FOLLOWERS

Saturday 18 July 2009

NYALAAN LILIN NIZAR UNTUK KEMATIAN SETPOL : ISLAM BENARKAN?


Dipetik dari Blog : Awekz Bukit Gantang



Penghuni Gua : Adakah islam membolehkan orang islam bersama-sama menyalakan lilin bagi upacara kematian seorang yang beragama buddha? Bukankah ini perbuatan haram?

2. Apa komen PAS? Nizar ini dapat undi tertinggi Naib Presiden semasa muktamar agung PAS di Selangir baru-baru ini? Mungkin inilah cara orang beriman PAS memperingati dan menunjukkan simpati kepada mereka yang beragama buddha. Islam PAS membenarkannya kot?

3. Minta komen sikit Dr Harussani? Apa komen Mahfuz? Jahanamlah islam kalau diperintah oleh pemimpin dan parti yang sebegini. Berbagai warna mereka ini bertukar. Boleh berubah mengikut tempat.

4. Bila bab sumpah yang dibuat oleh Saiful katanya tak islam, ikut kristian. Minta contoh sumpah ikut islam tak nak tunjukkan. Inilah jenis munafik yang sebenar. Nerakalah tempatnya.

13 comments:

  1. Salam,

    Tok Guru Nik Ajis mungkin kata buleh atau diharuskan kalau untuk kepentingan politik PAS....

    ReplyDelete
  2. Lepas ni kalau ada mufti bagi teguran mesti mufti tu kena maki hamun dek pejuang2 PAS yg mengaku pejuang Islam itu.

    Kita tunggu apakata Nik Aziz.

    ReplyDelete
  3. Bagaimana dengan PM Malaysia yang meletak kan bunga di TUGU KEBANGSAAN?

    ReplyDelete
  4. sepatutnya Nizar harus dipersoal tentang isu ini. Nizar harus menjelaskan apa sebenarnya kebodohan yang sedang diciptanya.. Adakah untuk tujuan publisiti politik? Seperti media mencipta gosip-gosip artis yang memundurkan pemikiran rakyat Malaysia?

    Nizar harus keluar untuk membuat penjelasan tentang perkara ini dan PAS seharusnya perlu merasa bertanggungjawab didalam menjelaskan hal ini.

    ReplyDelete
  5. PM LETAK BUNGA DITUGU KEBANGSAAN TAK APA KERANA SEPERTI KATA NIK AZIZ UMNO DAN PEMIMPINYA TAK BERIMAN.JADI PEMIMPIN UMNO DAN ORANG MACAM KAMI SEMUA NI TAK APA KERANA TAK BERIMAN SEPERTI KATA NK AZIZ. CUMA PEROALAN DIATAS KERANA MEREKA BERIMAN. BOLEH KE NIZAR BUAT BEGITU . DIA KAN BERIMAN.

    KAN, KAN , KAN

    ReplyDelete
  6. salam bro,

    Nizar ni kalau pasal kuasa dan politik, tuko agama pun dema sanggup gamaknya le......hehehe

    ReplyDelete
  7. Orang Bn & UMNgOk semua nya buta agama... PM Najis meletakkan bunga kt tugu negara tu mufti siap cakap haram lagi dia xpeduli, lepas tu mufti siap kena warning lagi...upacara yg DS Nizar buat ni bukan nya upacara agama, ianya adalah diam sejenak sambil pegang lilin! xde apa pun bacaan2 yg melibatkan agama...itu sajalah yg dia boleh tribute utk mendiang teo, xkan dia nk sedekahkan al fatihah! apa bengap nya kamu ni, sedangkan Rasullah sendiri pernah bangun bg menghormati mayat seorang yahudi, apa kah bagi kamu nyawa seorang cina lebih murah dari nyawa seorang melayu? atau sebalik nya???...nampaknya kamu lagi teruk seorang yahudi!

    ReplyDelete
  8. anda adalah contoh terbagus yang memberikan nama/tanggapan yang buruk bagi orang ramai ke atas Islam.

    HEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOO!!! bangunlah kawan!!!

    sekarang seorang warga negara kita telah mati dalam bangunan kerajaan selepas dibawa masuk. dan dia bukan seorang jenayah!!!

    MATI!!! you tau???

    seluruh rakyat malaysia, tak kira bangsa harus bangkit bersama untuk menuntutkan kebenaran dan keadilan dalam perkara ini.

    sekiranya kita masih tidak menyuara sekarang, tidak akan ada orang menyuara demi kita apabila ahli keluarga kita pula terkandas.

    jangan berfikir ini bukan masalah kita, ini masalah cina. tidak, kerana anuwar dan kugan juga mengalami kezaliman yang serupa dan mereka belum dapat menuntut keadilan mereka kerana kita tidak menyuara sebulat hati.

    sekiranya kita masih bisu, kejahilan akan berganda. negara tersayang kita akan terjerumus dalam kandar kegelapan dan binasa.

    ReplyDelete
  9. Elok Para Mufti beri penjelasan akan CANDLELIGHT VIGIL ini supaya muda mudi seperti zakwan ini tidak terkeliru tentang Rasulullah bangunan menghormati jenazah yang lalu dengan Nizar dan yang lain sama-sama mengambil bahagian dalam 'Candlelight Vigil' ini.

    Cina DAP dengan Underworld mereka punya pasal, Orang Melayu sesama sendiri bermusuhan dan pertikai pula soal akidah masing masing. Apa nak jadi dengan orang Melayu. Layu terus nampaknya.

    ReplyDelete
  10. zakwan,
    Aku ni non partisan.Kalau dah salah tetap salahlah.Apahal pulak kau nak bela2?Sebab kau sokong dia semua boleh ke?Kalau gitu apa beza kau dengan orang umno yang kau benci sangat tu?

    Perbuatan nabi bangun ketika jenazah lalu kau nak samakan dengan candlelight vigil ke?Kau tahu ke apa itu candlelight vigil?CV tu upacara keagamaan untuk mendoakan jenazah dalam agama kristian.Dalam kes ini aku tak pasti apa agama simati tapi adakah umat Islam dibenarkan mengikuti upacara keagamaan lain semata2 menunjukkan simpati?

    chong,
    Tiada siapapun di sini yg suka atas kematian mendiang teoh.Jangan salah faham.Penulis blog ini cuma menegur atas isu agama yg terang2 salah yg dilakukan oleh orang Islam.Jadi jangan masuk campur dengan urusan agama kami ok.Kami dengan agama kami,kamu dengan agama kamu.

    ReplyDelete
  11. Candelight vigil ini, bagi saya, ada lah satu cara memprotest atau menyokong satu issue atau tindakan. Bukan semestinya bersangkutan politik.

    Candelight vigil ini bukan upacara agama tetapi tindakan demokrasi dan keprihatinan seseorang.

    Ianya jauh lebih aman dari tindakan sucide bombing atau riots.

    ReplyDelete
  12. TQ EN. USIN. ENGKO MEMAHAMI APA YANG PG MAKSUDKAN DALAM TULISAN PG. AGAMA KITA. ITU SAHAJA.

    ReplyDelete
  13. Sdr, memang dari dulu lagi saya tengok Nizar ni tiada muka ukhwah seperti mana digembar-gemburkan. Riaknya begitu ketara sekali bila menduduki kerusi empuk Menteri Besar. Dan, ape yang lebih mendukacitakan perangainya yang suka merampas mikrofon dan kekadang suka sangat untuk memberikan ucapan walaupun tidak dijemput, mungkin masa itu die MB jadi buat sesuka hati jer nak bercakap walau tidak dijemput. Sikap menunjuk2 tu juga diterjemahkan semasa melakukan solat2 berjemaah di surau SUK. Bagi saya yang penting dilakukan adalah keihlasan dan tidak riak/takabbur. Jangan ingat orang lain tidak hebat membaca ayat2 AlQuran sebagaimana beliau!. Tu yang dok tunjuk2 sangat. Jadi, bila sesuatu itu dilakukan tidak ikhlas dan riak Allah bayar CASH kat dunia NI, SEDIKIT JER aLLAH NAK TUNJUK BILA KERUSI MB ITU DI TARIK SEMULA, tengoklah apa yang beliau lakukan adalah redha mengikut cara seorang muslim apabila ditimpa musibah. Malah, sanggup menderhaka kpd Rajanya. Menyuruh dan menghasut bangsanya yang selama ini taat dan berkhemah menjadi kasar, biadab dan tidak bertamaddun, berguling2 atas jalan raya. Tidak pernah terjadi dalam sejarah Bangsa Melayu derhaka sebegini rupa. Ini adalah cara yang di bawa oleh NIZAR Wal Pas wal DAP Kafirun. Tetapi buka itu realitinya, sebenarnya saya merasakan Bangsa Melayu yang di Parti PAS ini telah dibeli oleh DAP untuk menderhaka kepada Rajanya. Jelas dan Jelas sekali, kalau tuan-tuan tidak percaya tengok jer lar Gelagat NIZAR bertafakur dengan LILIN dan mungkin itulah Amalan ISLAM mengikut Mahzab PAS. Terimalah PARTI PAS, ALLAH nak terbalikkan hati sesorang itu dengan sekelip mata jer. Natijahnya disini, JANGALAH SELALU MENGANGGAP/MENGHUKUM ORANG LAIN ITU SEMUA SALAH DAN TAK ISLAMIK DAN RIAK BAHAWA DIRI SENDIRI JER YANG BETUL, AKHIRNYA ALLAH TELAH BUKTIKAN DENGAN HADIAH CASH UNTUK SEMUA UMAT ISLAM LIHAT KEPINCANGAN ISLAM PAS MELALUI TABIAT NIZAR INI. SO, sedar-sedar lah wahai bangsaku. Kembalilah kepangkal jalan hulurkan salat permuafakatn dan ukhwan persaudaraan Islam yang Hakiki, dan akan kuat lah sesuatu bangsa itu bila bersatu.- Wassalam.
    Azhari Hj Abu - KESATUAN ANAK ANAK MUDA ISLAM PERAK - KAMI

    ReplyDelete

PETA PELAYAR