FOLLOWERS

Wednesday 12 May 2010

MINTA MAAF , PAK CIK DAN MAK CIK !!!!



11 mei 10

PENDUDUK di Kampung Seri Kinta, Ipoh masih lagi di dalam ketakutan ekoran sering berlaku kecurian, pecah rumah dan ragut. Baru ini-baru ini berlaku kecurian di kawasan Surau Al-Khalidiah membabitkan kehilangan kerusi, kawah, pinggan mangkuk kegunaan surau itu. Kejadian itu disyaki berlaku selepas solar asar.

Di rumah saya yang berada di tepi jalan raya pun sudah kena pecah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab melalui pintu belakang. Barang yang dilarikan ialah tong gas memasak yang baru dibeli.

Oleh kerana kosnya terlalu kecil, saya tidak membuat aduan kepada polis. Saya berharap melalui surat ini, pihak polis dapat memantau dan mengawasi kegiatan jenayah di kawasan kami.

KALAM MUTIARA
Ipoh


Penghuni Gua : Minta maaf banyak-banyak mak cik dan pak cik-pak cik semua. Polis tak akan ditempatkan di taman-taman perumahan. Membazir aje mak cik dan pak cik.

2. Taman-taman ni , rumah orang baik-baik. Buat apa polis nak jaga. Mereka orang bijak pandai dan berkedudukan. Buat apa letak polis yang bodoh yang berkelulusan SRP dan SPM tu. Bukan boleh buat apa . Mereka tahu nak tembak aje !

3. Mak cik pak cik dan ahli taman tu pun orang cerdik-cerdik dan kaya. Jadi fikirlah cara lain selain minta bantuan polis yang tak guna tu. Gunakanlah akal mak cik dan pak cik yang cerdik tu untuk jaga tempat sendiri. Atau guna aje seriforce. Atau jaga sendiri. Sebab nya polis dan anda semua sekarang ni sama aje. Hanya boleh kejar penjenayah aje. Tangkap tak boleh. Apa lagi nak tempak.

4. Membazir aje mak cik pak cik oii. Ada polis pun buat habis ke beras aje. Mereka hanya boleh kejar aje penjenayah. Mereka hanya boleh kejar, sambil kejar kena tanya umur berapa. Kejar dan terus kejar terutama bila malam. Kejar boleh ajelah................ Hanya boleh kejar aje dan membontot di belakang yang dikejar. Sambil kejar , suroh berhenti dan bunyi siren.

5. Kejar dan suroh berhenti ajelah. Kalau tak berhenti pun , terus kejar aje lah. Jadi buat membazir aje ada polis pun , asyik mengejar aje. Bising lagi bunyi siren. Nanti tergangu pula bijak-bijak pandai dan orang baik-baik nak tidor.

6. PG cadangkan, agar minta aje Lateefa Koyakutee, si Tantawi, Karpal Singh dan sebagainya jaga taman anda tu. Atau minta aje bantuan dari PAS dari tentera hijau nya itu yang begitu pandai mengawal jalanraya dengan berberet merah. Boleh le mereka jaga dengan doa hajat sama. Minta aje pertolongan unit amal makruh PAS tu. Merekakan cekap. Lateefa Koya kutee juga sedia membantu. Free.

7. Minta maaf mak cik dan pak cik : PERMOHONAN ANDA DI TOLAK DAN TAK DAPAT DITUNAIKAN.....Maaf Pak Cik Mak Cik dan Pak Cik. Itu ajelah yang Polis di ajar sekarang. Minta maaf!!!! Tertib katakan.

Nota : Pihak polis hanya mempunyai masa kurang dari beberapa saat atau minit dan dalam keadaan begitu genting, untuk membuat justifikasi perlu tembak atau tidak. YAA Hakim-Hakim, mempunyai masa berbulan-bulan untuk membuat keputusan dan mencari justifikasi samada polis yang melepaskan tembakan terhadap remaja di Shah Alam itu wajar menembak atau tidak. Dalam keadaan aman damai pula tu..Cuba anda ( terutama yang pandai bercakap tu ) berada di kedudukan anggota polis yang dituduh tersebut !!!!

8 comments:

  1. Salam , Cik Gu arif @ aris ....hai marah sangat nampaknya , jangan gitu sebagai institusi yang Profesional. Polis seharusnya tidak cepat tersentuh dan emosi dengan komen dan teguran rakyat . Salahlah kalau Polis fikir Rakyat tidak peduli dengan Nasib anggota polis yang ditimpa musibah ketika bertugas . Sebagai rakyat yang cintakan keamanan , kami sentiasa menghormati dan menjunjung tinggi tugas tugas Polis . Cik Gu ..keep up a good Job . 1 dua kes ...tidak menggambarkan keseluruhan Institusi Polis itu tak profesional.... Maaf . Drp Your ex Student.

    ReplyDelete
  2. usah kata kawal ragut, jenayah...
    kalau polis tak da pun huruhara lalulintas...
    kat Shah alam !

    ReplyDelete
  3. betul tu...polis selalu dituduh yang bukan bukan.padahal mereka juga manusia biasa sahaja tapi tuduhan berat terhadap polis tanpa rasa belas kasihan menyebabkan polis diasak secukup cukup oleh orang yang memang nak tengok polis dibenci..

    jadi elok la polis tunggu 2-3 minit sebelum bertindak..aku sokong POLIS tak payah la buat apa apa pun..kalau POLIS bertindak.. POLIS jugak yang kene..

    ReplyDelete
  4. Salam

    Polis boleh ditempatkan disitu cuma sampai bila?Bila nampak polis kejadian tu akan berhenti seketika,Bila polis tiada mula berdrama balik.Penduduk kat situ wujudkan saja Rukun Tetangga.Amalkan sikap amik tahu pasal jiran.Kalau ada aktiviti mencurigakan,ambil tindakan samaada bagitau polis.Jangan bersikap pentingkan diri.

    ps:Polis boleh ditempatkan di kawasan yang ada kes jenayah,persoalannya sampai bila perlu diletakkan polis sebagai penghalang jenayah.Bila polis tiada apa kesudahannya.Ingat tanggungjawap masing masing2

    Anti Hipokrit

    ReplyDelete
  5. salam....
    saya amat menyokong tulisan saudara 100%.
    kepada mereka2 yang mempertikaikan polis, mengutuk dan mengata polis, saya berdoa agar mereka dirompak, diragut, diliwat, ahli keluarga di rogol, bini di bunuh, mak dicabul dan lain2. biar mereka tahu betapa payah dan susahnya tugas seorang anggota polis. saya juga berdoa agar jika anggota polis yang terlibat kes aminulrasid akan sentiasa dilindunbgi oleh allla swt. jika dia hanya menjalankan tugas, dan jika sebaliknya, terimalah hukuman yang setimpal. namaun untuk menyalahkan semua anggota polis amat tidak wajar sama sekali.. kepada parti pembangkang atau bahasa indahnya ,ANJING 2 DAP dan ANWAR terimalah takdir yang menimpa...

    benci kepada pengkhianat bangsa

    ReplyDelete
  6. Salam semua, utk polis menguatkuasakan undang-undang,polis perlu buat sekatan jalan, jangan ada pula marah diminta berhentikan kereta, tunjuk kad pengenalan, buka boot, disoal serba sedikit dan sebagainya - dan jangan pula nak lari atau cuba rempuh sekatan - bila ditembak, riuh bukan sekampung,tapi satu dunia mengatakan polis tahu tembak sahaja sedangkan kalau berkerjasama, perkara tidak diingini tidak berlaku. Rakyat perlu hormat Penjawat Awam yang menjalankan tugas bukan berlagak sombong dan ingkar perintah - biasanya yang ingkar perintah ni lah yang menyusahkan PDRM menjalankan tugasnya..

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Sedih sy membaca tulisan2 yg menunjukkan betapa rendahnya IQ insan2 yg 'kelihatannya' cukup terpelajar kat sini. Kesian. Sy x blh byg kn smpi doa mtk org lain dirompak, di ragut, diliwat, ahli keluarga di rogol, bini di bunuh, mak di cabul... MAsyaAllah... Merajuk tak memasal.. MasyaAllah.. Sedihnya...

    Kalau inilah generasi dan mentaliti2 penulis2 blog yg kelihatannya hebat tapi rupanya adalah disebaliknya... huh...

    Singkatnya berfikir dlm menulis... Buruknya akhlak bila menulis begini... Rendahnya IQ... Marahkan nyamuk, bakar kelambu... Bodoh benar tu.. Rasanya, xde dah org mcm tu, tp ada lg rupanya..

    Tuan2, org tak marah institusi polis, org tak marah anggota polis tembak org jahat, org sanjung tuan.. dan org hargai usaha anggota polis yg bekerja tanpa mengenal masa, penat dan lelah tu. Tapi org marah dgn ANGGOTA2 polis yg bertindak dgn semberono.

    PG - Bygkn, PG skrg duduk di tempat SARJAN OMAR, bapa kepada SAKSI UTAMA (rakan baik arwah yg sma2 ada dlm keta wktu tu) kes remaja ditembak tu. Beliau bkn org lain PG, beliau juga org besar kat IPD Seksyen 11, Shah Alam. PG sndri mgkn kenal beliau. Kawan2 beliau sendiri yg menembak arwah dan memukul, sepak dan terajang anaknya ketika anaknya nak menyerah, sampai terpaksa lari. Beliau juga anggota polis PG. Benda ni, tak terjadi pd keluarga PG sndri or bloggers2 yg lain, mmg ckp ikut suka, tp klu dah trjadi pd di sndri, tepuk dada, tnyalah hati.. silap2 anta memorandum smpi PM or YD Agong... Sementelah, PG pn bkn lah org lain dlm Institusi Polis ni, PG jga ada jwtn, PG juga pernah dpt pnghrmtn dri KN Melaka. Tak dihargai tu ke mknanya. Tp, PG cuba ltk dri PG kat tempat Sarjan Omar? Apa rsa agaknya nk buat kn.. Segalanya serba salah.. Antra tugas sndri, kwn2 sndri dan msyrkt.. Memang pening, memang pening..

    Fahamilah, org beremosi bkn sbrg.. Ada asas.. lbh2 lg org2 s11, shah alam, yg nmpk dpn mata kejadian ni dan knl ke dua2 klrga ni..

    Jgn lah jd mcm budak2, buat kenyataan yg menmpkkn betapa rendahnya IQ kita tu.. Jga lah kehormatan diri yg Allah anugerahkan.. Jgn zalimi ia..

    PDRM, institusinya cukup mulia.. Sbgmna perguruan, ketenteraan, hospital, PDRM juga amat2 diperlukan.. tp, kalau silap, salah ke ditegur? klu kurang, salah ke ditambah? klu bersalah, salah ke dihukum?

    Klu tuan yg di atas tu benci pd pengkhianat bangsa, sy lagi benci kepada pengkhianat agama!!!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR