU AG TAK CAYA CERITA KARUT RPK, KENAPA FARAH DIGUGURKAN????????? JAWAB SHONZU!!! HA..HA..HA..HA...LU DAH KENA SEBIJIK...AMBIIIKK KOOO!!!

    ReplyDelete
  28. Farah digugurkan sebab nak elak fitnah Raja Petra Keparat tu la. Nanti Kepala Singh tak ada soalan lain nak hentam Saiful lak.. asyik2 Farah.. asyik2 Farah... orang nak tengok bukti yang dari hospital tu sahih ke tak. Ni Kepala Singh angau dengan nama Farah pula.

    Jadi nak elakkan ke'angau'an Kepala Singh tu, Peguam Negara pun gugurkan Farah dari jadi pembantu pendakwaraya. Biar perbicaraan betul2 cerita mengenai kes liwat PELIWAT tu je. Jangan nak sibuk2 pasal percintaan orang lain. Hahahahaha... kan dah kena debik sebijik kat SOKONG BN bla.. bla...

    Terlalu percaya cerita fitnah dari Raja Petra Keparat tu, memang la best, cerita satu persatu macam la dia berada di tempat kejadian. Dlam akuan bersumpah pun hanya buat akuan dari cerita orang lain je.

    HAI, DUNIA.... INIKAH ZAMAN YANG ORANG TERLALU PERCAYAKAN FITNAH DARI FAKTA?????

    ReplyDelete
  29. Hahahaha... PELIWAT tetap PELIWAT yang akan mencari alasan meLEWATkan perbicaraan.

    Hanya lord taik dan rakannya SOKONG BN bla.. bla.. je yang tak percaya PELIWAT tu PELIWAT dan PELEWAT.

    ReplyDelete
  30. HA..HA..HA.. SHONZU DAH PENING LALU BERKATADGN KUATNYA.."LAGU MANA NAK BUAT LAGI NIH!! AKU PROMO KUAT DAH TENTANG PELIWAT NIH! TAPI DEPA NI (SEMUA RAKYAT) TAK CAYA GAK!!! ADUI!! SAKITNYA HATI AKUUUUUUUU!!!! GERAMMMMMMM!!!!..."

    LALU SHONZU BERKATA DLM HATINYA PENUH GERAMMM...
    "TAK APA..TAK APA..!.KITA TUDUH PLAK NUAR NI AGEN CIA DAN YAHUDI...MAKLUMLAH UMAT ISLAM SENSITIP SKET PASAL YAHUDI DAN AMERIKA."


    HA...HA..HA...MAKAN PANADOL CEPAT SHONZU...KANG SPITAL PULAK KANG!!!!

    ReplyDelete
  31. Hahahahaha... SOKONG BN dah gelabah ke?? Cuba tengok semua komen yang ada dalam blog ni. Banyak sokong PELIWAT ke atau jijik dengan PELIWAT tu??? Hahahaha... yang aku nampak cuma dua ekor anjing je yang suka jilat perihal AnWAR PELIWAT tu, seekor nama lord taik, seekor lagi nama SOKONG BN bla.. bla..

    Pelik bin hairan, AnWAR kerap pergi Amerika tu untuk apa??? Jumpa bapa angkat dia kat sana ke??? Siapa la bapa angkat AnWAR tu ye?? Bila pula AnWAR nak pergi Mekah kerjakan haji, umur dah tua 63 tahun, duit banyak dah kategori mampu tu. Kalau nak tunggu kuota Tabung Haji pun tak payah dah, kata ramai kawan kat Arab tu. Nape ye, sampai sekarang AnWAR tak pernah pergi kerjakan haji?? Duit tak cukup???? Umur panjang lagi??? Takut????

    ReplyDelete
  32. SHONZU...

    HA..HA..HA.. KO PUN SATU LAH...KO TANYA AKU DLM BLOG NI SAPA BANYAK? PRO UMNO ATAU PRO PR!!

    KO NI SEKOLAH KE TAK NI?..KO NI MACAM BARU DAPAT BELAJAR TULIS BACA JER (KOT MASUK KELAS DEWASA KOT?)

    APA LAH KO NI...AKU PUN MALU NAK JAWAB...TAPI AKU JAWAB JUGA LAH...

    SUDAH TENTU KOMEN DI SINI MILIK PRO UMNO..SEBAB? SEBAB BLOG INI KEPUNYAAN BLOGGER PRO UMNO...DAH TENTU BAPAK BEWAK PUNYA BLOG ANAK2 BEWAK YG NAKAL TUMPANG MEMERIAHKAN BLOG BAPA BEWAK DIA...HA..PUAS HATI KO? SRUPALAH KO PERGI BLOG PRO PR PULAK DAH TENTU CERDIK PANDAI PRO PR YG HEBAT2 LBH RAMAI PENGUNJUNGNYA DR ANAK2 BEWAK YG NAKAL...KAN? PUAS ATI TAK?...TAK KAN TAK FAHAM2 PLAK..BAHASA MUDAH JER TUH!!!

    KO SIAPA NAK SEKAT DAN BISING2 NUAR NAK KEMANA-MANA DIA SUKA? KO POLIS KE NAK SEKAT ORG NAK PI JALAN2 KEMANA DIA SUKA? APA KUASA KO?...LANTAK DIA LAH NAK KE MANA..AKU PEDULI APA?..KO NAK PERSOAL DIA PERGI USA? KO SIAPA NI? NAJIB PERGI TAK USA? NAJIB PERGI JUGAK USA KAN? BOLEH HALANG KER? LANTAK DIA LAH NAK KEMANA2 DIA SUKA...

    KO NAK PERTIKAI PLAK NUAR TAK PERGI HAJI? KO SIAPA NIH? KO NI PEMBERI DOSA PAHALA KE? JAUH SUNGGUH KO PUNYA BURUK SANGKA PD NUAR, SAMPAI DIA PERGI AJI PUN KO PERSOALKAN..KALAU DIA MAMPU TP DIA TAK PERGI ITU URUSAN DIA DGN TUHAN...MOGA2 SUATU HARI DATUK SERI ANWAR IBRAHIM DAN DATIN SERI WAN AZIZAH ISMAIL & KELUARGA AKAN KE SANA JUGAK...KO DAH PERGI HAJI KE BELUM?..KALAU KO DAH PERGI AJI, LBH BAIK KO PERGI BYK KALI LAGI SEBAB AJI KO NI BELUM TENTU SEMPURNA DAN MABRUR KERANA KO BALIK MEKAH PUN BUAT DOSA FITNAH TAK ABIS2, MENGUTUK ORG JE KEJE KO...PAK AJI APA NAMANYA CAM TUH!!! BUKAN PAHALA KO DAPAT, DOSA YG DAPAT...

    HA..HA..HA...SHONZU..OH ..SHONZU

    ReplyDelete
  33. Hahahaha.... lupa pula, aku bertanya dalam blog pro kerajaan. Patut la semua benci kat klau dengan lord taik yang terang2 sokong PELIWAT. Sepatutnya aku tanya rakyat Malaysia yang buat keputusan waktu pilihanraya dulu baru adil kan???? Agak2nya rakyat suka percaya pada siapa??? PELIWAT (Pakatan Roboh) ke atau ANTI-PELIWAT (BN) ke????

    Ermm... susah soalan tu.... Tolong jawabkan untuk aku boleh tak????

    Hahahahahaha........

    ReplyDelete
  34. Hahahahaha... AnWAR takut nak bersumpah dan seumur hidup dia juga pasti takut nak ke Mekah punya.

    Kalau dulu tahun 1998, semua penyokong Al-Juburi kata Dr. Mahathir memfitnah dia dengan tuduhan liwat, tuduhan berat tu bro... aku pun tak berani nak tuduh2 orang meliwat, berzina atau ada affair walaupun ada yang terang2 berpeluk sakan depan mata aku. Aku takut menuduh orang tanpa usul periksa, inikan pula Dr. Mahathir berani kata AnWAR tak layak jadi PM sebab masalah moral iaitu liwat. Kalau betul AnWAR teraniaya, waktu tu juga kalau AnWAR berdoa nescaya Allah akan turunkan bala pada Dr. Mahathir tanpa tangguh2 lagi. Ingatlah doa orang yang teraniaya tiada hijab antara dia dan Allah.

    Tetapi dalam tahun berikutnya Dr. Mahathir pergi menunaikan haji, bersolat di dalam Kaabah. Kalau benar Mahathir nak fitnah dan aniaya AnWAR, aku rasa Mahathir takkan sempat sampai ke Mekah pun apatah lagi boleh bersolat di dalam Kaabah. Tak pernah terfikir mengenai perkara ini ke??? Atau kau memang langsung tak percaya kekuasaan Allah????

    Jadi, aku nak tengok juga si PELIWAT tu berani nak jejakkan kaki ke Mekah ke?? Kalau boleh bersolat juga dalam Kaabah. Kenapa saban tahun, AnWAR berupaya untuk terbang ke sana sini, Amerika, ke Australia, ke UK TETAPI tak mampu nak terbang ke Mekah untuk tunaikan haji????

    Nak suruh bersumpah, macam2 alasan diberikan. Nak suruh pergi haji pun takkan macam2 alasan nak diberi juga, kalau tentu tak cukup duit, boleh minta pada penyokong N.Ajis di Kelantan tu untuk derma mengerjakan haji buat "PEMIMPIN TERSOHOR ISLAM MALAYSIA - ALJUBURI"

    ReplyDelete
  35. kpd tak sokong bn lg dah:
    mmg siapa tak bleh halang anuar/najib pg amarika,tapi apa tujuan dan motif dia pg ke sana?
    washinton post dan cnn sndri bg tau apa tujuan anuar pg sana ,ko tak baca ke?Jgn nnti plak ko ckp washinton post/cnn tu org umno plak..
    ko dgr pemimpin ko kelentong then ko jaja merata..
    dia kencing ko 10 kali hancing
    hahahaa...

    ReplyDelete

PETA PELAYAR