FOLLOWERS

Saturday, 25 August 2012

JABATAN LAUT PULAU TIOMAN DAN MERSING MASIH BUTA! !!!!

MEMANG JABATA LAUT MERSING DAN PULAU TIOMAN MASIH BUTA DAN MEMANG BUTA.  BOT BLUE WATER 11 MEMBAWA LEBIH PENUMPANG DIBIARKAN.  HAMPIR 30 PENUMPANG BERDIRI.  BOT INNI BERLRPAS DARI JETI TEKEK 25  OGO  12 JAM 10 PAGI.  LAUT BERGELORA.  PENUMPANG NAIK LAGI DI JETI KG PAYA SERAMAI  30 ORANG DAN DIARAH DUDUK DI TINGKAT ATAS BOT.  INI MENYALAHI PERATURAN.  BOT TAK STABIL DARI SEGI PUSAT G APATAH LAGI LAUT MASA TU BERGELORA.  JABATAN LAUT MERSING MASIH BUTA DAN TAK AMBIL PENGAJARAN DARI TRAGEDI BOT KARAM DAN TERBAKAR DI MERSING BEBERAPA TAHUN DULU .   MUNGKIN JABATAN LAUT MEMANG BUTA ATAU DI BUTAKAN OLEH DUIT RASUAH DARI SYARIKAT BLUE WATER!!!!  MUNGKIN KOT.  SEBAB BILA SAMPAI DIJETI MERSING ,  TAK ADA PUN TINDAKANDIAMBIL KE ATAS PENGUSAHA BOT.  PEJABAT JABATAN LAUT 20  KAKI AJE DARI JETI DAN PEGAWAINYA PUN ADA DI JETI.  SAH MEMANG MEREKA BUTA!!!!!!!!!

23 comments:

  1. Ada unsur rasuah atau mungkin ada share

    ReplyDelete
  2. Betul tu... musti pengusaha bot ade kaitan dgn pmimpin UMNgOk Be-eNd punye. Potong kunghi aku kalo tal libatkan UMNgOk Be-eNd.....

    PG Hindu ank Omar ni pun bodoh... laporkan pada penguatkuasa dan juga buat polis repot bukannya membebel dlm blog, BeNgap! Biasa la spesis UMNgOk Be-eNd yg terkenal dgn BaNgang dan BiNgainya. Kalo ade isu dgn PR... takdan balai polis bukak pintu, dah nak melapor!

    Dulu, kini dan selamanya...BoNgok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,,,cakap berdegar2 tapi ekor penuh taik,,,hidup asyik nak cari salah org jer n fitnah memang tasbih dibibir mangkuk ni,,,woii, hg kalau ada bukti rasuah, apa ke,,,pi lah report kat SPRM,,,buat kecoh dlm blog nampak hgpa xde teloq!!!

      Delete
  3. anon 23:48 25 ogos.
    elok benarlah tuduhan melulu mcm tu. semuanya ada kaitan dgn umno. biasa dh mcm tu. tok guru, tuan presiden parti pisyo, anu-nya-war dll selalu akan melulu salahkan umno untuk tutup kurap kt muka sendiri. kira umno ni punching-bag la. ok gak tu, jadikan umno lebih kebal. org bebal memanglah bangang tak sedo diri. bagi aku sedikit ruang nk jwb tuduhan longkang awk tu.
    1. aku setuju bahawa ada kemungkinan unsur rasuah. blue water dgn staf jabatan laut ni dh kamcing sgt, cam adik beradik. seolah boleh kawtim. tp apa kena-mengenanya umno dlm hal ni? jabatan laut tu org umno semua? alangkah bongoknya kalau boleh berfikiran mcm tu. sampai bilalah org bodoh, bongok & bangang mcm awk ni nk sedar dan bangun dari mabuk air kencing penipu pakatam.. selama-lamanya bahalol...

    ReplyDelete
  4. org Jabtan Lat tu org PAS atau PKR.. sbb tu tak mau ambik tindakan.. seanng nk sabotaj UMNO/BN yg suap mulut dia mkn..

    ReplyDelete
  5. hahaha... memang mangkuk, sikit-sikit salah umno, agaknya kalau anjing jiran kau berak kat laman rumah kau pun cakap umno salah... apa punya manusia laa, berilmu dan berakal tapi tak guna pemberian tu dengan baik. Serupa jadi manusia zaman batu.

    kau peluk, cium, sanjung dan dewa-dewakan la si nik aziz, hadi dan anuar kau tu. Sedar sikit bro, ramai ulama pas dah keluar dan yg tinggal semua bukan ulamak pun tapi POLITICIAN dan barua anuar je...buka mata buka hati buka minda

    ReplyDelete
  6. Kambing aku bunting salah UMNO juga ke....

    Kesian aku tengok penyokong PR ni...rosak-rosak...

    ReplyDelete
  7. org mcm anon no. 2 tu bukan reti dikasihani. selama-lamanyalah bangga dgn kebengapan dia tu...

    ReplyDelete
  8. Anon 2:43... kambing nko bunting salah UMNgOk Be-eNd jugak sebab... hmmmm sebab nko orang UMNgOk Be-eNd yg ngongkek kambing tu kan? Muahahahahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahlul PAS ni dah serupa perangai pork n.ajis@najis babi yg kuat maki hamun, suka merapu, lidah berbelit putar alam serta nyanyuk dan sedikit sewel2 ayam. Dan juga bodoh sbb selalu kena tiau dgn Karpal Singh

      Delete
  9. Umno takngok.
    Yang ngok Pentotok PASPKR.
    Nama pun pembangkang.
    Kalau tak fitnah,mencaci.mamakihamun,menolak islam,menyokong murtad,mmenjual Kalimah Allah,makan daging babi panggang,bersahabat dgn kafir harbi,membenarkan kafir membaca dan mentafsir ayat Allah kemudian disertakan dgn TAKBIR dan lain2 lagi PASPKR lah namanya.
    Nak jadi ahli parti laknat diatas mesti ada semua kritirea di atas.

    ReplyDelete
  10. Siapa Menteri Pengangkutan? Orang Pas/PKR ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ek eleh....feri ke tioman ada share direct dgn menteri pengangkutan laaa.... huhuhu, setakat tu je pencacai pakatam boleh fikir! patutlah jalan2 kt kelantan tak berubah, kt selangor tak diselenggara, kt kedah caca merba...sebab menteri pengangkutan rupanya. sekolah sampai darjah berapa saudara? takat tu je boleh fikir pasal jaringan pengangkutan..hahahaha, sian sian.

      Delete
  11. Kata PG itu benar - dalam hal ini pengusaha perlu tahu dan penumpang perlu tahu kestabilan dan kemampuan maksima bot itu. Adakalanya bila bot karam ada juga baiknya. Pemumpang kadang-kadang tak reti bahasa juga, tapi nak juga naik bot tak kira keselamatan penumpang yang dah book dulu. Pentingkan diri sendiri.
    Dalam hal ini, Jabatam keselamatan maritim tak juga boleh tutup sebelah mata sebab mereka tetap ada satu mata lagi yang bole mereka gunakan.

    ReplyDelete
  12. Salam EN arifOMAR yang budiman,

    en arifomar, tk atas perhatian. sebaiknya jika ada pelanggraan peraturan sebegini aduan terus boleh dibuat kepada agensi penguatkuasan maritim malaysia. adalah disarnkan juga en arif datang ke pejabat laut mersing untuk membuat aduan secara rasmi. en arif sendir boleh dipanggil sebagai saksi pendakwaan jika kes perlu di bawa ke mahkamah. sebagai penumpang atau saksi yang perihatin en arif boleh mengambil inisiatif mengambil gambar-gambar sebagai bukti yg menunjukkan lebihan bilangan penumpang. en arif boleh jugamembantu mendapatkan senari penumpang yang berada di atas feri. dan mulai kejadian tersebut en arif sendiri sudah mendapatkan talian apmm untuk dihubungi sekiranya kejadian seumpamannya ini dikemuadian hari. sebagai penumpang juag apa sepatutnya yg boleh dilakukan bagi menambahbaik perkhidmatan feri sedia ada. kalau boleh en arif buatlah forum bagaimana nak tingkatkan lagi tahap perkhidmatan sedia ada supaya menjadi lebihbaik. sebagai orang yg berpengalaman en arif mungkin ada jalan atau cara bagaimana sama samadapat memabntu kerajaan membaiki kelemahan yg ada. seeloknya siasat dan buat sedikit kajian apa yg telah kerajaan usahakan untuk membanteras perkara seperti ini daripada berulang. jangan asyik menuduh tanpa sebarang usul dan periksa. sama samalah memperbaiki keadaan agar semua pihak dapat menikmati manfaat.

    ReplyDelete
  13. Norshazila binti Ahmad5 September 2012 at 11:25

    MAKLUMBALAS JABATAN LAUT PULAU TIOMAN DAN MERSING MASIH BUTA

    Jabatan Laut Malaysia mengucapkan ribuan terima kasih di atas maklumat yang disiarkan di dalam blog tuan bertarikh 25 ogos 2012 yang bertajuk “Jabatan Laut Pulau Tioman dan Mersing Masih Buta”.

    Untuk makluman tuan, hasil siasatan awal yang dilaksanakan oleh Jabatan Laut Malaysia mendapati pada 25 Ogos 2012 yang lalu, pada jam 10.00 pagi Feri Blue water 11 telah berlepas dari Jeti Kg. Tekek, Pulau Tioman dengan bilangan penumpang seramai 111 orang. Untuk makluman tuan, sijil penumpang yang dikeluarkan oleh Jabatan Laut Malaysia adalah sebanyak 116 orang. Ini bermakna feri tersebut tidak membawa lebihan penumpang ketika berlepas dari Jeti Kg. Tekek.

    Kemudian feri tersebut mengambil lagi penumpang di Kg Paya. Oleh yang demikian, berlakunya lebihan penumpang, Jabatan Laut juga telah mengesahkan perkara ini dengan nakhoda feri tersebut.

    Untuk makluman juga, sebenarnya feri tersebut tidak dibenarkan untuk berhenti di Kg Paya kerana ia bukanlah merupakan jeti yang dibenarkan untuk mengambil penumpang, hanya sebuah jeti sahaja yang dibenarkan untuk mengambil penumpang iaitu Kg Tekek.

    Sehubungan dengan itu, untuk makluman Jabatan Laut sedang melengkapkan siasatan terhadap kes ini dan jika disabit kesalahan pengusaha feri dan nakhoda feri tersebut boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM 5,000.00 dan tambahan tidak melebihi RM 300.00 untuk seorang lebihan penumpang atau kompaun RM 2,500.00 atau RM 150.00 seorang lebihan penumpang di bawah seksyen 236 Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 kerana membawa lebihan penumpang.

    Akhir sekali, Jabatan Laut mengucapkan terima kasih di atas keprihatinan tuan menyalurkan makluman tersebut.

    Sekian terima kasih.

    Norshazila Binti Ahmad
    Unit Perhubungan Awam
    Jabatan Laut Malaysia

    Tel : 03-33467672
    Faks : 03-33467798
    Email : shazila@marine.gov.my


    ReplyDelete
  14. nAk Tahu Tak Mungkin Blog Gelak Besar..Pada 14/9/2011 Boat Bluewater Akan Mogok so tiada perjalanan tioman-mersing-tioman..Lain Kali Tak Payah Datang Pulau Tioman,Kalau Nak Cuti Pergi Tempt Lain..Kepda JABATAN LAUT MALAYSIA Tgok Lah Sikit Anak Buat Awak Tu Kt Mersing asyik Pakai Cermin Mata Hitam Sebab tu tak nampak..ayat paling best dri Jabatan laut malaysia(Untuk makluman juga, sebenarnya feri tersebut tidak dibenarkan untuk berhenti di Kg Paya kerana ia bukanlah merupakan jeti yang dibenarkan untuk mengambil penumpang, hanya sebuah jeti sahaja yang dibenarkan untuk mengambil penumpang iaitu Kg Tekek.)Dia ingat tioman ada Highway ke.Dah tu macam mana org lain nak balik.ada akal ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...betul...betul...

      Delete
  15. Dari Badang TiomanBoy

    ReplyDelete
  16. Sepatutnya kerajaan kaji balik syarikat yang mengendalikan perkhidmatan feri ke Pulau Tioman ni...Sekarang syarikat Bluewater monopoli perkhidmatan feri ke Tioman..Tioman xcell kejap jalan kejap tidak..Sepatutnya banyakkan lagi perkhidmatan feri dari syarikat lain..jadi pengguna perkhidmatan ini ada pilihan untuk menggunakan feri yang lebih selamat..Benda ni bila dah jadi bencana besar baru lah orang-orang yang berkenaan @ menteri nak kaji itulah ,kaji inilah ....cepat sebelum lambat..!!! lagi satu nakhoda nama Omar selalu minum carlsberg sambil bawa feri Bluewater..ada ka patut..??

    ReplyDelete
  17. kalau tahu dah derang nih disogok apsai x aduak pada sprm jer?naper nk buat pelbagai spekulasi kat sini sedangkan kita tak tahu sapa benar n sapa salah.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR