FOLLOWERS

Wednesday 21 January 2009

KERTAS KERJA : GLOBALISASI

TAJUK : GLOBALISASI : KEMAKMURAN VS KESENGSARAAN

PENDAHULUAN

Sejajar dengan kedatangan abad ke 21 ( millennium ) ,perubahan masyarakat berlaku dengan pantas dan ianya menyentuh setiap aspek kehidupan manusia. Berakhirnya Perang Dingin (The Cold War) telah membawa kemenangan kepada demokrasi serta menampakkan keunggulan kapitalisme atas sosialisme. Ini telah menyebabkan peningkatan interaksi antara peradaban yang kemudian memperkuat hegemoni globalisasi.

Kertas kerja ini cuba mengkaji pembangunan kesejahteraan sosial dan peranan “ social work ” dalam konteks globalisasi. Dengan menempatkan globalisasi sebagai punca kepada semua permasalahan sosial global, maka peranan “ social work ” begitu penting dalam pembangunan kesejahteraan sosial pada peringkat nasional dan antarabangsa akan mudah dijangkakan.Tulisan ini berasaskan kepada persoalan pokok iaitu : globalisasi ekonomi adalah ibarat pedang bermata dua; satu sudut ianya membawa kepada kemakmuran ekonomi dan sebahagiannya pula telah menyebabkan malepetaka kepada ekonomi sesebuah Negara dan dunia amnya.

GLOBALISASI

Tidak keterlaluan untuk dikatakan bahawa globalisasi lebih banyak membawa kepada keburukan kepada ekonomi dan Negara di dunia terutama Negara sedang membangun dan Negara di dunia ketiga. Kemerosotan ekonomi ini telaah menyebabkan kadar kemiskinan dan pengangguran di Negara yang disebutkan di atas berkembang pada kadar yang lebih buruk. Globalisasi sering difahami dan didefinasiakn sebagai satu proses perekonomian antarabangsa. Ia berkehendakkan kepada dasar ekonomi yang lebih terbuka di semua Negara dalam aspek perdagangan , peredaran matawang dan sebagainya.

Globalisasi boleh ditakrifkan ; “Globalization refers to a process through which national economies are becoming more open and thus more subject to supranational economic influences and less amenable to national control.” Globalisasi dibentuk oleh politik dan ideologi neoliberalisme. Dan kenyataannya, antara globalisme dan neoliberalisme adalah dua perkara yang amat berkaitan.Dan kenyataannya, antara globalisme dan neoliberalisme ada. Nlah dua perkara yang amat berkaitan.

Neoliberalisme sendiri berasalr pada ekonomi neo-klasik. Dua tokoh utama pemikiran ini adalah Frederick von Hayek dan Milton Friedman. Asas gagasannya ialah ianya menekankan pentingnya kebebasan, khususnya kebebasan ekonomi dari campur tangan negara. Negara dipandang sebagai penghalang mekanisme pasaran dan ini mengganggu pertumbuhan ekonomi. Dengan kata lain, neoliberalisme sangat memahami terhadap “ welfare state dan developmental state ”.

Kemakmuran vs Kesengsaraan

Dengan sokongan neoliberalisme, kekuatan globalisasi tidak diragukan lagi. Bermula dari skala kecil di Universiti Chicago, globalisasi kini menguasai jaringan internasional, dalam semua aspek kepimpinan, penerbitan dan akhbar.
( Besambung )

1 comment:

PETA PELAYAR