FOLLOWERS

Saturday 19 June 2010

TIAN CHUA BUNGKUS : KARPAL SINGH !




KUALA LUMPUR 18 Jun - Satu persoalan telah timbul sama ada pemimpin pembangkang, Tian Chua perlu mengosongkan kerusi Parlimen Batu selepas Mahkamah Tinggi semalam mengurangkan dendanya kepada RM2,000 kerana menggigit seorang anggota polis pada Disember 2007.

Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini berkata, kerusi Parlimen itu perlu diisytiharkan kosong mengikut Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa seorang Ahli Parlimen hilang kelayakan jika beliau disabitkan oleh mahkamah dan dihukum penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan dia tidak mendapat pengampunan.

Karpal berkata, mengikut Perkara 53 perlembagaan itu, seorang Ahli Parlimen akan hilang kelayakan serta-merta jika dia tidak merayu keputusan mahkamah dalam tempoh 14 hari.

Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang, ialah Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Karpal yang juga seorang peguam memberitahu media di Kompleks Mahkamah Jalan Duta bahawa pada 1975, Ahli Parlimen DAP, Fan Yew Teng terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Menglembu selepas dia dihukum penjara enam bulan dan didenda RM2,000 selepas disabitkan kesalahan mengikut Akta Hasutan.

Bagaimanapun, peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Tian Chua bertegas bahawa anak guamnya masih kekal sebagai Ahli Parlimen dan hakim Mahkamah Tinggi tidak terkhilaf. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Karpal sudah tunjukkan jalan keluar kepada Tian Chua / anjing penggigit polis ni. PG juga bersetuju dengan hujah Karpal Singh. Di bawah ini di paparkan kes Fan Yew Teng yang Karpal sebutkan di atas :



[1975] 1 MLJ 176
PUBLIC PROSECUTOR v FAN YEW TENG
Case Details:

Malaysia [Kuala Lumpur — Criminal Trial No 4 of 1974]

Judges [OCRJ (ABDUL HAMID) J

Date 13 JANUARY 1975

Citation [1975] 1 MLJ 176



Catchwords:

Criminal Law and Procedure — Sedition — Freedom of Speech — Seditious tendency — Whether speech has tendency to excite disaffection — Sedition Act, 1948, ss 3 and 4.

Facts:

The accused was charged for publishing a seditious publication ie an article under the caption “Alliance Policy of Segregation ’Evidence Galore’ listed by Dr Ooi” in the December 1970 issue of the Rocket an official organ of theDemocratic Action Party, giving the full text of a speech deliverecd by Dr Ooi Kee Saik.

Holdings:
Held: :


(1) on the evidence produced by the prosectuion the court was satisfied beyond reasonable doubt that the accused published the article which was the subject of the charge;


(2) the speech read as a whole, even accepting it in a somewhat larger and broader latitude of the type of criticism expected from the leader of the opposition party making a speech political in nature, and bearing in mind the limits governing the right to freedom of speech and expression, had gone beyond what is sanctioned by the law and had in fact a seditious tendency;

(3) the accused was therefore guilty of the offence charged and should be fined $2,000 in default six months imprisonment.

2. Tian Chua , selamat bersara. PG percaya selepas ini, takkan ada lagi MPs dan ADUNs PR yang berani berdemo haram dan sebagainya. Sekarang ini pun, mereka dah tak berani nak berdemo haram lagi. Lihat sajalah. Yang dikerah hanyalah pengikut tegar mereka yang mengikut membabi buta untuk berdemo. Mereka pejuang ? Maaflah! MPs dan ADUNs PR ini semuanya penakut dan kemetot. Masing-masing ingin menjaga periuk nasi mereka sahaja. Pengikut ajelah yang diperkudakan.

3. Tahniah kepada kerajaan dan semua pihak yang bertegas dalam hal ini. Yang mustahaknya penguatkuasaan. Beri isyarat yang betul kepada penyangak ini. Biar mereka tahu negara ini masih ada undang-undang. Diharap Peguam Negara mempercepatkan lagi perjalanan kes-kes yang berkaitan mereka ini atau yang serupa dengannya.

4. MPs PR terutamanya, berani lagi ke berdemo? Lim Guan Eng? Dah 6 bulan tak lihat dia berdemo. Takut hilang kerusi di Pulau Pinag dan negeri Pulau Pinang kot? Ada 10 kes lagi MPs dan ADUNs PR yang dituduh di Mahkamah yang masih belum selesai. Selesaikan cepat. Berikan pengajaran yang secukupnya kepada MPs dan ADUNs PR yang sering melanggar undang-undang dan kepala mereka yang nampak semakin membengkak membesar.

5. Kepada MPs dan ADUNs PR dijemputlah berdemo minggu depan . Demo anjuran GERTAK yang katanya nak berhimpun depan Istana Negara. Berani ke? Mahfuz pun dah naik kemetot. Yang berani mungkin bekas MPs ajelah seperti kuda kalah perang Mat Sabu tu.............Kesian Mat Sabu..................

6. Kepada Tian Chua: Anda dah janji takkan merayu jika keputusan tak memihak kepada anda. Anda katakan tak akan merayu dan rela diadakan PRK. Itu kata anda dululah semasa dijatuhkan hukuman oleh Mahkamah sesyen dulu. Jadi PG rasakan dari pemerhatian gerak geri Tian Chua sehari dua ini, macam nak merayu aje. Sayang juga nak lepaskan dan adakan PRK. Cakap tak serupa bikin rupanya. Katanya PKR kuat dan diterima rakyat, mengapa takut nak lepaskan kerusi Batu?

7. Faham-faham lah. Cakap aje mereka ni!!!!

Nota : Pada pandangan PG, alasan Tian Chua dan peguamnya bahawa Tian Chua tidak hilang kelayakan sebagai MP Batu kerana YAA Hakim telah mengatakan hukuman RM 2000 bagi mengelak PRK diadakan dengan kos yang besar, tiada pemberat dan tiada kaitan. YAA Hakim hanya perlu jatuhkan hukuman seperti diperuntukkan. Gugur atau tidak Tian Chua sebagai parlimen Batu, hal yang lain seperti mana kes Fan Yew Teng 11974 MP Menglembu di atas. Speaker dan SPR lah penentunya berdasarkan perlembagaan...............
Apa pun , kita semua tunggu perkembangan lanjut . Cuma nak tengok samada Tian Chua pegang atau tidak janjinya!!!!!!!!!!

8 comments:

  1. lepas ni aku nak gigit tangan tian chua , kalau boleh nak rasa gigit tangan anuwar juga , mana tahu dapat tuah ..

    karpal ? tak mau , tangan dia banyak bulu ..

    ReplyDelete
  2. onon

    keh keh keh keh

    PG nak gigit juga. tapi nak gigit manusia lain. nak gigit serban tantawi

    ReplyDelete
  3. KAPAL 'GGIT' TIANG GOL BAIKK PUNYEEE. TP KAPAL PATUT GGIT 'ANU' AL JUBOREE JUGAK PSL DIA LA PENYEBAB DEEAYYPEE MULA HILANG KERUSI KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  4. kalau nak mampos , gi la gigit anwar sipenjubur , dia ada kuman virus bulih bawa mati punya ,
    eee yakk...tuiii

    gigit tian chua , mulut kena samak oo ...

    ReplyDelete
  5. Salam,
    1.Ada beberapa percaturan....yg menjadi mangsa ialah Tian Chua dan rakyat.....

    2.Kesian rakyat..sentiasa jadi MANGSA kepada PEMANGSA yg rakus mengatur strategi politik..

    3.Kesian Tian Chua...dgn mudah diketepikan setelah lama berjuang utuk ANWAR....

    4.Barangkali itula nasib jika kiblat perjuangan hanya untuk individu...bukan utk rakyat dan negara....

    Salam 1 Malaysia,
    adibeta,
    layarbiru15@gmail.com
    kubang kerian,kel

    ReplyDelete
  6. Salam tuan n tuan sema...,

    Persoalan bkan nak diadkn PRK tp maruh pmpin DAP bersifat hiawan tu ptut di tohok di sg kelantan biar bkwn dgn syaitan.. sbb hampir sama spesisnya temsuk tak mahukan islam yg menurut kena langkah mayat dulu. Pihak kslmtn mnjga ketenteraman awam dipersenda..., kalu rasakan M’sia ni tak ada undang-undang keamanan jika berlku pkra yg x diingini ke atas kaum keluarga x prlulh mendapatkn pelindungan pihak berkuasa spt polis dan mahkamah..., lapor sja kpd tok batin biarnyo kekoh.

    Pang5 Beliung.

    ReplyDelete
  7. KALAU TIAN CHUA BUNGKUS, KITA BUAT PRK BARU..TENGOK SIAPA PULAK YG BUNGKUS!!

    ReplyDelete
  8. Kalau wakil rakyat BN, mati-matian disurhnya letak jawatan. Bab dia, lompat galah pula. Disegi undang-undang, sudah gugur kerusi kerana didenda RM 2,000, Hakim tu patut kurangkan ke RM 1,999.9.
    Itulah nak sangat gigit polis, kononnya hero.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR