ANALISIS STRATEGIK
Analisis factor luaran
Kenalpasti factor yang boleh jadi ancaman dan peluang kepada org. ada 2 ialitu :
1. Factor persekitaran
2. Factor industry
Analisi persekitaran am
Ada 5 kumpulan:
1. Politik
2. Ekonomi
3. Sosiobudaya
4. Teknologi
5. Keadaan ekologi
Politik
Undang2 dan peraturan Negara, kestabilan kerajaan dan ketenteraman pendududk.
• Pengawalan upah dan harga
• Peluang pekerjaan yang seimbang
• Keselamatan tempat kerja
• Lakasi pembinanaan kilang
• Kouta barangan yang dikeluarkan
• Cara2 pengiklanan
• Idceologi politik pemerintah
Demokratik
Pasaran terbuka
Komunisme
Sosialis
Contoh :
Mempromosi koridoraya multimedia
Ekonomi
• Tentukan bagaimana sumber diagih dan digunakan:
Keluaran Negara kasar
Kadar pinjaman
Kadar cukai
Pendapatan pengguna
Jumlah perbelanjaan
Kadar hutang
Keadaan inflasi
Polisi kewangan
Lebihan dan deficit dalam perdagangan antarabangsa
Devaluation terhadap matawang
O factor ekonomi boleh membangtu atau menghalang pencapaian objektif sesebuah ORG.
• Kebolehan meramal keadaan ekonomi dgn tepat merupakan input yang sangat penting dalam keputusan startegik. Contohnya :
• Harga kelapa sawit meningkat ke rm 1000 satu tan pada 2010
• Pengangguran graduan bertambah pada akhir tahun 2009
4. Sosiobudaya
• Etika, pertimbangan moral, nilai dan sikap masyarakat, corak hidup
• Juga etika kerja, komposisi tenaga buruh, ciri2 demografi
• Kesan daripada factor sosial akan bawa perubahan dalam keperluan, citarasa dan minat pengguna serta orang ramai
5. Teknologi
• Pengurus harus mengkaji perubahan teknologi yang boleh mempengaruhi orang dari segi kegunaan bahan mentah, operasi pengeluaran, bentuk barangan yang dikeluar dan perkhidmatan
• Perubahan dalam teknologi
Beri peluang untuk baiki kecekapan operasi
Menjadi ancaman sekiranya peluang direbut oleh pesaing
Perubahan teknologi boleh hasilkan baranga baru dan beraltenatif bagi penggunaan bahan mentah serta kaedah memproses.
Contohnya penggunaan robotic dalam industry pemasangan kereta telah mempercepatkan proses pengeluaran kereta.
VI. Keadaan ekologi
• Factor iklim- cuaca
• Ekologi – pencemaran udara, pemupusan hutan tropika, pembuangan bahan toksid, pembuangan sampah.
Contoh : pencemaran air dari sisa toksid drp kilang2 mengakibatkan kematian ikan dilaut.
Ini akan beri kesan kepada industry mengetin ikan.
Kaedah analisis persekitaran am
• Lisan
• Bertulis
• Mengintip
• Ramalan
• Melalui system maklumat
1. Lisan
• Radio, tv
• Pekerja dalam org
• Pembekal/pemborong
• Pesaing
• Pemegang saham
• Perunding
• Pihak kerajaan
2. Bertulis
• Lapuran tahunanif
• Member skor kesan positif
• Journal perdagangan
• Surat khabar
Kaedah Analisi Persekitaran
• Kaedah positif dan negetif
• Menggunakan pemberat terhadap skor
1. Kaedah positif dan negetif
Kaedah yang paling senag
Pilih kejadian ( ekonomi, sosiobudaya , politik, teknologoi dan ekologi dll ) yang ada kaitan dengan kegiatan org.
Berikan tanda positif
Contoh : Pembuat kasut kulit
Dari segi factor ekonomi :
- Pertumbuhan ekonomi 7 % ini +
- Pengguna suka pakai kasut getah –
- Industry lembu ternak di Malaysia malap –
- Import kasut kulit meningkat –
- Tukar sikap terhadap kasut buat dari kulit binatang –
Jadi dari analisa di atas saya sebagai pembuat kasut kulit dapati 1 + dengan skor 4 -. Jadi perlu buat perubahan. Jadi analisis ekonomi ini menunjukkan keadaan tidak menggalakkkan ikut kaedah ini. Tapi dalam perniagaan kecil kaedah ini amat popular.
Kelemahan kaedah ini :
- Setiap kejadian sama beratnya ( 1 ) markah ) tetapi ada kejadian yang lebih penting drp yang lain.
- Ramai peniaga kecil suka guna kaedah ini.
2. Memberi skor kesan positif dan negetif
• Pengurus perlu kenalpasti samada kejadian sekeliling beri kesan positif atau negetif pd org
• Setiap kejadian akan diberi skor positif dan negetif dan ini menunjukkan kedudukan peluang dan ancaman
• Contoh:
-10 -5 0 + 5 +10
Paling sedikit Beri kesan paling banyak beri kesan
Rujuk jadual 1:
• Jumlah skor positif hamper sampai dengan skor negetif ( +47 ) & ( - 41 ).
• Secara umum menunjukkan lebih banyak peluang yang ada untuk sesebuah org dimajukan.
• Secara teliti, skor factor politik dan ekonomi banyak yang negetif atau ancaman.
• Skor factor teknologi dan sosial menampakkan peluang.
Jadi bagus guna system dan kaedah ini kerana ia lebih member impak pada data. Lebih tepat kerana skornya lebih besar.
Kritikan kaedah ini:
• Kaedah ini kurang memuaskan kerana nilai yang diberikan adalah kesan faktur terhadap industry secara keseluruhan.
• Bagi syarikat ABC, faktur sosial tidak begitu penting berbanding dengan syarikat xxx.
Guna pemberat terhadap skor
• Guna pemberat lebih bermakna
• Pemberat perlu diberikan supaya tahap faktur persekitaran dapat diberi nilaian yang lebih bermakna dan disusun mengikut kepentingan syarikat.
• Pemberat diberi nilai 0.00 ( tidak mustahak ) hingga 1.00 ( sangat mustahak ) jumalah pemberat semua faktur tidak lebih 1.00.
Tiga kaeadah dalam member pemberat:
• Mengira melalui pengagihan mengikut kebijaksanaan sendiri – spontan dan rasional
• Mengira mengikut susunan
• Mengira mengikut agihan skor kepentingan.
Kaedah ini juga subjektif juga kerana ia memberi berbagai pilihan.
Cara -
1. mengira spontan :
• contoh:
2. mengira ikur keutamaan
• faktur persekitaran am diberi keutamaan mengikut no 1 yang terpenting, 2 yang ke 2 penting dan seterusnya.
• Rujuk jadual 2
3. Mengira ikut skor kepentingan
• Semua factor diagih skor kepentingan
• Skor 10 bagi faktur yang sangat penting dan skor 1 yang sangat tidak penting.
• Rujuk jadual 3
Tentukan peluang dan Ancaman
• Nilai skor tinggi ( 10 ) bermakna syarikat mampu bertindakbalas dgn baik dan berkesan
• Skor rendah ( 1 ) bermakna sy tidak mapu bertindak balas menanganinya.
• Jadual 4
Faktur sosial dan politik lebih 5.0 gambarkan lebih peluang daripada ancaman
Faktur ekonomi dan teknologi tunjuk lebih ancaman.
Analisis factor luaran
Kenalpasti factor yang boleh jadi ancaman dan peluang kepada org. ada 2 ialitu :
1. Factor persekitaran
2. Factor industry
Analisi persekitaran am
Ada 5 kumpulan:
1. Politik
2. Ekonomi
3. Sosiobudaya
4. Teknologi
5. Keadaan ekologi
Politik
Undang2 dan peraturan Negara, kestabilan kerajaan dan ketenteraman pendududk.
• Pengawalan upah dan harga
• Peluang pekerjaan yang seimbang
• Keselamatan tempat kerja
• Lakasi pembinanaan kilang
• Kouta barangan yang dikeluarkan
• Cara2 pengiklanan
• Idceologi politik pemerintah
Demokratik
Pasaran terbuka
Komunisme
Sosialis
Contoh :
Mempromosi koridoraya multimedia
Ekonomi
• Tentukan bagaimana sumber diagih dan digunakan:
Keluaran Negara kasar
Kadar pinjaman
Kadar cukai
Pendapatan pengguna
Jumlah perbelanjaan
Kadar hutang
Keadaan inflasi
Polisi kewangan
Lebihan dan deficit dalam perdagangan antarabangsa
Devaluation terhadap matawang
O factor ekonomi boleh membangtu atau menghalang pencapaian objektif sesebuah ORG.
• Kebolehan meramal keadaan ekonomi dgn tepat merupakan input yang sangat penting dalam keputusan startegik. Contohnya :
• Harga kelapa sawit meningkat ke rm 1000 satu tan pada 2010
• Pengangguran graduan bertambah pada akhir tahun 2009
4. Sosiobudaya
• Etika, pertimbangan moral, nilai dan sikap masyarakat, corak hidup
• Juga etika kerja, komposisi tenaga buruh, ciri2 demografi
• Kesan daripada factor sosial akan bawa perubahan dalam keperluan, citarasa dan minat pengguna serta orang ramai
5. Teknologi
• Pengurus harus mengkaji perubahan teknologi yang boleh mempengaruhi orang dari segi kegunaan bahan mentah, operasi pengeluaran, bentuk barangan yang dikeluar dan perkhidmatan
• Perubahan dalam teknologi
Beri peluang untuk baiki kecekapan operasi
Menjadi ancaman sekiranya peluang direbut oleh pesaing
Perubahan teknologi boleh hasilkan baranga baru dan beraltenatif bagi penggunaan bahan mentah serta kaedah memproses.
Contohnya penggunaan robotic dalam industry pemasangan kereta telah mempercepatkan proses pengeluaran kereta.
VI. Keadaan ekologi
• Factor iklim- cuaca
• Ekologi – pencemaran udara, pemupusan hutan tropika, pembuangan bahan toksid, pembuangan sampah.
Contoh : pencemaran air dari sisa toksid drp kilang2 mengakibatkan kematian ikan dilaut.
Ini akan beri kesan kepada industry mengetin ikan.
Kaedah analisis persekitaran am
• Lisan
• Bertulis
• Mengintip
• Ramalan
• Melalui system maklumat
1. Lisan
• Radio, tv
• Pekerja dalam org
• Pembekal/pemborong
• Pesaing
• Pemegang saham
• Perunding
• Pihak kerajaan
2. Bertulis
• Lapuran tahunanif
• Member skor kesan positif
• Journal perdagangan
• Surat khabar
Kaedah Analisi Persekitaran
• Kaedah positif dan negetif
• Menggunakan pemberat terhadap skor
1. Kaedah positif dan negetif
Kaedah yang paling senag
Pilih kejadian ( ekonomi, sosiobudaya , politik, teknologoi dan ekologi dll ) yang ada kaitan dengan kegiatan org.
Berikan tanda positif
Contoh : Pembuat kasut kulit
Dari segi factor ekonomi :
- Pertumbuhan ekonomi 7 % ini +
- Pengguna suka pakai kasut getah –
- Industry lembu ternak di Malaysia malap –
- Import kasut kulit meningkat –
- Tukar sikap terhadap kasut buat dari kulit binatang –
Jadi dari analisa di atas saya sebagai pembuat kasut kulit dapati 1 + dengan skor 4 -. Jadi perlu buat perubahan. Jadi analisis ekonomi ini menunjukkan keadaan tidak menggalakkkan ikut kaedah ini. Tapi dalam perniagaan kecil kaedah ini amat popular.
Kelemahan kaedah ini :
- Setiap kejadian sama beratnya ( 1 ) markah ) tetapi ada kejadian yang lebih penting drp yang lain.
- Ramai peniaga kecil suka guna kaedah ini.
2. Memberi skor kesan positif dan negetif
• Pengurus perlu kenalpasti samada kejadian sekeliling beri kesan positif atau negetif pd org
• Setiap kejadian akan diberi skor positif dan negetif dan ini menunjukkan kedudukan peluang dan ancaman
• Contoh:
-10 -5 0 + 5 +10
Paling sedikit Beri kesan paling banyak beri kesan
Rujuk jadual 1:
• Jumlah skor positif hamper sampai dengan skor negetif ( +47 ) & ( - 41 ).
• Secara umum menunjukkan lebih banyak peluang yang ada untuk sesebuah org dimajukan.
• Secara teliti, skor factor politik dan ekonomi banyak yang negetif atau ancaman.
• Skor factor teknologi dan sosial menampakkan peluang.
Jadi bagus guna system dan kaedah ini kerana ia lebih member impak pada data. Lebih tepat kerana skornya lebih besar.
Kritikan kaedah ini:
• Kaedah ini kurang memuaskan kerana nilai yang diberikan adalah kesan faktur terhadap industry secara keseluruhan.
• Bagi syarikat ABC, faktur sosial tidak begitu penting berbanding dengan syarikat xxx.
Guna pemberat terhadap skor
• Guna pemberat lebih bermakna
• Pemberat perlu diberikan supaya tahap faktur persekitaran dapat diberi nilaian yang lebih bermakna dan disusun mengikut kepentingan syarikat.
• Pemberat diberi nilai 0.00 ( tidak mustahak ) hingga 1.00 ( sangat mustahak ) jumalah pemberat semua faktur tidak lebih 1.00.
Tiga kaeadah dalam member pemberat:
• Mengira melalui pengagihan mengikut kebijaksanaan sendiri – spontan dan rasional
• Mengira mengikut susunan
• Mengira mengikut agihan skor kepentingan.
Kaedah ini juga subjektif juga kerana ia memberi berbagai pilihan.
Cara -
1. mengira spontan :
• contoh:
2. mengira ikur keutamaan
• faktur persekitaran am diberi keutamaan mengikut no 1 yang terpenting, 2 yang ke 2 penting dan seterusnya.
• Rujuk jadual 2
3. Mengira ikut skor kepentingan
• Semua factor diagih skor kepentingan
• Skor 10 bagi faktur yang sangat penting dan skor 1 yang sangat tidak penting.
• Rujuk jadual 3
Tentukan peluang dan Ancaman
• Nilai skor tinggi ( 10 ) bermakna syarikat mampu bertindakbalas dgn baik dan berkesan
• Skor rendah ( 1 ) bermakna sy tidak mapu bertindak balas menanganinya.
• Jadual 4
Faktur sosial dan politik lebih 5.0 gambarkan lebih peluang daripada ancaman
Faktur ekonomi dan teknologi tunjuk lebih ancaman.
No comments:
Post a Comment