FOLLOWERS

Tuesday 21 December 2010

SAMAN UTUSAN : KEBEBASAN BERSUARA DAN KEBEBASAN CARA DAP DAN PR !!!!!!!

( Kebebasan cara DAP )



Dis 20, 10 3:29pmKongsi 0



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan menyaman akhbar Utusan Malaysia kerana didakwa mengeluarkan fitnah dan tohmahan ke atasnya dalam laporan muka depan dan rencananya hari ini.

Setiausaha akhbarnya Cheong Yin Fan mendakwa akhbar milik Umno itu banyak memfitnah Lim, seperti dalam isu perarakan Maulud Nabi, perobohan kampung Melayu dan pasar Ramadan Komtar.

"Oleh kerana Utusan tidak memberikan hak menjawab kepada ketua menteri, maka tidak ada pilihan lain kecuali untuk memfailkan saman malu di mahkamah demi kebenaran dan keadilan," kata Cheong.

Menurutnya, saman itu akan diuruskan oleh firma guaman Karpal Singh & co.

Dalam kenyataan hari ini, Cheong mendakwa, apa yang berlaku jelas sekali Utusan dan setengah pemimpin BN akan menggunakan isu 3R atau race (bangsa), religion (agama) dan raja untuk membohongi rakyat bahawa DAP anti perkara dan pihak itu. Berita lanjut : KLIK

Penghuni Gua : Saman dan terus saman. Itulah cara kebebasan akhbar DAP. Saling tak tumpah seperti tindakan PAP Singapura bagi menutup mulut musuhnya sehingga kini.

2. UMNO dan BN pun boleh saman kalau nak saman. Berbagai fiotnah dilempar kepada BN dan kerajaan. Tetapi pemimpin kerajaan PG berpendapat ;ebih telus dan bebas dalam perkara ini. Contohnya dalam isu ini, DAP mengatakan BN menggunakan isu 3 R iaitu bagsa, agama dan Raja. Apa maksud gunakan isu Raja. Kerajaan dan BN guna DYMM. Itupun pada pandangan PG, kerajaan atau ssesiapa sahaja orang Melayu boleh mengambil tindakan kerana pandangan bodoh dan menghasut DAP dan Lim Guan Eng. Masa bila DYMM Raja-Raja digunakan. Tanya DYMM Raja-Raja. Adakah DYMM digunakan!!! Lim Guang Eng ada bukti ke? Tidakkah ini menghina DYMM Raja-Raja Melayu?

3. Jadi siapa yang lebih bebas dan memberi kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara? DAP atau BN kalau kita lihat cara tindakan mereka. Itu belum lagi mengharamkan akhbar yang mereka tidak suka baik di Penang, Slangor dan Kelantan.

4. Pengundi muda!!! Ingatlah , inilah wajah parti perkauman yang lebih mementingkan bangsa dan perkauman ini. Kebebasan adalah cara mereka. Janji mereka bukan main indah. Itulah yang dibuat oleh PAP dan Lee Kuan Yew di Singapura dulu. Semua dijanjikan bulan bintang. Akhirnya Melayu di Singapura hanya ada di muzium sahaja. Nak cari Melayu di sana pun susah.

5. Itulah yang akan dialami oleh kita jika kita masih tak sedar dan termakan janji parti hantu ini. Itu pun, ada juga 2 ke 3 makhluk melayu Malaysia berjaya dilembukan oleh DAP ini. Cuba lihat, apa yang boleh dibuat oleh 2 ke 3 ekor Melayu yang berjaya dilembukan oleh DAP. Nak bersuara pun tak berani di dalam DAP. India pun tak ada suara dalam DAP. Cuma yang ada jadi pelakon tambahan sahaja.

6. Ingat pengundi muda !!! Kaji baik-baik wajah DAP ini. Wajahnya berbagai. Tetapi matlamatnya hanya satu !!!! Utamakan perkauman sempit dan satu kaum sahaja. Contoh senang lagi, lihat aje di Perak dulu. mesyuarat kerajaan / exco tidak boleh diadakan sekiranya ZNgeh dan Nga tiada. Apa yang kuda dan lembu Nizar ini boleh buat? Kejayaan Nizar hanya satu. Iaitu , ia berjaya dilembukan oleh DAP / Ngeh dan Nga.

7. Ingat pengundi muda Melayu. Hati-hati dengan permainan ini. Hati-hati dengan DAP dan pakatan sampah ini. Bukan kata pemimpin Melayu PAS sahaja yang berjaya di lembukan tetapi seluruh PAS berjaya ditarik hidungnya. PKR jangan cakaplah !!!!!

11 comments:

  1. Salam,

    1 Antra 4 kebebsan yg dijnjiknn & dijmin olh demokrsai yg mjadi dasar sstem undang2 negara ialah kebebasan bersuara. Undang2 negara itu sndiri adalh buah drp kebebasan yg dijamin olh demokrasi. Pmbangkang atau pmerintah bolh saja mnyuarakn pndapat bagi mengabsahkan tindakan masing2 slagi dlm skop kbebasan yg djamin olh demokrasi, trmasuk mmanipulasi undang2 di mana2 saja mreka jumpa loop-hole & peluang yg dapat mnguntungkan pihak masing2.

    2 Menentang, memusuhi, mngutuk & mncerca srta menghasut orang lain trhadap pihak2 yg ada hak mnggunakan kbebasan jaminan demokrasi itu, spt intisari seruan posting PG ini, juga jaminan demokrasi.

    3 So, demokrasi yg didukung ini adalah satu sistem 'kebebasan' yang memang mengarah kpd prmusuhan, cabar-mncabar dan tohmah-mentohmah. Semua boleh saja selagi mreka dapat mmanipulasi & mngeksploitasinya demi manfaat msing2.

    4 Jelas, sistem demokrasi & kebebasannya - sistem yg tak pernah bersumber drp akidah lslam - bukanlah sistem yg mnsejahterakan, sebaliknya sistem yg merosakkan kehidupn, yg sepatutnya sejahtera jika dgn sistem lslam...

    5 Wahai pengundi2 muda, inilah demokrasi & jaminannya, ideologi yg didukung oleh semua parti politk umt lslam di tanah air ini; suatu ideologi & sistem yg membawa bentuk2 natijah buruk, termasuk perlekehan & penghinaan terhadap umat lslam & apa juga institusinya apabila umat lslam di'paksa' oleh demokrasi agar bersekutu kuasa dgn musuh2 Allah di dlm kekuasaan yg akhirnya mmecah-blahkan, mlemahkan & mnghina umat lslam sndiri.

    Say, horray, viva! kpd kebebasan beruara jaminan demoCRAZY..!

    abu faiq

    ReplyDelete
  2. DAHULU, UTUSAN MELAYU BENAR2 BEBAS MELAPORKAN BERITA TAK KIRA BAGI PIHAK KERAJAAN MAHUPUN PEMBANGKANG...TETAPI SEMENJAK UTUSAN DAN MEDIA LAIN DIKUASAI OLH UMNO/BN MAKA SETIAP LAPORANNYA KENA LAH MENGIKUT SELERA DAN TELUNJUK UMNO/BN DEMI SURVIVAL POLITIK UMNO/BN...MAKA UTUSAN (TERUTAMANYA) KINI TELAH PUN MENJADI LIDAH RASMI ATAU PUN AKHBAR UMNO..MAKA LAPORANNYA AMAT JELEK DAN SENTIASA MENGUTUK, MENCERCA DAN MEMFITNAH PEMBANGKANG ATAU PUN MUSUH DIA...KADANG2 NAIK MELUAT DGN PEMBERITAAN UTUSAN...PATUT LAH RUGI JUTA2 RM, KERANA ORG TAK BELI SB NAIK MENYAMPAH MEMBACANYA...

    MEMANG PATUT PUN KENA SAMAN UTUSAN...SEBAB MEREKA SUDAH TIADA ETIKA LG KERANA KINI HANYA IKUT SELERA UMNO...TAPI APA YG UTUSAN DAPAT?...TIADA APA2 PUN...

    LAPORANNYA AMAT BERAT SEBELAH...SBG CONTOH, LAPORAN DAN ULASAN HANYA KPD PEMIMPIN UMNO SAHAJA (HAL2 POLITIK)TANPA BERI PELUANG PEMBANGKANG JAWAB ATAU PERTAHAN DIRI DAN ISU...

    ZAMAN SEMAKIN BERUBAH..ORG TDK MUDAH LAGI TERIMA UTUSAN...BERITA (KUTUK PEMBANGKANG)HARI INI, ESOK SUDAH TAK LAKU LAGI!!!

    ReplyDelete
  3. Utusan berat sebelah berlebih-lebih sangat. Nak baca pun tak minat. Nak buat macamana. Kalo tak berat sebelah alamat dapor tak berasap laa...

    ReplyDelete
  4. 15:54

    SETUJU DENGAN BRO...

    UTUSAN MEMANG BERAT SEBELAH MELAMPAU2, TERLALU KE-UMNO-AN...NAIK MELUAT MEMBACANYA...JGN LAH BEGITU..

    KITA RAKYAT BUKAN BODOH NAK TERIMA BULAT2 UTUSAN KATA TERUTAMA HAL2 POLITIK...NAMPAK SGT MELAMPAU2 SOKONG UMNO, SEDANGKAN AKHBAR UTUSAN MILIK NASIONAL, KENA TENGAH2 LAH...PATUTNYA TUKAR JER NAMA UTUSAN MENJADI UTUSAN UMNO...BILA TUKAR NAMA UTUSAN UMNO, ORG TDK PERTIKAI UTUSAN UMNO NAK HENTAM PEMBANGKANG, SEBAB IA MEMANG LIDAH RASMI UMNO...

    SUDAH2 LAH UTUSAN...BOLEH BACA TP TAK BOLEH PERCAYA!!!

    ReplyDelete
  5. harakah, roket dan suara keadilan tak berat sebel;ah ke !!!!?????

    ReplyDelete
  6. e'eleh..
    anon 16:50!
    ape la bodo sgt lu ni dol?
    lu ni x sekolah ke dol?
    mak abah lu x hntar pg sekolah ke dol?
    kalu dh bangang jgn nak menyibuk hal politik la dol!
    meh aku nak ajar lu seketurunan yg bangang2 tu dol!
    utusan tu akhabar nasinonal dol
    lu x baca ke dol ape yg anon 16:33!
    so kalu dh nasional kene la fair!jgn berat sebelah!xpun tukar nama utusan umngok!nak kutuk pr sampai rapat pun org x kisah sebab mmg dh terang2 mmg akhbar umngok!
    kalu harakah,roket suara keadilan mmg la berat sebelah sebab tu akhbar parti masing2!
    xkan nak pro umngok plak!
    ape la bodo sgt keturunan ko ni!
    guna akal dol jgn guna kepala butoh abah lu

    ReplyDelete
  7. hermm...asyik bertengkar semasa kita pun x guna...
    kita sama-sama fikirkan mana yang baik dan mana buruk. buat lah pilihan sendiri demi masa depan anak dan cucu-cucu kita. wasalam

    ReplyDelete
  8. ANON 16:50

    KAN DAH KENA SAMDOL KAN OLEH BRO ANON 17:15..LAIN KALI JGN BANGANG SGT, TU LAH JD BANGANG SGT ASYIK BACA UTUSAN JER...

    SYABAS BRO 17:15

    BETUL TU BRO...USAH KO NAK PERTIKAI LAH HARAKAH, SUARA KEADILAN, ROKET DLL SEBAB ITU AKHBAR PARTI MEREKA, MEMANG LIDAH RASMI MEREKA, OLH SEBAB ITU TAK HERANLAH MRK HENTAM UMNO/BN..

    TP UTUSAN TU AKHBAR PERDANA MILIK NASIONAL...BUKAN MILIK UMNO CUMA LEMBAGA PENGARAHNYA SAHAJA SANGGUP JD LEMBU UMNO..SEBAB TU BERITA/LAPORAN UTUSAN MELAMPAU2 SOKONG UMNO SEOLAH2 UTUSAN LIDAH RASMI UMNO...TUKAR JER UTUSAN MALAYSIA JADI UTUSAN UMNO...JD ORG TAK KISAH KO NAK KUTUK PEMBANGKANG..HENTAM LAH SEPUAS2NYA...

    TP JIKA ADA AKHBAR UMNO SENDIRI, SAPA NAK BACA, YE TAK?

    ReplyDelete
  9. Anon 16:50,

    Kita bercakap tentang akhbar nasional. Kalo Harakah, Roket & Suara Keadilan berat sebelah memang patut. Sebab akhbar diorang. Utusan Malaysia akhbar nasional. Sepatutnya neutral...
    Bangang. Nak komen guna akal laa...

    ReplyDelete
  10. caya sama lu anon 20:33 & 09:56!
    gua salute sama lu org!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR