FOLLOWERS

Friday 25 June 2010

PERCAKARAN TOKOH AGAMA : DAH NAIK MENYAMPAH !



Zamihan Pendusta - Mohd. Asri
Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


PETALING JAYA: Tuduh-menuduh antara dua tokoh agama berhubung isu Wahabi dan Jemaah Islamiah (JI) semakin rumit apabila bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zin melakukan 'pendustaan yang nyata'.
Mohd Asri mendakwa, pegawai kanan ILIM itu melakukan pembohongan dalam taklimatnya yang dilakukan secara tertutup oleh Bukit Aman kepada pucuk pimpinan institusi pengajian tinggi (IPT) yang mengaitkan beliau 'sepemikiran dengan Wahabi'. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Sudah masuk 2 minggu isu JI dan ekstremis yang melibatkan tokoh agama dan ulama di paparkan di akhbar. Letih kita sebagai awam memikirkannnya.

2. Setiap hari di TVatau diakhbar atau di mana sahaja ceramah Perdana yang kadangkala ulama-ulama ini juga yang menyeru agar pertikaian dan perselisihan diselesaikan melalui rundingan, syuro, muhasabah dan sebagainya . dakwa mereka cara ini ikut islam. Kata mereka / ulama inilah.

3. Hakikatnya , apabila diuji oleh Allah sedikit, semuanya melenting. Tak ada lagi penyelesaian cara islam yang kerap dan yang mereka sendiri anjurkan dan cakapkan. Hampas pun tak ada.

4. Bagaimana kita sebagai awam ini hendak percaya dan menghormati orang beragama ini yang saban hari bergaduh dan berseliseh pendapat mengalahkan orang politik / ulama politik dan kita sebagai orang awam. Mungkin diri mereka semua ini telah dirasuk syaitan sehinggakan telah dibutakan oleh Allah mata dan mata hati mereka dari mencari penyelesaian.

5. Orang agama, ulama, tokoh agama ( dakwa mereka lah ) , kadangkala / kebiasaanya ,mulut mereka lebih teruk dari syaitan yang direjam. Memaki hamun, bergaduh dan pertikaian tak pernah berhenti.

6. Apa semua ini? Tak ada ke dipemikiran mereka untuk mencari jalan bangi menyelesaikan kemelut dan pertikaian ini secara baik? Cakap mereka bukan main. Berdegar-degar. Itu islam, ini islam, hudud lah dan sebagainya. walhal dalam perkara kecil dan seremeh perkara diatas pun bergaduh tak henti.

7. Mereka inikah yang boleh kita hormati dan percaya kepada percakapan mereka. Sesuaikah perilaku dan suara mereka serta pandangan mereka untuk diikuti dan dicontohi oleh anak-anak kita ?

8. Mungkin di serban, janggut dan jubah mereka , bergantungan syaitan . Semuanya keranan ego dan tidak tahan ujian Allah. Mungkin juga kerana mereka ini di balas sedemikian kerana lebih sangat bercakap, ego atas kepandaian dan kealiman mereka, ketidak jujuran mereka dalam meneybarkan ajaran islam. jadi inilah ujian dan balasan Allah kepada mereka. Kehinaaan.

Nota : Ada tu, tokoh agama lagi ( bekas menteri ) bergaduh dengan jiran hanya kerana rumput sahaja. Dan seorang lagi tu, cuba membeli kereta tahanan polis melalui pintu belakang dan akhirnya ditipu oleh anggota polis berkenaan di Perlis. Kes pun masih di bicara hingga kini. Tapi kalau cakap bab agama! wau hebat! Amalannya hanyalah sampah di tepi jalan. Ulama politik jangan cerita lah. Jauh langit dari bumi. Itulah kot mengapa Allah masih tak izinkan dan tak memberi ruang kepada gulungan ini dan hasrat mereka untuk melaksanakan undang-undang hudud di Malaysia. Jika Allah izinkan mungkin berlaku ketidak adilan dalam perlaksanaannya kerana pelaksananya ( gulungan ulama ini yang bergaduh sepanjang masa sebaik mencelik mata di waktu pagi ) tidak berpegang kepada tali Allah dalam perkara seamat kecil sekali pun.

Mungkin barangkali!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Semakin menyampah melihat tokoh agama setiap hari melihat ge;agat mereka seperti budak-budak.

Kealiman bukan terletak pada cakap dan penampilan dan berapa banyak ayat suci di baca tetapi kepada tindakan dan perbuatannya.

7 comments:

  1. salam

    perkara (perbalahan orang alim agama)ini bukan baru, dah lama berlaku. mereka sendiri yg meletakkan darjat mereka seperti jalang jalanan, kekadang kita merasa malu dgn penganut agama lain dgn pe'el dan tingkahlaku puak2 serban dan kopiah ini.

    ReplyDelete
  2. DR 1221 10:34

    KENAPA HARUS MALU? MALU KARANA APA?

    KAMU ITU HARUS MALU, KERANA ORG2 AGAMA SERING KALI DIJADIKAN KAMBING HITAM OLEH ORG2 BERKUASA DEMI PENGARUH DAN KEKUASAAN MEREKA...

    LIHAT KES DR MAZA, ADAKAH PATUT SEORG PENGARAH INST. AL-QURAN DAN ILMU TERAS, INST LATIHAN ISLAM M'SIA (ZAMIHAN MAT ZIN) BOLEH MENUDUH SESEORG ITU DGN TUDUHAN MELULU DAN MEMBERIKAN FAKTA SERONG KPD PIHAK KESELAMATAN? APA STATUS BELIAU MENGATAKAN SEDEMIKIAN? LAINLAH JIKA PIHAK BERKUASA SPT JAKIM SENDIRI SETELAH MELALUI SIASATAN RAPI DAN BUKTI SAHIH MENGATAKAN SEDEMIKIAN...LIHAT LAH DENGAN HANYA SEORG INDIVIDU YG BIASA2 BOLEH MEMBUAT TUDUHAN LALU DISAHKAN OLH PIHAK BERKUASA TANPA SIASATAN DAN BUKTI KUKUH...

    PERSOALAN ISU INI SENGAJA DIGEMBAR GEMBURKAN SBG BIBIT-BIBIT KECIL UTK MENUDUH PEMBANGKANG SBG PENGGANAS MENJELANG PRU 13, SBGMANA PERISTIWA ALMAUNAH...TENTU SAHAJA INI AGENDA PIHAK2 TERTENTU UNTUK MERAIH KEUNTUNGAN POLITIK...SIAPA PIHAK2 TERTENTU ITU? SEMUA ORG TAHU DAN FAHAM SIAPA MEREKA...

    INI SBG PETANDA PRU 13 HAMPIR MENJELANG....DAN AKAN ADA LAGI GRAND DESIGN PUAK2 INI NANTI...ORG SUDAH BIJAK MENILAI!!!JGN TERTIPU LAGI..

    ReplyDelete
  3. anon...kamu kena malu dengan kenyataan kamu. Buat apa poembangkang nak susah hati kalau pihak kerajaan ada maklumat risikan yang boleh membahayakan rakyat....sebagai warga negara kena bantu supaya masalah diselesaikan...

    orang agama mana yg dijadikan kambing hitam? nik ajis? dia bukan org agama dia orang politik yg gunakan agama....dia la pengamal agama suku politik suku beg duit penuh!!!!

    ReplyDelete
  4. 11:25

    NIK AZIZ TIDAK MENJADIKAN AGAMA UTK BERPOLITIK, TETAPI UMNO LAH YANG MENGGUNAKAN AGAMA UTK BERPOLITIK.
    PAS, NAMANYA PUN PARTI AGAMA ISLAM SEMALAYSIA, MAKA DIA BERHAK BERPEGANG ATAS PRINSIP MENYELURUH MENGIKUT ACUAN ISLAM, TAPI UMNO PARTI KEBANGSAAN MELAYU YG MENGIKUT TREND KEBANGSAAN YG HANYA MENYELITKAN SAHAJA HAL2 AGAMA DLM PEMIKIRAN MEREKA, BUKAN MENGHAYATI AGAMA, MENGAMALKAN AGAMA DAN MENJADIKAN AGAMA PANDUAN DLM TADBIR URUS HIDUP MEREKA, SEBAB ITU BYK BERLAKU KEROSAKAN DAN PENYELEWENGAN KERANA UMNO TIDAK BERPANDU KPD AGAMA DLM TINDAKAN DAN HUKUMAN SEBALIKNYA BERPANDI KPD CIVIL LOW...AGAMA ISLAM SBG AGAMA RASMI HANYA DLM UPACARA RASMI NEGARA BUKAN AGAMA RASMI YG BERPANDUKAN SGL PERUNDANGAN ISLAM DIJADIKAN PANDUAN HIDUP...LIHAT SAHAJA CONTOH YG SGT SIMPLE, UMNO MASIH MENGANGGUK-ANGGUK DI HADAPAN TUGU NEGARA SETIAP KALI SAMBUTAN HARI PAHLAWAN (KINI DIMANSUHKAN AKIBAT TEKANAN, ADAKAH INI PANDUAN AJARAN ISLAM...

    UMNO JUGA MENCIPTA AJARAN ATAU DOKTRIN BARU SPT ISLAM HADHARI, AKHIRNYA BERKUBUR! UMNO MENJADIKAN AGAMA SBG ALAT POLITIK HANYA UNTUK BERSAING DGN PENCABAR UTAMANYA IAITU PAS...

    TIDAK PERNAH ATAU JARANG SEKALI PEMIMPIN UMNO BERUCAP DISELANG SELI DGN PETIKAN ALQURAN, HADIS, DOA, SELAWAT, KISAH2 AGAMA, PANDUAN AGAMA...SEMUA UCAPAN UMNO HANYA LBH MENJURUS KPD SEMANGAT BANGSA...

    BERAPA RAMAI PEMIMPIN BESAR UMNO YG MEMERINTAH BERLATARBELAKANG KAN PENDIDIKAN AGAMA YG TINGGI?...BERAPA?..YG ADA HANYA DUA, JAMIL KHIR DAN MASITAH..JAMIL KHIR CUMA DILANTIK IKUT PINTU BELAKANG, MASITAH TERUS TENGGELAM...

    NAK HARAP KPD MEREKA BERDUA SAHAJA KAH UNTUK MENASIHATI UMNO DAN UMAT ISLAM..?

    UMNOLAH YG MENJADIKAN AGAMA SBG ALAT POLITIK BUKA PIHAK LAIN...

    ReplyDelete
  5. Anon 11:25...
    Maaflah aku ni bukan ahli politik atau terlibat dengan mana-mana politik tanahair tetapi NGO Islam sahaja.

    PAS, NAMANYA PUN PARTI AGAMA ISLAM SEMALAYSIA itu yang Anon 11:25 akui sendiri. Ini maknanya PAS seperti parti-parti politik lain di Malaysia dan di dunia yang mempunyai asas prinsip dan perjuangannya tersendiri serta pemimpin-pemimpinnya juga tidak dapat lari dari kepentingan peribadi.

    Aku percaya dan yakin semua ayat-ayat atau apa-apa perkataan yang keluar dari pemimpin PAS yang dikatakan tokoh Ulama seperti TGNA dan Hj Hadi Awang (Pemimpin PAS masa kini) adalah cakap-cakap politik. Tetapi persoalannya apakah mereka-mereka ini tidak dipertanggungjawabkan di akhirat kelak oleh Allah s.w.t. jika penyokong-penyokongnya menganggap ianya sebagai fatwa?
    Seperti mengafirkan sesama Saudara Islam itu Kafir kerana berlainan idealogi atau fahaman politik yang berbeza dengan PAS?
    Yang menyedihkan ayah tidak mengaku anak, abang tidak mengaku adik beradik saudara sedangkan mereka seibu sebapa.
    Isteri diceraikan kerana tidak sealiran dengan politik suami.
    Sembelihan sesama Islam tidak halal dimakan kerana berlainan politik.
    Menggunakan bahasa-bahasa lucah, memfitnah dan banyak lagi yang bercanggah dengan kehendak Islam?
    Banyak lagi kepincangan yang bercanggah dengan kehendak Islam walaupun PAS PARTI AGAMA ISLAM SEMALAYSIA kononnya menegakkan Syariah Islam.

    Kita lihat sendiri di Kelantan, telah lama diperintah oleh PAS tetapi kenapa sehingga sekarang tidak melaksanakan hukum-hakam ISlam seperti Hudud? Menghapuskan sama sekali Judi dan Penjualan Arak? Sepatutnya Kelantan menjadi contoh terbaik pemerintahan Islam tetapi semuanya kosong....

    PAS mengkafirkan UMNO yang peratusnya Melayu Islam kerana bekerja dengan orang bukan Islam tetapi kini apa sudah jadi dengan fatwa dan hukum yang dimainkan oleh PAS bila bekerjasama dengan DAP (Parti yang nyata menentang Islam)? Maaflah bukan aku menyokong UMNO tetapi mempersoalkan tindakan PAS yang terpaksa menelan Air Ludahnya sendiri.

    Seandainya Anon 11:25 ni benar-benar ahli dan pengikut PAS yang sejati. Cuba tanya sendiri dari hati ke hati pada Ulama PAS perkara ini? Dan jika boleh biar dia orang mengumumkan secara terbuka apa hukumnya memutar-belitkan Islam yang maha suci.

    Rasanya tidak menjadi masalah untuk menyertai mana-mana ahli parti politik tetapi jangalah sampai kita terlalu taksub dengan kata-kata Pemimpin Politik yang memainkan isu-isu agama untuk kepentingan peribadi demi kekayaan mereka dan keluarga. Maaflah jika perkataan ini keterlaluan kerana aku bukan ahli bahasa atau ahli politik.

    Bagi aku senang...cari jalan dengan menyertai NGO Islam yang tiada kepentingan politik.

    ReplyDelete
  6. Wahabi adalah satu gerakan yg licik dan bahaya yg berlindung di sebalik motto 'penulenan agama'.Kepada yg kurang memahami apa itu wahabi,harap2 kaji dulu apa itu wahabi dan sejarahnya menjarah bumi hijjaz bersama inggeris dulu.Mereka telah membunuh ribuan umat Islam termasuk ahlul bait dan alim ulama ASWJ ketika itu dgn diketuai oleh muhammad abd wahab.Kalau tidak dengan lindungan Allah kubur baginda rasululullah juga mahu dibongkar oleh puak2 wahabi ini ketika itu.

    Aku tidak mahu menuduh dr maza sebab aku tidak tahu dengan pasti apa pegangan sebenarnya.Harap2 en zamihan mempunyai asas yg kuat sebelum menuduh maza dengan tuduhan wahabi.

    Memang maza mempunyai pengaruh aliran pemikiran wahabi tapi tidak pasti sama ada aqidahnya turut menganuti aqidah wahabi(tauhid 3 serangkai)juga pegangannya dalam bab ketuhanan dimana wahabi mengimani bahawa Allah itu bertempat dan berjisim(maha suci Allah dr bersifat makhluk).

    ReplyDelete
  7. E'ELEH PG
    MMG LA KO MNYAMPAH..
    KETURUNAN KO KAN KAPIR LAKNAT YG BERTOPENGKAN ISLAM..MMG LA KO MENYAMPAH KALAU TGK ULAMA'2 NI
    OI ANAK2 PG LIHATLAH SENDRI BETAPA BANGANG NYER BAPAK KO NI!DAH LA BANGNANG!JAHIL PLAK TU!
    SPESIS APE LA KETURUNAN KO NI PG?

    ReplyDelete

PETA PELAYAR