FOLLOWERS

Tuesday, 14 December 2010

KAHWIN REMAJA : DIAM AJELAH DATO SHARIZAT !!!!




“Saya yang izinkan mereka berkahwin”
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

Ahad Disember 12, 2010


PETALING JAYA: “Saya yang izinkan mereka berkahwin...” - itulah kata-kata pertama yang keluar dari mulut Siti Hawa Kassim, ibu kepada pengantin perempuan yang mencetuskan kontroversi kerana berkahwin pada usia 14 tahun minggu lalu.

...................................................................“Anak saya sudah akil baligh dan diberikan pendidikan agama. Saya percaya suaminya juga boleh membimbingnya ke arah yang lebih baik. Malah keputusan ini juga mengambil kira janji suaminya untuk memastikan dia belajar sehingga tamat pengajiannya,” kata ibu yang bertugas di sebuah syarikat multinasional di ibu kota ini dalam temuramah eksklusif dengan Mingguan mStar semalam.

...................................................Isu perkahwinan Maya pada usia muda telah mencetuskan kontroversi dan perdebatan banyak pihak termasuk mendapat reaksi daripada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Sharizat Jalil yang menyatakan keputusan mahkamah untuk membenarkan Maya berkahwin bukanlah merupakan satu polisi yang direstui oleh Kerajaan Pusat.
Pelbagai pertubuhan wanita dan hak asasi wanita turut tidak bersetuju dengan keputusan tersebut. ........................................................................................................................Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Apa yang YB Dato Shahrizat nak sibok sangat hal perkahwinan remaja 14 tahuin ini? Selama ini diam tak berkokok pun. PG ingatkan dia dah berhenti jadi Menteri. Rupanya jadi Menteri lagi .

2. Kepada Sharizat PG ingatkan, agar buat " homework" dulu baru memberi sidang akhbar. Nampak burok dan bodoh sangat kita ini kalau bercakap tanpa membuat kerja lebih sikit dulu.

3. Dalam islam pun memang dibenarkan remaja sebegini berkahwin . Seperti kata ibu remaja ini, ia izinkan dan anaknya dah baligh serta sudah matang. matang bukan pada umur. Dan di Malaysia, hal kematangan ini akan ditentukan oleh mahkamah syariah.

4. Dalam kes ini, mahkamah dah sahkan remaja ini matang dan dibenar pula berkahwin. Jadi apa yang Sharizat nak sibok dan cuba mencampuri urusan mahkamah syariah ini. Tak ada nak fikir sikit ke? Itu perbuatan menghina mahkamah kerana mempersoalkan keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah.

5. Apa yang patut dann wajib Shahrizat ini lakukan dan wajib buat ialah mencari jalan bagi mengatasi masalah ramainya anak dara yang dah lanjut usia yang masih belum berkahwin. Ini yang patut Sharizat fikirkan . Fikirkan jalan dan buat pelan jangka panjang bagi membantu gulongan ini agar mendapat pasangan hidup dan juga perancangan jangka pendek bagi mengatasi masalah mereka ini hidup dalam kesunyian dalam umur sebegitu.

6. Besar bilangan mereka yang seperti ini baik ia Melayu Islam, Cina, India dan sebagainya. Inilah gulongan yang patut dibantu.

7. Bukan hanya bila ada kes sahaja , barulah mak menteri nak mmenyalak tak tentu pasal. Tiada kes , semua tidor. Sepatutnya semasa aman sebeginlah , kememterian berkenaan perlu memikirkan dan membuat pelan jangka panjang bagi mengatasi masalah ini. Bukannya nak menyibok hal perkahwinan remaja ini yang telah pun selesai dan diberi kebenaran oleh mahkamah. Tak ada isu pun.

8. Tak ke sengkek nampaknya. Ini yang meletihkan PM . PM setiap hari bercakap " Transformasi. Tetapi menteri-menteri bergerak macam semut. Malas nak guna otak nak berfikir. Letih, letih !!! Memang letih PM kalau mempunyai Menteri yang sebegini !!!

9. Letih!!! Letih !!! ( Nota : NGO-NGO lain tu, juga baik diam!!! Tak kena mengena dengan anda semua. Shut Up !!!! )

15 comments:

  1. SHARIZAT IKUT PINTU BELAKANG NI MEMANG CARI ISU JER...ADA ISU BARU LAH DAPAT BERCAKAP DAN MASUK TV NAK GLAMER JER...APA PUNYA HAPRAK LAH MENTERI WANITA NI...RAMAI WANITA2 MELAYU ISLAM YG BUANG2 BAYI, GEJALA SOSIAL, DAN MACAM2 LG...!!!


    MENTERI2 UMNO NI KDG2 CAKAP MCM BUDAK SEKOLAH JUGA!!! INGAT IQ TINGGI, TP KANTOI!!!

    ReplyDelete
  2. aku pun pelik yg dok sibuk orang nak kahwin tu apasal

    ReplyDelete
  3. aku bukan ape la bro... ramai org kat Lembah Pantai mmg tak sukakan dia... kalo dia still bertanding kat sana.. keputusannya tetap sama... anak puaka ttp menang... So, kalo nak kalah lagi letak la muka pakistan nie kat sana lagi... kalo nak menang.. pliz letak org lain...insyallah..

    ReplyDelete
  4. e'eleh.. anon 15:59
    lu pk lu punya x suka kt org
    org punya menyampah kt lu xnak pk ke
    mahai lu
    hahahhaahaha
    at least dia tu menteri org suka ke x dia peduli ape.cukup bulan masyuk riban2
    lu ape dpt?
    gua tau lu mmg bodo keje pun kuli batak jer
    tp jgn la tunjuk sgt kebodohan lu tu
    hahahaha

    ReplyDelete
  5. e'eleh..lu PG nak tunjuk hebat plak nak sound2 menteri,mcm hebat sgt
    wei cermin la diri tu ckit..kalu dh rasa diri tu hebat sgt apsal lu x jadi menteri?
    lu pk la sendri!
    sebab ape?sebab lu bodo x layak jadi menteri!
    ada hati nak sound menteri plak.mahai punya anak omar!sound plak dlm blog!hahahaha ape barang beb..brani ckp depan la
    telo tarak ka?sudah bagi juburi isap ka?
    hahahhaha
    tp ape pun menteri2 umngok ni mmg bongok
    termasuk la dgn puppy2nya sekali
    hahahaha

    ReplyDelete
  6. ANON 1629

    LANTAK LE PG NAK KATA APA. NAK SAOND KE, NAK CARUT KE. ITU BLOK DIA. APA KAU SIBOK.

    KATAK PURU

    ReplyDelete
  7. Doakan aja si suami tu pandai cari nafkah untuk keluarga baru dia.

    Shahrizat tu risau bukan apa. Banyak kes yang ada, bila dah beranak pinak, nak beli beras pun tak mampu.. OK, last2 mai duk hulur tempurung kat Kementerian dia nanti, memang pening.

    Bab andaratu... hai sekarang dunia dah terbalik. Kat kampung saya lebih 20orang self-claimed househusband.. malas nak kerja.. asyik kat kedai kopi, tunggu isteri bawa pulang rezeki. Setahun dua OK le, ni ada yang dah 20tahun tak kerja, melihat keadaan sekarang, purpose kahwin tu dah jadi secondary..

    Bab Mahkamah Syariah, nak mohon sijil Faraid, kena lantik lawyer, depa cekop RM4K, lepaih tu, drama naik turun kandang... 12bulan nak bagi kertas, bulat2 syarat yang dah tertulis dalam Quran? Sementara itu balu dan anak2 yatim makan pasir ke, makan batu ker.. itu bukan hal mereka, yg cekup RM4K, yang 1tahun makan gaji.. itu yang penting..

    Talking to real experience.

    ReplyDelete
  8. Aku setuju dengan PG. Atok aku kawin umur 9 tahun. Mak aku pula kawin umur 16 tahun. Takde masalah pun, ok je. Daripada berkhalwat/berzina dan buang bayi, ada lebih baik dinikahkan. Kalau anak aku nak kawin sangat masa umur remaja, aku pun kasi je, senang cerita.

    Pasangan sekarang ni sibuk kumpul duit hantaran, duit belanja. Lepas tu buat majlis besar2an walaupun terpaksa berhutang. Sebelum tu bekepit sakan...tunggu duit belanja tak cukup2 lagi.

    Bila lah orang Melayu nak tukar persepsi majlis kawin. Aku tengok orang kafir punya majlis tersangatlah ringkas dan mudah. Yang wajib nikah. Lepas budak2 ni bekerja dan mampu, bolehlah buat majlis lain.

    ReplyDelete
  9. kah kah kah!
    kenapalah kau ni arif, pendek akal sangat, menteri buat kenyataan begitu pun kau dah sangka macam-macam.
    aku tahu kau amat tersentuh hati dengan shahrizat, maklumlah makan durian muda adalah minat semula jadi lelaki melaka.
    yang dahulu tercabut ketua menteri kerana gemar makan durian muda@rambutan budak sekolah.
    sekarang ada pula di Melaka sekolah mengandung untuk durian muda@rambutan budak sekolah.

    ReplyDelete
  10. HEHEHE..
    X JUGAK PeningPilKuda
    BUKAN SEMUA JANTAN MELAKA NI SUKA DURIAN MUDA@RAMBUTAN BDK SEKOLAH..
    TGK MCM PG MKN DURIAN MASAM@BUSUK DITEBUK TUPAI!
    HAHAHAHAHA!KAN KE KEREPOT BINI DIA TU!HAHAHAHA!
    PADAN LA DGN PG PERUT PUN BOROI BANYAK MKN HASIL HARAM!ANYWAY
    SYABAS PG! ANDA TELAH MEMBUKTIKAN PADA PIL KUDA BAHAWA BKN SMUA JANTAN MELAKA SUKA MKN DURIAN MUDA!

    JGN PANAS BEB NANTI KENE HANTAR SEKOLAH HARAPAN!

    ReplyDelete
  11. haha..lembu2 pr ni marah plak bile pg sound sharizat..ni la cr blogger pro kerajaan..berani menego pemimpin..bkn mcm pr..asal kutuk pemimpin je nnti msti dianggap kuda trojan..konon2 terasa diri tu maksum cthnye cm nuar juburi babi tu.. oi sharizat..bgs la kawen mude..dpt elakkn maksiat..ko ptt nasihatkn anak2 ko kawen cpt2 sharizat oi dr ko anak branak trus tanggung dose biarkn anak2 bergaul secara bebas..erm..datuk najib..elok tuka la sharizat tu..die antara muke lm yg jd liabiliti kerajaan skrng..

    ReplyDelete
  12. E'ELEH..ANJING UMNGOK NI DH MENYALAK DOL?
    JOEHAN ANAK ANJING LU CITER APE NI DOL?
    BODO NYER LU DOL?
    LU FAHAM KE X DOL AYAT TEGUR TU MCM MANA DOL?
    ABAH LU X AJAR LU KE DOL?
    ABAH LU TEGUR PEMIMPIN DLM BLOG
    TU BKN TEGUR NAMANYER DOL?
    TU MENUNJUKKAN ANJING2 UMNGOK NI XDE TELOR DOL
    MENYALAK BLKG DOL?DEPAN2 MENJILAT
    BAGUS JUBURI MAIN BLKG TRUS DOL
    HAHAHAHA!APE CITER DOL?NAK TEGUR DEPAN2 LA DOL?
    KOTE XDE DOL?KASI ANJING2 MKN KE DOL?
    BODO LA DOL KETURUNAN LU NI DOL?
    TP JGN LA TUNJUK SGT KEBODOHAN LU TU DOL?
    BUAT MALU KETURUNAN JER DOL
    LU CKP X GUNA AKAL KE DOL?
    MANA AKAL ANJING LU DOL?
    LU NASIHAT ORG KAWIN CPT ELAK DOSA DOL
    ORG PUNYA DOSA LU NAK SIBUK2 PASAL APE DOL?
    LU PUNYA DOSA XNAK KIRA KE DOL?SUKA2 CKP ORG LEMBU BABI X DOSA KE DOL?APE ABAH LU AJAR LU MCM TU KE DOL?
    KIMAK LU DOL?

    ReplyDelete
  13. hahaha..wah.penuh emosi si lantoi ni mrh aku..msti nuar juburi dh xpndang die ni.tu yg mrh gile tu..siap main mak bapak aku lg..dlu kecik2 ko jth dlm kawah dodol ke..smpai skrng cakp dol2...mcm bgs je..hahahaha..aku crt kt nuar juburi tu dose aku dgn die..ko crt kt aku..skrng ko berdose dgn aku..ckp je lbh ko ni..tp mencari dose jgk..msti mlm2 ko slalu wt dose dgn nuar juburi ni..ko ank ikan die kn...hahahaha..psl dose ko dgn aku jmpe kt akhirt je bro..hahahaha..bodo mamat dol2 @ lantoi ni..otak pon mcm xbrape btul bg komen..tp ni la taraf pemikiran otak lembu2 dap..hahahahah

    ReplyDelete
  14. hahahaha
    joehan anak anjing ni kira dosa org dgn dia jer dol?
    lu xde dosa ke dol dgn org?hahahaha
    islam abah lu ke dol ajar mcm tu?
    hahaha sound org otak lembu
    lu otak babi dol
    kalu otak waras x pggil org lembu dol
    hahahaha jgn panas dol
    nanti mak bapak lu x pasal2 kene sepak dol
    bisu seribu bahasa dol!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR