FOLLOWERS

Wednesday 14 January 2009

NOTA RINGKAS 1 : POLITIK DAN PERUBAHAN SOSIAL

Konsep kuasa:

Apa itu kuasa. Ia adalah kebolehan dan pengetahuan untuk menguasai orang lain. Kunci melakukan perubahan dan menguasai dan mengubah orang lain. Kuasa ada disekeliling kita. Itu bahasa mudahnya. Samada orang suka atau tidak itu bukan isunya. Jadi kuasa berkaitan dengan mengubah orang dan mempengaruhi orang lain. Samada secara paksa atau pujukan. Contoh kerajaan buat seperti kempen ( tali keledar ). Ini adalah kuasa pujukan.
Ada yang menyatakan tidak ada ahli dalam semua masyarakat akan mematuhi peraturan secara otomatik. Jadi kita biasanya cuba membiasakan diri dengan peraturan yang ada. Jadi masyarakat perlu iku aturan sosial ( sosial Order ). Jadi kemampuan untuk kuasai dan ubah orang lain. Maka politik adalah bagaimana politik berkaitan orang untuk mendapatkan kuasa.
. Kuasa sosial
. Kuasa politik
. Kuasa Ekonomi
Contoh israel menyerang Hamas. Ia mendapat kuasa dengan cara guna kekerasan tentera. Supaya Hamas tunduk kepadanya.

Kuasa Sosial

Kalau kuasa sosial ia ditentukan oleh :
. status sosial dan
. stratafikasi sosial.

Ini kuasa dalam organisasi sosial. Jadi kuasa adalah berlapis dan sesuai dengan status kita. Contoh kita. Berkuasa dipejabat saya. Tapi ketua jabatan kita adalah berkuasa atas kita. Jadi kita kena pandai sesuaikan kuasa. Jadi dalam status sosial, misti ada simbol. Contoh kad UKM. Ada kad UKM ada warna, Untuk pelajar, pensyarah, dll. Jadi warna melambangkan status dan kuasa kita. Dalam Polis contohnya. Pangkat adalah simbol dan datangnya sumber kuasa.
Kadang kala dalam realiti masyarakat kekuatan fizikal serta kekuatan magis menentukan kuasa.Magis ini lebih kepada kepercayaan. Ia juga boleh ditentukan oleh kekayaan. Orang kaya statusnya tinggi. Setengah keadaan mereka yang dipuji dan berkedudukan tinggi dalam masyarakat contohnya sultan, raja-raja akan diterapkan sebagai mempunyai daulat, keturunan dari sumber-sumber tertentu dan sebagainya dengan tujuan untuk memperkuatkan kuasanya.

Kuasa politik.

Dalam kehidupan, kuasa kita dalam kontek kuasa politik dalam kepimpinan negara. Iaitu konsep pengasingan kuasa. Seperti eksekutif, legislatif dan kehakiman. Juga dalam parti ada struktur kepimpinannya. Adakalanya dalam politik, ada juga kuasa-kuasa seperti kuasa rakyat, mahasiswa , NGOs dan sebagainya. Mereka juga ada kekuatan dan boleh merubah keadaan politik sesebuah kuasa. Contoh di Indonesia, Thailand dan Filipina. Jadi dengan lain perkataan, orang politik menentukan kehidupan kita.

Kuasa Ekonomi

Ia melibatkan modal, kekayaan dan duit. Ini faktor ekonominya. Jadi kuasa ekonomi ini bermaksud menggunakan kuasa-kuasa ekonomi untuk mempengaruhi dan mengubah orang lain. Jadi ia ditentukan oleh siapa yang ada modal. Dalam Karl Max mengatakan dalam kehidupan kita ini kuasa modal kekayaan lah yang menentukan kehidupan. Jadi ujud kelas borjuis dan kelas buruh. Jadi ada pembahagian kerja. Jadi siapa yang menguasai modal dapat mempengaruhi dan mengubah mereka yang tidak mempuyai modal.

Kuasa Legitimasi.

Jadi ketiga-tiga jenis kuasa ini akan saling berhubung kait. Weber mengatakan kuasa itu adalah sah / legitimasi. Cuma ia berdasarkan legitimasi traditional. Contohnya bomoh. Raja , semuanya ada kuasa berdasarkan aturan yang berlaku seperti kepercayaan dll. Setengah orang dapat legitimasi kerana ada karisma. Contoh Kiai, pahlawan, dan sebagainya. Juga ada juga yang berasaskan rasional. Maknanya yang berdasarkan fungsi seperti sekarang seperti ada jawatan dan pangkat seperti kita. Jadi seseorang yang mungkin tidak berkarisma mungkin tak baik tapi sekiranya ia dapat legitimasi contoh dari segi politik maka ia akan berkuasa. Juga mungkin pemimpin tak bagus dari ekonomi. Tapi dapat dari legitimasi maka ia akan mempengaruhi dan mengubah orang lain.
( Bersambung )

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR