FOLLOWERS

Saturday, 12 September 2009

SUMPAH SAIFUL / DSAI : PANDANGAN BEKAS MUFTI PERLIS !

Di petik dari blog : Empayar Malaya




Penghuni Gua : Kita fikirlah sendiri. Apa pun : apa yang takut sangat nak bersumpah. Bukan rugi dan terkeluar ialam dan akidah pun. Ia bukan isu politik. Untuk redakan pertikaian di dalam masyarakat. Bicara hal lain. Ini dok pusing, pakai silat kung fu, kuntaow, juda , habis segala silat tak mahu bersumpah..

2. Itu pun mata dan telingan serta mata hati penyokong DSAI ini masih tak dapat melihat dan mendengarnya. Tak gugur pun syahadah kita kalau bersumpah pun. Saiful sumpah kata tak islam. Minta tunjuk cara islam tak ada pulak ulama-ulama tunjukkan.

3. Fikirkanlah.

13 comments:

  1. Penjelasan oleh Ust Dr Asri jelas dan terang. Dia menjelaskan bedasarkan ilmu yg sebenar.

    kalau dengar alasan yg diberikan oleh Anwar. Ust uphan PKR Badrol Amin dan ada sorang perempuan dlm TVPAS (tak tahu siapa tu), menunjukkan betapa ceteknya pemikiran mereka dan tidak dapat membezakan antara menuduh orang berzina/liwat dengan orang yg mengaku diliwat oleh orang lain.

    ReplyDelete
  2. Yang anyayanya ialah penyokong penyokong tu. Kalau benarlah seperti yang kita dok gambarkan... Mashaalah... Tak termasuk bab bersubhat ke ? ? Allah hu ... ;;; ::: ... besar tu .... ....

    ReplyDelete
  3. salam PG

    saya dah balik tapi nak rehat dulu lepas raya kita jumpa

    salam

    ReplyDelete
  4. Penghuni Gua buta atau pekak atau tak pandai membaca..

    Maaf kerana terkasar bahasa..

    Telah banyak ulamak yang jelaskan kaedah bersumpah menurut Islam dan keperluan bersumpah..

    perkara bersumpah jangan dibuat main jangan kata tak gugur syahadah..

    Silap langkah silap perkiraan memang boleh gugur syahadah..wal'iyazubillah..

    Dato Seri Anwar Ibrahim tak perlu melayan atau turut terjebak dalam perkara remeh temeh bahkan mempermainkan Islam seperti ini..

    Ustaz Asri cuma menjelaskan konsep Sumpah Mubahalah menurut Islam..

    ReplyDelete
  5. salam bro,

    Jangan mimpi la mamat ni nak bersumpah. Kalau dia nak bersumpah tahun 1998 dulu dia dah buat dah...
    Yang dia tahu.....Saya bersumpah ini satu konsfirasi untuk menjatuhkan saya. huhuhu...mengabihkan boreh je...

    ReplyDelete
  6. salam...
    sy nk tnya...

    1.Lepas saifool sumpah anda mgharaapkan sumpah kan.. lepas anwar pun bersumpah maka apa kesudahannya? apa yg anda harapkan?

    2.pernah anda dengar..
    mangsa: sumpah rumah saya dirompak semalamoleh si lelaki A"...
    atau kita biasa dengar lelaki A:"sumph saya tak rompak rumah tersebut"
    -pendakwa atau didakwa yg akan bersumpah?? saifool atau anwar yg sepatutnye bersumpah? kenapa saifool sebuk nak bersumpah? motif?

    3. apa kesan pada orang bukan islam kalau mereka lihat islam atau melayu yang nak membuktikan diri mereka benar hanya dengan bersumpah? so siapa yg bersalah? orang yang sumpah duluke?

    4.fikirkanlah... kesah sumpah nih hanya ada sekali sahaja berlaku ketika zaman rasulullah..
    sepasang suami isteri berjumpa nabi... si lelaki bersumpah di depan baginda dan mengatakan sumpah dia nampak isterinya berseekedudukan dengan lelaki lain. dan si isteri bersumpah mengatakan tidak berlaku curang terhadap suaminya.. maka siapa yg salah..? cara nabi.. baginda bukan suka2 suruh mereka sumpah ye... baginda mencari dulu bukti2 dari ke2-2 belah pihak.. (sifat nabi yg adil) selepas tiada bukti dan saksi baru nabi suruh ke2-2 bersumpah... dan siapa yg bersalah? allah sahaja yg tahu... tapi kes saiFOOL nih belum dakwa die da sebuk2 bersumpah sari sebelum permatang pauh PRK... untuk ape kawan? fikirkanlah....

    4.bagaimana mata hati penyokong saiFOOL seperti anda masih tak dapat melihat dan mendengarnya? tak gugur syahadah kite kalau bersumpah pun... (anda kata) kenapa kalau tak bersumpah gugur ke syahadah kite?(sy tanya anda) saifool sumpah kata tak islam... biar sy tunjuk ajar tak payah tanya tok2guru lain lah sebab caranya tok2 guru dah diberitahu tapi kamu tu yang memekakkan telinge kamu...
    1.dakwa... cari bukti dan saksi... kalau dah ada perlukah bersumpah?
    2.yang didakwa yang bersumpah bukan yg mendakwa... berbunyi... sumpah saya takbuat... bukan seperti saifool... sumpah saya diliwat...
    3.kalau dah tahap bersumpah biar allah yg tentukan siapa bersalah bukan menunding saifool atau DSAI yg bersalah...

    ReplyDelete
  7. nik aziz kata sumpah saiful tak ikut islam. habis bersorak satu kampung menghalalkan cakap tuan guru politik. apa lah nak jadi dengan parti PAS ni, sanggup menjual agama. heii....entah la PG.

    Fuad-Klang

    ReplyDelete
  8. SLM BRO...ANUWAR DH TUKAR STRATEGI..SEBELUM NI "LWN TETAP LWN" KINI "TANGGUH TETAP TANGGUH"!..PENCACAI2 DIA PLAK MMG MCM LEMBU..BOS KAKI SUNTUT PUN DIORANG TETAP PERTAHANKAN SBB PECAYA PD MAHZAB "FREE TINKER"..HARKK PTUIHH!!

    ReplyDelete
  9. Aku tetap sokong PAS..
    Aku lembu PAS ka??

    wei..nik aziz tu sapa?..hangpa tu sapa?
    quran dah khatam ka?..nik aziz tu satu quran ada dlm kepala siap skali ngan terjemahan..
    korg yg bercakap ni...dah berapa juzuk dlm kepala?..

    Sket2..kata PAS jual agama ..
    apa korg tau??
    aku tetap sokong PAS walaupun sekeliling aku UMNO..aku xksh pun..xpenah gaduh pun walaupun kena maki..

    nabi pun kena maki..
    ni kan pulak nik aziz..yg xmaksum

    Aku lembu ka ikut org yg sebuku quran dlm kepala?
    xkan aku nak ikut org yg bini dia pun xpakai tudung...

    sumpah jgn buat men2...
    ust azri dia trg pasai cara sumpah..
    mai kat korg..hbs semua putar..xtau la kat hgpa.
    yg pasai saiful tu serah kat tuhan la..sbb dia yg maha tahu..
    saiful salah ka..anwar salah ka..dah siap pun pembalasan diorg kat akhirat.

    yg pasti aku tetap sokong PAS..
    adakah aku lembu PAS..
    xkish la apa2 gelaran....yg pasti lembu pun makhluk tuhan..
    bkn utk diheret2 dan dipijak2

    ReplyDelete
  10. saya nak bagitau, saiful ni bertunang dgn anak mumtaz jaafar (anak dgn suami pertama), tetapi si joanna zaki dan saiful tu pandai nak mengalih pandangan org lain, katanya bapa joanna tu namanya zaki tapi laki mumtaz bukannya zaki. memang la bukan nama zaki, sebab mumtaz dah kahwin dgn org lain... pastu si mumtaz tu, apa hubungan dia dengan rosmah mansor? org kanan dia en.arif ooi... sapa yg tak kenal dia dengan si yati tu, sahabat baik saya keja di golden lounge regional MAS KLIA. selalu sgt nampak geng big mama tu... utk makluman, kawan saya tu penyokong umno... tapi disebabkan kes ni, dan kebetulan dia pun lihat dengan mata dia sendiri, jadi dia dah tak percayakan umno lagi.

    ok, kita balik bab sumpah tu, en.arif ni tak pernah mengaji Al-Quran ke? tu dia la org umno, setakat baca, tapi takmau cuba nak paham isi kandungan. cuba baca balik surah An-Nurr. tak pasti ayat berapa, tapi saya ada la juga baca dan memahaminya..(ayat 1-15) kan dah diterangkan semuanya? En.Arif tak yakin ke dengan Al-Quran? nak bersumpah pun, kena sebut sampai 4 kali, dan kali yg ke lima barulah sebut jatuh laknat. kalau sebut sekali je mcm yg saiful tu buat, sumpah tu tak sah WALAUPUN dia sebut nama Allah...

    Lagi satu, bukankah dia dah merujuk kesnya dengan laporan polis. Tunggu saja la kena siasat, apa motifnya secara tiba2 bersumpah dalam masjid, panggil wartawan ketika kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh sedang berjalan. Bukankah ini satu konspirasi? En. Arif ada otak bukan, saya rasa sesiapa saja yg sebaya dengan si saiful tu boleh melawan DSAI tu. DSAI tu bukannya peninju... bukannya tokoh angkat berat, umur pun dah 60 lebih... setakat nak terajang dia pun saya rasa si saiful tu boleh buat...fikirlah sikit!

    itulah masalah org Melayu skg ni, Al-Quran cukup setakat khatam, pastu tinggal atas almari buat hiasan. apa nak jadi ni En.Arif? En.Arif, org2 tua seperti en.arif mungkin ada kepentingan diri untk memesongkan fikiran org2 muda seperti saya. Pernah en.arif masuk laman friendster milik saiful? dia dimaki hamun kerana perangainya. saya heran, kalau dia di pihak yg benar, kenapa kawan2nya sendiri memaki hamunnya? pelik bukan? En.Arif, saya pun pernah menyokong dasar2 umno kerana fikirkan bangsa melayu. saya sygkan bangsa melayu. Masa tu saya tak percayakan pas kerana percaya pas itu terpesong. Tapi sejak saya kaji sndiri, baca dan memahami Al-Quran dengan guru-guru agama, barulah saya sedar rupanya memperjuangkan bangsa itu tidak dibenarkan sama sekali oleh Rasul kita, Nabi Muhammad S.A.W. En.Arif kenal bukan sapa dia Nabi Muhammad S.A.W? Mengaku tak beriman dengan keRasulannya? Kalau En.Arif mengaku beriman, kenapa nak tolak kata-kata Al-Quran? Dan Allah perintahkan kita untuk melaksanakan hukum-hukumNya. (ada dlm surah Al-Maidah).

    ReplyDelete
  11. dengar penerangan dr asri baik2. juga lihat keputusan hakim kes terdahulu. YAA hakim menegasakan sekiranya semua hakim mengadili kes ini, mereka semua nya / yaa hakim dari seluroh dunia akan mengatakan dan tidak dapat menolak bahawa dsai adalah pengamal homoseksual. baca alasan penghakiman kesemua hakim yang membicarakannya. di dalam blog saya ada. pergi ke search. juga tentang sumpah seperti kata dr asri apa salahnya. bukan satu dosa. ia untuk meredakan ketegangan dalam mesyarakat dan tidak berlawanan dengan islam pun. lebihnya serah mahkamah. apa yang takut sangat dengan sumpah. dok pusing kiri kanan. bukan kena penjara dan terkeluar islam pun. lihat keseluruhan penerangan asri ini. jangan dengar sekerat. sumpah. paling kuat pun jika tidak benar dilaknat tuhan. Sebab itu ada berbagai sumpah dalam islam. belajar lebih sikit dik sementara muda. jangan kita tertipu. PG juga ada kisah dsai di hokaido jepun semasa dia tpm. bukan keterangan dengar cakap. dengan mata kepala sendiri. siapa dsai. ha h ah ha ha

    ReplyDelete
  12. Sumpah kifarah ni melibatkan celaan dan memohon laknat Allah andai sesuatu yang disumpahkan itu tidak seperti apa yang dilafazkan.

    Sebab aku dah mula tak percaya tuduhan liwat ni kerana :
    1. Faktor umur
    2. Kes terdahulu. Juka kes terdahulu pun GAGAL disabitkan, rasanya ada yang masih tak putus asa.
    Dulu, Ketua Polis Negara juga menjamah bermalam dipenjara selama 2 bulan kerana kes ini.

    Jadi, sebagai menunjukkan kewarasan akal aku, maka aku menolak menjadi yang mempercayai tuduhan ini.

    Yang terus menerus nak percaya, berlandaskan iman lah, bukan kerana beza politik.Tak nampak macam muslim langsung.

    SAlam

    ReplyDelete

PETA PELAYAR