FOLLOWERS

Monday 6 July 2009

BABI DI KEDAH : MENGAPA KERAP PILIH KAWASAN MELAYU?

Penghuni Gua : Tak habis-habis masalah tentang babi dan penyakit yang berkaitan dengannya.


2. PG mencadangkan semua kandang babi yang hendak dibina di masa hadapan atau yang hendak dipindah lokasi hendaklah di tempatkan di kawasan yang berhampiran dengan pengguna terakhirnya. Yang paling baik bina dan pindah kandang-kandang babi ini di kawasan kampung-kampung baru atau di kawasan yang majoritinya orang cina .

3. Mereka pengguna akhir dan telah biasa dengan bau dan keenakkan spesis ini. Yang PG lihat selama ini dan menjadi punca pertikaian ialah ia dibina dan dipindah di kawasan perkampungan orang Melayu / islam . Inilah yang menjadi punca masalah.

4. Cadangan kedua ialah kita mengambil contoh Singapura. Singapura mengahramkan terus penternakan babi di negaranya walau pun menggunakan teknologi paling canggih pun ( secara bertingkat dan rumah ternak konkrit seperti kondo ). Ini pun diharamkan di Singapura. Semua daging babi diimpot dari China dan sebahagian bekalan daging babi ini dibekalkan dari ladang ternakan babi di Johor dan Melaka. Pengusaha ternakan babi di Singapura menyalurkan modal kepada pengusaha Malaysia bagi membina ladang babi di Malaysia. Mereka amat bijak.

5. Jadi kepada kerajaan Malaysia, haramkan terus penternakan babi di Malaysia. Bekalan daging ini boleh diperolehi dari Taiwan, China dan sebagainya. Import sepenuhnya bekalan daging ini dariluar. Bekalannya amat banyak. Ia terjamin bersih dan pertikaian dan persengketaan perihal babi di Malaysia dapat ditamatkan. import babi sepenuhnya.

6.Juga banyak lagi tanah-tanah kosong di Indonesia. Pengusaha ini boleh membeli sebuah pulau atau beberapa buah pulau dari jumlah 30,000 buah pulau yang berselerakan di Indonesia untuk dijadikan ladang ternak mega bagi bekalan daging di Malaysia. Bagus apa. Lihat Batam, Indonesia memberikan kebenaran Batam dibangunkan oleh Singapura. jadi konsep yang sama boleh digunakan oleg kerajaan Malaysia atau pengusaha babi di Malaysia bagi mengusahakan ladang secara besar-besaran di pulau-pulau terpencil di Idonesia secara besar-besan.

7. Atau juga pengusaha mengusahakan ladang babi ini di Timur Leste yang masih serba kekurangan dan memang dialu-alukan kemasukan pelabur asing ke sana bagi meningkatkan ekonominya. Kos buruh pun murah. Anak-anak bagi pun tak perlu dibeli. tangkap aje babi-babi yang berkeliaran ditengah-tengah bandar utama di Timur Leste.

8. Bagi membawa berbagai penyakit. PG menentang pembukaan ladang babi di kawasan penempatan Melayu / Islam bukan atas dasar perkauman , atau kerana babi itu bernama babi tetapi demi menyelesaikan masalah yang dibawa olehnya.

9. Nasib le kau babi. PG bukan bencikan engkau babi, tetapi PG bencikan bau dan penyakit yang dibawa oleh engkau. Memang benar wahai babi, kau juga diciptakan oleh Allah seperti kami. tetapi kami tidaak boleh terima kehadiran kau di kawasan kami di atas sebab di atas.
10 . Inilah sahaja pendapatan PG setakat ini yang mampu PG fikirkan. Mungkin ramai sangat yang berminat dengan penternakan babi ini kerana ia amat menguntungkan kepada sesiapa yang mengusahakan. Inilah binatang yang paling produktif di dunia dalam menghasilkan waris bagi kesinambungan hidup dan kekalnya spesis ini di bumi Allah ini.
11. Kesian babi.

12. Atau mungkin PAS boleh selesaikan masalah babi ini mengikut islam ? Atau DAP dan PKR menyelesaikan masalah babi ini mengikut prinsip Malaysian Malaysia atau guna kaedah meritokrasi? Mereka kan pakar dalam selesai masalah rakyat dan tahu semua perkara. Cakap ! Apa yang mereka tak pernah cakap dan bangkitkan. Jadi mintalah mereka selesaikan.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR