FOLLOWERS

Thursday 10 September 2009

KRISIS PERAK : DR ABDUL RANI KAMARUDDIN UIAM MENULIS !


Dipetik dari blog Penghuni Gua : KLIK

Anonymous said...

Masih ada sesetengah pihak yang dan masih enggan faham perbezaan sidang dan tempat sidang yang mendapat perkenan Tuanku dengan yang tidak mendapat perkenan Tuanku. Yang dibuat di bawah pokok atau di hotel itu, itu sendiri yang pandai-pandai maka prosidng DUN konon itu tidak memperolehi kekebalan.

Sidang 7 Mei berbeza kerana ianya sah sebab adanya perkenan Tuanku. Dengan yang demikian, prsidingnya dan mereka yang terlibat dalam prosiding itu pun mendapat kekebalan.Kini giliran Ganesan pula selaku Speaker jika dia mahu, merujuk bekas Speaker dan kuncu-kuncunya kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan.

Dr Abdul Rani bin Kamarudin
Pensyarah Undang-Undang UIAM

3 comments:

  1. Tak pernah pun disebut ada pekenan Tuanku sebelum ini. Ya ke cerita tu. Macam pelik je....

    ReplyDelete
  2. SLM BRO...SURUH GANESAN COUNTER SUE SI MANGKOK2 HAYORN TU BALIK!..BIAR PADAN MUKE DIORANG!.. KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  3. PT 1 (Perintah Tetap DUN) mengatakan “maka Setiausaha Dewan hendaklah membacakan Pemasyhuran DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan memanggil mesyuarat..”.
    “PT 10 (1) mengatakan “ Penggal Dewan hendaklah diadakan pada waktu dan tempat sebagaimana yang ditetapkan oleh DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan dari semasa ke semasa melalui perisytiharan dalam Warta,”
    Maka jika tiada perkenan Sultan, jangan nak kata sidang DUN didewan itu boleh sah, apatahlagi dibawah pokok.
    Dalam Artikel 72 Perlembagaan, Persekutuan kesahan suatu prosiding DUN tidak boleh dicabar diMahkamah. Persoalannya, pertama dan utama, adakah sidang yang dibuat itu pada mulanya sah atau keputusan yang dibuat semasa DUN bersidang? jika DUN bersidang dengan sah (mendapat perkenan Sultan) maka Artikel 72 terpakai. Jika tidak tiada kekebalan disisi undang2 termasuk pendakwaan.
    selebihnya carilah sendiri.

    Dr Abdul Rani Bin Kamarudin

    ReplyDelete

PETA PELAYAR