FOLLOWERS

Thursday 18 March 2010

MENANGIS TANAH PERKUBURAN SEMAK SAMUN : USAHA SENDIRI LAH !


Beberapa kali semasa menonton Berita Perdana TV3 PG terperasan satu iklan / promo mengenai Aduan Rakyat iaitu mengenai seorang lelaki melayu islam yang menangis kerana melihat kubur anak dan bapanya serta tanah perkubauran tersebut dah naik semak samun.

2. Katanya sambil menangis, " nak bawa isteri saya pun takut dan malu dengan keadaan tanah perkuburan yang menempatkan kubur anaknya juga.

3. PG nak tegus satu aje. Jika tanah perkuburan nai semak macam ular sawa maknannya kariahnya hanya makan kedarah dan tidor aje. Mereka buta mata dan mata hatinya. Perkara baba tanah perkuburan ini adalah tanggungjawab kariah. Apa yang susah sangat sehingga nak keluar air mata sedih. Buat aje bubur lambuk atau bubur kacang dengan air batu bandong. Keluar lah satu kariah untuk gotong royong. Habis cerita.

4. Takkan bab semak samun kubor pun nak menantikan bantuan kerajaan. Ahli kariah tak mati dan tak akan di kebumikan di kubur ke. Apa yang susah sangat nak dibersihkan dan nak dijadikan isu. Masuk TV lagi. Memalukan islam lagi. Nampak sangat , umat islam ini malas. Bercakap dan komplen aje yang pandai dan lebih-lebih.

5. Bab tanah kubor pun nak harapkan kerajaan. Tunjukkan kepada PG, kerajaan mana dalam duani ini yang kerjanya mencuci kubur. Buatlah amal jariah sikit. Sama-sama kita bersihkan. Keluar juga peluhnya.


6. Karam Singh Walia ni pun, panggil aje, misti datang. Dia main redah aje. Itu le. Menonton promo Aduan Rakyat mengenain ini sakit juga hati kita dibuatnya. Bak kata Karam Singh lah :" Terbakar rumah nampak asap, terbakar hati siapa tahu".

7. Yang menangis tu pun " Kura-kura dalam perahu, pura-pura pulak tak tahu ".


8. Naik menyampah juga PG melihatnya. Manja sangat.

16 comments:

  1. aku kerap ziarah kubur isteri aku, 2 minggu sekali ziarah kubur....sambil2 ziarah bersihkan la...naik menyampah pulak aku tengok orang tua tu menangis sebab kubur semak....aku setuju dgn PG, kariah kat situ buat ape ?...,muafakat la, gotong royong bersih kubur...takkan itu pun nak ajar gak !!

    ReplyDelete
  2. setuju sangat dgn PG.. lihat promo tupun dah terfikir dan agak janggal, takkanlah setakat nak bersihkan kuburpun nak harapkan kerajaan jugak yg buat. Habis tu apa fungsinya kariah, kemasyarakatan, kejiranan yang berada dalam lingkungan tanah perkuburan tersebut? Dah tak reti2 ke nak pegang cangkul, sabit atau apa sajalah senjatapun untuk menebas dan membersihkan kubur tu!!!!!Inilah org melayu sekarang terlampau manja dan bercakap je lebih tapi otak mundur dan tepu, yg pandai hanya tot tet tot tet bercakap perkara yang tidak mendatangkan faedah atau paling tepat menjaga tepi kain orang yang lebih..tepi kain sendiri koyak tak nampak pulak!!!!

    ReplyDelete
  3. salam

    Itulah sebahagian Melayu dengan perasaan tak malu panggil Karam Singh Walia masuk TV3 semalam komplen sana, komplen sini pasal kawasan perkuburan semak samun. Sungguh memalukan.

    ReplyDelete
  4. Saya teringat satu kisah tentang tanah perkuburan yang diusahakan sebagai kebun sayur.... nampak bersih saja seluruh tanah perkuburan tersebut tetapi menimbulkan perasaan tidak senang kepada beberapa pihak termasuklah waris-waris si mati yang dikuburkan di situ...

    Barangkali si pakcik yang melalak sebab kubur anaknya tu semak, bolehlah usahakan kawasan kubur berkenaan sebagai kebun sayur. Setidak-tidaknya dekatlah dia dengan kubur orang yang dikasihinya... dan pada masa yang sama, boleh juga dia membuat amal jariah agar kesedihannya kerana semak di atas kubur itu berkurangan...

    Tapi saya suka dengan cadangan buat bubur kacang dan air sirap untuk tarik orang bergotong-royong kat atas tanah kubur tu....

    ReplyDelete
  5. salam.saya juga sangat meluat tengok pakcik tu menangis.kubur semak,sendirilah bersihkan.buat apa nak menangis.macam auta keling pulak..

    ReplyDelete
  6. Salam bro,

    Memang saya dah konfius pasal aduan rakyat nih...macam main redah je...kalau ye pun nak jual program cover la story yang betul betul boleh membela rakyat...setakat kubur semak tu...memang memalukan...dah tak ade citer ke TV3...yang pak cik tu..mintak maaf dulu saya pohon...tapi pak cik nih pun satu hal, dah tak boleh buat sendiri ke kalau dah tak ade orang lain...tak terkejut la..aduan rakyat selepas ini, ada yang mengadu rumput dalam kawasan rumah sendiri dah semak...lepas tu menangis nangis bagai nak rak pasal tak ade yang nak potong..hmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  7. Salam 1Malaysia Tuan Arif,

    ...betul sangat tu bro, saya setuju 100% dengan pandangan seperti ini.

    apalah pasal kubur yang ditumbuhi dengan rumput sehingga menjadi semak pun boleh mengeluarkan air mata...aduiii...tak de semangat 'Malaysia Boleh' langsung rakyat macam ni...

    Kalau YABhg Tun Dr Mahathir tahu ceriter macam ni tentu jadi sangat tidak selesa Negarawan kita jadinya...

    TV3 terutamanya Karam Singh Walia sepatutnya tapislah dulu apa jua aduan yang dibuat oleh rakyat, jangan main masuk saja...

    pasal kubur banyak rumput tu senang saja...kumpulah orang kampung yang mana keluarga mereka ada dikuburkan disitu untuk turut bergotong-royong membersihkan tanah perkuburan.

    tetapkan masa iaitu berapa bulan sekali kawasan kubur mesti selalu dibersihkan...janganlah semuanya bergantung harap kepada pihak kerajaan untuk buat semua perkara seperti itu...

    ReplyDelete
  8. dua kali aku terlihat promo nangis tersebut.tanya
    isteri apahal dia ni.ntah tak tau katanya.bila
    tenguk AR tu semalam baru le faham.kubur semak.
    rasa nak hantuk kepala aku kat dinding.apa le
    malangnya orang melayu sekarang.

    ReplyDelete
  9. AJK Masjid kt mana?

    JKKK kampung kt mana.

    Apa daa...

    Tidur ka?

    Bawa2 mesyuarat, bergotong royong bersihkan kubur.
    Tebas semak..yg boleh di racun..pakat2 racun.

    ReplyDelete
  10. Di Trengganu kubur di bersihkan oleh penduduk pada hariraya 6 ( selepas puasa 6 ) Yang menangis depan kamera tu apa hal pulak ? Buat malu jer. Ajak la anak bini sedara mara pegi bersihkan. Mungkin hari pertama anda yang pergi, hari ke 2 ada orang lain bawa anak bini dia juga, lama kelamaan bersih la kubur tu. Macam budak nak tetek jer nampak orang tu menangis depan kamera TV. Tak malu ? Contohi la orang Trengganu.

    ReplyDelete
  11. Buat malu org Islam saja...harapkan orang bersih kubur sendiri...Macam pengemis menangis mintak sedekah....Malu lah sikit... satu dunia dok tengok.. Lain kali TV3 cari lah isu yang lebih relevan....

    ReplyDelete
  12. salam alaikum...
    memang betul la Melayu ni banyak lemak kat tengkuk..
    dah berkelasa macam tengkuk lembu..
    bodo bangang bengong..
    apasal org tua tu menangis melalak...
    dan yg lain2 tu buat komplen PASAL TANAH KUBUR SEMAK...
    mana pergi otak kat kepala hotak...
    waris waris yg ada ramai2 tu pakat2 la buat gotong royong ke...
    pakat pakat kumpul duit satu keluarga 50hinggit
    kasi kat pengali kubur tu kemaskn kawasan kubur tu...
    kalau penakut nak dekat dgn tanah kubur...
    JANGAN LETAK OTAK KAT KEPALA LUTUT
    MALAHN LEBIH BURUK DAN TERUK
    LETAK OTAK KAT BOONTOT...

    ReplyDelete
  13. Salam,

    1 Kampung mana tu? Sapa ketua kampungnya?

    2 Budak-budak berhingus nak main galah kat belakang rumah pun pandai pakat-pakat tebas-pancah rumput, lalang.

    3 Patutnya dia ni lebih banyak menangis takut 'semak' di dalam kubur nanti. Hiss...

    4 Apa pun, inilah satu lagi cara bertambahnya poin puak2 kafir perlekeh Melayu. Jangan lupa baca yg itu.

    ReplyDelete
  14. Pernahkah waris yg menangis tu menyalah diri sendiri dulu sebelum menyalah org lain seperti AJK Mesjid ?

    Adekah sebahagian besar org Melayu tidak mahu mencari salah diri sendiri (mengaku salah sendiri) dulu sebelum mengatakan salah atas bahu org lain ?

    PRU12 menunjukkan org Melayu mahu perubahan tapi masih ade lagi yg tak mahu (tak boleh) berubah !!!

    Zaman bantuan selesa dari Kerajaan dah mula berkurangan. Mesjid-mesjid diWP digalakkan mencari/menjana sumber kewangan sendiri seperti Mesjid UDA-JB. Sila rujuk Konvensyen Mesjid Wilayah pada 13/03/10 yg tak dilapor sepenuhnya oleh akhbar (termasuk BM & MM). Contoh MUIS-Singapore pula untuk memasyarakatkan mesjid & memesjid kan maysarakat. Mungkin kita akan lihat big screen di Mesjid utk keluarga menyaksikan World Cup dgn pihak Mesjid menjual tit-bits & drinks.

    Org Melayu, berubahlah demi masa depan anak & cucu cicit kita.

    ALLAH KNOWS BEST.

    Nani Cheras.

    ReplyDelete
  15. Bila pula Sjaya Komkasi& MMedia atau Kem Penerangan nak panggil TV3 bagi surat tunjuk sebab pasal siarkan bahan yang tak berfaedah dalam aduan rakyat

    ReplyDelete

PETA PELAYAR