FOLLOWERS

Wednesday 8 June 2011

SENGAJA NAK CARI PASAL !!!!!!






Dalam usaha menolak politik perkauman, seorang ADUN cuba mendaftarkan keturunan anak perempuannya sebagai 'Anak Malaysia' tetapi diberitahu oleh pegawai jabatan pendaftaran, sistem sekarang tidak membenarkannya.

Bayi berusia enam hari yang diberikan nama Shay Adora Ram, hampir menjadi 'anak Malaysia' pertama yang didaftarkan oleh pasangan ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh dan suaminya Ramachandran Muniandy. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua
: YB otak singkat ini sengaja nak cari pasal. Dah tahu peraturannya begitu. Negara ini bukan hutan belantara. Ia terikat dengan undang-undang dan peraturan. Kalau tak ada keduanya itu jahanamlah negara ini.

2. Bangsa !!! Ikutlah bapanya. Apa yang susah sangat. Bukan terjejas pun. Cuba ke negara China lihat bagaimana nak kena hempok oleh penguasa di sana. Atau ke Indonesia ke atau ke mana pun.

3. Susah sangatkah nak ikut peraturan. Ini bukan negara DAP yang boleh buat apa sahaja seperti di Pulau Pinang. Exco pun boleh turun ke padang dan mengarahkan rampasan peralatan kerusi meja makan kedai mamak.

4. Mungkin kepala YB ini dan yang sejenis dengannya dah semakin besar. Kerajaan perlu mengecilkannya.

5. Sengaja nak cari pasal sebab PRU dah dekat. Dah tak ada isu. Sengaja menimbulkan isu. Tak gitu ? Masjid pun nak di pilihanrayakan. Habis hal agama Islam pun nak di campurtangan. Itu pun Melayu peminum kencing masih belum sedar. .......................

16 comments:

  1. DIA PROJEK DLU SBLUM REGISTER KOT. TAH2 ANAK LUAR NIKAH. TU YG NYONYA TU SEGAN NK TAROK NAMA BAPAK KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  2. Saudara PG,
    Semenjak saya celik blogging saya dapati mereka dan sejneis dengan YB sengkat otak itu,semenjak 2004 amat suka dan menjadi amalan hidup untuk berperangai dan bertindak cara saperti kepala tajuk "sengaja nak cari pasal" !!!!!
    Mereka dan sekutu mereka sama ada pati atu NGO "sengaja nak cari pasal "!!!!!
    Saya cadang kan di tuboh satu blog khusus sesiapa yang mampu dan bolih link dengan semua isu yang sama "sengaja nak cari pasal"!!!!
    sekian terima kasih.Salam seperjuangan.
    arjuna waspada.
    changkat lobak

    ReplyDelete
  3. kamu morang tanya Pak Lah.. "kebebasan,
    keterlusan kelelapan dan kebebalan"..dia kan dulu caya dan ikut saja puak pembangkang dan mp..suda lupa ke kita...kini semua meka nak tuntut.. dollah mana ek.. idup lagi ke?....

    ReplyDelete
  4. baguss cadangan tu.

    ReplyDelete
  5. Ikut bangsa bapa? Kenapa tak ikut bangsa mak? Kenapa India kahwin Melayu tak kira mak ke bapak semua jadi Melayu? Kenapa tak tulis bangsa Mamak ke, pariah ke, Chindi ke, Melchin ke, Melindi ke, Indimel ke dll.
    Yang penting rakyat negara mana kan? Selalu kat luar negara bila sampai Imigresen yang dok tanya tu rakyat negara mana? bukannya bangsa.

    ReplyDelete
  6. Elok tanya kat TDM kenapa Datuk nya tukar bangsa.

    ReplyDelete
  7. warganegara dan keturunan (bangsa) dua perkara berbeza. Merujuk kepada komen diatas,seseorang itu boleh mengatakan dia Melayu disegi Perlembagaan Persekutuan bagi mendapatkan hak-hak orang-orang Melayu dan natif-natif bagi Sabah dan Sarawak. Bagaimanapun disegi hakikat (bukan undang-undang) orang cina, india disegi keturunan dan genetik sememangnya bukan orang melayu.

    Bolehkah John seorang putih yang ibu-bapanya pun orang putih mengatakan dia orang Melayu? Pun begitu jika dia warganegara Malaysia, beragama Islam dan mengikut adat budaya orang melayu, haknya sama seperti orang Melayu kerana bagi tujuan ini, Perlembagaan iktiraf kemelayuannya. Maka kita perlu faham perbezaan disegi hakikat dengan disegi Perlembagaan.

    Disini kita nampak betapa toleransinya Raja-Raja Melayu dan orang-orang Melayu. Tetapi untuk menyatakan keturunan sebagai "anak Malaysia" memang saja-saja buang tabiat. Anak itu tidak boleh lahir kecuali ada baka/ benih (air mani)dari bapanya dan telur Maknya yang bersenyawa. Jika bapanya India, keturunan anaknya India, namun dikira Melayu dan dapat hak yang sama dengan orang Melayu berdasarkan Perlembagaan jika syarat beragama Islam dan mengikut spek/ KPI adat budaya orang melayu. Kemelayuan melalui ini boleh terlucut (seperti iman) jika lagaknya bukan lagi seperti orang Melayu. Orang Melayu berketurunan Melayu bagaimanapun tetap Melayu walaupun berlagak orang putih namun disegi Perlembagaan hak Melayunya boleh dilucutkan (tak boleh beli tanah simpanan Melayu sebgai contoh) namun hakikatnya, keturunannya adalah Melayu.

    ReplyDelete
  8. Di dalam isu ini yang aku nampak bukannya keturunan MELAYU yang menjadi pertikaian tetapi keturunan Malaysia yang jadi tuntutan. Mungkin blog YB Zul memberikan kita sedikit (bukan banyakpun) pengertian. Sebagai seorang peguam merangkap seorang ahli politik rasanya dia mempunyai penerangannya yang tersendiri.

    ReplyDelete
  9. Dan Malaysia terdiri daripada gabungan etnik besar bangsa Melayu-Cina-India-Iban-Dayak-Kadazan dan banyak lagi. Jadi kalau Hannah nak main wayang kata anaknya "anak Malaysia" juga tidak boleh - kerana tidak cukup syarat. Campuran benih India dan Cina sahaja tidak cukup untuk melayakkan anaknya dipanggil "anak Malaysia". Kalau betul mahukan anaknya dilabel dengan label "anak Malaysia", maka Hannah perlu dapatkan benih semua bangsa yang ada dalam Malaysia, dan setelah disahkan campuran DNA semua bangsa itu, barulah boleh dipertimbangkan samada layak atau tidak anak Hannah dilabel "anak Malaysia". Atau lebih canggih lagi, teman boleh cadangkan kepada Parlimen anak campuran benih semua kaum dan bangsa ini dilabel sebagai keturunan "Anak 1-Malaysia"!!!

    Kalau setakat campuran benih "Cina-India", bolehlah Hannah memohon untuk melabelkan anaknya sebagai "anak Cindia". Itupun kalau mahu. Mungkin boleh minta wakil rakyat biaDAP yang ada untuk usulkan dalam Parlimen untuk label baru "Cindia" tersebut.

    ReplyDelete
  10. Takkan nak suruh dia mintak anak UMNO atau yang paling tepat utk UMNO ni... UMNgOk, jadi "anak UMNgOk"

    Perhhhhhh.... selisih bas 44, tak sanggup aku nak declare anak2 aku "anak UMNgOk". Malu... malu... malu donia-akhirat!

    Sanggup aku bunuh diri ni... ade sape2 tahu alamat terdekat SPRM yang tinggi?

    ReplyDelete
  11. la...tak sapa pun suruh hang declare anak hang "UMNgok"...pasai hang memang NGOK...pun...

    tapi kalau hang declare anak hang " PASngok" aku setuju...pasai puak puak ni semua BONGOK BONGOK belake....

    Pasai apa BONGOK aku kata....orang kalau jadi ketua parti, mesti nak jadi PM...tapi mamat ni tak mau jadi PM....tak ka BONGOK nama nya tu...

    hahahahahahaha....

    ReplyDelete
  12. anakbabi 12:21
    kah kah kah!1 lg contoh spesis didikan umngok!
    klu bab kedarah duit harta pangkat mmg bg kt umngok.mmg dh dididik kedarah yg haram
    x caye tanya bapak dia
    kah kah kah!

    lu buat lawak ke lu mmg bodo dol?
    kah kah kah!lu jgn samakan org lain dgn spesis lu.keturunan lu mmg kedarah haram
    suka hati mak bapak lu ckp Bongok sebab xnak jd pm
    kah kah kah!
    kah kah kah!
    ape lu ingt ulamak2 pas tu spesis kedarah haram mcm abah lu ke dol?
    kah kah kah!

    actually yg BoNgok tu bapak lu dol!
    kah kah kah!
    ape pangkat pun xda!keja kuli batak
    usah kata ketua parti!jd ketua kluarga pun hancur!kah kah kah!
    then jealous kt org xnak jd pm
    kah kah kah!

    umngok...umngok...
    p/s-jgn bnyk mkn babi
    nti perangai pun rupe babi
    kah kah kah!

    ReplyDelete
  13. DolMonggol emak orang dan bapak babi itulah keturunan sebenarnya. DolMonggol bukan juga orang Islam tapi kapir lakhnat. DolMonggol juga bukan Melayu tapi Keling campur Cina. DolMonggol meroyan sebab dia tak dapat apa juga keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera.

    ReplyDelete
  14. kah kah kah!
    dh mkn ubat blm dol?

    kah kah kah!

    ReplyDelete
  15. Keturunan DolMonggol kalau tak kena maki sehari sekali dia akan rasa tak puas hidup. Sebab tu hari-hari minta dimaki.

    DolMonggol emak orang dan bapak babi itulah keturunan sebenarnya. DolMonggol bukan juga orang Islam tapi kapir lakhnat. DolMonggol juga bukan Melayu tapi Keling campur Cina. Emak bapak DolMonggol memang tak bersunat.
    DolMonggol meroyan sebab dia tak dapat apa juga keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera.

    ReplyDelete
  16. kah kah kah!
    haaa kompang sampai kiamat!
    kah kah kah!

    dh bodo melantun xtau nk respon
    yg tau jobo la babi la palancau la...
    kah kah kah!
    btl ngok! anakbabi2 umngok neh!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR