FOLLOWERS

Wednesday 23 June 2010

M 16 TERTEMBAK SENDIRI? JANGAN BOHONGLAH TUDM !!!




Rabu Jun 23, 2010


KUALA LUMPUR: Satu kejadian tembakan secara tidak sengaja berlaku di dalam pesawat Nuri milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ketika satu latihan penerbangan di sekitar Pulau Labuan pada 10 Jun lepas.

Bagaimanapun tiada anggota yang cedera dan pesawat tersebut selamat kembali ke pangkalan di pulau itu.

Pegawai Perhubungan TUDM, Mej Kamarulzaman Ali berkata insiden itu berlaku kira-kira pukul 11 pagi apabila satu das tembakan terlepas dari sepucuk senjata api M16 yang dipercayai terjatuh ketika pesawat itu dipukul angin kencang.

"Ketika kejadian, tujuh anggota penyelamat tempur termasuk seorang juruterbang berada di dalam helikopter berkenaan dan sedang menjalani latihan gerakan menyelamat taktikal.
"Dipercayai ketika kejadian, angin kuat dan senjata tersebut terjatuh menyebabkan peluru menembusi lantai Nuri tersebut," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata, sebuah lembaga siasatan telah ditubuhkan untuk menyiasat punca kejadian. - BERNAMA

Penghuni Gua : Nak cover line pun biarlah dengan alasan yang menasabah. Ini alasan M 16 tertembak sendiri. Boleh percaya ke?

2. PG sudah melihat laman web pengeluar senjataapi M16. Pengeluar mengesahkan bahawa dalam keadaan apa sekali pun, samada M 16 ini telah di cekah atau tidak , ia tidak akan meletup. Hatta jika senjata api ini jatuh dari helikopter setinggi berapa ribu kaki pun , ianya tidak akan meletup.

3. Siapa yang bohong? Pengeluar M 16 tersebut atau TUDM?

4. Kalau senjataapi jenis Sterling yang dipakai oleh tentera di sekitar tahun 70an , adalah benar. Bila jatuh , ia akan meletup sendiri . Sebab itu ia diganti dengan M 16. M 16 tidak akan meletup sendiri jika jatuh dalam keadaan apa sekali pun. Dalam kes ini, PG pasti picu M 16 ini di tarik oleh salah seorang anggota berkenaan. Jangan salahkan angin. Salah pengendali M 16 ini.

5. Kepada pihak berkuasa TUDM / ATM, kenakan tatatertib atau buang aje kerja kepada pembohong ini.......................Buat rosak nama ATM dan kerajaan sahaja. Nak bohong pun, cari le alasan lain!!!!!!!!!!!!

16 comments:

  1. banyak sangat nak cover2...tp aku pelik makin lama makin byk pendatang asing swusup masuk ke malaysia.... apa ATM buat.... ?????????????

    ReplyDelete
  2. `Anonymous said...

    banyak sangat nak cover2...tp aku pelik makin lama makin byk pendatang asing swusup masuk ke malaysia.... apa ATM buat....'

    tu bukan keje ATM bang ooi.......

    tang senjata meletup sendiri tu,dalam situasi apa dia meletup?tersangkut ke atau tidak?tak mustahil M16 meletup.tahun 2003 M16 meletup pasal lupa lock.......

    benda tak mustahil.........

    ***saya yang ada pengalaman military

    ReplyDelete
  3. tak lock pun takkan meletup. syarikat m 16 pun dah sahkan. lihat laman web mereka

    kutu rayau

    ReplyDelete
  4. Salam.

    Meletup atau tak meletup apa nak kisah. Isunye sekarang helikopter yang dah bocor lantai nak ganti atau tampal. Ada peluang buat duit ni...

    Badigol

    ReplyDelete
  5. setakat sedas tembakan yg terlepas pun nk kecoh ke?
    bkn byk pun nk tampal.
    bendi ni pun kau nk msk blog.
    benda ni bkn isu politik.
    ni isu dalaman tentera.
    biar la dia org siasat sendiri.
    kalo kne angin pun, picu yer tersangkut,leh meletup gak. asalkan picu yer tertarik.
    apa kebodoh la kau ni.
    mmg la kalo jatuh x akan meletup, tp kalo jatuh sambil picu tertarik akn meletup gak.
    gafero yg bg komen diatas yg ada pengalaman tentera, mengendalikan senjata api pun dah bg komen. ttg keaadaan mcm mane m16 leh meletup gak.
    penghuni gua pnh ke mengedalikan m16 tu?
    aku rs pegang pun xpnh.
    so xyah bg komen benda yg kau xpnh tau, dan kau bukan bidang tu.

    kena wat patch repair skit je..
    setakat lubang sekecil peluru pun nk kecoh.
    bukan kena kos beribu pun nk repair setakat lubang kecik mcm tu.

    makin hari makin kurang membina isu yg penghuni gua ketengah kan. dah xada isu ke?
    smpai isu dalaman tentera pun kau nk msk campur.
    kau bukan pnh jd tentera pun.

    ReplyDelete
  6. Saya pernah menembak M16, sekali cekah 20 biji keluar, tak tekan picu pun,
    pemeriksaan didapati sistem picu nya patah, nasib baik jurulatih ada dibelakang menahan dari tersasar ke tepi,
    cuak gak saya.
    apa 2 boleh jadi.
    apa pun nasib baik tak da apa2 berlaku.
    itu yg lebih baik

    ReplyDelete
  7. tak akan meletup. aku sokong pg. tanya pakar pun. tak akan meletup.

    ReplyDelete
  8. Berhari-hari sekejap waktu dulu, seluruh dunia lslam dan bukan lslam riuh-rendah mengutuk lsrael. Ada mana-mana M16 TUDM meletup ke arah lsrael ke? mana dia orang semua pergi? kecut..??
    e'leh.. tak sport lah.. ada macam-macam jenis helikopter dan macam-macam siri M16... cuma untuk latihan.. latihan... latihannn sampai buruk ... latihan ..latihan..jom kita ramai-ramai pegi perang kat palestin..! dah keluar perintah dari mentari pertahanan atau belum nih..?

    ReplyDelete
  9. woi korang yg x pernah ada pengalaman guna M16 x yah nk ckp byk le..ada byk perkara lain korang boleh cari. setakat nk tanya pengeluar konon xkn meletup dlm keadaan dicekah sekali pun kepala tokcai pengeluar le..nk lakukn brg boleh le cite yg bagus2 konon. aku biasa guna aku tahu le...klau jatuh jika dh di cekah boleh meletup ..x caya ko dberdiri depan senjata tu...aku cekah dan jatuhkn nk tgk meletup ke tak..ko ada berani ke..boleh cuba.....

    ReplyDelete
  10. aku kerja bahagian senjata pasukan keselamatan. itulah alasan pemilik bila senjata meletop. semuanya nak cover diri. tak akan meletup. betul seperti kata PG. dah diuji pun oleh pasukan keselamatan. tanya bahagian forensik pun. tak akan meletup. tengok CSI tiap malam di astro. kelmarin pun ada mengenai bab ini. memang tak meletop.

    pencen

    ReplyDelete
  11. sebonarnya, dia nak beritahu supaya Nuri tu ditukar pada yang baru. Tapi kalau tembak bahagian injin, dia pun jalan sekali. Itulah sebab ditembak dilantai Nuri. Bila kerajaan nak beli yang baru, bab-bab pembangkang ni pula kecoh-kecoh.

    ReplyDelete
  12. meletup itu isu kecil. yang penting beli kapalterbang yang baru sebelum kapalterbang itu meletup..

    ReplyDelete
  13. ye lah..kadang2 pasukan keselamatan spt polis, ATM dll pun auta jugak...dah tembak budak, kata budak tu penjenayah dan bawak parang dlm but kereta...apa tujuannya tuduh cam tu?...NAK COVER DIRI LAH...

    KALAU PEMIMPINNYA AUTA DIORG LAGILAH LAHABAU!!!

    ReplyDelete
  14. hahah cayalah anon2 sekalian!
    tu semua alasan
    yg blogger bangang ni dah xde isu nak sembang
    isu ni pun nak tulis jgk
    xpe asal masyukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
    nanti buka tender tampal lubang besar biji kelentit sampai 10 juta!
    xpe asal masyukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  15. tulah...kalau tak sembahyang atau memang plan mau mis sembahyang.....akhirnya, hati jadi hitam legam...woii sembahyang la .jgn nak meraban ....ingatla hidup ni kejap jer...nuh mati menanti tu...bos2 yg besau2 tu...ajak anak buah solat baru tak melalut nak aaniaya diri sendiri

    ReplyDelete
  16. E'ELEH..
    APE MASUK BAB SOLAT PLAK NI
    HEBAT SANGAT KE?
    OI BRADER!BG CONTACT NO!
    ADA SOALAN SIMPLE GUA NAK TANYA LU!
    ADA BERANI?

    ReplyDelete

PETA PELAYAR