FOLLOWERS

Tuesday 14 September 2010

PENCALUNAN AMIGA DITENDANG OLEH PBB !!!!





Sekiranya perwakilan Malaysia di Geneva menyokong pencalonannya, peguam Ambiga Sreenevasan pastinya telah dilantik menjadi pelapor khas (rapporteur) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai kebebasan beragama.

Sebaliknya, proses pelantikan itu menumbulkan pelbagai kekeliruan.

"Saya dapat maklumat bahawa saya telah dipilih sebagai pelapor khas PBB berhubung kebebasan beragama kerana nama saya dicatatkan pada senarai akhir di laman sesawang PBB,” kata Ambiga kepada Malaysiakini. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Baguslah begitu. Itu pun doa PG sebelum ini. Baik tak ada pelapor dari ada, yang hanya akan lapur ikut kepentingan mereka ( otak mereka ) sahaja.

2. Sebelum ini pun, Peguam Param Curasammy pun macam tu juga. Hanya melapurkan yang tak benar mengenai negara Malaysia. Malaysia tak adil lah, Negara kelas ketigalah dari segi hak asasi dan sebagainya. Mereka ini sebenarnya menikam kerajaan depan dan belakang.

3. Amiga pula: apa harapan kita kepadanya? Lihat ajelah apa yang telah beliau lakukan semasa menjadi Presiden majlis Peguam. Buat pungutan pendapat isu berkaitan agama islam, nak anjur forum mengenai pertukaran agama lain ke agama islam, forum agama anak yang ibu bapanya memeluk islam dan sebagainya. Semuanya perkara yang dibuatnya membuatkan negara dan rakyat resah.

4. Bukan semua perkara boleh dibincang dari aspek undang-undang. Undang-undang hanya meliputi tak sampai 0000.1% dari cara penyelesaian masalah rakyat di mana-mana negara pun. Banyak cara dan kaedah lain untuk penyelesainnya.

5. Jadi kehilangan nama Amiga dari senarai untuk dilantik sebagai pelapor khas PBB tu, elok sangat lah. Ada pun perabihkan boreh aje. Pelapor ini hanya melapur dari sudut otak mereka sahaja tanpa memperdulikan aspek sejarah, ekonomi , sosio budaya, agama, dan sejarah hubungan kaum di negara ini. Mereka hanya menikam kerajaan dari belakang sahaja. Bukan menyelesaikan masalah pun. Mereka ini hanya pandai bercakap aje.

6. Kalau Amiga ini bagus sangat , selesaikan isu perangai peguam-peguam di Malaysia ini yang saban hari menangguhkan kes di mahkamah dengan berbagai alasan, sebahagian nya menipu, pecah amanah, bunuh dan sebagainya. Jadi kecerdikan Amiga ini sepatutnya membantu Majlis Peguam yang pernah diterajuinya itu untuk memperbaiki etika dan moral ahlinya. Itu yang lebih afdal.

7. Makin meluat melihat telatah sebahagian loyar buruk di Malaysia ini. Merekalah seolah sempurna semuanya.......................Sudahlah. tak gitu?

9 comments:

  1. Salam tuan PG & Sema2…,

    PENCALUNAN AMIGA DITENDANG OLEH PBB !!!!

    Samalah seperti membenarkan seseorang yang tak beretika tapi berkepentingan sendiri dan bukan atas wakil bekas majlis peguam dan pihak kerajaan. Individu spt ini lebih untuk memberikan pendapat kepentingan peribadi kalau pun terpilih boleh menjadi sebab “nila setitik akan rosak susu sebelanga", negara yang aman damai akan dikecoh2kan atas pandangan menjadi kepentingan kaum nanti pulak.
    Individu yang tak beretika suatu hari nanti akan menyalahkan ramai pihak bahkan membabitkan kerajaan kononnya tidak mempertahankan kedaultan negara sedangkan individu itu sendiri yang mencari publisiti murahan.
    Sudahlah, telah banyak bukti2 bertulis sebelum ini, dari segi melakukan kesalahan berkaitan undang-undang negara, pelampau2, samada pelajar2 yang belajar tidak mengikuti saluran betul. Apabila mereka disoal selidik, mereka akan menyalahkan pihak berwajib di Malaysia tidak memberikan perlindungan keselamatan.

    Pang5 Beliung masih lagi belajar bercakap di negara sendiri.

    ReplyDelete
  2. Kewujudan Majlis Peguam adalah bertujuan mempertingkat profesionalisma ahli-ahlinya dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat bukan berpolitik. Perlihatkanlah sahaja peguam-peguam yang di tendang keluar, digantung dan didenda atas masaalah disiplin. Majlis Peguam perlu faham tugas asas mereka bukannya menggunakannya seolahnya itu suara kesemua ahli-ahlinya.

    Majlis Peguam bukan platform politik bagi peguam-peguam. Majlis Peguam hendaklah mewajibkan semua Peguam-peguam dari masa ke masa mempertingkatkan dan update pengetahuan undang-undang mereka bagi tujuan pembaharuan (renewal) sijil amalan mereka sepertimana diHongKong.

    Apapun mereka bebas menyertai mana-mana parti politik sepertimana Karpal Singh dan Zaid Ibrahim. Mana-mana peguam yang berhasrat berpolitik hendaklah menubuhkan sebuah parti politik dibawah Akta Pertubuhan dan bukannya memperalatkan Majlis Peguam yang ditubuhkan dibawah Akta Profesion Undang-Undang.

    Ini soal tidak faham skop undang-undang samalah seperti mahasiswa dan mereka-mereka yang melaungkan penghapusan AUKU sedangkan penghapusan AUKU bererti menghapuskan IPTA iaitu Universiti awam yang ditubuhkan dibawah arahan Yang diPertuan Agong. Mereka ini tidak sedar bahawa mereka nak batalkan arahan YDPA. Inilah bila yang belajar dan berijazah undang2 sendiri tidak faham falsafah undang-undang.

    ReplyDelete
  3. hoooorayyy, padan muka dia!!!!!

    ReplyDelete
  4. tq prof ( anon 1828 )atas pandangan prof

    ReplyDelete
  5. Salam Pembaca sekalian,
    Pentingnya memahami falsafah dan apa itu Doktor falsafah?
    Apabila seseorang meninggal dunia, namanya dibinkan/ dibintikan kepada emaknya. Kenapa? Sebaik seseorang itu dilahirkan emaknya, tentunya anak itu berbinkan/berbintikan emaknya. Namun sebaik anak itu didaftarkan dibawah Akta Pendaftaran (Kelahiran & Kematian), baharulah anak itu sah menggunakan nama bapanya atau ber bin/bintikan nama bapanya (hendaklah suami sah kepada emaknya dibawah undang-undang keluarga. Kalau tiada perkahwinan sah tidak boleh).
    Namun jika seseorang itu meninggal dunia, namanya dipotong dari daftar Akta tersebut, maka tidaklah boleh simati itu dibinkan/dibintikan lagi kepada bapanya. Maka simati balik kepada asal mulanya iaitu berbin/bintikan emaknya.

    Sebab itu, apabila kita mengusung jenazah bagi dikebumikan dikubur, agak sukar untuk faham kenapa berbin/bintikan nama emaknya. Jawapannya - namanya sudah dipotongkan (surat mati) dari daftar Akta Pendaftaran (Kelahiran & Kematian).
    Apakah kita mahu hapuskan Akta Pendaftaran (Kelahiran & Kematian)? Jika ya, semua orang akan berbin/bintikan atas nama emaknya bukan bapanya.
    Apapun kuasa membatalkan/mansuhkan undang-undang adalah prerogatif YDPA/Yang diPertuan Negeri. Samalah juga, kuasa membuat undang-undang adalah YDPA/ Yang diPertuan Negeri. Walaupun ramai yang diajar bahawa Parlimen yang buat undang-undang, Parlimen sekadar tempat berbincang bagi memberikan ruang dan peluang kepada wakil-wakil rakyat dan wakil-wakil negeri menyuarakan pandangan mereka(right to be heard)-itulah falsafahnya.

    Apa falsafahnya lampu traffik? Bukankah untuk ambil giliran! Bolehkah ambil giliran jika tidak ada kenderaan lain? Boleh redah atau tidak tapi lampu merah? Maka apa falsafah atau maksud undang-undang lampu trafik tersebut diadakan – untuk menyusahkan atau memudahkan?

    Samalah juga, IPTA bukannnya medan/kandang berpoitik tapi medan/kandang akademik. Mahasiswa (segelintir aje) yang berhasrat berpolitik, carilah kandang sendiri bukannya menggunakan kandang (akademik) orang.

    Dr Abdul Rani Bin Kamarudin

    ReplyDelete
  6. salam alaikum...
    terlebih dahulu aku mintak maap bebayk dgn PG kerana luar tajuk..
    sebab LAMBAT nak komen
    KES PEMBUNUHAN SOSILAWATI!!!

    aku cukup sedih dan menyirap darah
    aku dgn anon anon tolol bahalol
    bangang bengong yg seolah olah
    busuk hati dan hasad dengki dgn
    org Melayu yg kaya dan baik hati
    yg telah dibunuh dgn mahakejam dan
    mahazalim oleh keling keling paria
    estet ladang gadong tu!
    langsung tak ada sifat kemanusiaan,
    kasihan dan sedih dgn CARA kematian tragis,
    orang yg sebangsa dan seagama!


    bagi aku kematian mereka itu
    mendapat pahala dan ganjaran yg
    besar, sebesar pahala syahid!
    kerana mereka telah dianiaya, dibunuh di dalam Bulan Ibadah
    Ramadhan AlMubarak dan sedang
    beribadah menunaikan kewajipan di
    bulan yg mulia!
    ada tempat bagi mereka yg telah
    terkorban itu di sisi Allah
    Subhanahu wataala!

    bersangka baiklah terhadap mereka
    itu yg sebangsa dan BERAGAMA ISLAM!
    bukanlah mereka itu terdiri org2
    yg jahat, samseng, penagih dadah
    atau seumpamanya TETAPI mereka
    adalah peniaga kosmetik Melayu
    Islam, pemandu Melayu Islam,
    peguam Melayu Islam dan pegawai
    bank Melayu Islam!

    ALFATIHAH UTK MEREKA!!!
    SEMOGA DICUCURI RAHMAT KE ATAS ROH ROH MEREKA ITU!

    ReplyDelete
  7. Syukur pada tuhan pariah nih tidak terpilih. Apa jasanya kepada negara ini?. Menjadi penghasut adalah!. Yuran PBB tu kerajaan Malaysia yang bayar. Sedap-sedap dia nak pegang jawatan pulak. Elaun dalam US dollar, banyak woo...

    Peliknya anggota PB dari Malaysia asyik-asyik dari kalangan pariah ni kenapa ye?

    ReplyDelete
  8. PBB pun dah tak mau Paria..mereka kenal, cakap berbelit, kerja tak mau, gaji nak besar, bila berpangkat belagak mcm dunia ini milik paria..

    ReplyDelete
  9. Macam mana PBB nak pilih dua ekok ni dalam soal ini? Masaalah adat dan Agama mereka sendiri pun dah 2000tahun, sistem kasta mereka sendiri tak setel, masih ada duk kena junjung taik atas kepala hari ini..

    Ni nak pi sorong hidung ambil tau hal Agama orang lain pulak...Depa ni memang tak sedar diri. Kaya macam mana pun DNA takleh tebus! Kalo dah P tu P sampai hari kiamat.

    GO SOLVE YOUR CASTE SYSTEMS FIRST, Aci2 kat Malaysia belambak duk kena dera dengan keluarga Aney pasai hutang dowrey tak mampu jelaskan.

    Apa Aci dey, adat Agama sendiri pun tak pandai nak control, memandai nak sibuk hal adat Agama orang lain.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR