Nota Kulaih 8. Pengurusan Strategik .
10 mac 2009-03-10
Perlaksanann strategi
Kejayaan strategi bergantung kepada keberkesanan perlaksanaan yang dijalankan.
Menurut thomas peters dan robert waterman, sy yang unggul buat sesuatu keputusan dgn cara yang rasional
Pengurus melksanakan strategi ikut
Ada 11 faktur untuk tentukan strategi kita tercapai:
Perlaksanann strategi
Kejayaan strategi bergantung kepada keberkesanan perlaksanaan yang dijalankan.
Menurut thomas peters dan robert waterman, sy yang unggul buat sesuatu keputusan dgn cara yang rasional
Pengurus melksanakan strategi ikut
Ada 11 faktur untuk tentukan strategi kita tercapai:
Analisis tahap perubahan
Matlamat tahunan
Mangurangkan halangan perubahan
Analisis struktur org
Analisis budaya org
Memadan pengurus dgn strategi
Pembahagian sumber
Ubahsuai proses dan operasi
Menggubal dasar
Membina kepakaran sumber manusia
Semak sistem insentif dan ganjaran.
Analisis tahap perubahan ada 5 tahap :
a. strategi penerusan iaitu guna strategi yang sama sepertimasa dulu jika lihat strategi dulu bagus. Juga kemahiran dan tugas2 baru tidak diperlukan. Juga sekiranya perlaksanaan yang baik telah ditunjukkan. Juga kesan dari keluk pengalaman boleh bantu buat perlaksanaan.. Di samping itu kejayaan bergantung kepada keputusan hasil analisis persekitaran dan penilaian dan penggunaannya pada masa lepas.
b. perubahan hadapi strategi biasa.
Ia brtujuan untuk menarik pengguna
Tambah pengiklaan, baiki pembungkusan, ubah cara pengagihan
Pengurus perlu menjadual dan mengkoordinasi aktiviti dgn orang tengah
Tujuan adalah untuk ingatkan semula sesuatu barangan dlm pemikiran pengguna.
c. perubahan strategi yang terhad. Ia menawarkan barangan baru kpd pasaran baru
d. perubahan strategi radikal – ujug pencatuman dan pengambilalhian antara sy dlm 1 industri yg baru.
e. penukaran arah- pilih kaedah ini apabila wujud percantuman dan pengambilalihan terhadap sy2 dlm industri yang berlainnan. Ia juga apabila sesebuah sy tinggalkan industri yg diceburi dan masuk dlm industri yg baru.
ii. matlamat tahuanan
perlu penuhi 5 perkara :
Jelas dan tepat
Boleh diukur
Mampu dicapai
Benar dan bukan khayalan
Ada sebutan masa
iii. Dapat mengurangkan halanganperubahan
Keputusan dibuat secara beramai
Pekerja dimaklum faedah dan risikonya
Dasar2 baru dijelaskan.
iv. Analisis struktur organisasi
Struktur akan pengaruhi perkaksanaan org dan keberkesanannya
Struktur perlu sesuai dgn strategi yang dpilih dan hendak dilaksanakan.
Jenis-jenis struktur
1. struktur yang ringkas.
Ada 2 tahap. Pemilik / pengurus dan pekerja
Perlaksanan yang cepat dan fleksibel terhadap strateginya
Tidak dapat bertahan dlm jangka masa panjang kerana pemilik / pengurus tidak punyai kemahiran dlm strategi formulasi dan perlakasanaan strategi.
2. struktur org fungsian
Ada pengkhususan dlm bahagian
Wujud pakar dlm setiap bahagian
Akan hadapi masalah mengkoordinasikan anatara jabatan dan ini boleh halanag perlaksaanaan yg cekap terhadap strategi yg telah dirancang.
3. struktur org bahagian
Pembahgian dibuat berdasar kepada seperti
ü keluaran barangan
ü pasaran
ü geografi
ü saluran pengagihan
setiap bhg buat formulasi strategi
v. analisis budaya org.
Satu perkongsian nilai dan kepercayaan yg pengaruhi keberkesaanaan formulasi dan perlaksanaan strategi.
Penting kerana ia membpengaruhi gelagat opekerja dan dapat beri motivasi untuk capai objektif organisasi.
vi. Padankan pengurus dgn strategi
Perlu Pengurus yg sesuai
Berlaianan strategi perlu watak pengurus yg berbeza
Contoh:
ü Strategi berkembang kekawasan pasaran luar negara perlu pengetahuan bahasa , adat resam negara baru dan bebas berdikari.
ü Strategi kepelbagaian kpd barangan baru perlu pengetahuan teknikal, punyai pengetahuan ttg produk berkaitan
vii. pembahagian sumber
Pengurus perlu tentukan pembahagian sumber spt kewangan, tenaga kerja, alat kelangkapan yg nak dibeli
Strategi yang nak diguana hendaklah dimaklumkan kepada semua peringkat pekerja supaya mereka faham ttg agihan tersebut dan apa yang diperlukan dari mereka.
viii. ubahsuai proses dan operasi
Perlaksanaan strategi banayak ubahsuai proses operasi spt lebihkan pengeluaran barangan yg banyak dipasarkan
Penjadualan diubahsuai untuk keluar barangan baru
Tukar mesin yang lebih canggih
IX. Menggubal dasar
• Panduan pendirian ke atas perkara2 yg selalu dihadapi oleh sy
x. Membina kepakaran sumber manusia
- kelemahan dlm kepakaran, maka program latihan perlu dijlnkan
- kepakaran boleh dibeli jika mampu
xi. Semak sistem insentif & ganjaran
• Sistem ganjaran perlu diubah untuk beri insentif kpd pekerja agar matlamat strategi dpt dicapai dgn mudah
• Perlu tindakan pengurusan dgn cepat setelah strategi diumumkan
PEMILIHAN CARA PERLAKSANAAN STRATEGI YG BERKESAN
Pendekatan pengarah
Pendekatan pengubahan organisasi
Pendekatan kerjasama
Pendekatan budaya
Pendekatan pertumbuhan
1. Pendekatan pengarah
• Pengurus tumpu kpd memformulasi strategi guna logik & analisis mendalam
• Pengurus tentukan tindakan strategi dgn sendiri atau lalui kumpulan penasihatnya
• Pengurus akan serahkan segalanya kpd pekerja yg diarahkan untuk melaksanakan strategi
• Pengurus tidak ambil peranan aktif dlm perlaksanaan strategi
• Sesuai untuk sy yg buat sedikit perubahan spt strategi penerusan atau strategi biasa
• perkara2 mesti ada untuk pendekatan ini
• Pengurus mesti punya kuasa penuh untuk mengarah perlaksanaan strategi
• Maklumat lengkap & ketepatan masa harus wujud & persekitaran stabil
• Pengurus yg memformulasikan strategi mesti tidak berat sebelah & tidak dipengaruh oleh politik
2. Pendekatan pengubahan org
• Berlaku perubahan struktur org & pengambilan pekerja
• Pengurus mereka bentuk sistem pengurusan bg perlaksanaan strategi berkesan
• Tidak sesuai untuk sy kecil yg perlu kepakaran untuk melaksanakannya
• Tidak sesuai untuk sy dlm industri yg hadapi perubahan yg cepat
3. Pendekatan kerjasama
• Pengurus akan kumpulkan pengurus2 untuk brainstorming & formulasi seterusnya melaksanakan strategi
• Pandangan akan dikumpul & ketua pengurus berperanan sebagai penyelaras & pastikan idea yg baik terus dibincang & dilaksanakan
• Kebaikan:
• Maklumat yg dikumpulkan boleh tingkat kualiti serta jimat masa
• Penyertaan ahli dpt tingkatkan komitmen kpd strategi & perlaksanaannya
• Kelemahan:
• Walaupun keputusan dibuat bersama, ttp keputusan muktamad dibuat oleh pihak atasan
• Boleh timbul konflik
4. Pendekatan budaya
• Libatkan pekerja bawahan
• Pengurus membimbing, beri arahan secara am ttp galak individu buat keputusan sendiri dlm operasi melaksanakan strategi mereka
• Kelemahan:
• Tidak sesuai untuk org yg kecil & tidak ada kepakaran
• Makan masa yg panjang
• Jika budaya kuat, sukar ditukar
5. Pendekatan pertumbuhan
• Letak formulasi & perlaksanaan strategi serentak
• Galak pekerja untuk membangun, mengenal pasti & melaksanakan strategi sendiri
• Kebaikan:
• Galak pengurus peringkat pertengahan merumus strategi yg berkesan & beri peluang kpd mereka jlnkan perlaksanaan dgn perancangan sendiri
• Tingkatkan motivasi pengurusan pertengahan untuk menjayakan strategi
• Benarkan pekerja & pengurus rapatkan hubungan sesama sendiri & mudahkan perlaksanaan strategi
KEMAHIRAN PERLAKSANAAN
Kemahiran interaksi
Kemahiran pengagihan
Kemahiran pengendalian
Kemahiran pengorganisasian
1. Kemahiran interaksi
• Ditunjukkan semasa pengurus berusaha mencapai objektif
• Pengurus upaya fahami perasaan pekerja & punyai kemahiran bermuzakarah
2. Kemahiran pengagihan
• Pengurus upaya menjadualkan tugas & belanjawan terhadap masa, wang & ssumber lain dgn cekap
3. Kemahiran pengendalian
- cekap guna makalumat untuk betulkan masalah yg wujud dlm proses perlaksanaan
- punyai sistem maklum balas yg cekap untuk analisis kejayaan
4. Kemahiran pengorganisasian
• Keupayaan wujud suatu org tidak formal atau rangkaian kerja untuk padankan setiap maslah yg berlaku
• Kenali semua pekerja di setiap bhg org
• Guna org tidak formal untuk mudahkan perlaksanaan strategi
• Panduan pendirian ke atas perkara2 yg selalu dihadapi oleh sy
x. Membina kepakaran sumber manusia
- kelemahan dlm kepakaran, maka program latihan perlu dijlnkan
- kepakaran boleh dibeli jika mampu
xi. Semak sistem insentif & ganjaran
• Sistem ganjaran perlu diubah untuk beri insentif kpd pekerja agar matlamat strategi dpt dicapai dgn mudah
• Perlu tindakan pengurusan dgn cepat setelah strategi diumumkan
PEMILIHAN CARA PERLAKSANAAN STRATEGI YG BERKESAN
Pendekatan pengarah
Pendekatan pengubahan organisasi
Pendekatan kerjasama
Pendekatan budaya
Pendekatan pertumbuhan
1. Pendekatan pengarah
• Pengurus tumpu kpd memformulasi strategi guna logik & analisis mendalam
• Pengurus tentukan tindakan strategi dgn sendiri atau lalui kumpulan penasihatnya
• Pengurus akan serahkan segalanya kpd pekerja yg diarahkan untuk melaksanakan strategi
• Pengurus tidak ambil peranan aktif dlm perlaksanaan strategi
• Sesuai untuk sy yg buat sedikit perubahan spt strategi penerusan atau strategi biasa
• perkara2 mesti ada untuk pendekatan ini
• Pengurus mesti punya kuasa penuh untuk mengarah perlaksanaan strategi
• Maklumat lengkap & ketepatan masa harus wujud & persekitaran stabil
• Pengurus yg memformulasikan strategi mesti tidak berat sebelah & tidak dipengaruh oleh politik
2. Pendekatan pengubahan org
• Berlaku perubahan struktur org & pengambilan pekerja
• Pengurus mereka bentuk sistem pengurusan bg perlaksanaan strategi berkesan
• Tidak sesuai untuk sy kecil yg perlu kepakaran untuk melaksanakannya
• Tidak sesuai untuk sy dlm industri yg hadapi perubahan yg cepat
3. Pendekatan kerjasama
• Pengurus akan kumpulkan pengurus2 untuk brainstorming & formulasi seterusnya melaksanakan strategi
• Pandangan akan dikumpul & ketua pengurus berperanan sebagai penyelaras & pastikan idea yg baik terus dibincang & dilaksanakan
• Kebaikan:
• Maklumat yg dikumpulkan boleh tingkat kualiti serta jimat masa
• Penyertaan ahli dpt tingkatkan komitmen kpd strategi & perlaksanaannya
• Kelemahan:
• Walaupun keputusan dibuat bersama, ttp keputusan muktamad dibuat oleh pihak atasan
• Boleh timbul konflik
4. Pendekatan budaya
• Libatkan pekerja bawahan
• Pengurus membimbing, beri arahan secara am ttp galak individu buat keputusan sendiri dlm operasi melaksanakan strategi mereka
• Kelemahan:
• Tidak sesuai untuk org yg kecil & tidak ada kepakaran
• Makan masa yg panjang
• Jika budaya kuat, sukar ditukar
5. Pendekatan pertumbuhan
• Letak formulasi & perlaksanaan strategi serentak
• Galak pekerja untuk membangun, mengenal pasti & melaksanakan strategi sendiri
• Kebaikan:
• Galak pengurus peringkat pertengahan merumus strategi yg berkesan & beri peluang kpd mereka jlnkan perlaksanaan dgn perancangan sendiri
• Tingkatkan motivasi pengurusan pertengahan untuk menjayakan strategi
• Benarkan pekerja & pengurus rapatkan hubungan sesama sendiri & mudahkan perlaksanaan strategi
KEMAHIRAN PERLAKSANAAN
Kemahiran interaksi
Kemahiran pengagihan
Kemahiran pengendalian
Kemahiran pengorganisasian
1. Kemahiran interaksi
• Ditunjukkan semasa pengurus berusaha mencapai objektif
• Pengurus upaya fahami perasaan pekerja & punyai kemahiran bermuzakarah
2. Kemahiran pengagihan
• Pengurus upaya menjadualkan tugas & belanjawan terhadap masa, wang & ssumber lain dgn cekap
3. Kemahiran pengendalian
- cekap guna makalumat untuk betulkan masalah yg wujud dlm proses perlaksanaan
- punyai sistem maklum balas yg cekap untuk analisis kejayaan
4. Kemahiran pengorganisasian
• Keupayaan wujud suatu org tidak formal atau rangkaian kerja untuk padankan setiap maslah yg berlaku
• Kenali semua pekerja di setiap bhg org
• Guna org tidak formal untuk mudahkan perlaksanaan strategi
No comments:
Post a Comment