FOLLOWERS

Thursday 23 September 2010

JANGAN CUCI TANGANLAH MAJLIS PEGUAM : KARPAL SINGH !!!!





Peguam veteran Karpal Singh mencabar kenyataan Majlis Peguam bahawa badan itu tidak boleh bertindak ke atas kehidupan peribadi peguam yang di bawah naungannya.

Sambil mengingatkan bahawa kerjaya seseorang peguam sepatutnya memberi keyakinan tinggi kepada orang awam, Karpal yang juga pengerusi DAP berkata adalah menjadi tanggung-jawab Majlis Peguam menapis mereka yang berperangai buruk.

"Mana-mana peguam yang mendatangkan keburukan kepada profesion undang-undang, harus tidak disenaraikan. Majlis Peguam sepatutnya bertindak apabila ada bukti bahawa kehidupan peribadi seseorang peguam itu telah menjadikan kerjaya peguam itu sesuatu yang jijik dan buruk.

"Majlis Peguam tidak boleh dan tidak sepatutnya mengabaikan tindakan sedemikian,” katanya dalam satu kenyataan akhbar semalam.

Karpal berkata Seksyen 94(3) Akta Profesion Peguam memperuntukkan tindakan berhubung salah-laku terhadap kehidupan peribadi peguam.

Peguam yang mempunyai 41 tahun pengalaman itu juga membidas Majlis Peguam kerana gagal bertindak meskipun ada bukti terhadap salah-laku ahlinya.

"Adalah jelas ada seorang peguam di senarai itu, yang mana kehidupan peribadinya diragukan - Mahkamah Rayuan juga mendapati beliau adalah pelakon lelaki yang dipaparkan di sebuah pita lucah.

"Namun, Majlis Peguam hanya membisu dan terlupa untuk membersihkan pencemaran di senarai itu,” kata Karpal yang jelas merujuk kepada bekas timbalan speaker Dewan Rakyat Dewan Rakyat, DP Vijandran.

Vijandran, adalah bekas setiausaha agung MIC dan seorang peguam yang terus berkhidmat sehingga hari ini.

Menurut Karpal, peguam yang didapati bersalah dan telah dipenjarakan hanya boleh diterima oleh Majlis Peguam dalam keadaan luar biasa bagi “mengekalkan imej murni badan itu yang boleh menjejaskan keyakinan orang ramai.”

Katanya lagi, majlis itu tidak sepatutnya mengecualikan kehidupan peribadi peguam daripada tindakan meskipun mempunyai bukti terhadap salah-laku mereka.

Penghuni Gua : Majlis Peguam!!! Jangan temberang lagi. Di atas adalah amaran, ingatan dari Karpal Singh. Majlis dan Regavan jangan lagi nak cuci tangan dan cuba nak salahkan polis pula bila gagal mendisiplinkan ahli mereka.

2. Belajar bertanggung jawab sikit lah Majlis Peguam . Jangan jadi loyar buruk. Semua nak taici dan cuci tangan. Bicara tangguh pun nak salahkan polis. Semua orang salah. Majlis ajelah yang betul.

3. Tapi kalau bab agama dan bab orang melayu boleh pulak mereka campurtangan walaupun mereka tak berhak pun. Anjur macam-macam forum yang mengganggu agama islam.

4. Jadi kepada Majlis Peguam , berhentilah temberang anda tu. Dalam bab ini PG memuji dan bersetuju sepenuhnya dengan Karpal. Tahniah Karpal. Tahniah.!!!!

12 comments:

  1. Karpal singh pun bukannya peguam yang jujur pun. Mana ada lubang duit dia sapu jugak...mulalah nak cari kesalahan teknikal pendakwaraya....pukimak la

    ReplyDelete
  2. yang nak nasihat orang tu pon 2x5..dia tu dok tangguh kes liwat untuk client dia tu apa dia..moral bagus sangat ka?

    ReplyDelete
  3. Komen tak berasas. Peguam dan pendakwaraya sama2 putar belit. Bukan kerana sifat putar belit tetapi bidang undang2 diajar untuk putar belit. Itu saje...

    Mat Jerontot

    ReplyDelete
  4. Evil lawyer,

    Aku pernah attend bicara di mahkamah. Peguam aku soalbalas saksi elok aje. Tapi SFC ajar saksi defendan reka cerita. Kalo dah defendan bersalah ngaku aje lah jgn nak tipu mahkamah.

    Dari pengalaman aku peguam dan pendakwaraya dua2 bukan tak jujur tapi guna strategi utk menang. So, jgn tuduh sembarangan.

    Ridwan

    ReplyDelete
  5. Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Bathin Bro OA.

    Salah satu cara untuk memang cara teknikal dan putar yang nampak sangat cantik dan berkesan..

    ReplyDelete
  6. LAWYER NI PUTAR BELIT CERDIK LAH. SEBAB ITU DIKENALI SEBAGAI LOYAR BURUK. ADA SIGNIFIKANNNYA

    KATAK PURU

    ReplyDelete
  7. PG, Karpal Singh pun pataut kena cuci tangan dan mulut sebab, dulu mintak Anwar bertaubat, sekarang jadi pembela pulak..... macam dia buang serban benggali juga....

    ReplyDelete
  8. Salam,

    1 Satu kesilapan dan kekeliruan yg amat fatal bagi mana2 umat lslam yg berasa bangga, redha & berdiri bersama2 mana2 orang kafir yg bersumpah atas nyawanya menolak pelaksanaan hukum2 syari'at Allah.

    2 Di dlm al-Quran, Allah SWT menjanjikan bakarn api neraka bagi ssiapa yg condong [suka]
    kpd orang zalim [org yg tidak melaksanakan hukum lslam, sekalipun dia Muslim]. Betapa lagi penghinaan Allah kpd mana2 Muslim yg sependapat dgn orang2, sedangkan orang2 itu menolak hukum2 syari'at Allah.

    3 Demikianlah berjayanya suntikan pemikiran selular membius minda umat lslam sehingga di dlam hal undang2 [hukum] ada yg tidak jelas di mana sewajibnya dia berdiri.

    wa Allahu a'lam.

    abu faiq

    ReplyDelete
  9. lawyer india guna akal
    lawyer cina guna otak
    lawyer melayu guna kepala atuk dia..
    sebab itu lawyer melayu lembab.

    ReplyDelete
  10. kapal tunda pon patut dah x layak...
    selain suka buang masa main tunda tunda..
    selalu plak datang lewat...
    pe..dia ingat mahkamah tu..atuk dia yg punya..

    ReplyDelete
  11. kapal pusing ngan dap sama je ,patut dah lama lumpuh hantar je balik punjab

    ReplyDelete

PETA PELAYAR