FOLLOWERS

Saturday 7 August 2010

HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU TIDAK BOLEH DIPOLITIKKAN !!!!


Dipetik dari blog : Datuk Hafarizam Harun



KUALA LUMPUR 30 Julai – Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun membidas pihak pembangkang khususnya DAP yang seringkali menimbulkan hal-hal berkaitan hak keistimewaan orang Melayu.

Katanya, seharusnya perkara tersebut tidak berlaku kerana ia termaktub dalam Artikel 153, Perlembagaan Persekutuan.

“Saya melihat situasi ini seolah-olah mencabar apa yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang mana kalau kita kaji sejarah penubuhan Persekutuan Tanah Melayu dan juga Perlembagaan Persekutuan 1957, Artikel 153 adalah salah satu artikel berbentuk ‘entrenched’,” katanya kepada umno-online.com.

Jelasnya lagi, Artikel 153 tersebut adalah tunjang kepada Perlembagaan Persekutuan iatu hak orang Melayu sama ada berkenaan dengan permit dan juga perkhidmatan; termasuk di dalamnya biasiswa dan sebagainya, adalah hak yang telah dilindungi termaktub.

“Oleh itu ia tidak boleh dicabar atau dibincangkan sekalipun, malah tidak boleh dicela atau dicaci oleh mana-mana pihak,” tegasnya merujuk berkenaan i DAP dan juga beberapa kumpulan-kumpulan pendesak yang kebanyakannya bukan Melayu mempersoalkan hak keistimewaan Melayu dalam beberapa perkara.

Menurut beliau, apabila DAP membangkitkan hal sedemikian, dapat dilihat bahawa perjuangannya tersasar daripada sebuah parti sosialis menjadi rasis.

“Pihak sedemikian cuba untuk menimbulkan perasaan benci, rasa tidak sama rata dan perasaan bahawa sesuatu kaum itu lebih superior dari kaum yang lain. Ini adalah permainan politik yang bahaya kerana boleh menimbulkan masalah dan dikaitkan dengan hasutan.

“Menerusi Akta Hasutan 1948, secara ringkas menerangkan bahawa, ia adalah satu perbuatan menghasut apabila mempertikaikan apa jua perkara, hak, posisi, keistimewaan dan sebagainya yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.”

Justeru, katanya jika ianya dibiarkan berterusan maka akan mewujudkan satu perkara yang boleh menimbulkan satu-satu kaum dalam masyarakat bersikap prejudis dan jika dilihat dari aspek perundangan maka tindakan boleh dilakukan di bawah Akta Hasutan.

“Saya sendiri perlu berhati-hati apabila memperkatakan tentang Artikel 153 ini kerana tidak mahu melanggar undang-undang dengan dikaitkan di bawah Akta Hasutan atau dicap serbagai ultra Melayu dengan kenyataan saya disalahguna,” tegasnya.

Menurut beliau, ultra Melayu ini sendiri mula diperkatakan sejak penerbitan buku ‘Malay Dilemma’ oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad sehingga hari ini dan ia telah diberi satu konotasi yang berbentuk negatif.

“Kita tidak boleh nafikan di dalam diri kita masing-masing ada ultranya tetapi apa yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bawa dalam konsep 1Malaysia adalah satu prinsip toleransi yang berbentuk penerimaan iaitu setiap bangsa perlulah menerima hak kewujudan, keistimewaan, kelebihan kaum-kaum lain agar semua dapat hidup dalam masyarakat yang harmoni.”

Hafarizam turut menyatakan kekesalannya berkaitan perkara terbabit dan berharap agar pihak pembangkang menggunakan isu-isu lain dalam hal politik.

“Carilah perkara lain untuk dipolitikkan dan lakukanlah secara matang agar tidak menyebabkan timbulnya persaaan marah terhadap orang bukan Melayu atau UMNO sendiri.

“Kalau DAP betul-betul parti yang memperjuangkan sosialis, iaitu berteraskan kerajaan mengatasi segalanya maka tentu mereka tidak bersifat rasis. Dalam keadaan ini double standard atau tidak konsisten diamalkan kerana posisi mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu.”

Apa yang jelas, tegasnya lagi jika dihayati Artikel 153 itu sendiri menyatakan bahawa hak-hak orang Melayu adalah dilindungi tetapi dalam masa yang sama tidak pernah mendiskriminasi hak-hak kaum-kaum lain.

“Sebagai contoh kita lihat Artikel 152 yang mana mengatakan bahasa Kebangsaan adalah bahasa Melayu tetapi tidak menghalang selain daripada tujuan rasmi untuk penggunaan atau pun pengajaran atau pembelajaran bahasa-bahasa lain. Daripada artikel 152 inilah maka sekolah vernikular, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil diwujudkan,” katanya.

Penghuni Gua : Fikirkan. Dan kita jangan sekali membenarkan sebarang pihak terutama sekali Melayunyang lupa diri dan Melayu yang diperkudakan untuk menjahanamkan apa yang telah termaktub dalam perlembagaan.

19 comments:

  1. BABI ( Barua Anwar Bin Ibrahim ) boleh jadi punahsihat di Pulau Pinang terlalu banyak Melayu haprak datang dari Pulau Pinang kes limbang bagi ke Brunai,kes Pulau Pinang serah ke Francis Light masa Sultan Kedah(P.Pinang dibawah kesultanan negeri kedah) kerabat ini jugak yang serah Singapura keluar dari Malaysia...Bapak Yahudi Melayu pun dari Pulau Pinang....Bagus le tu kasi ke Anwar jadi punahsihat orang Melayu ditanah tumpah negeri kelahiran sendiri....Fakta sejarah dah membuktikan semua baka-baka haprak orang melayu datang dari Pulau Pinang....Sila kan Anwar jadi punahsihat Kerajaan Negeri Pulau Pinang...Kitaran sejarah 500 tahun dulu hingga sekarang sudah bermula dan membuktikan segala-galanya...haprak oh haprak....
    saja gurau dengan bewak punaisihat lord reid

    ReplyDelete
  2. Apa kah Kerajaan sekarang berani gunakan Akta Hasutan bagi membendung anasir 2 yang cuba mempermainkan Perlembagaan terutamanya Artikel 153.

    Kepada peguam-peguam Melayu jangan hanya pandai berbicara tentang akta tetapi tidak berani mengusulkan kepada kerajaan supaya gunakan lah Akat hasutan untuk memberikan impak kep[ad sesiap sahaj penghasut terutamanya PR dan parti yang bertopeng kan BN

    ReplyDelete
  3. disebabkan kerajaan tak berani menggunakan isa lah maka dap dan pendatang bawaan penjajah ke tanah melayu mempertikaikan hak melayu

    ReplyDelete
  4. Aku ada sikit profil tentang Lord Reid Pukimak ni, dia ni asal dari permatang Pauh tempat ejen CIA main bontot, dia ni dah dilarang dilaman pembangkang sebab banyak guna perkataan lucah. Sekarang dia cuba nak provok laman penyokong kerajaan, dia juga guru disekolah kebangsaan dekat Permatang Pauh mengajar murid Tahun dua sebab dia lulusan sijil Perguruan saja, Bini dia tengah kursus buat KPLI di UPSI, aku pernah maki dia sampai pagi di laman pembangkang pinkturtle. Oleh itu dia ni diibaratka dajal jugalah, …Itulah sebenarnya-sebenarnya Lord Reid ini. Tak cerdik pun .ka kh kah kah kah kahg kah kah kah kah kah kah kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  5. Hidupkan PERKASA sehingga ke akar umbi.
    Parti UMNO dan PAS dibubar.
    Melayu dengan PERKASA saja.
    Bangsa Pendatang selalu mencabar kesabaran Bangsa Melayu yang kian LAYUUUUUUUU.
    Anuar Berahim PENGKHIANAT BANGSA DAN AGAMA ISLAM.

    ReplyDelete
  6. Hidupkan PERKASA sehingga ke akar umbi.

    ReplyDelete
  7. aku melayu tulen, lebih melayu dari pengaku melayu dari India dr.Madey. Tiada sedikitpun darah ku dicampur dari mana-mana bangsa luar daripada tanah melayu.
    Hak istimewa orang melayu menatang apa?, aku rasa hak istimewa ini yang digunakan oleh para mamak P.Pinang nak tipu melayu.
    UMNO pula adalah organisasi yg memperjuang hak istimewa orang melayu kerana nak rembat duit orang melayu.
    Akhirnya melayu mampus dan mengemis di negeri sendiri seperti melayu Melaka.

    ReplyDelete
  8. PeningPILkuda,
    hang memang melayu bodo

    ReplyDelete
  9. Siapa yg bodoh?, melayu yg berbangga ke hulu dan ke hilir menjaja mereka telah dijajah barat 300 tahun. Sekarang dijajah UMNO lebih setengah abad, tapi melayu keturunan Hang Tuah, tak insaf-insaf lagi.
    Dah habis harta dan tanah melayu dibahagi faraidkan macam pusaka mamak-mamak india.
    Yang pandai bawa beca keliling kota Pertugis, tersengeh hodoh cucu cicit Hang Tuah ni, muka tak malu.

    ReplyDelete
  10. Ariff,
    kau ni asyik kena tipu aje, siapa brahim perkosa tu? kau pergi kampong Pasir pekan dekat jambatan sultan yahya kelantan, kau tanya org kampung tu, baru kau kenal.
    Bodoh tak habis-habis keturunan pembawa lembing sultan melaka ni.

    ReplyDelete
  11. peningPILkuda,
    terimalah hakikat, hang memang melayu bodo, spisis yang sama dengan lord bangang

    ReplyDelete
  12. Nasihat kepada PG. Tak payah dok layanlah orang orang yang jenis pening pil kuda tu. Kalau jumpa pun buat tak nampak dah.

    ReplyDelete
  13. biarkanlah................dah dia begitu clj. biarkan. tak terjejas pun. tiap orang ada pendapat sendiri.

    ReplyDelete
  14. NAK MUNTAH SIKIT HAIH HUWWEEEEEEEEKKK...HUWEEEEK....HUWEEEEEEKK.
    FUHHHHHHH LEGA SIKIT.

    HADUIH NYESAL AKU MAI DOK BACA ATIKEL BEWAK YANG DOK DALAM GUA NI.

    NENTAH APA2 YANG DITULIH. AKU BUKAN TAK PAHAM TULISAN MERAPU TADAK FAKTA NI. KALU DAH JADI BEWAK IQ GHENDAH MANA BULIH NAK TULIH BEIK2.
    KOTOQ LAGU TAIK DALAM PURONG LA.

    GELAK SIKIT BULIH KAN KAN KAN KAN KAN......HU HA HA HU HA H A HU HA HA HA .

    he he he
    gurau ngan...bewak pon bewak laaaaaaa.

    ReplyDelete
  15. kah kah kah!
    UMNO tipu melayu, UMNO nak melayu mudah ditipu, kalau melayu senang ditipu kaya raya juak-juak UMNO.
    kerana hak istimewa orang melayulah, toyol dapat buat rumah harga RM24 juta, Mat Taib dapat seludup duit berguni-guni, dr, madey dapat lenyapkan duit RM100 bilion dalam masa 25 tahun, najib dapat kontrak beli kapal selam yang tak boleh menyelam, tengku Adnan jadi taukeh judi, rahim anak tambi dapat tanam pokok rambutan budak sekolah,
    Tak percaya, tanya saja pada Vicent Tan,Eric chia, lim goh ton, Arnanda khisnan, mereka semua ni yang biayai melayu UMNO untuk projek tipu melayu.
    Melayu paling bodoh adalah melayu Melaka, ko guano Arif.

    ReplyDelete
  16. lord reid, kalau nak termuntah ada ubat tahan muntah, tengok gambar tepi, perempuan pakai cermin mata, ok, tapi jgn tengok semua nanti kau perasan sidia piguin pula.

    ReplyDelete
  17. UCAPAN CHUA SOI LEK THE PORN MEMBIDAS UMNO KRN KELIHATAN NAK LBH ISLAMIK DR PAS


    Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini membidas kedua-dua Umno dan PAS kerana menggunakan agama bagi meraih sokongan di kalangan masyarakat Melayu.

    Apabila dua parti Melayu yang dominan itu bersaing, kata Chua, kesannya akan wujud dasar-dasar yang tidak progresif - menyebabkan negara terperangkap dalam kategori penduduk berpendapatan sederhana untuk lebih 10 ntahun.


    "Kita perhatikan Umno telah menjadi lebih konservatif untuk bersaing dengan PAS bagi mendapatkan sokongan Melayu. Kita timbulkan isu ini bagi memembolehkan masyarakat Cina berfikir mengenainya,” katanya pada Konvensyen Tahunan ke-33 MCA Kedah di Alor Star, hari ini.
    ....sambungannya boleh dibaca di Malaysiakini.com

    komen :

    UMNO TAK MARAH KE CHUA SOI LEK THE PORN KATA UMNO KINI LEBIH2 PULAK MENJAGA HAL EHWAL ISLAM KERANA NAK BERSAING DGN PAS.....!!!


    1. MANA UMNO..?
    KENAPA TAK BERKOKOK? SENYAP JER MACAM DAH MAMPOS!! ATAU BERKABUNG KRN BEKAS ADUN SELANGOR BUNUH DIRI KOT!!!GERTAKLAH SOI LEK THE PORN DGN ISA KRN MEMPERTIKAI KEDUDUKAN ISLAM SBG AGAMA RASMI...

    2.MANA UTUSAN MELOYA, BH, TV 3...TAKUT KE KAT SOI LEK THE PORN..

    3. MANA RAJA SEGALA GAGAH PERKASA..BREHEM KATAK!!!
    DAH TAK LARAT NAK DEMO KER...NI SOI LEK THE PORN DAH KACAU MELAYU DAN ISLAM NIH!! BUAT LAH DEMO BESAR2AN SELURUH NEGARA...PERMIT BOLEH KOWTIM DGN POLIS!!!

    4. MANA PEMUDA UMNO...
    KJ DAH MAMPOS KER?

    5. MANA POLIS, TAK SIASAT KER UCAPAN SOI LEK THE PORN BOLEH MENGGANGU KETENTERAMAN ORG MELAYU ISLAM...

    6. MANA BUDAK2 JAHAT UMNO?...TAK SENSITIF KE MELAYU DAN ISLAM DIPERLEKEH OLH SOI LEK THE PORN!!!!

    7. MANA DIA MUFTI SB ? SENYAP JER?

    8. MANA DIA PROFESOR2 MELAYU ANGGUK KEPALA BODOH DAN NGO2 DIAM JER!!! BIASANYA BERSAHUT-SAHUTAN PROFESOR2 ANGGUK KEPALA BODOH NI BUAT ULASAN JIKA ADA ISU SEBESAR BIJI SAWI PUN JIKA MELIBATKAN PR...!!!

    9. MANA LAWYER UMNO NI...TAK MARAH KER SOI LEK THE PORN PERTIKAI HAK MELAYU DAN ISLAM?


    Ini lah gambaran hipokrit dan munafiknya UMNO...kpd musuh politiknya isu yg kecil diperbesar, tapi bila org bukan islam sekapal dgn dia, dia tak kisah pun...munafiknya umno!!!

    ReplyDelete
  18. Lord bangang kata orang lain tulis tak guna fakta.
    Aku nak habaq kat hang, faktanya hang memang bangang. Cuba hang tolong nafikan fakta ini.

    ReplyDelete
  19. Apa sangat la hak orang melayu. Ada hak tapi tak tahu gunakan. Sebab tu orang lain pertikaikan. Merdeka.. lama dah tapi orang melayu mcm tu jugak.. Ada tanah jual bukan nak tambah lagi. Ada peluang berniaga bagi pulak kat orang asing. Cukup bulan kutip komisen. Bila ada orang media interview buat muka sedih kononnya susah la, tak diberi peluang la. Mcm2 lagi. Orang melayu yg keje dgn kerajaan, kalo orang melayu jumpa buat bodoh je, mcm2 syarat diorang bagi. Kalo orang asing siap bergurau senda sbb ada masyuuk... Orang melayu kena sedar dari skrg. Apa yg aku pos ni bukan tembak beb, byk yg aku alami & nampak sendiri....

    Mat Jerontot

    ReplyDelete

PETA PELAYAR