FOLLOWERS

Friday 16 July 2010

KENAIKAN 5 DALAM 1 : KIRA OK LAH !!


Dipetik dari blog : Malaysia Instinct Com




Oleh UNTA BELANG

Seperti yang dijangka, pembangkang tidak menunggu lama untuk menghentam kerajaan berikutan keputusannya menyelaraskan harga subsidi petrol, diesel, gas petroleum cecair (LPG) dan gula .

Antara yang paling awal 'bersilat' adalah Ketua Penerangan Pas Setiu, Dr. Azman Ibrahim. Menerusi Harakah, Azman menyifatkan keputusan itu lebih kepada 'membebankan rakyat'. Unta Belang bukan nak kata apalah, kalau pembangkang dan Dr. Azman ada dalam kerajaan sekarang, mungkin mereka akan tahu betapa sukarnya nak membuat keputusan sebegitu, biarpun kenaikan yang diumumkan cukup-cukup minimal jumlahnya.

Dengan jangka hayat memerintah tinggal setahun dua lagi, adalah BODOH sekiranya kerajaan membuat keputusan 'tidak popular' ini , tetapi adalah lebih BODOH sekiranya kerajaan jatuh bangkrap dan muflis seperti mana situasi yang melanda Greece dan beberapa buah negara di Eropah sekarang.Kerajaan di mana-mana juga yang ingin memerintah sesebuah negara dengan cara yang cukup baik, mestilah mengambil kira kepentingan umum dan tidak semata-mata untuk memenangi pilihanraya.

Unta Belang nak bagitahu kat sini, adakalanya kita kita terpaksa mengambil tindakan yang tidak 'popular' tetapi ianya baik untuk negara. Sebagai contoh subsidi minyak.Kita semua tahu tujuan kerajaan memberi subsidi minyak adalah untuk mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Sebaliknya yang terjadi, subsidi lebih banyak dinikmati oleh golongan kaya yang menggunakan kenderaan mewah berbanding dengan golongan sasar yang hanya menggunakan kereta berkuasa kecil dan motorsikal.

Unta Belang nak ingatkan di sini, harga runcit produk petroleum dalam negeri jauh lebih rendah berbanding harga runcit di negara jiran. Ini menggalakkan kegiatan penyeludupan ke luar negara. Dengan kata lain, akhirnya wang rakyat Malaysia digunakan untuk faedah rakyat negara jiran dan penyeludup.

Dalam pada itu, Unta Belang juga cukup menyampah kerana masih ada masyarakat yang mempersoalkan kenapa kerajaan masih perlu menaikkan harga petrol dan gas LPG sedangkan kita ada syarikat petroleum sendiri iaitu Petronas.

Mari sini Unta Belang nak cerita.

Seorang jurutera kanan Petronas ada memberitahu Unta Belang, Malaysia mengeluarkan minyak jenis Tapis. Namun minyak tersebut tidak digunakan dalam negeri kerana berkualiti tinggi serta harga lebih mahal dan lebih menguntungkan jika dieksport.

Oleh itu, Malaysia mengimport minyak jenis lain yang harganya lebih rendah untuk kegunaan tempatan. Dengan ini Malaysia mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak yang lebih mahal dan mengimport minyak yang lebih murah.

Unta Belang nak bagitahu di sini, harga minyak ditentukan oleh pasaran dunia dan di luar kawalan Malaysia. Bagaimanapun OPEC memainkan peranan penting dalam menentukan tahap pengeluaran minyak dunia tetapi itupun ia masih tidak mampu mempengaruhi harga pasaran minyak sepenuhnya.

Selain itu, Petronas hanya membekalkan 42 peratus daripada pasaran runcit produk petroleum. Bakinya dibekalkan oleh syarikat asing seperti Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron. Jika harga runcit produk petroleum hendak dikekal rendah, kerajaan terpaksa menanggung keseluruhan subsidi minyak dan adalah tidak bijak kerajaan berbuat demikian.

Jika Petronas pula dikehendaki menanggung keseluruhan subsidi tersebut, bermakna Petronas juga terpaksa menanggung subsidi yang sepatutnya dibayar oleh Shell, Exxon-Mobil, BHP dan Chevron.

Ini kerana kerajaan tidak boleh memaksa syarikat minyak asing untuk menanggung subsidi tersebut kerana ia bukan milik kerajaan, faham tak?.
Baik, sekarang kita cerita mengenai subsidi gula pula.Unta Belang difahamkan yang kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja lebih RM1 bilion untuk memastikan harga gula di pasaran dapat dikekalkan seperti harga lama.

Tahun lepas kerajaan turut berbelanja sebanyak RM720 juta setahun untuk subsidi gula bagi mengekalkan harga lama.Kerajaan hanya dapat menjimatkan sebanyak RM200 juta setahun hasil kenaikan sebanyak 20 sen harga gula yang diumumkan

Itu satu hal la, mari kita perhatikan tabiat pengambilan gula di kalangan masyarakat kita.

Dilaporkan tabiat rakyat di negara ini yang gemar makan ‘gula’ dengan purata 26 sudu teh gula sehari.Ia bagi pendapat Unta Belang adalah perkembangan tidak sihat dan bertentangan dengan amalan kesihatan kita yang mewajibkan pengambilan tidak lebih 10 sudu gula sehari

Keadaan tersebut juga meletakkan Malaysia sebagai salah satu negara yang mempunyai penyakit kencing manis tertinggi di dunia. Tahukah anda, pada tahun ini juga kerajaan menjangkaan seramai 1.2 juta rakyat di negara ini menghidap penyakit kencing manis!

Kesimpulannya di sini, Unta Belang nak beritahu yang kerajaan amat prihatin kepada masalah berkaitan kebajikan dan taraf hidup rakyat. Kerajaan sentiasa berusaha bagi memastikan perbelanjaan hidup rakyat tidak terjejas berikutan dengan kenaikan harga produk petroleum dan gula seperti mana yang diumumkan

Namun begitu, jumlah subsidi dan bantuan kepada rakyat perlu dihadkan pada tahap yang munasabah agar perbelanjaan kerajaan dapat dimanfaatkan secara lebih adil dan digunakan untuk pelbagai tujuan demi kebaikan rakyat secara keseluruhan.

Perbelanjaan yang terlalu tinggi ke atas subsidi akan menjejaskan keperluan untuk perbelanjaan pembangunan ke arah meningkatkan taraf hidup rakyat dan negara.• Pada masa yang sama, rakyat sendiri perlu memgurus perbelanjaan mereka dengan bijak selaras dengan kemampuan masing-masing.

Fikir-fikirkanlah.

Penghuni Gua : PG setuju dengan pandangan Unta Belang berkenaan. Ini kerana kenaikan itu terlalu minima. Cakap aje, mana negara yang tak naik harga barangan ini?

2. Malaysia bukan negara kebajikan. Jadi ada yang rakyat perlu berkorban sedikit bagi pembangunan negara.

3. Kepada PROTES : Diam ajelah. Asyik nak protes aje. Cuba anda memerintah. Boleh ke harga barangan tersebut kekal untuk 10 ke 20 tahun akan datang?

4. Praktikal lah sikit. Jangan dok asyik main politik sangat. Menasabah le sikit.

28 comments:

  1. ALUUUUU BEWAK DOK DALAM GUA......

    ADA KAYU BULIH WAT TITI.....BULIH LA CAGHI ALASAN WALAU PON NAMPAK TAK CEREDIK. SEJAK BILA BEWAK2 NI MULA DOK UNGKIT PASAI SUBSIDI......
    JAWAPAN AKU SEJAK KERAJAAN BEWAK DAH TADAK PITIH NAK URUS NEGARA. DULU, MASA EKONOMI STABIL TADAK AIH DOK UNGKIT2 MENDE2 LAGU TU.

    BETUI LA IDRIS JALA DAH HABAQ EKONOMI MALAYSIA MAMPUIH 2019 IAITU SETAUN SEBELUM MALAYSIA JADI NEGAGHA MAJU. BERMULA TAUN LEPAIH.....BONUS TADAK....DIGANTI NGAN BANTUAN HAGHI GHAYA 5 RATUIH DAN DIBAYAQ SAMPAI DUA KALI. SYUKUR JUGAK.....KALU 5 RATUIH TU BAYAQ 100 KALI....
    JUMLAHNYA 5 RATUIH JUGAK.

    TAUN NI KENEIKKAN GAJI TAHUNAN SEPATUTNYA BAYAQ AKHIR JANUARI....BAYAQ TUNGGAKAN AKHIR BULAN JUN. BANYAK PROJEK DAN SIAP......KOTRAKTOR TERLOPONG DOK NUNGGU PAYMENT SAMPAI STAUN PON ADA YANG TAKLEH.

    SABIK TU BILA KITA HABAQ SAMAN EKOQ NAK CAGHI PITIH ....BLOGGER BEWAK NI AUTAR MACAM2 NAK COVERLINE.

    BIAQ PI LA.......KESIAN JUGAK LA KAT KETUA BEWAK
    TU NAK NEIKKAH REGA MINYAK TU. BEWAK2 PON PM KITA JUGAK. LAGI PON PRU 13 NANTI PARTI BEWAK DAH BUNGKUIH DAH.

    he he he
    henjaq sampai mampuih.

    ReplyDelete
  2. Kalau protes macamana pun harga tetap naik yang penting kita perlu ubah cara perbelanjaan kita kena potong n jimat sana sini.
    Namun pengumuman kenaikkan harga ini tak kena waktu dikala kes Anwar baru bermula setelah ditangguh, isu pasir Selangor sedang hangat dan UMNO n PAS sedang membuka jalan untuk bermuzakarah.
    Tetiba jer diumumkan, ini mesti kerja punahsihat kepada PM yg tak bijak main strategi politik 'attack' tetapi pandai main strategi bagaimana nak kekal jawatan walaupun dah patut pencen tapi minta disambung-sambung lagi gamaknya...any komen?

    ReplyDelete
  3. BETUL TU MEGAT. MANA ADA DALAM DUNIA NI BARANG TAK NAIK. DARI ZAMAN MELAKA LAGI. LORD REID TU, MINTA DIA BUKAN NEGARA SNEDIRI LAH. BILA KENA TANG GAJI DIA , NAK PULAK NAIK.

    MANA NEGARA YANG TAK NAIK. PULAU PINANG NAIK CUKAI PINTU, KEDAH NAIK CUKAI PINTU DAN SAMPAH, SELANGOR NAIK CUKAI PINTU. JADI APA YANG TAK NAIK.


    KIH KIH KIH
    LIDAH BEWAK DIA TU. BERCABANG.
    KIH KIH KIH KIH

    MALAYSIA BUKAN PEJABAT WELFARE.

    NAIK INI PUN KIRA MENASABAH. APA LAH LORD REID.

    BEWAK BETUL LAH KAMU NI.

    ReplyDelete
  4. saya setuju dgn kenaikan harga gula, tetapi kurang setuju dgn kenaikan harga petrol. seharusnya subsidi diberi secara berperingkat ketika mengisi petrol. contohnya 10 liter pertama dgn subsidi, 5 liter berikutnya 50% subsidi, jadi yg selebihnya tiada subsidi. biasanya, pengguna mewah menggunakan kenderaan berkuasa besar dan sudah tentunya mengisi petrol dgn banyak, jadi mereka mendapat sedikit sahaja subsidi. dalam masa yg sama, pengguna yg kurang mampu tidak terbeban kerana setakat menggunakan motosikal berkuasa bawah 135cc sahaja, tidak mungkin mengisi lebih 10 liter petrol..

    ReplyDelete
  5. lagi satu, naikkan cukai rokok dan arak. sekurangnya dapat menampung belanja kerajaan.

    ReplyDelete
  6. Unta Belang yg bingai,

    Kalau nak buat keputusan yg tak popular, bubarkan SJKC tu.. Semua anak2 Malaysia wajib ke SK.. Kalau nak jugak SJKC, buat selepas Sesi SK. Ampulah Unta selagi boleh ampu. Buat PG, u belajar LAW, fikir LAW aje. Kesan rantaian ekonomi akan terasa VERY SOON.

    Antihipokrit

    ReplyDelete
  7. ALOOOOOOO BEWAK2 AMENO.....

    AKU PON BULIH JADI PM... KALU SEROPA NAJIB PEGANG JAWATAN TUH.

    TADAK KREATIF DAN INOVATIF NAK SUH PITIH LUAQ MASYUK SUPAYA EKONOMI LEBIH BEIK SEROPA NGAN CHINA DAN INDIA LANIE.

    KALU SETAKAT NEIK REGA MINYAK, TURUNKAN REGA ROAD TAX( tapi neikan cukai insuran perlindungan, menyebabbkan nak bayaq raod tax rega dah 2 x ganda)NEIKKAN REGA GULA, NEIKKAN REGA ROKOK, REGA LETRIK... PENDEK KATA SUMA REGA LA NEIK.AKHR SEKALI LULUIH LESEN JUDI UNTUK MENAMBAH PENDAPATAN NEGARA. NAK DAPAT PITIS TEKAN RAKYAT...BUKAN NAK PANGGIL PITIH LUAQ MAI.

    KALU LAGU TU....ALANGKAH MUDAHNYA MENJADI SEKOQ PERDANA MENTERI. AKU PON BULIH KALU NAK JADI PM.... SAJA TAK MAW SABIK TUGASNYA SANGAT MUDAH.

    he he he
    gurau ngan puak2 BEWAK

    ReplyDelete
  8. ALUUUUUUU BARE WALKS.......

    KALU SUMA BARANG NEIK....CAGHI PITIH BANTING TULANG 4 KERAT SAMPAI PELIAQ TADAK NEIK LA.....

    BAAAAGUIH PALA OTAK KETUA BEWAK FORWARD FAMILY PLANNING.....

    ReplyDelete
  9. kah! kah! kah!
    yang ini aku pindah tempat :Apa pasal lu olan semua bising, barang naik? barang naik tiada masalah! yang susah barang tak naik?.
    Gula naik! untuk jaga kesihatan rakyat! tak mahu rakyat kena kencing manis, biar rakyat kencing masam. Kalau kerajaan naikan lagi harga gula, maki ramai rakyat malaysia jadi sihat, kalau acap kali harga gula naik tahun ini, isyaAllah akan tutup semua hospital.
    Minyak naik harga! nak elak penyeludupan ke negara jiran. Kalau naik lagi, lagi kurang penyeludup, kalau harga minyak naik, naik, naik, mampus semua penyeludup minyak ke negara jiran.
    Saman bayar maksima! supaya rakyat tak melanggar undang-undang jalan raya. Kalau saman maksima ditambah faedahnya sekali, jalan raya kita akan selamat. Kalau denda saman maksima + tiada rayuan + faedah + naik roadtax, jalan raya boleh di jadikan tempat tidur.
    Tarik sabsidi! nak elak orang tak layak sabsidi dapat sabsidi @ sabsidi hanya kepada orang miskin. Kalau sabsidi ditarik kemudian ditarik, orang miskin makin terbela. Kalau ditarik semua sabsidi di negara ini, orang miskin kaya raya.

    Kalau org melayu tak tahu mereka ditipu UMNO, itu tandanya mereka telah gelap hati, buta mata dan tuli telinga.
    kah kah kah.

    ReplyDelete
  10. kah kah kah !
    ini yg aku copy dan paste dari T.T. :
    EDITOR DIARAH ELAKAN PERKATAAN BARANG NAIK - malaysiakini

    Dalam usaha mengelakkan kecaman rakyat terhadap pengumuman kenaikan 5-dalam-1 oleh Najib Razak semalam, semua media yang dikawal kerajaan diingatkan supaya tidak menggunakan perkatan 'barang naik' dalam laporan mereka
    Ketika taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, petang semalam, pengarang berkali-kali diingatkan agar perkataan "barang naik" itu perlu dielakkan.
    Sebaliknya, mereka diberitahu supaya menggunakan “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”.
    Taklimat berkenaan dikendalikan oleh penasihat media perdana menteri dan editor berkenaan memberitahu Malaysiakini ia dijalankan dalam suasana yang mesra.

    KAH KAH KAH…
    woit…. INI LAH CARA NAK MENIPU MAK CIK FELDA…. kah kah kah..
    kah kah kah… INI LAH CARA NAK MENIPU PAK CIK DI KAMPONG…. kah kah kah..
    kah kah kah… HARGA BUKAN NAIK… TAPI SUBSIDI DI POTONG…. kah kah kah..
    kah kah kah…BARANG BUKAN MAHAL…. TAPI KENA BERI DUIT LEBIH SIKIT…kah kah kah..
    kah kah kah…. RUMAH BUKAN SEMPIT…. HANYA TAK ADA TEMPAT NAK BERLUNJUR…kah kah kah..
    kah kah kah… FELDA BUKAN BANGKFRAP….. HANYA DUIT TAK ADA…. kah kah kah..
    kah kah kah…. MELAYU BUKAN BODOH…. HANYA SENANG DI TIPU…. kah kah kah
    kah kah kah... SUAMI I BUKAN GEDEBAB..... DAGING SAJA YANG LEBIH ...kah kah kah

    ReplyDelete
  11. 5sen nak bekira, kedekut nak mampos, kereta 2-3 biji harga barang naik sikit dah nak melalak.
    750j penjimatan pasti akan kembali tepat kpd golongan sasar.

    ReplyDelete
  12. Aku tak faham lord reid tu tulis bahasa apa?
    merapu aje...

    ReplyDelete
  13. Memalukan betul lah...naik 5sen dan 10 sen dah bising2. Negara luar kalau tahu pun ketawa. Dah berpuluh tahun rakyat Malaysia dimanjakan dengan subsidi, bila kena tarik sikit pun terus merungut2 macam tak ada ikhtiar lain .

    Harap sangat ke dengan 15 sen tu??? Mana maruah anda???

    ReplyDelete
  14. Lord Ried Bewak Babi Kacukan Anjing apa nak bising-bising. Bewak makan telor tembelang dan bangkai aja tak perlu keluar belanja. Apa susah-susah.
    Yang takut naik 5 sen aja petrol tu apahal dan kalut tak tentu pasal...naik basikal aja le!!. Tak guna petrol pun.

    Patutnya Kerajaan naik..kan petrol tu 70 sen ke RM1 baru betul kah!kah!kah!kah!

    ReplyDelete
  15. Kalau dah tak suka kerajaan..tak payah guna satu pun kemudahan yang kerajaan sediakan...ni tidak..kutuk bagai nak rak...tapi hospital pegi hospital kerajaan..kutuk tol...tapi guna jugak highway...kenapa puak-puak yang tak puas hati ni,pakat-pakat boikot jangan guna tol kalau rasa mahal sangat..jangan beli minyak isi tangki kereta..pakat la boikot...macam boikot israel..

    ReplyDelete
  16. BEWAK 16 July 2010 20:08 ......

    KALU LA JUDI BOLA SEPAK PAKAT TAK BANTAH KERAJAAN BEWAH BULIH BANYAK PITIH..... PETROL TAK PAYAH NEIK.....

    SAMAN EKOQ, SAMAN TRAPIK DAN SUMA SAMAN LA....
    BULIH MENINGKATKAN PENDAPATAN NEGAGHA.
    LEPAIH NI AKU CADANG PARTI BEWAK NEIKKAN CUKAI KOPRAT, GLC, DAN SUMA PENEGA2.....BARGHU LA BULIH MENAMBAH PENDAPATAN NEGAGHA YANG DAH NAK MAMPUIH PADA TAUN 2019.

    ReplyDelete
  17. korek pasir, korek pasir, lingam pun korek, korek,
    riuh korek pasir di Selangor, korek pasir di negeri lim guan eng, rasuah pasir, pasir dicuri,
    melayu kena tipuuuuuuuuu, kerja menipu melayu,
    GULA PASIR sebenarnya nak naik.

    ReplyDelete
  18. HA..HA..HA..

    MAKIN BANYAK KENYAYAAN MENTERI2 DAN NGO MAKIN SEWEL PUAK2 UMNO NI...MACAM2 TEORI DIREKA CIPTA UNTUK MENGELABUI MATA RAKYAT DAN MENGHALALKAN KENAIKAN MINYAK DAN BARANGAN...MUDAHNYA RAKYAT KITA TERMAKAN DGN DAKYAH UMNO...

    KENAIKAN HARGA GULA DIBACA PULAK DR SUDUT KESIHATAN...APA, RAKYAT MALAYSIA MENTEDARAH GULA SERUPA NASI KE?...KALAU HARGA GULA NAIK ATAS ALASAN JGN MAKAN BYK GULA, SO MAKANAN BERASASKAN GULA SPT GULA2, ROTI, BISKUT,KEK, SUSU, SUSU TIN (DGR KHABAR SUSU TIN F&N AKAN NAIK), AIR, JUS, KORDIAL, DAN PELBAGAI ITEM BERASASKAN GULA YG PASTI AKAN MENAIKAN HARGA...APA LAH PUNYA BODOH KENYATAAN SPT ITU YG KELUAR DR MULUT2 MENTERI PULAK TU...ORG BUKAN MENTEDARAH GULA TAPI MAKANAN BERASASKAN GULA WALAU SEDIKIT...

    DAN YANG PALING PENTING, SELAMA INI SEDAR ATAU TIDAK UMNO/BN LAH YG MENYEBABKAN RAKYAT MESIA SUSAH TERUTAMA GOLONGAN PENDTN RENDAH...SEBAB NYA ADALAH KERAJAAN UMNO/BN MEMBELA PENDATANG2 TANPA IZIN, PENDATANG HALAL, INDON, BANGLA, DAN SBGNYA..MEREKA INILAH YG PALING BERUNTUNG DAN BERTUAH KERANA MAKAN DAN BELI DAN GUNA BARANGAN YG KERAJAAN UMNO/BN BAGI SUBSIDI UTK KITA TU...CONTOHNYA MEREKA BELI BERAS NASIONAL DGN HARGA SUBSIDI, BELI GULA HARGA SUBSIDI, MINYAK JUGA SEBSIDI, GAS SUBSIDI...PENDEK KATA MEREKA JUGA SPT KITA TARAFNYA...DAN MEREKA BANGGA PULAK, DATANG MESIA SERUPA DGN RAKYAT MESIA DR SEGI FAEDAH SUBSIDI....TAK PASAL2 KERAJAAN UMNO/BN TANGGUNG PERCUMA MAT2 BANGLA, INDON, MYAMNMAR, VIETNAM DLL TU GUNA DUIT SUBSIDI KITA!!! PUNYA LAH BODOH PEMIMPIN KITA NIH!!!

    DULU PAK LAH KATA DAPAT JIMAT SUBSIDI BANYAK, DIA NAK PERBAIKI SISTEM PENGANGKUTAN AWAM KL DAN BANDAR BESAR LAIN...KO RANG NAMPAK KE?...TAK NAMPAK HABUK PUN..SESAK CAM TU GAK LAH...AGAK2 SONGLAP KOT!!!


    HA..HA..HA.. ITU LAH DIA CERITA UMNO/BN NIH!!! KALAU DAH KATA 2019 NANTI MSIA BANGKRAP, LBH BAIK KASI JER KAT PR MEMERINTAH..GERENTI TAK BANGKRAP!!!!KITA UBAH LAH SEDARA, KITA JADIKAN UMNO PEMBNAGKANG PRU 13 NANTI...


    P/S....SIAPA UNDI UMNO MEMANG BODOH DAN PASTI BALA MENANTI ....

    ReplyDelete
  19. KITA JANGAN UNDI LAH UMNO/BN PRU 13 NI...SENANG CERITA..NAK BISING2 DIORG BUKAN ADA HATI PUN...HATI MEREKA DAH HITAM...KITA TUKAR JER KPD PR....

    UMNO ADA KE UMNO TAK ADA KER...NASIB KITA SAMA JER!!...

    JGN UNDI UMNO/BN ..KITA GANTI KERAJAAN PUSAT YG LBH BAIK DR UMNO/BN...

    ...SIAPA UNDI UMNO MEMANG BODOH DAN PASTI BALA MENANTI....

    ReplyDelete
  20. Lord Reid ..kat gua bewak ni hang pun ada. Bewak bewak kat sini ok ke?

    Cokia punya PM, tak dapat pitih dari judi, bewak ni tibai naik harga barang......Lanun punya PM, suruh Idris Jalla bagi ingat, 1Malaysia muflis jika subsidi tidak dikurangkan....1Malaysia tak da pitih, kuat boros....

    Lord Reid ...hang tolong kira berapa Kerajaan songlap duit rakyat dari pakej 5 dalm 1 ni...tak kan $750 juta aje.....


    Bewak bewak ni suruh belajaq ekonomi, depa belajq membodek tu passal otak beku.

    ReplyDelete
  21. Salam tuan PG & Sema2...,

    Kpd penterjemah2 berfikiran jumud..., Masih belum faham apa yg dimaksudkan susidi. Belajar mengenal subsidi baru perkatakan sesuatu utk kebaikan bersama. Kita setuju jika rakyat mesti dibela, bukan kerajaan perlu dicaci...,

    Mak bapak dulu jalan kaki jh, jual sireh pinang dayung sampan ke hulu ke hilir tak marahkan kerajaan pun nak bagi makan anak bini di rumah. Nak bercakap saman ekor, kadr tol tinggi lah apa semua tak betul. Elok-eloknya biar barang Lorid tu tak naik, baru hang mampuih terus cari botol plastik hang katok barang hang tu baru hang tanya kenapa tak naik nih..., eee nyesalnya tak naik.

    Bangang, nak bercakap soal negara, sadrlah wahai Anon 1813 Antihipokrit, Lorid dan Hashim sedara Lorid nih kira ok jugalah matematiknya, nampaknya bertambah lagi pendodokng bewok kapok, mengapa dipersoalkan bayar tunggakan gaji berminat juga tuh. Mana2 yang persoalkan susidi dipotong tuh tak payahlah ambil gaji dan tunggakan baru hebat. Mak bapak aku orang orang kampung tak mengomel apa-apa pun, tak pernah mana-mana kerjaan pun tak ambil satu sen pun hasil jualan sireh pinangnya tapi orang sama spesis tuh nampak berfikiran kemetot jh.

    Fikiran sedemikian bolehlah membawa rakyat Malaysia menjadi rakyat malasia menjelang 2020. Jalan lopak sikit jh marahkan kerajaan, hari hujan rumah tenggelam banjir pun marahkan kerajaan, ambil pendirian spt Unta Belang berkecuali dan setuju pendapat Aku 2030 tuh..., Kalu terasa nak relak undilah (bukan pilih) parti pimpinan bewok kapok boleh terus masuk syurga tak perlu nak fikir subsidi ke apa ke... Apa yang diketahui kerajaan hari ni ada audit menentukan KDNK dan berapa anggaran belanja mengurus (ABM) negara dan sbgnya. Tidak seperti parti bewok kapok tuh kutip tadah kopiah tak pernah diaudit pun sebab itulah perbelanjaan mereka tak tahu untung ruginya. Ini dah naya kes nih, berapa ramailah kena tipu tuh. Kekadang adalah seseskali sekala depa habaq kutipan sejumlah RM bla bla itu belum tentu betul pun, tapi depa tak habaq berapa duit yang depa bawaq tubit tuh, hah sekali lagi kes naya kena tipu oleh pemimpin bewok kapok tuh...

    Pang5 Beliung tak fikir naik takkan turun... sekadar renungan.

    ReplyDelete
  22. Tindakan tak popular @ tak popular tu tak penting, yang rakyat tahu BN begitu terdesak ketiadaan duit untuk menghadapi pilihanraya umum, dah la judi bola gagal dilaksanakan, kalau tidak Vincent Tan pasti beri saguhati RM500 juta kepada BN.

    Bab petrol je mesti ikut harga pasaran dunia. Kenapa harga kereta import tak ikut harga pasaran dunia? Di negara luar, harga kereta import berganda lebih murah dari Malaysia. Tapi demi maruah mamaktua, apakan daya.

    Bab IPP, penjana bebas milik jutawan kroni BN langsung tak sentuh, sedangkan mereka menikmati subsidi bahanapi berpuluh bilion setahun. Bodohnya Malaysia yang memiliki lebihan tenaga letrik yang dibekalkan TNB tetapi masih memerlukan IPP lagi.

    ReplyDelete
  23. MENGAPA ANON 22:22 MERUPAKAN MAHLUK PAKATAN YG BODOH :

    PERTAMA KALAU DITELITI WEBSITE PRO BN PENDAPAT ADALAH PELBAGAI ADA YG SOKONG ADA JUGA YG MENENTANG DLM ISU PENARIKAN SUBSIDI. BUKAN SEPERTI PENYOKONG PAKATAN YG MEMANG PENGIKUT BUDAYA KULTUS, KENCING PEMIMPIN PAKATAN SENTIASA DITAGIH UNTUK DIMINUM.TAKDE ORANG YG SUKA KENAIKKAN HARGA BAIK ORANG BN ATAU PAKATAN. TETAPI BIARLAH PENILAIAN TENTANG PROS AND CONS DIBUAT SECARA ADIL DAN TELITI DAN TIDAK BERCAMPUR PROPAGANDA KULTUS.

    KEDUA HARGA GULA YG MENINGKAT ADALAH 25 SEN DAN WALAUPUN DENGAN KENAIKKAN INI HARGA GULA DI MALAYSIA MASIH LAGI RENDAH BERBANDIMG DENGAN NEGARA JIRAN SEPERTI INDONESIA. KALAU RAKYAT INDONESIA YG PENDAPATAN AVERAGENYA JAUH LEBIH RENDAH DARI MALAYSIA BOLEH HIDUP DENGAN KOS GULA YG LEBIH MAHAL KENAPA RAKYAT MALAYSIA TAK BOLEH ? YG PENTING KERAJAAN KENA PASTIKAN PIHAK INDUSTRI PEMAKANAN TIDAK MENGGUNAKAN ISU INI UNTUK MENAIKKAH HARGA BARANG MAKANAN SECARA MELAMPAU.

    KETIGA FAKTOR KESIHATAN YG DIKAITKAN DLM ISU INI BUKAN PERKARA YG BODOH. KALAU PENIGKATAN KOS GULA AKAN MENGGALAKKAN PENGUSAHA MAKANAN MENGURANGKAN PENGGUNAAN GULA DAN BAHAN MANISAN MAKA IA BOLEH MENDATANGKAN IMPAK YG POSITIF PADA KESIHATAN RAKYAT MALAYSIA. MEMANGLAH MANA ADA ORANG MERATAH GULA TETAPI PENGGUNAAN KABOHIDRAT MUDAH SEPERTI GULA SECARA BERLELUASA DI DALAM SAJIAN AKAN MENINGKATKAN RISIKO MENDAPAT DIABETES. CONTOH TEH TARIK MAMAK DIMANISKAN OLEH SUSU PEKAT YG MEMANG BANYAK GULA DITAMBAH LAGI DENGAN DITAMBAH LAGI DENGAN GULA. DAN BILA RAMAI YG MENDAPAT DIABETES SIAPA YG TANGGUNG KOS RAWATAN ? KERAJAAN PAKATAN KE ?
    KKM JUGA YG KENA BERBELANJA UBAT OHA, INSULIN.
    BELUM LAGI DIAMBIL KIRA PENYAKIT2 KOMPLIKASI AKIBAT DIABETES SEPERTI KEGAGALAN BUAH PINGGANG YG MELIBATKAN KOS DIALISIS.

    KEEMPAT KAU CADANGKAN HARGA RUNCIT BERBEZA BAGI BARANG SUBSIDI UNTUK WARGA MALAYSIA DAN ASING.
    MUNGKIN UNTUK MINYAK RULE INI BOLEH DIAPLIKASIKAN TETAPI BAGI BARANG MAKANAN PERLAKSANAANNYA AGAK SUKAR. KERANA JIKA INI BERLAKU PEKERJA ASING INI AKAN MEMINTA GAJI YG LEBIH TINGGI KERANA KOS HIDUP BAGI PEKERJA ASING AKAN MENINGKAT.SECARA LANSUNG KOS PERINDUSTRIAN DI NEGARA JUGA AKAN MENINGKAT. MASALAH INI TAK AKAN BERLAKU KALAU RAKYAT MALAYSIA SANGGUP MENGISI TEMPAT KERJA ORANG INDO, BANGLA, ATAU VIETNAM INI TETAPI SEPERTIMANA YG DIKETAHUI ORANG MALAYSIA MEMANG MEMILIH DLM PELUANG PEKERJAAN.
    LAGIPUN KALAU UNDANG2 SEPERTI INI DIAPLIKASI SEKALIPUN MAJIKAN ATAU WAKIL MAJIKAN YG BERKERAKYATAN MALAYSIA BOLEH BELI BARANG KEPERLUAN SEPERTI BERAS DAN GULA UNTUK PEKERJA MEREKA DENGAN HARGA SUBSIDI.

    KELIMA SEKARANG BANYAK BANDAR2 BESAR SELEPAS ZAMAN PAKLAH BERADA DLM TANGAN PAKATAN RAKYAT TETAPI AKU PUN TAK NAMPAK APA PERUBAHAN YG DIBAWA PAS, DAP DAN PKR. SO DAH LIMA NEGERI UMNO JADI PEMBANGKANG TETAPI TAKDE KEMAJUAN YG DILIHAT DLM NEGERI TERSEBUT YG DRASTIK SEPERTI YG DIJANJIKAN DLM KEMPEN PILIHAN RAYA LEPAS.
    YANG DAPAT DILIHAT ADALAH KECURIAN PASIR.

    P/S MEMANG MUDAH UNTUK PAKATAN MENIPU RAKYAT SEKALI TETAPI JANGANLAH MENCUBA NASIB UNTUK KALI KEDUA. PAKATAN BAKAL DIHUKUM KELAK.

    AL- ZARQAWI

    ReplyDelete
  24. Perbelanjaan teman sebulan cuma naik
    1. gula 10 kilo naik RM 2.50 sebulan
    2. gas memasak 1 tong naik RM 1.00 sebulan
    3. minyak 100 liter naik RM 5.00 sebulan

    jumlah keseluruhan kenaikan RM 8.50 sahaja

    Teman pelik awat puak2 bengkok dok melalak semacam... kenaikan perbelanjaan tu baru bernilai sekotak rokok aje.... sebulan... awat yg dok riuh semacam berok aje.... rakya di bawah faham aje... yg dok gila wat x faham puak2 bengkok...k lee

    ReplyDelete
  25. aku rasakan lord reid ni babi belaan DAPig lah. takpun orang PAS yang telah dilacurkan pada cina2 DAPig. kesian aku tengok dia menyalak je kerja dia.

    ReplyDelete
  26. Hoi...Lord Ried dan Hashim MU NI MEMANG MENATANG (BINATANG) BABI, BEROK, BEWOK, KOROK MUUUU!!! Mu ni bukan orang PAS atau PKR, jauh sekali UMNO. Kenapa specis MENAATANG (BINATANG) ganggu semua blog? Mek dan Ayoh mu Babi Kacuk Anjing ke? Sebab tu mu tak ada rasa perasaan naluri kemanusiaan apa tah lagi rasa malu kena kutuk habis keturunan mu.

    Gurau aja ngan Dema!!

    ReplyDelete
  27. Salam,

    1 Blog sdra Penghuni Gua ini telah menjadi medan memaki-hamun dan cerca-mencerca sesama Muslim, sehingga ada yang lari drp tujuan hendk memberi pandangan.

    2 lslam mengjarakn kita; kaedah yg paling baik & terpuji apabila menegur atau memuhasabah adalah dgn cara bijaksana & tepat hujahnya - bil khasanah.

    3 Sabda Nabi s.a.w. menegur skaligus mencela perbuatan suka mencerca & memaki-hamun sesama Muslin ini di dlm hadis baginda s.a.w,
    شـبـاب الـمسـلـيم فـشـوقـون وقـتالـه كـفرن

    maksdunya: "Memaki/Mencela seseorang Muslim adalah fasiq, dan memeranginya adalah kufur [kekufuran]" [hadis riwayat lmam Bukhari & Muslim]

    Wallahu a'lam.

    Abufaiq

    ReplyDelete
  28. abu faiq
    cara ko nak menangani masalah ni mmg salah!
    mengapa perlu ditegur pada mereka yg bangang ni?
    tegur pada yg memulakannya dahulu
    tegur PG haram jadah ni!
    x nampak ke kerja dia cuma kluarkan statement yg nak melaga2kan sesama Islam!condemn saudara sendri!x nampak ke?mcm tu ke perangai sorg muslim?jawab la abu faiq!
    ko pun sama jer kot!duit punya pasal kebenaran diketepikan!
    rezki dari sumber yg HARAMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!
    patut la anak beranak bangang x blh diajar!
    kesian kt ko PG

    ReplyDelete

PETA PELAYAR