FOLLOWERS

Thursday, 5 August 2010

KAHWIN REMAJA : SIAPA IVY JOSIAH NAK PERKATAKAN HAK ORANG ISLAM ?





KoKeputusan kerajaan negeri Melaka bagi 'menggalakkan' ibu bapa memberi kebenaran kepada anak-anak mereka berkahwin walaupun masih bersekolah bagi mengekang gejala hamil luar nikah dibidas NGO wanita dan juga ahli politik.

Bagi tujuan berkenaan, semalam Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) bersetuju memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.

"Ini mengarut. Kita kembali ke zaman silam, apabila bukti yang mencukupi menunjukkan kita menolak perkahwinan kanak-kanak,” kata Ivy Josiah, dari Pertubuhan Bantuan Wanita kepada Reuters. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Siapa Ivy Josiah ni. Apa hal beliau hendak pertikaikan hal ehwal agama islam. Kalau beliau nak pertikai dan campurtangan dalam isu remaja bukan islam, itu hak dia. Tetapi bukan dalam hal ehwal remaja islam.

2. Dalam Undang-undang islam di tiap negeri pun , ada peruntukkan membenarkan remaja islam berkahwin dalam keadaan-keadaan tertentu walaupun belum berusia 18 tahun. Ia memerlukan kebenaran mahkamah setelah mahkamah mempertimbangkannya mengikut kes-kes.

3. Jadi cadangan negeri Melaka yang menggalakkan remaja yang ingin berkahwin sebelum mencapai umur 18 tahun boleh berbuat demikian ( dengan kebenaran mahkamah / keluarga ) . ini yang Dato Ali Rustam Ketua Negeri Melaka maksudkan. Ia bertujuan untuk mencegah gejala hamil luar nikah dan sebagainya. Ia salah satu cara walaupun ia tidak dapat menyelesaikan semua masalah berkaitan hamil luar nikah.

4. Jadi dalam hal ini, mengapa Josiah perlu sibok dan menyibok perkara yang berkaitan islam dan penganutnya? Baik sangatkah dan penganut yang bukan beragama islam sudah terlalu baikkah perangai mereka sehingga Josiah perlu campurtangan dalam isu ini?

5. Kepada Sharizat Jalil juga , yang tidak bersetuju dengan cadangan ini, PG nak juga bertanya? Setakat ini apa yang Menteri ini dah buat perancangan bagi mengatasi hal ini? Kosong. Bila timbul isu , barulah menteri ini nak berkokok. Jika tidak kita pun tak tahu, beliau masih hidup atau tidak atau masih menteri atau tidak.

6. Timbul isu maka menteri ini mulalah berkokok sana sini. Beliau hanya kelihatan bila ada isu. Jika tidak............................Hampas. Perancangan jangka panjang bagi mengatasi masalah ini pun masih tiada. Sudah berapa tahun beliau menjadi menteri. Apa hasilnya yang kita nampak? Hanya nampak rambut merah dan kuningnya aje!!!!!!!!!!!!

7. Jadi kepada yang tidak berkaitan, baik diam. Jangan cuba nak campurtangan jika diri sendiri pun tiada cadangan bagi mengatasi ataupun mengurangkan masalah ini. Setidak-tidaknya idea ini dapat mengatasi masalah ini kalau pun tidak semuanya. Baik ada daripada tak ada....................

21 comments:

  1. Sekarang nak kahwin susah nak cerai pun susah, banyak sangat peraturan, kes cerai tetap naik sebab penduduk makin ramai

    ReplyDelete
  2. Itulah akibatnya bila pemimpin negara yg diberi kuasa olh Allah tidak melaksanakan hukum2 Allah...hukum Allah dijadikan jenaka...tengoklah akibatnya kini...yang rosak umat islam sendiri...

    ReplyDelete
  3. NAH...KALAU UDAH GITU...NGAPE TAK DISOKONGKAN YANG HALALNYE-KAWIN MUDE..USAH LAH LAGI CARI ALASAN DARI PENDAPAT KAFIR

    ReplyDelete
  4. Sharizat patut letak jawatan jadi menteri. walaupun aku benci Ali Rustam tapi idea dia kebanyakkannya adalah bernas. Tengok saja pembangunan di Melaka. Kira respect jugak la..

    tapi si Sharizat ni, menghampeh kan

    ReplyDelete
  5. jangan dilayan orang kafir dalam hal hal agama islam

    ReplyDelete
  6. Yang rosak bukan umat islam yang rosak teruk ummat PAS Malaysia

    ReplyDelete
  7. Hurm... soal isu ini, ada pro dan kontra nya... tapi, kalau dah anak2 kita dah tak dpt menahan diri dari melakukan maksiat, lebih baik kawenkan saja, sekurang-kurangnya halal daripada terus-terus buat dosa

    ReplyDelete
  8. Kawin muda tu bole. Tapi jgn lupa nafkah zahir dan tanggongjawab lain. Budak2 muda ni jgn ingat nak main aje... Dan satu lagi there's no guarantee diorang ni takkan buang anak.

    Mat Jerontot

    ReplyDelete
  9. ANON 13:33

    YA LAH, SETERUK2 UMAT PAS, TAK DE LAH TEMBAK DAN BUNUH DIRI SAMA2 MCM KAT SELANGOR TEMPOHARI...TU YG MATI AHLI PAS KE ATAU AHLI UMNO AAA?...TAK PASTI LAK...TAPI RASA2NYA AHLI KERIS BOGEL JER YG SUKA TEMBAK-TEMBAK MCM KOBOI SEJAK DAHULU LAGI...DIORG (AHLI KERIS BOGEL) MANA ADA TARBIYAH!!!! SEBAB TU LAH PARTI KERIS BOGEL PENGANUTNYA LBH SESAT SAMPAI SANGGUP TEMBAK/BUNUH DIRI!!!

    ORG BULAN TAK DE PLAK DENGAR TEMBAKTEMBAK BUNUH DIRI NIH!!!

    CUBA KO CHECK SEJAK DULU BETAPA RAMAINYA AHLI/PEMIMPIN PARTI KERIS BOGEL MATI KENA TEMBAK..SERUPA LAH DGN DLM BN PUN...

    SEMUA KOBOI!!!

    ReplyDelete
  10. Kawin muda tu bole. Tapi jgn lupa nafkah zahir dan tanggongjawab lain. Budak2 muda ni jgn ingat nak memantat aje... Dan satu lagi there's no guarantee diorang ni takkan buang anak.

    Mat Jerontot

    ReplyDelete
  11. Anon 15:50, Umat hamPAS 'TAK DE LAH TEMBAK DAN BUNUH DIRI' tapi dalam bab belasah isteri memang nombor satu

    ReplyDelete
  12. Anon 5 August 2010 17:39 betul tu! Umat hamPAS tembak jugak tapi tembak bawah..kah!kah!kah! Lepas tembak bawah, tumbuk kepala pulak!..pas tu cerai cari daging muda pulak tu yang PAS minat.. isteri ramai itu yang dia orang ingat hero!!

    Cuba buat semakan terperinci antara Pemimpin-Pemimpin Politik PAS dan UMNO mana yang ramai bini?
    Penasihat PR lagi hebat..jantan atau betina kira pulun habis.

    Biar Isteri Seorang..Jangan Bini Ramai

    ReplyDelete
  13. Anon 21:20

    Org Pas berbini 2, 3 atau 4 itu hak dia lah..yg ko sebok2 wat pe!! diorg kawin 2, 3 atau 4 pun tak de lah kawin2 senyap2 atau kawin sampai tak dapat lesen dr bini pertama...ala..macam Bung Muhtar...kawin2 sembunyi2 takut bini rupanya, kawin sah tapi tak de lesen...!!! tak malu ker!! nasib baik mahkamah, mahkamah kanggaroo!! lepas gak..silap2 tidur dalam sel lah pengantin baru!! nak projek cam ner!!! bini gebu pulak tuh!!!


    apa punya haprak pemimpin yg buat undang2 akhirnya undang2 dia letak bawah tapak kaki!!!

    ReplyDelete
  14. orang pas tak tembak diri, tapi tembak orang ramai, macam kes al-Maunah.

    ReplyDelete
  15. Memang umno suka tembak menembak..kes bekas Adun selangor, kes mohtar hashim, kes adun batu talam, kes memali, kes altantuya...dan macam2 lagi lah bro!

    itu lah dia umno...mana ada nilai agama pun...hidup mati umno ni langsung tak pegang pd nilai2 agama..
    kenapa mufti SB tu tak bising2 keluar fatwa kes bunuh dan membunuh diri kat selangor ?...


    jika pemimpin tersebut org Pas, insyaallah mgkin dia masih bernyawa lagi!!! namun...olh kerana dia umno maka dia kini sudah tiada lg...cabut dan mencabut nyawa sendiri....astaghfiruulah!!! ini lah nilai UMNO!!!

    ReplyDelete
  16. Bab2 bunuh ni memang sinomim dengan UMNO. Parti Melayu Pelampau. Kebangsaan Sesat. Dari Memali, Padang Terap, Gemencheh, Samad Gul, Wanita UMNO Sabah yang mati ketika berzina, kira macam2 la. Doa kita, semoga mereka diampunkan Allah dan kita turut meminta Allah jauhkan dari kematian yang tidak baik.

    ReplyDelete
  17. keh keh, leh, itu personal.. kalau dia bubuh diri pun hanya tuhan je tau jebon pas wei.. takbaik aibkan org yg dah pergi..hanya dia dengan tuhan.. alahai pas pun belum semua betui pun.. sudah tentu masuk surga ka kalau dok jadi puak hangpa.. ai cet porah.. rasanya koranglah yg melacurkan agama.. yg giler2 sokong tu mmglah nampak alim.. tapi.. realitinya.. maki maki, hina hina cakap cakap kasi power hujah hujah hebatt!!! tepuk perut jer..hahaha.. sekurang2nya cadangan ali rustam tu ada pro dan kontra... kalau kata umno jahat jahat lagi pas do.. lu pikir lah sendiri... hahaha

    ReplyDelete
  18. Sejahat2 PAS pun tak de lah keje dia membunuh dan membunuh diri...ko pegi citer bab syurga ke, neraka ke wat per?

    yg membunuh dan dibunuh tu bukan org biasa2 tapi PEMIMPIN...semua org kenal dan hebat...

    kalau dah pemimpin cam nih, semua akan hancur...sadis betul!!!

    haprak...wei! dlm UMNO tak de TARBIYAH agama ker?....malu lah melayu dan islam....


    menjijikan!!!!

    ReplyDelete
  19. org pas tak bunuh diri... selain dari tu dia buat.. termasuk la tutuh bini masa datang bulan@lepas bersalin,tak dapat gi belasah..huhuhu..terlebih minum kopi tongkat ali kot masa leka dok fitnah org lain.. maklum la leka cerita politik 24 jam..

    ReplyDelete
  20. hmmm komen orang tak berakhlak ni.. ish bila ko orang nak belajar... kaji dulu setiap percakapan orang .. tengok mana baik dan buruk.. ni terus hina pula... yang komen komen ni bukannya pandai agama.. lagak je lebih... balik sekolahlah

    ReplyDelete

PETA PELAYAR