FOLLOWERS

Wednesday 7 July 2010

SUHAKAM : DI PLATFORM MANA SEBENARNYA ?






Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dilarang daripada memasuki tapak pembinaan Istana Negara baru yang sedang dalam pembinaan ketika cuba menyiasat dakwaan bahawa pekerja asing dilayan dengan teruk dan ada juga dikatakan tidak menerima gaji bagi tempoh tiga bulan. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : PG hairan juga dengan SUHAKAM ini. Apa peranan dan fungsinya. Memanglah ia boleh menyiasat mengenai pelanggaran yang berkaitan hak asasi manusia di Malaysia ini. Isunya mengapa kalau kes berkaitan dengan desakan pembangkang cepat sangat mereka bertindak. Tak ada aduan resmi pun , bukan main proaktif mereka bertindak. Hanya berdasar lapuran akhbar.

2. Bila melibatkan isu dan pelanggaran hak asasi manusia yang dibuat oleh pembangkang dan NGOs yang sama dengannya tak ada pula SUHAKAM bertindak. Terus senyap sahaja. Di mana peranan SUHAKAM sebenarnya.

3. Contohnya, demo-demo haram yang dianjurkan oleh pembangkang di tengah-tengah ibu kota Kuala Lumpur sejak dahulu. Selain melanggar undang-undang , ia telah menyusahkan rakyat terbanyak kerana akibat dari demo haram ini, keadaan kesesakan amat teruk dan menjejaskan kehidupan kami semua . Malah dalam demo-demo haram ini , kanak-kanak juga di eksloitasi oleh pembangkang untuk berdemo dan menjadi perisai manusia. Mengapa dalam hal ini SUHAKAM tak menyiasat dan membuat perakuan kepada kerajaan apa yang patut dilakukan terhadap pendemo haram ini?

4. SUHAKAM perlu ingat, hak asasi manusia ini ada dua bahagaian. Hak asasi individu atau kelompok kecil dan yang keduanya hak asasi awam. Hak asasi awam yang perlu diutamakan. Bukan sebaliknya.

5. SUHAKAM ini berdiri di platform mana sebenarnya. Ditengah, di kiri atau di kanan? Nampaknya ke arah kiri. Macam suara pembangkang aje!!!!

6. Dalam kes di atas pun , bukan main SUHAKAM bertindak nak menyiasat kontraktor yang membina istana DYMM Seri Padukan Baginda Yang Di Pertuan Agung. Bukan main cepat lagi. Aduan resmi pun tak ada. Begitu cepat sekali mereka bertindak.

7. Minta SUHAKAM komen sikit. !!! Hak asasi awam atau hak asasi individu / kelompok kecil yang menjadi keutamaan SUHAKAM? Yang nampaknya jelasnya ialah , SUHAKAM lebih utamakan hak asasi individu dan kelompok kecil ( yang menentang kerajaan sahaja ) yang sibok disiasatnya.

8. Mengapa ya???? Ada apa-apa kot!!!!!!!!!!!!!!!!!

8 comments:

  1. kadang2 rasa tak berbaloi menjadi suara mejoriti bila kepentingan kita dibakulsampahkan.sekarang zaman siapa yg boleh menjerit ditengah2 bandaraya adalah suara yg akan didengar dan digunapakai. Buang saja demokrasi, ambil saja reformasi ala aljuburi.

    ReplyDelete
  2. ALOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU......


    APA LA BEWAK DOK KALUT SANGAT NGAN SUHAKAM....KAN DEPA TU BADAN BEBAS...IKUT DEPA LA NAK NYIASAT TANG MANA. LAGI PON DEPA TAK LANGGAQ FUNGSI DEPA LAGU MANA TUJUAN DEPA DITUBUHKAN.

    TAK HERAN KA PUAK2 BEWAK KAT SPRM ?.... BUKAN SEKOQ DUA....PARTI BEWAK TUBUH DULU TUJUAN NAK HAPUH RASUAH..... LANI APA DAH JADI...INDEKS RASUAH MAKIN NEIK DARIPADA SEBELUM SPRM DITUBUHKAN....
    PULAK TU DAH JADI BEWAK JUGAK....KALU PEMBANGKANG JAM 10.00 ADA LAPORAN.....10.01 DAH
    SELONGKAQ PEJABAT. PI EREK SONGSANG SAMPAI MAMPUIH PON ADA...... HUHHHHH NAK SUH CINA TAK MAGHAH LAGU MANA.

    he he he
    gurau ngan bewak sprm pulak daaaaaaaaah

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum dan Salam Perjuangan,

    Kami dari Gelombang Rakyat ingin mengucapkan syabas buat anda kerana pengendalian blog anda yang begitu menarik dan artikel2 yang tangkas dan berani.

    Kami ingin menjemput anda mengunjungi blog kami di www.gelombangrakyat.blogspot.com dan berikan komen2 yg bernas di setiap artikel yang kami kemaskini.

    Kami juga mengalu2kan penyertaan anda sebagai salah seorang follower di blog kami.

    Kami telah link blog anda dalam senarai blog pilihan di blog kami.

    Di harap kita dapat bekerjasama dengan lebih baik di masa akan datang.

    Sekian, Salam Persahabatan..

    ReplyDelete
  4. hmm kesian

    tu le duduk lagi dalam gua.. dahle tak dapat ke sekolah...

    nak cakap apa lh=gi tk reti aku.. org dah tk sekolah ni payah nak. Cakap pasal perlembagaan kang.. bukannya kamu paham

    ehhh cawat kamu udah tercicior... gi kutip kang ternampak anunya pulak... gi kutit

    malu weh...

    ReplyDelete
  5. ada kes dimana Pemaju yang menganiayai pembeli-pembeli (Keluarga-keluarga)dimana rumah tak siap sedangkan duit dah diamabil. Kenapa tidak mahu ambil pusing perkara ini supaya mereka-mereka ini bole dipendjara kerana mengakibat kan ramai keluarga2 sengsara? Bila satu dua monyet pekik meleolong, yang itulah diberi perhatian.

    ReplyDelete
  6. kepalabapak engkau la log gheit8 July 2010 at 00:09

    kepada log gheit..
    KEPALA BAPAK ENGKAU LA!!!
    KALAU NAK TULIS BETUL BETUL LA!!!
    BAHASA ENTAH HAPA HAPA!!!
    PAYAH AKU NAK MEMAHAMKAN!!!
    LAST2 AKU PUN TAK PEDULI PUN APA YG ENGKAU TULIS!!!
    YG AKU DAPAT FAHAM SIKIT...
    CUMA CARUT MARUT, MAKI HAMUN, SUMPAH SERANAH ENGKAU AJE!!!
    NI KETURUNAN MULUT TERHANTUK KAT P*** M** DIA NI!!!

    ReplyDelete
  7. Anon 7 July 2010 23:35 SUHAKAM tiada kepentingan bab kes macam tu...tak umm!!!!! Kes Al Juburi dengan kuncu-kuncunya baru ada umm!!!!!! Kenapalah ditubuhkan SUHAKAM ni agaknya? Tak berfaedah langsung!!!!! AMERIKA dan Kuncu-Kuncunya dah lama ketepikan Hak Asasi Manusia ni. Tambah lagi dengan makhluk jahanam tu LORD RIED KETURUNAN ANJING DAN BABI MAKA TIMBULLAH NAMA MAKHLUK BERNAMA LORD RIED.

    Jangan marah Hamba gurau aja!!

    ReplyDelete
  8. john dan gelombang biru. telah diambil tindakan. terima kaseh atas sokongan

    ReplyDelete

PETA PELAYAR