FOLLOWERS

Sunday 9 October 2011

INDIA DAN MELAYU ISLAM DALAM PKR DAN PAS KENA KENCING JE !!!!

( Cina ini pun adalah tokoh korporat 1 Malaysia. PN Najib tak nak beri penghargaan kerana beliau menziarah Chin Peng di Thailand. Boleh beri hadiah " Prihatin 1Malaysia " )








................................................Seperti yang dijangkakan, DAP akhirnya mengetepikan hukuman gantung enam bulan yang dikenakan terhadap ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan..

Menurut kenyataan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC), keputusan itu diambil selepas beliau mengemukakan rayuan. Manoharan hanya diberikan amaran.

Awang musykil kerana tidak sampai dua minggu keputusan menggantung Manoharan diambil, ia diringankan dengan alasan beliau telah meminta maaf. Setidak-tidaknya biarlah penggantungan itu dilaksanakan sebulan dua terlebih dahulu.

Dari awal lagi, ramai yang boleh baca tindakan yang diambil ke atas Manoharan sebelum ini hanya main wayang. Ia sekadar mahu memperlihatkan di mata rakyat bahawa parti itu tidak berkompromi kepada pemimpinnya yang menghina negara sendiri. Sedangkan hakikatnya - tidak.

Dengan perkembangan terbaru ini, DAP telah memberikan isyarat yang salah dan mengelirukan kepada rakyat.

Ia memberi gambaran DAP tidak sensitif kepada soal-soal kenegaraan. Seolah-olah Manoharan menjadi agen provokasi DAP untuk melihat sejauh mana ‘pencerobohan’ boleh dilakukan ke atas bendera kita pula.


Parti rasis?

Salah satu faktor mengapa hukuman gantung ke atas Manoharan ditarik balik, adalah bagi menyelamatkan Setiausaha Agung, Lim Guan Eng daripada tindakan disiplin.

Dengan membenarkan penggantungan ke atas Manoharan berjalan, ia akan mengundang tekanan daripada banyak pihak termasuk dalaman untuk melihat Guan Eng juga dikenakan tindakan.

Atas kertas, kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang itu yang memburuk-burukkan Johor jauh lebih serius berbanding Manoharan.

Beberapa pihak melihat tindakan Guan Eng sebagai cubaan mensabotaj ekonomi Johor selain menjejaskan imej negara. Tidak lama dulu, menteri kanan Singapura, Lee Kuan Yew pernah mengeluarkan kenyataan yang sama tetapi kemudian bertindak memohon maaf.

Perbuatan Guan Eng mengejutkan rakyat Malaysia terutama penduduk Johor. Ramai yang terguris termasuk Sultan Johor dan pihak polis yang telah bertungkus lumus sehingga berjaya mengurangkan kadar jenayah di negeri itu.

Walaupun Guan Eng telah memohon maaf tetapi caranya tidak budiman dengan menyalahkan pihak media.

Persoalannya apakah DAP berani mengambil tindakan ke atas Guan Eng. Beliau adalah Setiausaha Agung dan Ketua Menteri Pulau Pinang selain faktor nepotisme - menjadi anak pemimpin utama DAP, Lim Kit Siang.

Ada yang melihat faktor orang Cina begitu dominan dalam DAP akan turut mempengaruhi keadaan. DAP mendabik dada ia adalah parti diwakili semua kaum tetapi realitinya kaum lain terpinggir. Bukan setakat agenda dan hala tuju, jawatan utama dalam DAP sejak dahulu lagi dikuasai oleh satu kaum. Pemimpin-pemimpin kaum India tidak mendapat tempat sewajarnya meskipun peranan mereka cukup signifikan.

Dalam isu Manoharan, para pemimpin kanan DAP sudah boleh menghidu bahawa tindakan ke atas beliau semata-mata, akan mencetuskan rasa tidak puas hati lebih menebal daripada ahli dan penyokong kaum India.

Melainkan, jika Guan Eng juga dikenakan tindakan sebagaimana Manoharan. Begitu pantas beliau dihukum. Tetapi setakat hari ini, tiada bayang-bayang tindakan ke atas Guan Eng. Malah semalam, DAP membuat keputusan untuk tidak mengenakan sebarang tindakan ke atas Guan Eng. Awang geleng kepala. Manoharan dibebaskan hanya untuk menyelamatkan beliau rupa-rupanya. Ia merupakan percaturan yang memalukan. Parti itu sebenarnya terlepas kesempatan untuk membuktikan bahawa ia tidak rasis dan pilih kasih.

Guan Eng sekali lagi terlindung dan semua ini sudah boleh dijangka dengan mudah. Selain menjadi anak Kit Siang dan menyandang jawatan utama, kulitnya lebih cerah daripada Manoharan. Itu sahaja.


Penghuni Gua
: wayang . semuanya wayang. Nak selamatkan Lim Guan Eng sahaja. Cakap tak serupa bikin. Itulah demokrasi cara cina rasis ini.


2. Yang bodohnya adalah Melayu PKR dan PAS. Kena main je !!!!!!!!!!!Kesian. Juga bangsa India dalam PKR lebih-lebih lagi India dalam DAP. Kena kencing tiap hari.

7 comments:

  1. DH NASIB MELAYU DAN INDIA JADI BAHAN KOMUNIS BROO

    ReplyDelete
  2. Melayu UMNgOk Be-eNd...diNGOK-NGOKkan aje dek ChuaSex...Lets!

    Dah dia tolak HUDUD sebijik mcm NajisNazak tolak, UMNgOk Be-eNd dok sanjung lagi sebagai Presiden MCA... walau pun dah sah pelakon porno dgn bini org...disanjung dek Be-eNd!

    ReplyDelete
  3. Kalau disapina ...saya akan datang beri keterangan. Tapi setelah diberi sapina, MAK-KAK-MAH pulak tolak sapina tu... mcmana saya nak beri keterangan.

    Najis...najis... satu lagi flip-flop Msia. Mansuhkan ISA tapi tunggu dulu tahun depan! Flip-Flop lagi.

    Tarik kuota Bumiputera... media salah tafsir tu. Flip-Flop lagi... ni musti pasal ade FLOM - Fat Lady of Msia!

    ReplyDelete
  4. Hakim hanya boleh disegi undang-undang benarkan saksi relevan sahaja berikan fakta atau keterangan bukan siapa-siapa yang suka-suka nak berceramah dibenarkan. Mahkamah bukan tempat selebriti atau tempat hiburan dan bukannya sarkis.

    ReplyDelete
  5. Awang musykil kerana tidak sampai dua minggu keputusan menggantung Manoharan diambil, ia diringankan dengan alasan beliau telah meminta maaf.

    Bukankah inilah yang dikatakan "Mahkamah Kangaroo"?Tapi mengatakan orang bukan main sedap.

    ReplyDelete
  6. La anon 05:13...

    Yg menggantung dan yg menarik balik keputusan gantung tu MAK-KAK-MAH ke???

    Itu keputusan parti politik je... mcm kelab sukan le! Ikut suke pimpinan parti/kelab! Bukannya mahkamah...

    Mahkamah kene buat keputusan ikut fakta dan kebenaran tapi kalo keputusan mahkamah ikut telunjuk pemerintah; tembolok dan periuk nasi; takut kene tukar atau turun pangkat... baru la mahkamah kangaroo atau pun MAK-KAK-MAH!

    Awat la tak abis-abis Ngok dan Ngap puak2 UMNgOk Be-eNd ni....

    ReplyDelete
  7. kah kah kah!
    kesian gua tgk anakbabi 05:13!
    kah kah kah!

    dh tau BaNgang jgn ler tunjuk sgt BaNgang lu tuh!
    kah kah kah!
    buat malu bapakkutty jer lu neh!
    kah kah kah!

    ReplyDelete

PETA PELAYAR