FOLLOWERS

Sunday 15 April 2012

MAHASISWA LOW CLASS !!!! KAH KAH KAH KAH KAH !!!!


BELAJAR TAK SETARA MANA.MARKAH MAIN CUKUP MAKAN AJE. TAPI CAKAP MENGALAH PROFESSOR. CUMA YANG NAMPAK BODOHNYA MAHASISWA INI IALAH SEMUANYA MAIN PUKUL RAMBANG AJE. APA IMPLIKASI PENGHAPUSAN HUTANG PTPTN DAN KEWAJIPAN MEMBAYAR HUTANG DALAM ISLAM TAK PERNAH DI FIKIR. CARA MANA NAK MENAMPUNG JIKA HUTANG PTPTN DI HAPUSKAN PUN TAK ADA.YANG MEREKA NAMPAK IALAH JALAN PINTAS JANGKA PENDEK IALAH DENGAN CEKAU DUIT PETRONAS. ITU JELAH. TAK KE BODOH NAMANYA.

2. KEDUANYA MEREKA KATA MAHASISWA BEBAS BERCAKAP DAN TIDAK PATISAN . TAPI YANG BERUCAP DAN HADIR SAMA DALAM DEMO HARAM INI IALAH TIAN CHUA SI BIADAP TU. KATA TAKPARTISAN TAPI NAMPAK SANGAT DARIPADA POSTER YANG DIBAWA TU TAK ADA KENA MENGENA  PUN DENGAN PTPTN. SEMUANYA POSTER POLITIK. ITU YANG NAMPAK BODOH DAN LAWAKNYA DEMO MAHASISWA OTAK TAK PANJANG DAN LOW CLASS INI............. YANG RAMAINYA MELAYU DAN BERKELULUSAN  SASTERA DAN SAINS SOSIAL...................CAKAP LEBIH .................OTAK TAK ADA. HANYA  SEPERTI BURUNG KAKATUA YANG MENGAJUK TUANNYA BERCAKAP. ............KAH KAH KAH KAH KAH !!!!!! 

3. MENGAPA TAK TUNJUK PERASAAN DI DEPAN PEJABAT MB SELANGOR DAN KELANTAN YANG SEHINGGA KINI MASIH MEMBERI PINJAKAMN PELAJARAN KEPADA PELAJAR SELANGOR DAN KELANTAN. MENGAPA TAK BERI BIASISWA? ITU BUKTINYA MEREKA LOW CLASS DAN NAMPAK SANGAT BELANG MEREKA. LOW CLASS!!!!!!!!!!! KAH KAH KAH KAH !!!!

19 comments:

  1. hukum kewajipan bayar hutang tu arif omar elok bgtau pada kak ijat sekeluarga and si tajudin ramli dulu,dorang berhutang ratus2 juta tu duit rakyat,igt kn pd dorang suruh bayar ye..

    ReplyDelete
  2. Budak2 tidak sedar diri..tuntut ilmu dulu, belajar sungguh2, pastikan dapat kelas 1, ambik kos sains politik, lepas tu ambik alih lah negara ini. PM tu bukannya batu, kamu gantilah. Ini baru beberapa semester, baru keluar dari sekolah menengah..kalau kena tendang dari U, siapa tanggung, tak fikirkah keadaan ibu bapa,keluarga yg mengharapkan kejayaan kamu. Kenapa demontrasi jalanan yg menjadi pilihan? Jangan nafsu dan keghairahan menukar segala masa depan. Kalau gagal di uni boleh kah mendapat apa2 jawatan?

    ReplyDelete
  3. Ijat laki dia bayar hutang. Tajuddin pun bayar. Apa isunya. Kalau tak tahu jsngan cakap. Kena tuduh tu isu lain bukan kerana tak bayar hutang

    ReplyDelete
  4. Memberi pendidikan percuma adalah suatu kewajipan kerajaan mana-mana negara pun kalau mampu dilaksanakan.

    Soalannya, adakah kerajaan Malaysia mampu RM2 - 3 billion menanggung beban ni?

    Jawapannya Tentulah kalau kerajaan kurangkan projek-projek kroni yang berbillion-billion tu. Kan bagitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap macam budak taraf tadika. Hidup dibumi malaysia masih tak tahu bersyukur apa ada depan mata. Semua nak FREE.

      Delete
    2. agaknya, kalau sudah diberi pendidikan percuma kepada semua, apakah isu lain yang akan dibangkitkan untuk mendapatkan benda-benda PERCUMA ini?

      Susu anak PERCUMA? Daipers PERCUMA? Pertol PERCUMA? kereta PERCUMA? teh tarik PERCUMA? rokok PERCUMA? bini PERCUMA? kubur PERCUMA? Baju sekolah dan kasut sekolah PERCUMA?

      Masuk aje tentera bro .. dengar cerita spender pun dapat PERCUMA, yang lain-lain tu jangan cerita la. Anak pergi sekolahpun naik trak tentera ...

      Tapi, ada berani ke masuk tentera? Setahu aku, orang-orang yang banyak cakap macam Anony 7:34 ni cakap aje banyak, sembang kat kedai kopi macam la bagus sangat, takat dengar cerita hidup dalam tentera, lututnya ketar ketar, peluh sejuk bertitis-titis keluar, badan gigil pasal takut .....

      Delete
    3. Sembang kopi koner secawan pun depa bayar...

      Delete
  5. Boleh beri pendidikan percuma dengan syarat...

    JANGAN MENYALAK BILA KERAJAAN NAIKKAN PELBAGAI JENIS CUKAI!!!

    Gempar!! Azmin Ali Maki Anwar?? Pasal Apa??

    ReplyDelete
  6. anony 7:34 ni memang cakap tak usul periksa. siapa kata kerajaan tidak beri pendidikan percuma untuk penuntut universiti? Memang ada peruntukan untuk pelajar-pelajar yang mana diberi biasiswa secara percuma. tetapi kerajaan tidak membabi buta beri biasiswa ini cuma diberi kepada pelajar-pelajar cemerlang yang mengambil bidang-bidang tertentu contohnya perubatan dan kejuruteraan. kerajaan juga menaja pelajar-pelajar untuk pengajian di luar negara.

    bagi sesiapa yang mengambil pinjaman melalui PTPTN pula, jika berjaya menamatkan pengajian dengan cemerlang, mereka boleh memohon menukar pinjaman itu kepada biasiswa. lebih dari 11,000 pelajar yang berjaya (cuma 2000++ sahaja pelajar melayu sahaja) yang mengecapi keistimewaan ini terutama pelajar cina (lebih 8000++)..

    jadi jangan membuat tuduhan melulu yang mengatakan kerajaan tidak bertanggungjawab dengan tiadanya peruntukan untuk mengagihkan biasiswa. dan untuk menjawab soalan anda, memang kerajaan mampu dan sudah memberi lebih dari RM2 - RM3 billion bagi menanggung pelajar cemerlang. sementara PTPTN ini pula dikhaskan untuk pelajar-pelajar yang tidak 'secemerlang' tetapi masih lagi berpeluang untuk membuktikan mereka masih boleh jadi cemerlang dan seterusnya dianugerahkan biasiswa atas kejayaan mereka.

    saya sarankan anda perlu banyak MEMBACA ... kedanggalan anda dalam mendapatkan info dan data menunjukkan anda cuma pandai "bercakap politik" di sini sahaja.

    ReplyDelete
  7. Sejak isu PTPTN muncul, baru aku memahami isu pinjaman dan biasiswa yang diberi oleh kerajaan :

    1. Biasiswa diberi untuk pelajar yang cemerlang dalam SPM dan STPM dan dihantar untuk belajar ke dalam dan luar negara. Biasiswa ini dikeluarkan atas nama JPA, Petronas, ATM dsbnya. Orang kata, pelajar-pelajar ini adalah "tip of iceberg".

    2. Pinjaman dikeluarkan oleh PTPTN, Kerajaan Negeri, MARA dsbnya diberi untuk pelajar-pelajar yang layak memasuki dan meneruskan pengajian di IPTA dan IPTS. Pinjaman ini akan diberi pengecualian dan ditukar menjadi biasiswa jika pelajar berjaya mendapat keputusan baik dalam pengajian dan biasanya pelajar yang mendapat mata 3.0 ke atas sahaja yang diberi pengecualian ini. Kadangkala penilaian juga diberi kelonggaran berdasarkan kepada bidang dan jurusan yang diambil juga, contohnya kejuruteraan dan perubatan diberi pertimbangan khas.

    3. Golongan pelajar yang diberi pinjaman tetapi gagal menempatkan diri dalam kumpulan cemerlang. dan mereka ini hanya berfikiran keputusan lulus sudah mencukupi.Akhirnya mereka ini harus menyelesaikan jumlah pinjaman yang diambil ketika mereka di universiti/kolej dahulu.

    Untuk golongan ke 3 ini, kebanyakan dari mereka adalah mereka yang menuntut di IPTS dan mengambil jurusan diploma yang tidak mempunyai "pasaran pekerjaan" yang banyak dan memerlukan mereka mendapatkan pengalaman kerja bagi mereka meneruskan pengajian di peringkat ijazah. Dan golongan inilah yang sukar mendapat pekerjaan dan terpaksa melakukan kerja-kerja lain, terutamanya kerja pemasaran dan MLM untuk meneruskan hidup mereka. Pendapatan yang diperolehi adalah berkadar terus dengan apa yang dapat dari pelanggan selalunya tidak banyak dan ini menyebabkan sukar bagi mereka membayar pinjaman PTPTN. Ada juga mereka yang lain yang terpaksa melakukan perniagaan sendiri (atau berkongsi) untuk terus hidup dan kerja yang dilakukan tidak sama dengan apa yang mereka belajar dahulu, contohnya sekarang mereka terpaksa menceburi sektor pertanian dan perniagaan online.

    Dan ada antara pelajar-pelajar ini kecewa disebabkan tidak dapat pekerjaan dan hanya melepak di rumah dan mengharapkan ibubapa untuk menjelaskan pinjaman PTPTN.

    Kesimpulannya, bagi golongan-golongan ini PTPTN sudah menjadi beban dan mereka tidak jalan lain mencemuh PTPTN tanpa memikirkan PTPTN lah yang telah membantu mereka untuk melanjutkan pelajaran ke IPTS atau matrikulasi atau asasi dulu.

    Jangan menyalahkan PTPTN atas apa yang kamu perolehi semasa pengajian dahulu. Seharusnya bila sahaja mendapatkan pinjaman PTPTN, mereka harus bertekad untuk mengejar kejayaan dan menjadi cemerlang. Dengan kecemerlangan itu nanti, status pinjaman akan automatik bertukar menjadi biasiswa dan pasti tidak membebankan. Satu lagi, sebelum mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran, perlulah lebih berhati-hati memilih jurusan yang diidamkan. kata orang jangan salah pilih, kerana ada jurusan itu tidak menjaminkan pekerjaan dan imbuhan yang baik.

    Jangan salahkan kerajaan atau PTPTN kerana yang sebenarnya pengetahuan, kegigihan dan usaha keras sebenarnya membezakan antara satu pelajar dengan pelajar yang lain. Jangan jari telunjuk menuding kepada kerajaan dan PTPTN, tetapi tanpa anda sedari, 3 jari lain menunjukkan ke arah diri kamu sendiri.

    ReplyDelete
  8. tak faham-faham lagi. Naib-naib chancellor, timbalan-timbalan naib chancellor pelajar tak beri taklimat kepada pelajar-pelajar ini kah? Dato seri khaled Nordin pula yang mendapat bahananya pula

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0415&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm
    Kerajaan tanggung sehingga 95% yuran pengajian IPTA
    SHAH ALAM 14 April - Kerajaan menanggung yuran pengajian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini antara 85 hingga 95 peratus bagi meringankan beban rakyat yang melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi.
    Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, meskipun pelajar masih perlu membayar yuran pengajian namun jumlahnya tidak lagi membebankan terutama mereka daripada keluarga berpendapatan rendah.
    Sebagai contoh, katanya, pelajar yang melanjutkan pelajaran dalam jurusan perubatan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hanya perlu membayar yuran pengajian sebanyak RM9,000 berbanding kos sebenar iaitu RM166,000.

    ReplyDelete
  9. PTPTN kena bayar..habis sharizat dah bayar ker TM 250 juta balik kat kerajaan? sharizat pun berhutang dan menyalahgunakan duit pinjaman...dia dah start bayar ker? banyak tuh!!!

    Tak adil lah Sharizat dapat pinjaman free, tp pelajar kena 4 %..silap2 masuk mahkamah..

    Suruh Sharizat bayar sama2 lah dgn kitorg!!


    jawab....

    ReplyDelete
  10. OTak UMNgOk Be-eNd jauh lebih rendah dari BONTOT LEMBU NFC (National FeedTheLord Corruption), mana boleh pikir.....mana boleh jawab!

    Kalo jawab pun...jawapan standard mangkuk jamban je mcm tu punye blog ni!

    ReplyDelete
  11. Betul bro Langsi...penjilat jubo lembu umno tak habis2 suruh budak2 U bayar PTPTN..tapi Sharizat dah bayar ke pinjaman RM 250 juta tuh..agak2 sebulan mau RM 50 ribu nak bayar tuh! itu paling koman tuh!

    jgn budak U jer nak diugut, tapi sharizat senang2 jer boleh lepas....celakak umno!

    ReplyDelete
  12. Kepada Anon Apr 14, 2012 11:22 PM, yang dapat geran bukannya sharizat. Yang dapat geran adalah syarikat dan bukannya shahrizat. Punbegitu, pegerusi syarikat itu perlu bertanggungjawab terhadap geran itu, dan telahpun di tudoh dimahkamah dan akan dibiarakan (kerena tak mengaku salah). Sementara itu, akaun-akaun dan aset dan duitnya dibank mungkin sudah dibekukan kerajaan kot sementara kes selesai.

    ReplyDelete
  13. akan dibicarakan bukannya dibiarkan (ejaan silap)

    ReplyDelete
  14. Mana pergi duit RM500 juta yang diberi oleh Kerajaan Pusat kepada kerajaan negeri Kelantan untuk selesaikan masalah air?

    Dibandingkan RM250 atas kes NFC, lebih teruk lagi kes kerajaan negeri Kelantan .... kat negeri lain, air paip jernih aje tapi air paip di Kelantan dah macam AIR KUMBAHAN@TAIK!!!

    ReplyDelete
  15. BEDEBAH KERAJAAN NEGERI KELANTAN ...

    RM250 JUTA X 2 = RM500 JUTA. MAKSUDNYA 2 KALI LEBIH TERUK DARI KES NFC. SEKURANG-KURANGNYA NAMPAK GAK LEMBU-LEMBU DALAM KANDANG.

    KAT KELANTAN, MEMANG AIR PAIP MACAM AIR TAIK .. KOTOR 7 BERBAU ... MALULAH !!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  16. Kerandut dan lubang jubor langsi n pencacai depa kataa boleh simpan ayaq Ah Nu Gay yang bersepah di suh donia termasok di umah poteh di negeri oangputeh yang masih tersimpan dalam kondom... Ha... x10

    ReplyDelete

PETA PELAYAR