FOLLOWERS

Tuesday 27 July 2010

MALAYAN LAW JOURNAL : KES HUTANG DAN KESALAHAN PROSEDUR RAYUAN !


[1995] 3 MLJ 441
Foong Weng Yee v Malaysia Smelting Corporation Bhd
Case Details:

Malaysia COURT OF APPEAL (KUALA LUMPUR) — CIVIL APPEAL NO
A02–185–1994

Judges MAHADEV SHANKAR JCA
VC GEORGE JCA
ABDUL MALEK J

Date 1 AUGUST 1995
Citation [1995] 3 MLJ 441


Catchwords:

Civil Procedure — Appeal — Decision of judge in chambers — Application for further arguments in open court — Wrong procedure as statute prescribing procedure amended — Judge set date for further arguments to be heard — Mistake of judge — Orders which court should make — Courts of Judicature Act 1964 s 68(2)

Bahasa Malaysia Summary:

Perayu adalah seorang penggerenti suatu pinjaman berjumlah RM282,000 yang diberikan oleh penentang kepada sebuah syarikat yang bernama Haco Sdn Bhd (‘Haco’). Haco ingkar membayar balik pinjaman itu dan penentang telah mendakwa perayu dan penggerenti-penggerenti yang lain untuk baki pinjaman itu yang berjumlah RM213,300, faedah sebanyak RM63,452.42 dan relief lain. Penentang telah mendapat penghakiman terus terhadap perayu di hadapan penolong kanan pendaftar pada 19 Ogos 1992. Rayuan perayu telah dibicara pada 8 Julai 1994 oleh hakim dalam kamar, yang telah membenarkan rayuan itu dan memberikan perayu kebenaran membela tanpa syarat.

Penentang dengan segera telah memohon supaya perkara itu ditangguh ke mahkamah terbuka untuk hujah selanjutnya. Pada 14 Julai 1994, mahkamah telah memaklumkan kepada kedua-dua belah pihak bahawa hakim telah memerintahkan supaya perkara itu dibicara di mahkamah terbuka pada 19 Ogos 1994. Bagaimanapun, pada 24 Jun 1994, Akta Mahkamah Kehakiman 1964 (‘Akta itu’) telah dipinda dan s 68(2) Akta itu telah dimansuhkan dengan akibat prosedur rayuan dahulu di mana hujah selanjutnya dibicara di mahkamah terbuka berkaitan dengan keputusan yang diberikan di dalam kamar, tidak digunakan lagi. Selepas mendengar hujah penuh atas merit kes itu di mahkamah terbuka, hakim itu telah mengakaskan keputusan yang dibuatnya di dalam kamar dan mengekalkan keputusan penolong kanan pendaftar. Perayu telah membuat rayuan.

Bagaimanapun, oleh kerana peguambela penentang mempunyai keraguan pada bulan Ogos sama ada prosedur yang digunakannya itu betul, beliau telah memfailkan suatu notis rayuan di Mahkamah Rayuan pada 5 Ogos 1994 dan menyampaikan sesalinan kepada peguamcara perayu. Tetapi oleh kerana Mahkamah Tinggi telah mengarahkan pihak-pihak berkenaan itu menghadirkan diri untuk hujah selanjutnya pada 19 Ogos 1994, peguambela penentang telah menghadirkan diri pada hari itu dan membuat hujahnya atas merit.

Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan rayuan itu
:

(1) Penghakiman yang dibuat di mahkamah terbuka itu adalah terbatal dan oleh itu ia diketepikan walaupun terdapat meritnya. Kesilapan itu harus dibetulkan dan merit rayuan terhadap keputusan penghakiman pendaftar itu sepatutnya dihujahkan secukupnya kerana ianya jelas bahawa keputusan yang diberikan pada 8 Julai 1994 dalam kamar adalah agak terburu-buru.

(2) Adalah diperintahkan bahawa notis rayuan penentang yang difailkan pada 5 Ogos 1994 itu dianggap sebagai suatu notis rayuan yang sah dan penentang dikehendaki memfail dan menyampaikan suatu memorandum dan rekod rayuan dalam tempoh tiga minggu supaya rayuan atas merit terhadap perintah dalam kamar hakim itu boleh diputuskan.]

Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. Tq

9 comments:

  1. ALOOO ADIK2 BEWAK PEJUANG MELAYU..

    Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
    Kalu dok pikiaq sepintaih lalu gamaknya ramai dok anggap tajuk artikel ini ‘melampau’. Tapi yang paling penting pada abang sabik dok pikiag mende2 yang ada kena mengene ngan akidah
    Selama ini orang Melayu yang beragama Islam dok pikiaq jika lahir sebagai Muslim, mati pun nanti sebagai seorang Muslim dan teghuih ke Syurga kelak.
    Hujah ini kalu luaran mungkin lagu tu sabik masyarakat Islam hanya pikiaq seseorang itu boleh jadi kapiaq bila depa sembah berhala sahaja. Hak ni la diajaq di sekolah agama kerajaan. Sembah mende selain Allah disebut Syirik Jali.
    Maha Suci Allah daripada dipersekutukan.
    Selama ni masyarakat Islam tak peghenah diajaq tentang ‘Perkara-Perkara Yang Boleh Membatalkan ‘Aqidah Islam’ kecuali bagi mereka yang menuntut di Sekolah Agama Rakyat dan juga di institusi pondok.
    P & P di SAR dan institusi pondok ini lebih joh ke dalam. Pelajaq-pelajaq yang ‘graduate’ dari institusi ini biasanya akan menjadi penyokong dan kebanyakannya teghuih‘terjun’ ke dalam perjuangan Islam. Ada di antaranya menjadi Ulama’ yang berani dan disegani.
    Hak ni la ditakuti oleh musuh Islam sepertiPARTI BEWAK dan pemimpinnya. Kita tak lupa haih ngan tindakan Mahdiaq menarik balik peruntukan kepada Sekolah Agama Rakyat masa menjadi PM dulu. Fikiaq la sendiri, lagu mana soghang yang ngaku Islam tapi dia sendiri bertindak menghapuskan Sistem Pendidikan Islam untuk rakyatnya.
    ( Bersambung)

    ReplyDelete
  2. ( sambungan )

    Lagu ni la Presiden Mesiq, Hosni Mubarak Laknatullah yang tadak mahu bukak border nak wat masuk bantuan kemanusiaan sampai ke Gaza baghu ni. Lagu ni jugak peel Raja Jordan, Raja Dollah yang bimbang ngan kejayaan Revolusi Islam Iran, kebangkitan Islam di Lubnan dan kejayaan Hamas merintah Palestin. Dia sendiri berkempen ngan pemimpin Liga Arab suh amik tindakan kat gerakan Islam yang bangkit. Si Raja Puaka dan Bangsat dari Jordan ini sangat bimbang kalu Islam kembali berkuasa di dunia dan memberikan ancaman terhadap Amerika dan Israel.
    Jenih apa la maknusia Islam lagu ni ? Ngaku Islam tetapi depa la sebenagnya jadi talibarut Yahudi Zionis dan Nasrani.
    Benaq ka Pimpinan PARTI BEWAK Ini Kapiaq Walau Masih Bersolat ?
    Abang molakan ngan Hujah Al-Qur’an. Dalam Surah Al-Ana’am (6) : ayat 159
    إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
    Ghertinya : Bahawasanya orang-orang yang mencerai-beraikan agama mereka (dengan perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu) dan mereka menjadi berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka. Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. Kemudian Dia akan menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka lakukan (dan membalasnya).
    Arwah Prof Hamka menafsirkan ayat ini sebagai “Apabila ada keyakinan bahawa ada sistem lein yang lebih beik daripada sistem Islam, maka kapiaq lah orang itu walaupun masih sembahyang.”
    Hujah 1 : Pimpinan PARTI BEWAK telah merintah negara lebih setengah abad. Sejak dari awal pemerintahan sampai lani, undeng2 yang dok pakai ialah undeng2 ciptaan manusia iaitu Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang didraf oleh Suruhanjaya Reid British. Bahasa mudahnya undang-undang sekular agama suku politik suku
    Persoklannya, awaaaat pimpinan UMNOJAMBANTAIK tadak peghenah berusaha untuk menukaq Perlembagaan ciptaan British ini kepada Perlembagaan Al-Qur’an ? Buleh ka diterima alasan depa yang mengatakan bahawa Al-Qur’an takleh dilaksanakan sabik Malaysia terdiri daripada masyarakat majmuk ? ATAU

    ( bersambung )

    ReplyDelete
  3. ( sambungan )

    Hujah 2 : Pemimpin UMNOJAMBANTAIK sendiri lebih yakin bahawa undeng2 sedia ada (Perlembagaan Malaysia) ini lebih beik dan sesuai daripada Undang-Undang Allah (Al-Qur’an).
    Hujah 3 : UMNOJAMBANTAIK itu sendiri disahkan oleh Gemulah Tunku Doeremon sebagai sebuah parti kebangsaaan (‘asobiyyah) yang berfahaman sekular. Jelas bahawa pemimpin PARTI BEWAK itu sendiri berfahaman sekular yang sesat ini.
    Apakah Hukum Jika Seseorang Islam Itu Berfahaman Sekular ?
    Syeikh Mustafa Sabri, seorang Ulama’ masyhur yang idup (1869 – 1954) di zaman Pemerintahan Khalifah Uthmaniyyah dan pernah menjawat jawatan Mufti dalam Kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah pernah mengeluarkan fatwa berhubung dengan Sekularisma ini.
    Fatwanya : “Jalan paling mudah menjadi KAPIAQ apabila memisahkan agama dengan politik.”
    Para pembaca yang budiman, hang pikiaq la sendiri. Wat penilaian yang jujuq lagu mana kedudukan ‘aqidah puak pimpinan UMNOJAMBANTAIK yang sedang bermaharajalela lani.
    Tengok la apa dah jadi dalam negara. Lagu mana buleh berlaku kes 250 ribu umat Islam yang MURTAD dalam negara ini. Statistik ini disahkan sendiri oleh Jabatan Pendaftaran Negara.
    Kes murtad Nur Aisyah (anak Hj Bukhari) merupakan satu kes yang menunjukkan betapa gagalnya sistem yang ada dalam negara.Lagu mana sorang anak gadis yang mendapat didikan Islam yang sempurna dari ibubapanya, hafaz Surah Yasin dan As-Sajdah, memiliki kelulusan agama sehingga peringkat 4 Thanawi boleh murtad ???
    Pikiag la tang mana silapnya.

    he he he
    ADIK2 BEWAK PAHAM KA.

    ReplyDelete
  4. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah

    ReplyDelete
  5. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah

    ReplyDelete
  6. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah

    ReplyDelete
  7. lord bangang,
    aku nak tanya pasal perkara di bawah yang telah kau tulis:
    1. perkara-perkara yang boleh mambatalkan 'Aqidah Islam'
    2. Maha Suci Allah daripada dipersekutukan

    Tok Guru kau kata Allah pernah mencarut,
    jadi dia pun boleh mencarut

    Aku tak mau pertikai sama ada Allah pernah mencarut atau tidak. Itu hanya kata Tok Guru Engkau

    Tapi aku nak tanya, Dia tu sama ke dengan Allah Taala,

    Tolong jawab

    ReplyDelete
  8. ULAMA MENTADBIR NEGARA

    1. “Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995.
    2. “Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

    HUJAH PENOLAKAN
    PAS telah mengisytiharkan bahawa bumi atau negara ini mestilah diperintah oleh para Ulama. Sedangkan Allah telah berfirman secara jelas:

    Maksudnya: “Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh” (yang layak untuk memerintah). (Ayat 105 surah al-Anbiya’)

    Ayat di atas ini, boleh difahami melalui Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang berikut:

    Maksudnya: Ulama itu pemegang amanah rasul-rasul selama mana mereka tidak mencampuri urusan pemerintahan dan urusan keduniaan, tetapi sebaliknya jika mereka mencampuri urusan pemerintahan dan keduniaan, maka mereka itu telah mengkhianati para rasul. Oleh itu hendaklah kamu semua awasi mereka atau lari daripada mereka. (Hadith riwayat al-Baihaqi dan al-Uqaili daripada Anas ra. Hadith Hasan)

    Ulasan: Jikalau Allah menghendaki agar bumi ini diperintah oleh para alim Allah akan menyebut:

    Maksudnya: Sesungguhnya bumi ini akan diperintah oleh para alim ulama....

    KHAS BUAT PENDOKONG LORD REID & DA GANG...

    ReplyDelete
  9. PAS BERSEKONGKOL DENGAN KAFIR HARBI DAP

    Pas secara jelas dan terang-terang membuat pakatan atau bertahaluf dengan DAP yang secara terang-terang memusuhi dan menghina Islam. Nampaknya kini Pas percaya dan serta mengharapkan pertolongan DAP yang sentiasa mencari jalan memusuhi umat Islam atau bagi menjatuhkan orang Islam sendiri.

    Sila lihat ayat 140 surah an-Nisa;

    Maksudnya: Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab al-Quran, iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan atau hokum Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul atau bersekongkol) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu bergaul atau bersekongkol), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang manufik(yang bergaul atau bersekongkol itu) dan orang kafir di dalam neraka jahannam. (Ayat 140 aurah an-Nisa’)

    Islam memberi keyakinan kepada pemeluknya bahawa PAS tidak akan berjaya untuk selama-lamanya dalam perjuangannya, yang mungkin pada peringkat awal nampak berjaya. Ini beralaskan kepada firman Allah dalam surah al-Maidah 55-56

    Yang bermaksud: “Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat dan menunaikan zakat seraya mereka tunduk kepada Allah. Dan sesiapa yang menjadikan Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman sebagai penolongnya, maka sesungguhnya pengikut agama Allah itulah yang pasti menang.” (Surah al-Maidah 55 & 56)

    Justeru, selagi PAS menjadikan DAP sebagai penolong bagi menghancurkan orang yang beriman (seperti orang UMNO), maka selagi itulah PAS akan gagal dan kecundang. Allah sudah pun mengingatkan kita semua, jika kita mahu menang dalam apa-apa perjuangan (apatah lagi dalam berjihad), maka jadikanlah orang-orang yang beriman sebagai penolong.

    KHAS BUAT PENDOKONG LORD REID & DA CLUB...

    ReplyDelete

PETA PELAYAR