FOLLOWERS

Sunday 9 May 2010

KRISIS ISTANA KELANTAN : SENANGNYA PAK NIK CUCI TANGAN !





Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan beliau gagal mentadbir negeri berikutan tindakannya berdiam diri berhubung kemelut Istana Kelantan...................................................... ..............................

Nik Abdul Aziz berkata, dalam Islam mendiamkan diri juga merupakan suatu nasihat daripada mengeluarkan kata-kata yang boleh mengeruhkan lagi suasana dalam keluarga itu.............................................................................

"Soal kemelut raja, itu kerja anak beranak, saya sengaja tak campur tangan supaya berlaku di sekitar anak beranak," katanya. ........................................................................................................

Beliau menafikan sikap mendiamkan diri dalam isu itu sebagai tindakan lepas tangan daripada tanggungjawab sebagai penasihat dan beliau tidak mahu campur tangan dalam isu kemelut istana itu kerana ia melibatkan krisis dalaman keluarga.

"Jadi, saya ambil sikap senyap, supaya ianya hanya berkisar di sekitar anak beranak, senyap itu juga, adalah nasihat, ada kalanya Allah Taala suruh senyap.

Ada kalanya suruh nasihat, jadi saya ambil sikap senyap, senyap itupun dianggap nasihat juga...," katanya. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Senangnya cara penyelesaian Tok wali kita ini. Hanya berdiam diri ( ikut islam katanya ) bagi menyelesaikan masalah anak beranak keluarga DYMM Kelantan.

2. Masalah anak beranak? Masalah keluarag DiRaja sahaja?

3. TGNA !!! Jangan cuci tangan. Jangan nak lari dari tanggungjawab .Mungkin Tok Guru dan barisan pemrintahan PAS Kelantan malas berfikir dan menggunakan otak. Hanya ambil mudah dari awal. Bila dah keadaan krisis ini teruk, maka semua pihak termsuk TGNA mula cuci tangan. Dulu pandai sangat PAS dan TGNA bercakap. Nak selesai semua perkara ikut islam PAS lah dan musyawarah, syurolah dll. Sekarang mana semua perkara dan kaedah tersebut?

4. Laksanakanlah musyawarah, syuro dan segala macam kaedah yang anda war-warkan itu bagi selesaikan masalah ini. Bukan cuci tangan . Akhirnya PDRM jugalah yang terpaksa sedikit sebanyak mengambil tanggungjawab menyelesaikan kemelut ini.

5. Untuk makluman dan pengetahuan TGNA dan pimpinan PAS Kelantan ( yang dengarnya hebat-hebat belaka bab bercakap islam ) , krisis istana Kelantan ini bukan masalah anak beranak. Bukan masalah keluarga DYMM Tuanku Sultan Kelantan sahaja.

6. Ini masalah kerajaan Kelantan dan negara juga. Ia melibatkan rakyat. DYMM Sultan Kelantan dan keluarganya itu bukan keluarga tetapi itu sebuah institusi. Ia dicatat dalam perlembagaan. Ini bukan hal keluarga tetapi hal negeri dan negara ia melibatkan institusi tertinggi. Jika dibiarkan dan ikut cara berdiam diri TGNA maka krisis ini akan berpanjangan dan akan memburukkan nama seluroh institusi beraja di negeri-negeri lain di nagara ini.

7. Takkan perkara semudah ini, TGNA tak boleh berfikir?

8. Akhirnya PDRM yang setiap hari diburukkan oleh pimpinan PAS di seluroh negara itu jugalah yang cuba melindungi Institusi ini.

9. Jadi selepas ini, PAS jangan cakap banyaklah. Habok pun tak ada. Cakap boleh selesai semua masalah konon. Hampas semuanya. Nak faham perkara semudah itu pun terlalu sukar. Ada ke , kemelut ini dikatanya masalah keluarga.

10 Siapa agaknya yang memberi nasihat bernas ini kepada TGNA. Mungkin si Mahfuz dan si Tantawi kot?

Nota : Sebenarnya, pemimpin PAS Kelantan mempunyai berbagai kepentingan dalam isu ini. Semua tahu. Ada pemimpin PAS sokong orang itu, sokong orang ini. Itu je masalahnya. Jadi cara senang, cuci tangan dan segalanya. Akhirnya, PDRM lah juga penyelesainya. Itupun ramai pak kadok PAS dan PR dok hina PDRM dalam hal ini, kejam itulah, kasar pada kerabatlah dan sebagainya. dah pandai sangat, selesaikanlah sendiri. Mengapa nak cuci tangan. PAS dan TGNA serta pemimpinya hanya sibok berwirik dan merdoa. Usaha tiada hanya senyap. Mana nak Allah makbulkan doa. Doa sekali dengan usaha Pok Nik. Senyap bukan usaha. Ingat, ini bukan hak anak beranak, ini isu serius. Ia sebuah institusi wahai Pak Nik oii..................

32 comments:

  1. KALAU PAK NIK CUCI TANGAN, MINTALAH TOK JIB KAU PERGI SELESAI ARIF OMAR OOIII...

    ReplyDelete
  2. ...kalau nik aziz campur tgn nanti puak2 umno kata nik aziz menyibuk pula, campur hal ehwal istana la pula... umno tunggu peluang saja nak cari isu nak lagakan kerajaan negeri dgn istana, kes us. azizan guna payung kuning dulu senyap gitu je slps digembar gembur media umno, kenapa tak melalak lg...

    ReplyDelete
  3. isunya bukan cuci tangan tu
    isunya bodoh sangat ke pas nak faham. ini bukan hal keluarga ini hak institusilah. bukan hal anak beranak. kalau cakap bab hal anak beranak nampak sangat dangkalnya tok guru dan pimpinan pas,. ini hal negeri dan negara. kena faham tu.

    ReplyDelete
  4. perantau klntn9 May 2010 at 23:16

    mu penghuni gua tak payah sibuk la hal raja klate, mu ore melaka, puak2 mu di melaka tu semua ckp biadap, mu perbetul kluarga mu dulu, bagi islam kuat dn tertegak dlm kluarga mu dulu, jgn dok kucar hal klate, mu bukan ikhlas nak selesai masalah, mu gi bagi nasihat kpd ali rustam tu... ketua mu.

    ReplyDelete
  5. pm awak tok jib pun minta keluarga di-raja kelantan selesai secara keluarga, kalau gitu tok jib awak pun bodoh jg la.... kah..kah...kah...

    ReplyDelete
  6. Blogger Penghuni Gua... nampaknya posting awak ni cuma nak menimbulkan kebencian sesama manusia, awak dapat pahala ka posting mcm ni, awak dah tua, insaflah... buatlah kebajikan, daripada jd blogger politik lagakan orang, timbulkan isu untuk kepentingan sesetengah orang yang lain, lebih baik awk posting artikel yg beri kebaikan.
    Maaf ya...

    ReplyDelete
  7. N.Ajis ni yang bodoh. Dasar pukimak mengaku ulamak, ni lah jadinya

    ReplyDelete
  8. ore gua!
    Demo ingat tok guru kawe supa perangai mat deris treganu ke? Cara nak selesai masalah dia dgn sultan, belarak angkat sepandok kata ke sultan " menatang".Perangai laku ni buke cuci tangan, tapi cuci jubur.
    Dasar UMNO/YAHUDI, pade lah Melaka kena jajah 300 tahun ke ore putih, gilir lepas sebangsa sebangsa, abih dah dara.
    anak jate gua muse

    ReplyDelete
  9. salam
    saya percaya semua kita sayangkan raja kita, kita tidak mahu krisis ini berpanjangan. sebagai ulamak dan ketua kerajaan negeri yg dianggap paling rapat dgn istana diharap nik aziz dapat memainkan peranannya menyelesaikan kemelut ini dari parah lebih teruk lg, jgn hanya pandai melabel org tu bodo, org tu celako, tunjukkan kemahiran anda mentadbir, rakyat kltn mengharapkan yg terbaik

    ReplyDelete
  10. orang pas pun dah nak sama macam umno yang dituduh dan dicerca oleh pas, pas lagi teruk jugak.jangan kata orang.....mengaku Islam tapi feel, meloyakan.

    ReplyDelete
  11. orang2 hamPAS ni celako! celako! celako!!! bukan aku kata tapi n.ajis celako! yang celako!!!

    ReplyDelete
  12. pas ni dah jadi parti celako! celako! celako!!!

    ReplyDelete
  13. jangan mengat oranglah pas, cermin diri dulu.dulu kata orang. la ni hang tengok lah, terbalik kot kau....!Weeekkkkk.

    ReplyDelete
  14. apa saudara perkatakan tu ada kebenarannya. Sebagai ketua pemerintahan negeri mestilah bertangungjawab ke atas ketua negerinya. Berdiam diri itu adalah sikap orang yang tak tanggungjawab dan beramanah memegang jawatan sebagai ketua pemimpin negeri. Sekurangnya Tok Guru boleh membuat sembahyang hajat berdoa kepada allah supaya disatukan hati-hati keluarga sultan dalam persaudaraan dan krisis ini diselesaikan dengan baik. Tok Guru kan wali kan elok berdoa perkara yang baik. Kalau ada kepentingan politik, doa pecah perut Tok Guru sanggup doakan terhadap orang yang Tok Guru tak suka. Walaupun Tok Guru memihak kepada Pemangku Raja tetapi ingat Raja Perempuan adalah bondanya dan jangan sesekali derhaka kepada orang yang melahirkannya. Berdoalah kepada Allah supaya keluarga Sultan kembali bersatu hidup aman dan damai. Semua ini adalah dugaan dari allah sebagai ketua pemimpin negeri harus bertanggung memelihara institusi ini kerana Sultan adalah pemegang amanah menjaga negeri kelantan yang diwarisi dari raja-raja dahulu yang berjuang mempertahankan negeri kelantan. Siapa yang menjadi Raja adalah ditakdirkan Allah.

    ReplyDelete
  15. apa kita nak susah2 lagi. org melayu pun dah penat bergaduh. kenapa tak bersatu? senang ye klau nak bersatu, kita TERAJANG semua pencacai PAS yang jadi anjing DAP, kita tendang semua barua-barua melayu celanat si kitul dalam PKR, baru la boleh bersatu.. ada paham? - anak muda melayu bersatu.

    ReplyDelete
  16. pok najis baso bodo.. wakaka..

    ReplyDelete
  17. ini satu lagi celako punyer melayu...zaid kelantan, nak kuarang ajaar dan nak tunjuk hebat pada sultan selangor....mmg bwk celako zaid kelantan ni..............

    ReplyDelete
  18. SEBAB MELAKA SUDAH TAK ADA SULTAN LE YANG PG SAYANGKAN JIKA KELANTAN PUN AKAN MUSNAH JIKA TIDAK DISELESAIKAN. JUGA PM WALAU DIKATAKAN SELESAI CARA ANAK BERANAK TETAPI PM USAHAKAN DAN ARAHKAN PEGUAM NEGARA DAN POLIS UNTUK BERTINDAK MENJAGA INSTITUSI INI.

    ReplyDelete
  19. semua buka hadis dan alquran la.itulah jalan yang terbaik .dari duk mengata buat menangung dosa je.pi la taya kekanda faris,korang tak tau apa masalah jgn masuk campur keluarga kami.kelantan lebih maju dari malaysia

    ReplyDelete
  20. Woi orang melaka, hang ada sultan ka???? kalau rasa takdak sultan tu jangan duk sibuk jaga sultan orang......
    Sebelum hang berkata2 macam yahudi mabuk baik hang chek balik sejarah negeri hang..... pasal per sultan mati, pasal per sultan hang hebat dalam sejarah boleh lari pi pahang, pi johor, pasal per portugis bleh serang kota melaka, hang chek balik pasal per sultan hang dulu2 suka sangat percaya kat mamak...... berdongdang sayang takkan melayu hilang di dunia.... last2 sultan pon takder.......... chek dulu nooooo

    ReplyDelete
  21. mohd khairul
    kurang cerdik. baca semuanya.

    ReplyDelete
  22. arif omar...
    eloknya kalau x faham jgn nak ulas...
    nanti nampak kebodohan kita...
    biaq p lah depa selesaikan...

    ReplyDelete
  23. salam, jangan korang nk campur urusan keluarga kami. biar kerabat kami sndiri yg selesaikannya. korang xtau kisah sebenar yg terjadi dlm istana. so shut up. tok guru kata mcm 2 ada sebabnya, kita x perlu nk tunjuk kepandaian utk mgutuk org, korang x perlu fanatik sangat dalam hal ni. hal istana pon dah terkawal, semuanya kerana kebijaksaan pemangku sultan... kalu x tau cerita dalaman jgn pandai membuka mulut...

    ReplyDelete
  24. kami nk kamu deletekan tulisan kamu pasal kerabat d raja kelantan, x perlu nk huru harakan keadaan.

    ReplyDelete
  25. dymm sultan kelantan bukan hak anda. tetapi ia institusi negara. ia hak kami semua. baca lebih sikit. baru cakap.

    ReplyDelete
  26. Semalam aku jumpa kawan lama. Dia dulu hardcore PAS. Tapi skrg dah keluar, sebab ada satu malam dia tenung gambar N.Ajis, sebab fikiran kusut, tapi dia nampak muka N.Ajis bertukar jadi BABI.

    mainstream007@yahoo.com

    ReplyDelete
  27. ORG PAS NI SETAKAT YG AKU KENAL BODOH BANGANG SEMUANYA TERMASUK YG DIPANGGIL TG TU PUN SEBENARNYA DAH NYANYUK.......................DAH DIMAKAN SUMPAH SEMUANYA. KOMEN YG MULA2 DI ATAS ITU PUN MELAMBANGKAN KEBANGANGAN, POKNIK DIA BODOH TAK TAHU BERFIKIR NAK SELESAIKAN DIEJEK SURUH POKJIB, APA KAITAN DGN POKJIB KALAU SELAMA INI ISTANA KELANTAN ORG PAS YG PERGUNAKAN? SAH SAH PUAK BANGANG NI BANGANG.

    ReplyDelete
  28. memang dymm raja kelantan ini institusi beraja yg tercatat dlm perlembagaan, harus diingat pm najib sendiri juga menyarankan supaya kemelut itu mesti di selesaikan secara keluarga kerabat istana agar pekung di dada tidak terbuka. tgna juga mengambil sikap berdiam diri kerana ia membabitkan pertelingkahan dalam istana dan percaya kebijaksanaan pemangku sultan dalam menyelesaikan perkara ini.. anda semua jelas sekarang.
    kpd mainstream, kata2 anda melambangkan kebencian kepada ulama. tanpa ulama maka kejahilan akan merata di kalangan org islam. kenapa perlu menunjukkan kebodohan dlm berkata2, semoga kalian semua mendapat nur hidayah Allah. kita semua umat Islam, x perlu panjangkan isu ini kerana isu istana telah selesai...

    ReplyDelete
  29. janganlah kita membenci ulama, kerana mereka ialah pewaris nabi. tanpa mereka siapa nk menerangkan ayat al-Qur'an n hadis kpd kita semua. kita nk berbeza pendapat itu blh, akan tetapi jgn terlalu taasub sehingga menunjukkan kejahilan n kecetekan ilmu dalam ucapan kita. sedangkan imam syafie berbeza ijtihad dgn tuk gurunya imam malik, dia tidak pernah mengatakn yg pendapat imam malik itu salah. kerana kesederhanaannya dan ilmunya yg tinggi. bersederhanalah kamu dlm setiap perkara kerana itu lebih baik bgmu.

    ReplyDelete
  30. bodohnye mamat yg tulis ni....ko nk suro nik aziz buat ape? g rotan sorg2? bukan di bawah didang kuasa dia, pdrm tu pun,bukan dia selesaikan,dia menjaga ketenteraman je, dah mmg keje dia, nik aziz tu byk lg keje lain, ko mane tau ape dia buat...

    BANGANG!!

    hal istana, dia mane ada kuasa, dia buat keje di bwah bidang kuasa dia je,dia bukan boleh suka2 masuk campur, bodoh piau la mamat ni~

    ReplyDelete
  31. lagi satu, mana ada pm yg arahkan polis kawal istana, ko ni dduk kt mane la sampai bangan sgt ni, lepas kes pengawal kene tembak, pemangku yg keluarkan arahan....lg satu ak nk ckp, PDRM dh mmg keje dia jaga ketenteraman, xkn nk suro budak bangang mcm ko pulak yg jaga.....
    lain kali, sebelum buat pape knyataan, selidik la dulu, nik aziz tu ckp je dia nk berdiam diri, tp ko tau ke keje dia? and klu dia nk campur tgn, ko bg cadangan skit, ape dia nk buat? dia boleh ke buat keputusan sape yg jd raja?

    BANGANG

    ReplyDelete

PETA PELAYAR