FOLLOWERS

Tuesday 12 October 2010

ARAHAN HATA / NUJ : SEMUA WARTAWAN BOLEH MENGENDAP : AGENDA DAILY !!!




Kawan rasa malas dah nak cakap bab ni.Lantak depa lah.Rupanya ramai juga kawan-kawan budak press yang tak begitu setuju dengan kenyataan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Hatta Wahari yang kata tak salah wartawan The Malaysian Insider menyamar masuk ke taklimat tertutup Puteri UMNO tempoh hari.

Hatta pun kawan juga…geng budak press yang lain pun Kawan juga.Kalau tanya Kawan secara peribadi dan profesional memang tak setuju dengan kenyataan Hatta ia ‘hal biasa’.

Masa sembang dengan kawan-kawan di kantin Parlimen Isnin ada yang hairan mengapa Hatta boleh buat statement macam tu defend perbuatan Boo Su-Lyn tu.

Hatta mengunakan argument seperti dilapor Malaysiakini sudah biasa wartawan menyelinap masuk dengar taklimat Presiden UMNO menjelang Perhimpunan Agung UMNO.

Kawan-kawan kata mereka lebih melihat perbuatan wartawan Malaysian Insider itu dari angle nawaitu dia.

Kata depa dengan membawa selendang untuk menyamar macam ‘ gadis Melayu’ itu sudah cukup untuk gambarkan bagaimana dia dah set nak curi dengar hal-hal yang diperbualkan dalam satu taklimat tertutup.

Soalnya kenapa hanya cerita tentang mata sepet dan kaki botol saja?

Kalau itu nawaitunya nak bagi orang bukan Melayu geram kat Melayu…ini kerja juga boleh dibuat oleh wartawan Melayu lain.

Depa tanya susah sangat ke nak mengendap apa yang diperbualkan dalam mesyuarat dan taklimat tertutup kaum-kaum lain.

NUJ boleh gerenti ke forum kaum-kaum lain tu tak cakap ' macam-macam' bab orang Melayu?

Macam-macam cara beb kalau memang dah set nak buat kerja tu.

Betul juga wartawan Cina mengendap forum Melayu.Wartawan Melayu pula mengendap forum Cina dan India.Repot hanya bab cakap-cakap yang sensitif aje.

Apa Macam.Mau cuba?

“Apa dia ingat Malaysian Insider saja boleh buat…kami tak boleh buat?” Itu cakap seorang kawan yang geram.

Apakah NUJ nak tanggong risiko wartawan start lawan buka cerita-cerita sensitif gitu sepanjang masa.

Kalau Hatta nak tau pokok pangkalnya depa dok tanya kenapa Malaysian Insider hanya berani mengendap forum orang Melayu saja…nak cari salah pegawai kerajaan Melayu saja.

Ada dengar depa pi mengendap forum kaum-kaum lain agar laporan itu seimbang.

Kita pun tau trendnya sekarang memang puak-puak ni mau kasi orang bukan Melayu marah dan marah pada orang Melayu aje menjelang PRU ke 13 ni.

Kalau kerja mengendap dengan nawaitu macam Boo Su-Lyn tu namanya freedom of the press …selamatlah Malaysia dan all the best pada NUJ.

Kawan: berani mengendap orang mandi aje

Penghuni Gua : Jom kita ramai-ramai mengendap. Kita mengendap Hata dan NUJ juga. Lepas ini wartawan Al Islam boleh le menjalankan semula aktiviti mengendap di gereja bagi mengetahui aktiviti mengkristiankan orang islam. Boleh kan? Hata dan NUJ yang arahkan !!!!

2. Jom mengendap !!!

8 comments:

  1. Wartawan berbangsa Melayu dan Islam apa lagi sahutlah cabaran PG...itu pun jika ada telor!!!!

    ReplyDelete
  2. Menyeludup masuk majlis tertutup dan menyatakan berita yang berbaur perkauman atau hasutan menjejaskan kesejahteraan dan atau keselamatan negara. Apa tindakan Bukit Aman?

    ReplyDelete
  3. peguam negara lembab , maleh nak amik tindakan..pasal cina or keling tuduh perkauman , dia x ambil tindakan, tp bila melayu di tuduh perkauman cepat2 dia arahkan pendakwaraya bwk pi court....kan mcm sial punyer peguam negara...

    ReplyDelete
  4. ITU YANG AKU GERAM TU ANON.

    MELUAP HATI TERBAKAR

    ReplyDelete
  5. Hatta ni nampak sangat berat sebelah. Ini amat memalukan. Saya tak kisah dia nak sokong parti mana, itu hak dia, tetapi apabila dia bercakap sebagai presiden NUJ, dia kena ingat dia mewakili kami semua. Dia suara NUJ. Jadi dia kena seimbang, unbiased. Bila bukak mulut, otak nak kena guna. Ini tak. Percakapannya mencerminkan political stance dia sebagai pro-pembangkang. Worse, dia gunakan NUJ sebagai platform.

    Inilah balanya bila pilih budak hingusan yg takder sense of professionalism jadi presiden. Zaman Norila Daud dulu NUJ dihormati. Kalau berpanjangan Hatta di NUJ nampaknya lingkup la maruah persatuan.

    Tak pernah dalam sejarah NUJ sebaik dipilih presidennya turn around dan kutuk majikannya sendiri. Kalau dia ada personal issues dengan Utusan, jangan dibabitkan NUJ. Malu, sungguh memalukan.

    ReplyDelete
  6. Yang tak salah mengendap tu Polis Trafik aja cari kesalahan pemandu melanggar undang-undang jalanraya.

    Jangan salahkan Hata Presiden NUJ seorang, sebab yang memilih dia menjadi Presiden adalah ahli-ahlinya. So apa yang diluahkan oleh Hata adalah suara rasmi NUJ termasuk semua wartawan dibawah naungannya.

    ReplyDelete
  7. Memang dh kije wartawan kena cari berita, kalu dok kat opis @ buat liputan kat majlis rasmi je bukanlah wartawan sebenar tu. Wartawan barat sanggup menggadai nyawa utk mendapat berita so setakat mengendap kat majlis tertutup takde apalah.

    Majlis tertutup bukanlah lesen utk seseorang melakukan kesalahan lebih2 lg meniup semangat perkauman utk membenci sesuatu kaum krn adalah sangat tidak baik utk negara kita.

    Para bloggers usahlah lg dok main2kan isu perkauman ni,terimalah kenyataan yg rakyat M'sia dh ditentukan Allah swt hidup berbilang bangsa yg hikmahnya utk kita berganding bahu sama2 memakmurkan negara ini.

    ReplyDelete

PETA PELAYAR