[1994] 1 MLJ 60
Tan Hock Chan v Menteri Dalam Negeri, Malaysia & Ors
Case Details:
Malaysia HIGH COURT (KUALA LUMPUR) —
CRIMINAL APPLICATION
NO
44–54–92
Judges MOKHTAR SIDIN J
Date 20 AUGUST 1993
Citation
[1994] 1 MLJ 60
Catchwords:
Constitutional Law — Preventive detention — Habeas corpus —
Earlier unlawful detention of applicant — Whether second detention was also
unlawful — Whether second detention was continuation of earlier unlawful
detention
Constitutional Law — Preventive detention — Habeas corpus —
Whether detention of applicant was null and void for non-compliance with
requirements of Extradition Act 1992 — Extradition Act 1992 requires that requisition
be made by a country through its diplomatic services — Whether letter of
requisition signed by consular officer of the British High Commission — Onus on
respondent to satisfy court that he was a consular officer — Diplomatic and
Consular Privileges Ordinance 1957 s 2(1)
Words and Phrases — ‘Country’ — Extradition Act 1992 s 38
Words and Phrases — ‘Consular officer’ — Diplomatic and
Consular Privileges Ordinance 1957 s 2(1)
Bahasa Malaysia Summary:
Suatu rekuisisi telah dibuat oleh kerajaan Hong Kong di
bawah Extradition Ordinance 1958 (‘Ordinan itu’) untuk penyerahan-balik pemohon
ke Hong Kong. Pemohon telah ditangkap, ditahan dan dibawa ke hadapan mahkamah
majistret di mana beliau telah dilepaskan atas jaminan. Suatu siasatan
serah-ballik telah ditetapkan untuk pendengaran tetapi tidak diadakan dan suatu
tarikh kemudian telah ditetapkan. Bagaimanapun pada tarikh itu, responden kedua
telah memohon supaya perkara itu ditangguhkan kerana mereka memerlukan masa
untuk mengkaji yang mana satu daripada dua undang-undang serah-balik yang
terpakai memandangkan bahawa Akta Ekstradisi 1992 (‘Akta itu’) telah
berkuatkuasa pada 20 Februari 1992. Suatu permohonan untuk pelepasan pasport
pemohon telah ditetapkan untuk pendengaran tetapi memandangkan bantahan kuat
yang dibuat oleh responden kedua, mahkamah telah menangguhkan pendengaran
permohonan itu. Disebabkan penjalanan masa, pemohon telah menghentikan
permohonan untuk pelepasan pasportnya.
Apabila perkara ini dibawa di hadapan mahkamah, peguambela
responden kedua telah memberitahu mahkamah bahawa oleh kerana Akta itu
terpakai, beliau memohon supaya pemohon dilepaskan dengan tujuan memulakan
tindakan baru di bawah Akta itu. Pemohon kemudiannya telah dilepaskan oleh
mahkamah tetapi telah ditangkap semula dengan serta-merta telah ditangkap dan
dituduh untuk kesalahan yang sama di bawah Akta itu. Pendengaran siasatan di
bawah Akta itu telah ditetapkan sementara waktu dan pada setiap masa material,
pemohon telah dilepaskan atas jaminan. Responden mengaku bahawa walaupun
pemohon telah dilepaskan atas jaminan, secara teknikal beliau masih di bawah
tahanan dan berhak membawa permohonan ini ke mahkamah. Pada pendengaran
permohonan ini, peguambela pemohon telah menimbulkan dua isu: (i) bahawa
penahanan pemohon di bawah Akta itu adalah batal dan tidak sah kerana ia adalah
suatu sambungan tahanan lain yang menyalahi undang-undang (tahanan di bawah
Ordinan itu); dan (ii) penahanan pemohon adalah batal dan tidak sah kerana ketidakpatuhan
dengan keperluan Akta itu, yang memerlukan supaya rekuisisi itu dibuat oleh
sesebuah negara melalui perkhidmatan diplomatiknya.
Diputuskan:
Diputuskan, membenarkan pemohon writ habeas corpus:
(1)
Walaupun koloni Hong Kong termasuk dalam takrif
negara asing di bawah Ordinan itu, ia dengan sendirinya tidak mencukupi untuk
membolehkan Hong Kong membuat suatu rekuisisi. Suatu ‘negara asing’ boleh
menggunakan Ordinan itu hanya jika ia memenuhi keperluan di bawah s 3 Ordinan
itu, iaitu, mesti terdapat suatu persetujuan di antara Malaysia dan negara
asing it, di dalam kes ini koloni Hong Kong. Tanpa suatu persetujuan
sedemikian, mesti terdapat suatu arahan khas oleh Menteri. Dalam sesuatu
perkara di mana kebebasan seseorang rakyat terjejas, iaitu di mana seseorang
telah ditahan, pihak yang menjalankan tahanan itu mesti memuaskan mahkamah
bahawa tahanan itu telah dibuat secara sah. Dalam kes ini, responden bukan
sahaja gagal memuaskan mahkamah bahawa tahanan di bawah Ordinan itu dibuat
secara sah, mereka juga tidak menimbulkan isu sama ada tahanan di bawah Ordinan
itu sah atau tidak. Oleh itu, responden mengaku bahawa penahanan pemohon di
bawah Ordinan itu tidak dibuat secara sah.
(2) Kedudukan di Malaysia adalah jika tahanan seseorang
adalah akibat tahanan terlebih dahulu yang menyalahi undang-undang, suatu
tahanan kedua itu juga menyalahi undang-undang. Oleh yang demikian, penahanan
pemohon di bawah Akta itu menyalahi undang-undang kerana ia sebenarnya adalah
suatu sambungan penahanan yang menyalahi undang-undang. Oleh itu, perkara itu
adalah mencukupi untuk mahkamah membenarkan permohonan ini.
(3) Beban membukti terletak atas responden untuk membuktikan
bahawa surat rekuisisi itu telah dibuat oleh seorang pegawai konsul Surahanjaya
Tinggi British. Seksyen 2(1) Akta itu menyatakan bahawa seseorang itu boleh
dikatakan seorang pegawai konsul di mana terdapat suatu surat pemberikuasaan
daripada kerajaan Malaysia untuk orang itu menjalankan fungsi konsul. Surat
sedemikian tidak ditunjukkan dan oleh itu tidak ada keterangan untuk
menunjukkan bahawa penulis surat itu adalah seorang pegawai konsul yang
dibenarkan membuat permohonan bagi pihak United Kingdom. Oleh demikian, jika
surat itu hendak dianggap sebagai suatu permohonan, ia bukan suatu permohonan
yang sah di bawah Akta itu.]
Penghuni Gua : Semuga paparan ini memberi menafaat kepada semua pembaca dan pelajar. MLJ adalah dokumen awam . Ia boleh di akses di Laman Web Jabatan Kehakiman Malaysia. Tq
No comments:
Post a Comment