FOLLOWERS

Tuesday 22 June 2010

MALAYAN LAW JOURNAL : KES HARBEAS CORPUS / TAHANAN SALAH !


[1994] 1 MLJ 60
Tan Hock Chan v Menteri Dalam Negeri, Malaysia & Ors
Case Details:

Malaysia HIGH COURT (KUALA LUMPUR) — CRIMINAL APPLICATION
NO 44–54–92

Judges MOKHTAR SIDIN J

Date 20 AUGUST 1993
Citation [1994] 1 MLJ 60


Catchwords:

Constitutional Law — Preventive detention — Habeas corpus — Earlier unlawful detention of applicant — Whether second detention was also unlawful — Whether second detention was continuation of earlier unlawful detention

Constitutional Law — Preventive detention — Habeas corpus — Whether detention of applicant was null and void for non-compliance with requirements of Extradition Act 1992 — Extradition Act 1992 requires that requisition be made by a country through its diplomatic services — Whether letter of requisition signed by consular officer of the British High Commission — Onus on respondent to satisfy court that he was a consular officer — Diplomatic and Consular Privileges Ordinance 1957 s 2(1)

Words and Phrases — ‘Country’ — Extradition Act 1992 s 38
Words and Phrases — ‘Consular officer’ — Diplomatic and Consular Privileges Ordinance 1957 s 2(1)

Bahasa Malaysia Summary:
Suatu rekuisisi telah dibuat oleh kerajaan Hong Kong di bawah Extradition Ordinance 1958 (‘Ordinan itu’) untuk penyerahan-balik pemohon ke Hong Kong. Pemohon telah ditangkap, ditahan dan dibawa ke hadapan mahkamah majistret di mana beliau telah dilepaskan atas jaminan. Suatu siasatan serah-ballik telah ditetapkan untuk pendengaran tetapi tidak diadakan dan suatu tarikh kemudian telah ditetapkan. Bagaimanapun pada tarikh itu, responden kedua telah memohon supaya perkara itu ditangguhkan kerana mereka memerlukan masa untuk mengkaji yang mana satu daripada dua undang-undang serah-balik yang terpakai memandangkan bahawa Akta Ekstradisi 1992 (‘Akta itu’) telah berkuatkuasa pada 20 Februari 1992. Suatu permohonan untuk pelepasan pasport pemohon telah ditetapkan untuk pendengaran tetapi memandangkan bantahan kuat yang dibuat oleh responden kedua, mahkamah telah menangguhkan pendengaran permohonan itu. Disebabkan penjalanan masa, pemohon telah menghentikan permohonan untuk pelepasan pasportnya.

Apabila perkara ini dibawa di hadapan mahkamah, peguambela responden kedua telah memberitahu mahkamah bahawa oleh kerana Akta itu terpakai, beliau memohon supaya pemohon dilepaskan dengan tujuan memulakan tindakan baru di bawah Akta itu. Pemohon kemudiannya telah dilepaskan oleh mahkamah tetapi telah ditangkap semula dengan serta-merta telah ditangkap dan dituduh untuk kesalahan yang sama di bawah Akta itu. Pendengaran siasatan di bawah Akta itu telah ditetapkan sementara waktu dan pada setiap masa material, pemohon telah dilepaskan atas jaminan. Responden mengaku bahawa walaupun pemohon telah dilepaskan atas jaminan, secara teknikal beliau masih di bawah tahanan dan berhak membawa permohonan ini ke mahkamah. Pada pendengaran permohonan ini, peguambela pemohon telah menimbulkan dua isu: (i) bahawa penahanan pemohon di bawah Akta itu adalah batal dan tidak sah kerana ia adalah suatu sambungan tahanan lain yang menyalahi undang-undang (tahanan di bawah Ordinan itu); dan (ii) penahanan pemohon adalah batal dan tidak sah kerana ketidakpatuhan dengan keperluan Akta itu, yang memerlukan supaya rekuisisi itu dibuat oleh sesebuah negara melalui perkhidmatan diplomatiknya.

Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan pemohon writ habeas corpus
:

(1) Walaupun koloni Hong Kong termasuk dalam takrif negara asing di bawah Ordinan itu, ia dengan sendirinya tidak mencukupi untuk membolehkan Hong Kong membuat suatu rekuisisi. Suatu ‘negara asing’ boleh menggunakan Ordinan itu hanya jika ia memenuhi keperluan di bawah s 3 Ordinan itu, iaitu, mesti terdapat suatu persetujuan di antara Malaysia dan negara asing it, di dalam kes ini koloni Hong Kong. Tanpa suatu persetujuan sedemikian, mesti terdapat suatu arahan khas oleh Menteri. Dalam sesuatu perkara di mana kebebasan seseorang rakyat terjejas, iaitu di mana seseorang telah ditahan, pihak yang menjalankan tahanan itu mesti memuaskan mahkamah bahawa tahanan itu telah dibuat secara sah. Dalam kes ini, responden bukan sahaja gagal memuaskan mahkamah bahawa tahanan di bawah Ordinan itu dibuat secara sah, mereka juga tidak menimbulkan isu sama ada tahanan di bawah Ordinan itu sah atau tidak. Oleh itu, responden mengaku bahawa penahanan pemohon di bawah Ordinan itu tidak dibuat secara sah.

(2) Kedudukan di Malaysia adalah jika tahanan seseorang adalah akibat tahanan terlebih dahulu yang menyalahi undang-undang, suatu tahanan kedua itu juga menyalahi undang-undang. Oleh yang demikian, penahanan pemohon di bawah Akta itu menyalahi undang-undang kerana ia sebenarnya adalah suatu sambungan penahanan yang menyalahi undang-undang. Oleh itu, perkara itu adalah mencukupi untuk mahkamah membenarkan permohonan ini.

(3) Beban membukti terletak atas responden untuk membuktikan bahawa surat rekuisisi itu telah dibuat oleh seorang pegawai konsul Surahanjaya Tinggi British. Seksyen 2(1) Akta itu menyatakan bahawa seseorang itu boleh dikatakan seorang pegawai konsul di mana terdapat suatu surat pemberikuasaan daripada kerajaan Malaysia untuk orang itu menjalankan fungsi konsul. Surat sedemikian tidak ditunjukkan dan oleh itu tidak ada keterangan untuk menunjukkan bahawa penulis surat itu adalah seorang pegawai konsul yang dibenarkan membuat permohonan bagi pihak United Kingdom. Oleh demikian, jika surat itu hendak dianggap sebagai suatu permohonan, ia bukan suatu permohonan yang sah di bawah Akta itu.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

12 comments:

  1. ALOO BEWAK YANG DOK DALAM GUA.......

    TOSAH DOK PERTIKAIKAN SANGAT UNDENG2 HONG KONG TU. LEBIH KOGHANG NGAN UNDENG2 LORD RIED DI MESIA JER. CUMA DI MESIA UNDENG2 TU BERI KEISTIMEWAAN SIKIT KAT MELAYU.

    KEDUA2 UNDENG2 TU MENUJU KEMUSNAHAN......TADAK 1 KIOS PON BERSESUAIAN NGAN ISLAM. KALU ADA PON SECAGHA TAK SENGAJA. PERINTAH ALLAH BUKAN DIUTAMAKAN. HABAQ PELIAQ OGHANG LEMBET, PELIAQ KITA NAK MAMPUIH TADAK PERASAN KA.

    " SAPA2 MENENTANG MELAYU YANG SEMELIA2 MAKHLUK SEROPA MENETANG ALLAH.....SAPA2 MENENTANG ISLAM, DAPAT PALA "

    he he he
    gurau ngan puak2 bewak

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan lord ried.So bilanya pas nak buat hudud ni?Senyap sunyi aje,takde kempen nak tubuh negara Islam dah ke sejak bertuankan dap ni?

    Kecewa betul aku dengan pas ni.Sia2 aku undi pas selama ni.Tak mau hudud pulak dah.Abih tu atas pagar macam aku nak undi siapa?Undi pas tak dapat hudud tapi dapat jadi balaci dap,Melayu pulak jadi minoriti.Undi BN pun tak dapat hudud,tapi Melayu Islam masih majoriti.

    Kalau PR menang nanti nak kena pakai undang2 lord reid jugak ke?Alamak tak gereklah macam ni.Kata dah tak mau dah undang2 lord reid.Habis tu camno lord ried.Boleh bagi tunjuk ajar tak?

    kehkehkeh

    -yang mengharap

    ReplyDelete
  3. ALOO BEWAK PUKUI 15.42.......

    ( baca perabih statemen abang ni )

    HANG MASUK LA BEBERAPA RAMAI STATEMEN2 DAGHI PIMPINAN PAS, KAWAJIPAN MELAKSANAKAN HUDUD TAKLEH
    HANG PERTIKAIKAN, APA LAGI KALU NAK CERCA MACAM MAHDIAQ. KALU HANG
    KATA TAK WAJIB, MISTI AKIDAH HANG GHUSAK BINASA. BULIH LA AKU PANGGIL HANG SEBAGAI KAPIAQ GOMO.
    KECUALI KALU HANG BULIH GABUIH SUMA
    AYAT2 BERHUBUNG KEWAJIPAN LAKSANAKAN HUDUD TU.

    MEH NAK HABAQ.......
    KENYATAAN DEMI KENYATAAN YANG KELUAQ DARI MULUT PIMPINAN PAS, BUKAN BERERTI NIK AZIK, HJ HADI,MAT DAUD IRAQI, NIZAR DAN LEIN
    TOLAK HUDUD SEBAGAIMANA PUAK BEWAK PARTI JAMBAN.STATEMEN2 DEPA BUAT SABIK KEPERLUAN DARI SEGI MASA KAWAN DAN SETRU POLITIK PADA MASA KINI LEBIH KOMPLEKS. BERANI KA HANG WAT KENYATAAN DEPA IAITU PIMPINAN PAS TOLAK HUDUD?

    KALU HANG KATA KARPAL SIGH, LIM KIT SIANG DAN LEIN2 PIMPINAN DAP TOLAK HUDUD..... AKU PON KATA LAGU TU. CUMA AKU NAK TAMBAH SIKIT....
    KARPAL SIGH, LIM KIT SIANG DAN SUMA PIMPINAN PARTI JAMBAN TERMASUK BEWAK GOMO TOLAK HUDUD....
    APA MACAM BETUI KA LAGU TU?

    SEJAK PAS DIASASKAN TAUN 61, PARTI ITU KESERANGAN, PATUT LA NIK AZIK WAT KENYATAAN LAGU TU. UNTUK NAK KEROYOK GERGASI UMENO TAKLEH PAS NAK LAWAN SORANG2 SABIK AMENO ADA SEDARA DEPA MIC DAN MCA. MASA TU PUAK2 BEWAK DOK UGUT MCA DAN MIC KALU PAIH MENANG DEPA AKAN SUNATKAN
    PUAK2 CINA NGAN KELING. BUKAN BEWAK2 NI NAK MBERI PAHAM ISLAM KAT CINA NGAN KELING TU.

    NAK KEROYOT PARTI BEWAK KE TAHAP AYAM KENA KONGKET KAT BEGHOK.....
    TERPAKSA LA PAS BERKONGSI TENAGA NGAN DAP SUPAYA AMENO DAN BN AKAN LUMPUH SELUMPUH2NYA SEROPA NGAN BATANG PELIAQ DIGHENDAM AYAQ BATU.
    SABIK TU STATEMEN2 PIMPINAN PAS SEMAKIN LEMBUT...... TAPI INGAT...
    HUDUD TETAP PERINTAH ALLAH, DAN SENTIASA SUBUQ DALAM PALA OTAK OGHANG2 PAIH.

    NAK HABAQ KAT BEWAK GOMO DALAM BAHSA YANG BULIH HANG PAHAM.....
    KALU NAK KAIL IKAN HARUAN YANG BESAQ...... KITA BULIH SANGKUT UMPAN KATAK. NAK MAMPUIHKAN AMENO BULIH KAWAN DAP.

    LEPAIH UMENO DAH HANCUQ JADI TAIIIIIIIIIIIIIKKK.....LEBIH SENANG UNTUK MELAKSANAKAN LANGKAH SETERUSNYA, SEBAB PENGHALAN HUDUD ADALAH AMENO. KITA BULIH TERANGKAN KEBIKAN HUDUD KAT CINA, PUJUK DEPA HATTA KALU ADA PELUANG BULIH PAKSA DEPA LAKSANAKAN HUDUD. LAGI PON CINA DAN KELING BULIH IDUP NGAN UNDENG LORD RIED..... BUKAN UNDENG2
    AGAMA DEPA. APA SALAHNYA DEPA BERNAUNG PULAK DI BAWAH UNDENG ISLAM.

    * UNTUK BEWAK2 YANG NAK JAWAB, JAWAB BETUI2..... BACA PERABIH DULU.

    he he he
    gurau ngan puak2 bewak sambil memberi nasihat yang berguna

    ReplyDelete
  4. LORD REID
    KALAU DAH BODOH JANGAN BINCANG ATAU KOMEN YANG BUKAN BUKAN. INI BUKAN KONDEM UNDANG2 HONGKONG. INI KES LAW. IA UNDANG-UNDANG JUGA. PG PAPARKAN INI UNTUK KITA SEMUA PELAJARI SESUATU DARI KES INI. CONTOHNYA JIKA ADA SAUDARA MARA ANDA YANG KENA ISA KE ATAU TAHANAN LAIN, KES INI BOLEH DIJADIKAN RUJUKAN UNTUK PEMBELAAN. TAHU KE APA KES LAW LORD REID.
    TAK TAHU BAIK TANYA. JANGAN NAMPAK BODOH BUTA AJE.

    KURA-KURA

    ReplyDelete
  5. EWAH....EWAAAAAHHH....EWAAAAAAAAHHHH,.....

    SEDAPNYA BEWAK KURA2 NI BEDAL ABANG......TAKPA2
    HANG TU TAK PAHAM MAKSUD ABANG.

    " SAPA2 MENENTANG MELAYU YANG SEMELIA2 MAKHLUK SEROPA MENETANG ALLAH.....SAPA2 MENENTANG ISLAM, DAPAT PALA "

    he he he
    gurau ngan puak2 bewak

    ReplyDelete
  6. saya memang tak faham sangat apabila writ habeas corpus yg dialami atau membabitkan warga asing,di jadikan pembandingan atau satu pelajaran tapi kalau kes isa yg mana terjadi oleh penduduk malaysia yg menjadi mangsa ISA ini adalah rakyat malaysia sendiri itu mungkin boleh menjadi pelajaran yg berguna...sebab saya baru mempunyai pengalaman ISA ni....

    ReplyDelete
  7. lord of the ring22 June 2010 at 23:03

    Lord ried,

    Kau ni bermimpi di siang hari dan tidak berpijak di bumi yg nyatalah bai.Sebenarnya kau tak faham apa situasi sebenarnya.Bolehlah dipanggil kau ni jenis bewak2 yg syok sendiri hahaha.Aku nasihatkan kau lebih banyak membaca supaya celik maklumat sikit dan lebih matang dalam berfikir.

    Ini bukan masalah nak tolak hudud(mana ada org tolak hudud kat sini) tapi selagi negara mengamalkan sistem demokrasi yg menyatakan bahawa majoriti adalah segala2nya,selagi itulah hudud tidak boleh dilaksanakan.Dengan kata mudahnya untuk melaksanakan hudud memerlukan sekurang2nya persetujuan 2/3 parlimen.Memandangkan negara kita Melayu Muslim cuma mewakili lebih sedikit dr 50%,maka tidak mungkin hudud dilaksanakan sampai bila2 melainkan mendapat persetujuan drp non muslim.Ini agak mustahil dengan penentangan kuat orang2 bukan Islam terhadap hudud termasuk oleh karpal singh(tuan kpd lord ried juga hehehe)dimana benggali ini telah mencabar supaya melangkah mayatnya dulu kalau nak dilaksanakan hudud di negara ini.

    Satu lagi cara untuk melaksanakan hudud adalah dengan memansuhkan terus sistem demokrasi berparlimen dan menyerahkan kuasa mutlak kepada Majlis Raja2 Melayu(sistem feudal).Sekiranya mendapat perkenan para sultan untuk melaksanakan hudud maka ianya bolehlah dimaktubkan sebagai perlembagaan.

    Jadi pada pendapat aku hudud bukan tidak mahu dilaksanakan tapi tidak 'boleh' dilaksanakan (oleh umno atau siapapun waima pas) oleh sebab2 yg aku dah berikan di atas.

    Kalau pas ingat pas boleh mentarbiyah dap dan pkr supaya melaksanakan hudud apabila berkuasa kelak,aku rasa memang pas bermimpi di siang harilah.Aku boleh gelak guling2 3hari 3malam kalau ada orang pas yg tak cerdik cakap depan aku macam tu.Sedangkan kedudukan pas dalam PR sekarang pun setaraf jaga parking dan tukang kutip sampah saja,ada hati pas nak control pakatan kahkahkah.

    Kau dan parti kau memang mat jenin terlebihlah lord ried.Atau lebih tepat pas tidak jujur dalam berpoltik.Janganlah banyak sangat beretorik dalam politik ni.Jangan berjanji tentang apa yg korang tak boleh buat(ini kisah dululah sekarang pas pun dah terima hakikat).Orang2 kampung yg kurang maklumat pas boleh kencinglah,tapi orang2 yg celik maklumat(termasuk org kg jg)cakap2 sampah macam kau ni,buat orang gelak aje.

    Hudud bukanlah keutamaan dalam konsep kenegaraan Islam.Hj hadi pun cakap hudud cuma 0.001% saja dalam ciri2 kenegaraan Islam bila ditanya tentangnya satu masa dulu.Jadi hj hadi pun tahu hakikat sebenar cuma pas saja menggunakan isu ini untuk memancing undi,tak lebih dr itu.

    Dah panjang aku tulis,tak tahulah sama ada kau boleh faham atau tidak.Kalau kau faham tak payahlah kau spam merata alam dengan isu tak cerdik ni yg pas pun dah malu nak cakap(takut cina tak undi)kahkahkah

    ReplyDelete
  8. ALOO BEWAK OF THE RING........

    PARTI BEWAK MAW ISLAM KA...
    PARTI BEWAK BERJUANG HUKUM ALLAH KA.
    PARTI BEWAK BEBAS UGAMA SUKU POLITIK SUKU KA.

    HE HE HE

    BEWAK TOSAH NAK AUTAR LA....KALU PARTI BEWAK NAK MEMERTABATKAN HUKUM ALLAH....DAH LAMA DAH
    BERDEBAT KA, BERMUZAKARAH KA, MACANA KA.

    MANA TELOQ NI.....PALA2 BEWAK BANYAK GERTAK SAJA NAK DEBAT....SAMPAI TIME, MACAM2 ALASAN.
    PAS ANYTIME, ANYWHERE. BEWAK HARUSSANI DAN USTAK SEPAK TONG TU MAKAN GAJI BUTA KA TAKLEH NAK MEMPERBETUIKAN AKIDAH ISLAM NGAN DEBAT TU.

    he he he
    gurau ngan puak2 bewak.

    ReplyDelete
  9. ini kes law. belajar perabih dulu lord reid. apa itu kes law

    ReplyDelete
  10. Salam Anon 08:44,

    Lord Reid punya komen memang kelas tapi bangang. Orang nak komen dia nak komen. Orang cerite lain dia cerite lain. Nak tunjuk hebat la tu. Kosong tak ada isi. Apa yang dia hendak ntah. Kalo nak jayakan sesuatu buat la keje baru orang respek. Ini melalak yang bukan2....

    Mat Jerontot

    ReplyDelete
  11. lord of the ring23 June 2010 at 12:53

    Kesian lord ried,takpe slow2,lama2 nanti kau akan faham jugak,mungkin lepas PR menang(kalau menanglah)dan dap berjaya memerintah Malaysia,masa tu mungkin dap akan install hudud selepas ditarbiyah pas kahkahkah10x

    ReplyDelete
  12. Allahuakbar... Wahai Lord Reid, hang memang buat malu orang kg. Hang pi balik belajaq dan baca balik buku2 sejarah tu. pahamkan sejarah dulu Lord Ried baghu hang paham. Hang jgn dok melalut cakap mcm org xda pelajaran mcm nie. eh2x. Dengaq cket ckp org2 tua nie. Hang pi belajaq sejarah tu jgn dok buat hingaq mcm nie. Aku pelik hang dok buat perangai loklak mcm nie apa pasai. Jgn sebab nila setitik rosak susu sebelanga aih. Belajaq jaga mulut tu.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR