FOLLOWERS

Monday, 7 March 2011

SENARAI HITAM PEMANDU : JPJ BUTA DAN PEKAK KE ?






MAHKAMAH, melalui kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak tahun 2009 telah memutuskan bahawa JPJ tidak boleh menyenarai hitam kenderaan di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan di mahkamah.

Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan.

JPJ juga telah diarahkan membayar ganti rugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.

Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh Perlembagaan. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.

Berbalik kepada tawaran kerajaan memberikan diskaun pembayaran saman. Ingin dimaklumkan bahawa tindakan ini tetap salah. Isu utamanya ialah bukan jumlah bayaran kompaun atau denda itu RM300 atau RM150 atau pun RM50. Isu utamanya adalah, adakah seseorang itu benar-benar melakukan kesalahan yang didakwa sehingga mereka wajib membayar denda?

Perlu diambil perhatian bahawa untuk menguatkuasakan sesuatu peraturan dan undang-undang, sesebuah pihak berkuasa hendaklah juga mengikut peraturan dan undang-undang. Saman tidak boleh tertunggak.

Jika ada yang tertunggak maka ia bukan saman. Saman hendaklah dikemukakan di mahkamah. Orang yang disaman (OKS) hendaklah diserahkan saman dan diperintahkan hadir ke mahkamah untuk menjawab saman itu.

Jika OKS mengaku salah maka mahkamah akan memerintahkan OKS itu membayar denda. Jika denda dibayar maka saman itu selesai dan tidak akan tertunggak. Jika saman diserahkan kepada OKS tetapi OKS tidak hadir ke mahkamah, maka mahkamah akan keluarkan waran tangkap supaya OKS hadir mahkamah.

Maka proses yang sama akan berlaku iaitu OKS akan ditanya mengakui kesalahan atau meminta bicara. Jika mengaku maka akan diarahkan supaya bayar denda bagi saman itu. Maka selesailah saman itu. Tidak tertunggak. Jika tidak mengaku maka akan dibicarakan. Bergantung kepada keputusan mahkamah, jika didapati salah selepas bicara, maka akan diperintahkan untuk bayar denda. Selesailah saman itu. Jika tidak bersalah maka luput juga saman itu. Tidak tertunggak.

Soalannya kenapa ada saman tertunggak? Jawapannya pertama kerana saman-saman itu tidak pernah dibawa ke mahkamah. Kedua kerana yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi notis sahaja.

Saman ekor yang dikatakan saman ini sebenarnya bukan saman tetapi sekadar notis kepada pemilik kenderaan meminta maklumat pemandu yang dikatakan memandu melebihi had laju.

Notis ini juga disertakan tawaran kompaun jika pemilik kenderaan mengaku melakukan kesalahan.

Ia dikeluarkan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau dikenali dengan Notis Pol 170A. Jika pemilik tidak mengaku kesalahan maka kompaun tidak perlu dibayar kerana kompaun itu hanyalah tawaran. Jika pemilik tidak membayar kompaun sepatutnya pemilik disaman supaya hadir ke mahkamah bagi menjawab tuduhan memandu melebihi had laju.



ZULHAZMI SHARIFF

Penasihat Undang-Undang

Kempen Anti Saman Ekor (KASE)


Penghuni Gua : Bab ini PG setuju. Kes mahkamah terdahulu adalah petunjuknya. Ia menjadi undang-undang yang wajar dipatuhi oleh semua penguatkuasa undang-undang.

2. Apa hak JPJ nak senaraikan lesen dan cukai jalan kami ?

3. PG tetap menentang tindakan senarai hitamkan pemandu untuk memperbaharui lesen dan cukai jalan. Dah banyak kali PG beri pandangan mengenai ini. JPJ tak ada telinga ke? Mungkin mereka tak ada mata dan telinga kot ?

Nota : Ada 9 saman tertunggak. Tunggu juga JPJ nak senarai hitamkan. PG nak bawa ke mahkamah juga. Lihat siapa yang tersadai. Penasihat undang-undang di JPJ buta mata dan mata hati kot ?

23 comments:

  1. Usah pegi banyak sebab la..kalu rakyat 1 mesia nak tolak umno/bn soal saman ekor ni saja dah boleh tolak umno/bn....isunya cukup berat bg rakyat...byk ketidkadilan di situ...

    ReplyDelete
  2. ini bukan bab kewrajaan. tetapi pentadbir yang tak ada otak.

    apa le bodohnya kamu ni.

    sekolah ke?

    ReplyDelete
  3. nak byr ke tak..nak byr ke tak..hmmm

    ReplyDelete
  4. dah bayar saman. kita tak ada duit nak bayar lawyer. bayaran lawyer pun dah naik. tak ada ke majlis peguam nak berbincang berkenaan perkara ini? tak masuk duit kot? suhakam macam mana pula ? tak mau berdebat ke ? bab ni byk sgt yg pandai undang-undang dan tafsiran sendiri. kalu tengok tafsiran hakim rasa selamat, tapi takuttt masuk mahkamah. duit byk keluar. dari byr ke peguam, baik bayar saman jer, err notis ....

    ReplyDelete
  5. Bayar saja lah boleh bantu Tok jib buat belanja PRK atau bantu MCA @ MIC

    ReplyDelete
  6. Ada juge keje free dan senyap..., semua bole apply, kalu stuju... Leni gali lubang kubur dikenakan sedikit upah kelelahan yang menjalankan tanggungjawab & kewajipan...

    ReplyDelete
  7. bayar saman ari tu utk dana PRK umno/bn...dah menang patut bagi free la...

    nak lawan cam ner? kos guaman dah naik..kos insuran kenderaan dengar citer akan naik giler..

    tak de bende g tak naik....harap2 rakyat pun naik angin gak, tolak lah umno/bn ni...


    amacam...

    ReplyDelete
  8. Salah tetap salah, kalau dah langgar undang-undang jalanraya kita kena terima. Rakyat zaman sekarang ini cuma fikir keseronokan dan darah muda, bayangkan kereta kancil boleh diubah-suai menjadi ala F1.

    Jgn kita hentam 100% pada pihak polis. Kita juga kena ambik risiko, kalau bertahun saman tak bayar simpan ala muzium dlm laci buat mudah tak apa bila dah keluar isu nak blacklisted ni mula gelabah berpusu-pusu nak bayar. Ada orang notis samam tak dapat maka masing-masing mula dah nak naik angin, darah pun naik gelegak tp satu hal yg boleh kita lakukan dimana kita boleh rujuk di pejabat polis trafik (kalau KL mesti bkt aman tkt 19)minta pegawai buat semakan. Kebarangkalian kesilapan ini berlaku oleh PNB atau POS M'sia. Begitu juga dgn kes kematian waris boleh merujuk disana atau kes kereta disamun. Kalau kita tidak berpuas hati kita boleh minta rujukan atau bukti dr polis, atau kemungkinan kereta/moto itu kawan kita yg pandu atau kes plate palsu.

    Peguam pun boleh langgar undang-undang tak kira apa kes sekalipun sebab mereka fikir mereka tahu hal undang-undang dan merasakan mereka kebal. Maksud saya disini bukan nak point finger kat sesiapa, saya mula mcm tu bila tgk dgn mata kepala saya nyata berbeza. Tp kalau kita sendiri lupa daratan sekali sekala tu terpaksa terima buruk baik. Duit PRK ni pun duit kita gak kan, kalau tak duit hasil, org pun tak de gaji, tak da bus, lrt, semua. Apa yg kita ada patut bersyukur kalau dah jadi mcm Libya yg dulu aman damai bila org luar masuk campur keadaan dah tak mcm dulu lagi, hidup susah, melarat, duit tak ada, rakyat tak bersatu tak sabar sgt nak tukar k'jaan, jadi terima padah akibat perbuatan rakyat itu sendiri. Mcm Iraq rakyat buat pilihan salah, bukan bertambah senang tp bertanbah derita. Kalau kita ni tanya mereka kembali mereka akan kata hidup dgn saddam lebih baik bari hidup dgn org luar.

    ReplyDelete
  9. x retilah nk kata apa. marah jugak bila kena byr saman walaupun belum terbukti salah. dlm kepala tau bahawa yg dtg melalui pos tu hanya notis je, tp malas nk pandir tunggu saman jd blacklist. kalau KASE nk bwk ke mahkamah, bawaklah cepat2. jgn jadikan isu ni isu politik. jadikan isu ini isu nasional, isu seluruh rakyat malaysia. bosanlah semua isu jd isu politik. yg duduk jpj/pdrm/kdn x baca perlembagaan ke? jgn nanti org kata bodoh x boleh diajar, pandai x boleh diikut.

    ReplyDelete
  10. P5B, tak banyak kena jelas saman, namun hampir dua bulan belanja hangus/dapur. Apa boleh buat, kesalahan dan kesilapan sendiri. Cepat2lah bayar dan ngakulah kesilapan dan kesalahan tu... Tak ada kera dan tak ada angin pokok tak bergoyang...

    P5B cintakan kedamian dan kerhomnian...

    ReplyDelete
  11. maap cakap la.berdasarkan pemerhatian.

    JPJ dgn MIROS tu jabatan gov yang berkait hal2 jalanraya.Nampaknya jangan harapla nak tegur polis.

    Tengok pengarahnya:

    Miros-suret singh-baru2 ni cadangkan guna handfree pun nak kena saman..?dalam otak dia nak saman pengguna je ke?
    JPJ-solah-ntah hapa2..semua nak salahkan pengguna jalanraya,pengguna guna jalan macam takda pelajaran katanya.

    dua2 jabatan ni agaknya langsung tak buat kajian..kereta mana ada dibuat makin slow?

    ReplyDelete
  12. betul tu anon 1355

    makan kedarah gaji buta aje mereka ini.

    ReplyDelete
  13. dh salah tu bayar jer la
    bile lg nk tlg kera-jaan mesia neh
    nk rolling duit dol modal pru-13

    tggu habis collect saman
    tggu juburi masuk jail
    maka muncullah mat-monggol utk announce pru-13

    ReplyDelete
  14. 14:33

    betul tu bro...skang ni mat monggol segan silu jer nak kenakan kita...lps aljuburi masuk dalam besok siap lah kita....dah tak der org nak pertahan hak rakyat, menggila lah umno/bn kerja kan kita...

    lps aljuburi masuk dalam besok..tup2 PRU 13 pun muncul...tak caya kerat jari aku!!!

    ReplyDelete
  15. Apa jua badan dan sistem dan pengkuatkuasaan undang2 dan praturan untuk kebaikkan rakyat Malaysia bersama. Hanya segelintir manusia yang tak kenal adat resam. Mereka ni seboleh2nya untuk berkuasa jika berada diatas jalan raya, di pejabat2 kerajaan, termasuk ketika pihak berkuasa sedang menjalankan tugas resmi, bagaikan mereka lebih tahu segala2nya. Itu "gedeber" namanya. Bak kereta makin lama, makin slow, tu terpulang kepada naluri sendiri. Kebanyakkan yang menjahanamkan nyawa dan harta benda awam, orang bersikap sedemikian mengakibatkan nyawa sebahagian keluarga melayang.

    Bab yang PG ulasakan diatas memang benar. Persoalaannya, masing2 kena ingat dan bertanya khabar, sebagai pengguna jalan raya setiap hari. Kemana arah tuju setiap hari. Sedangkan jalan rayalah digunakan setiap hari. Turun dari rumah ke kenderaan, setrusnya mesti jalan raya sebagai harapan utama.

    P5B, sekadar pandangan...

    ReplyDelete
  16. Cadangan kepada Kerajaan rakyat Malaysia hanya layak guna kenderaan kuasa rendah macam KE20 ha ha ha selesai masalah agaknya.
    Haramkan semua kenderaan kuasa tinggi di jalanraya Malaysia.
    Menteri pun kena guna kenderaan kuasa rendah seperti KE20.
    Notis kesalahan tak terima, tiba-tiba kena blacklist...bukan 1 tapi 10. Bukan tak mengaku jika melakukan kesalahan tetapi biarlah betul-betul terbukti kesalahan yang dilakukan.
    Haprakkk punya Undang-Undang...

    Polis dan JPJ tak ada telor takut saman secara langsung tapi guna kemera aja. Banyak no pendaftaran palsu digunakan tapi jadi mangsa orang lain.

    Pedapatan sebulan tak sampai RM1,000 tapi kena bayar saman lebih dari pendapatan bulanan. Menyeksa rakyat aja.

    Gunakan kuasa anda di PRU akan datang.

    ReplyDelete
  17. Ada mata pandang, ada telinga untuk pendengaran otak berfikir. Bukan untuk melihat dan mendengar putar belit melalui ceramah2 yang tak berfaedah. Carilah jalan penyelesaian terbaik...

    ReplyDelete
  18. kah!kah!kah!
    tau xpa..undilah barisan nesonal

    dh kene btg hidung sendri baru berakal
    buta la pekak la palancau la

    better jpj buta pekak
    kalu celik x pekak mana kera-jaan mat monggol nk rolling duit dol..

    berbillion beb amount kutian saman tu
    lepas modal suap pru-13 neh

    ReplyDelete
  19. Dolmongol, bengap sebengap dari segala makhlok yang bengap dari yang bengap sewaktu dengannya... Ko dengar ceramah pencacai ko jadi bengap sepanjang masa. Tak mau berfikiran terbuka...

    ReplyDelete
  20. satu lg patut kaji, insuran 3rd party, nama sj insuran tp tk cover apa klu eksiden. baik mansuhkn sj. mnyusahkn btul!

    ReplyDelete
  21. kah!kah!kah!
    malaun umngok 15:08 sekor neh panas plak dgn gua
    lu open minded ke dol?
    ape yg lu open dol?open jobor epul ke dol?
    kah!kah!kah!

    dh terang2 menteri lu merompak hak rakyat
    kedarah rasuah!penyelewengan salah guna kuasa
    ape yg lu open dol?open molot kene suap ke dol?
    kah!kah!kah!

    ada otak pk la ngok!
    dgr ceramah then pk la ngok!
    jgn buta2 percaya len org state len yg lu paham
    btl ngok spesis umngok neh

    fuck the government!

    "Gua merupakan pemerhati bebas dan tiada kaitan dengan mana-mana kelompok/kroni. Tidak ada sesiapa yang boleh mempengaruhi otak dan pemikiran Gua. Visi Gua jelas : Asal Masyukkkk!"

    ReplyDelete
  22. jangan buat kesalahan..itu lebih baik ..tak mendatangkan masaalah dalam pale kita nak pk hal2 mcm ni.bukan suruh jgn pk...tapi supaya x menempuh hal mcm nih..maap ekk

    ReplyDelete

PETA PELAYAR