FOLLOWERS

Sunday 10 October 2010

JANGAN TEMBERANGLAH HATA / NUJ !




Kegiatan wartawan menyelinap masuk ke dalam majlis-majlis tertutup untuk mendapatkan berita merupakan satu perkara biasa dalam dunia kewartawanan di Malaysia, kata Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ).

Sehubungan itu, presidennya, Hata Wahari, hari ini menyangkal dakwaan Puteri Umno bahawa tindakan seorang wartawan portal berita yang didakwa menceroboh masuk sebuah majlis tertutup pergerakan itu pada 27 September lalu sebagai tidak bertanggungjawab.

Penghuni Gua : Tak usah temberanglah NUJ apa lagi Hata. Nak temberang apa. Warna kau orang semua kita semua dah tahu. NUJ dan Hata bebas? Nak kebebasan? Sudahlah.

2. NUJ dan Hata kata tak salah wartawan menyamar. Oklah, PG pun boleh terima. Tapi semasa wartawan Al Islam menyamar ke dalam gereja untuk mengetahui dakwaan gereja mengkristiankan orang islam dulu mengapa NUJ dan Hata sendiri ( walaupun belum jadi presiden NUJ ) kemetot diam membisu malah mengecam lagi wartawan Al Islam . Wartawan Al Islam dikatakan tak beretika.

3. PR jangan cakaplah. Minta polis ISAkan wartawan Al Islam ini. Masa tu, NUJ kemana, Hata kemana. Sama aje suaranya dengan PR dan termasuk Majlis Peguam yang siang malam mengecam wartawan berkenaan. Ini termasuklah si Khalid Gereja dan sebagainya.

4. Alih-alih dalam kes wartawan Boo ini pulak, boleh dan tak salah pulak. Malah Hata kata tak langgar etika kewartawanan.

5. Kalau Akhbar arus perdana bukan main , NUJ dan Hata mengehentam kononnya pemberitaannya tak bebas dan beritanya hanya mengikut tuan akhbarnya. NUJ dan Hata kononnya perjuangkan kebebasan media . Kononnya lah. Tapi PAS, DAP di Kelantan dan P Pinang mengaramkan liputan oleh akhbar arus perdana kerana kononnya liputan mereka tidak diperlukan. Kebebasanb apa?

6. Mengapa Hata dan NUJ macam mulut naik kurap diam membisu dan tidak mengecam kerajaan PAS Kelantan dan DAP di Pulau Pinang?

7. Hata ini pakai baju wartawan ke pakai baju politik. PG dengar , dia ini cakap je berdegar-degar. tapi punggungnya penuh dengan tahi juga. Dengarnya dia ini adalah pendewa utama DSAI. Dulu ada juga satu makhluk presiden NUJ. Cakap nya juga bukan main . Lebih kurang sama juga lah dengan Hata ini. Akhirnya pecah tembelang melakukan gangguan seksual terhadap rakan setugas wanita di luar negara. Ke mahkamah akhirnya.

8. Akhirnya mengundur diri dan dipulaukan dengan penuh hina? Apa cerita?

9. Hata ni pun lebih kurang jugalah temberangnya. Habok pun tak ada!!! Tak gitu!!!

22 comments:

  1. ni la cakap xcheck back apa yg dia kuarkan kenyataan. bila kena batang hidung cina cepat membela kena btg idung melayu dilanyaknya cepat2. bangsa melayu dah semakim mundur disebabkan pengampu melayu yg dok atas kerusi empuk.. ntah la bila org melayu nak sedar

    ReplyDelete
  2. hata ni bukan keturunan melayu.tengok je individu yang nama pelik2..macam latheffa koyakuthi...bukan nama melayu.dan bukan keturunan melayu..apa nak heran dengan anjing2 ni.
    tugas dan matlamat mereka adalah untuk menghina bangsa melayu.

    ReplyDelete
  3. Salam Ukhwah

    Maaf PAB berkata2 :

    Sebenrnya kebebasan bersuara, keadilan dan kesamarataan dah jadi hak mutlak PKR.

    Bila utusan dan akhbar perdana lain sentuh isu perjuangan bangsa (mengikut perlembagaan) dikatakan melanggar kebebasan bersuara. Siap tuduh lagi kerajaan tak telus kononnya halang Harakah, Suara Keadilan dan Roket dihalang kebebasan bersuara...org mcm nie pun ada lagi ker kt dunia.

    Kalau berani..dtg singapura dan bertanding di sana..serta keluarkan akhbar parti tue di negara LKY tue. tgk..apa cerita? Ada berani!!!

    Yg PAB konfius..dah tau si hata tue tue tak nuetral..naper lantik dia Presiden NUJ. Siapa yg lantik dia..Apa kita blog pro-kerajaan buat satu blog rasmi anti-hata samapai dia letak jawatan. Beri yg lebih layak

    Gilo punya Hata.

    Pesanan PAB : Jgn guna perkataan 'gilo' sebarangan. Nanti N.Ajis sensitif

    ReplyDelete
  4. Hatta, Engkau ni memalukan NUJ. Kalau nak berpolitik, quit Utusan dan letak jawatan NUJ lah.

    ReplyDelete
  5. lesen wartawan ini besar, boleh masuk rumah orang walaupun tak diundang dan boleh merakam perbualan dan hubungan kelamin suami isteri orang. lesen wartawan tersebut kalau tak ditarik, membenarkan hakikat itu. Malangnya, Presidenya sama turut bersekongkol membenarkan mana-mana wartawan masuk rumah orang dan merakamkam apa sepatutnya suatu perkara dan hal peribadi antara suami isteri. Layakkah orang sebegini menjadi Presiden wartawan? Saman wartawan dan Persatuan tersebut adalah langkah perundangan yang sah.

    ReplyDelete
  6. PG dapatkan lesen wartawan dan 'menyelinap" masuk rumah Hata walau tak diundang dan rakam apa yang tak patut. Kalau ditanya, cakap aje wartawan adda lesen besar dalam mendapatkan berita dan dibolehkan menceroboh.

    ReplyDelete
  7. Presiden NUJ ni `menembakpun' tak mampu, nak tembak orang!! Pergilah belajar `menembak' dulu. Dah pandai barulah belajar tembak orang lain!!


    picu

    ReplyDelete
  8. Salam PG,
    Kasi hantam sama olang semaciam Ng Huat Taa ni.
    Jangan kasi can! Bodo punya Melayu ini olang!!!!!!

    ReplyDelete
  9. bagi pelempang je si Hatta ni.....kepala tokcai dialah kebebasan konon. nanti le kau dapat citer tentang dalam kain kau ditebarkan biar semua org tahu...aku nak tgk apa komen kau pulak. kebebasan wartawan le.......TUNGGU KAU HATTA...SAAT TU AKAN DATANG SATU HARI NANTI...AKU NK TGK WAJAH KAU MCM MANA PULAK....

    ReplyDelete
  10. DARIPADA APA YG AKU BACA KOMEN2 BUDAK2 UMNO DI ATAS MEMANG LAH MEREKA NAMPAKNYA MARAH2 PD PRESIDEN NUJ TERSEBUT..SEBAB APA MEREKA MARAH2? SEBAB PG YANG MEMBODOHKAN DAN MENGAPI2KAN SENTIMEN TERSEBUT, WALAU PUN SEBENARNYA TIADA APA2 PUN..MACAM KETUK TIN KOSONG, LG BESAR TIN KOSONG ITU, LG LAH BESAR BUNYINYA YG MEMEKAKKAN TELINGA...KIRA MACAM ITU LAH KEBODOHAN DAN KEDUNGUAN BUDAK2 UMNO SPT KOMEN2 DI ATAS...

    MSLHNYA IALAH, KENAPA PRESIDEN NUJ BEGITU BERANI DAN LANTANG MEMPERSOALKAN KEBEBASAN MEDIA? APA ITU MEDIA NASIONAL? SEPATUTNYA MEDIA NASIONAL LBH BERSIKAP TERBUKA DAN ADIL KPD SEMUA PIHAK, SIFATNYA MEDIA NASIONAL ADALAH TDK BERPIHAK KEMANA2 BAIK KIRI ATAU KANAN...INI TIDAK, MEDIA NASIONAL TELAH DIHAKMILIKKAN OLH PARTI POLITIK, MAKA LIHAT LAH APA YG BERLAKU...SELAMA NEGARA MALAYA INI UJUD, MAKA SELAMA ITU LAH MEDIA NEASIONAL TELAH DIHAKMILIKKAN OLH PARTI PEMERINTAH MAKA TAK HERAN LAH MEDIA NASIONAL ITU DIREMOTE KONTROL DAN STERENGNYA TELAH DIKAWAL SUPAYA IANYA HANYA MENGIKUT LALUAN YG TELAH DIARAHKAN!!

    MAKA UJUDLAH KETIDAKADILAN DI SITU KERANA MEDIA NASIONAL TELAH DISALAHGUNAKAN OLH PARTI PEMERINTAH, SEOLAH2 MEDIA NASIONAL ITU ADALAH AKHBAR PARTI POLITIK MEREKA PULAK!! MAKA SUDAH TENTULAH LAPORANNYA BERAT SEBELAH...

    SEBAB ITU RATA2 ORG KINI SUDAJ TAK HERAN DGN APA2 LAPORAN BERITA MEDIA NASIONAL, DAN MEREKA SUDAH HILANG KEYAKINAN TERHADAPNYA...SEBAB MEDIA NASIONAL INI ADALAH MILIK UMNO/BN MAKA KITA PUN TAHU APA TUJUAN PEMBERITAANNYA...

    MAKIN LAMA, PEMBACA DAN PENDENGAR MEDIA NASIONAL MAKIN TURUN DAN BERKURANGAN..SEBAB ORG KINI TDK MAHU LAGI MENERIMA BERITA SEBELAH PIHAK, PIHAK SEBELAH LAGI PUN KITA KENA DENGAR JUGA APA YG MEREKA CAKAP...SELEPAS ITU KITA PERTIMBANGKAN, MANA YG LABH BAIK..ITU YG KITA PILIH...!!
    PERCAYALAH, RAKYAT TIDAK MUDAH TERPENGARUH DGN BERITA MEDIA NASIONAL...
    OLH ITU APA YG DINYATAKAN OLH PRESIDEN NUJ ADALAH KENYATAAN YG AMAT PAHIT UTK DITELAN OLH PUAK2 UMNO/BN KERANA IANYA UMAPAMA MENGGANGGU KETENTERAMAN MEREKA SELAMA INI....MEREKA RUPANYA MASIH TERTINGGAL JAUH KEBELAKANG...

    PD UMNO/BN ..BANGKITLAH...KAMU SEMUA SUDAH LAMA LENA TERTIDUR...KAMU TERTINGGAL BEBERAPA GENERASI KEBELAKANG...PEMIKIRAN KAMU SUDAH TIADA NILAI APA2...CUMA TIN KOSONG SAHAJA...

    ReplyDelete
  11. HATTA INI SAMA TARAF DGN SAMDOL@ DOLLAH.. IQ LEMAH.. BILA PUAK PRO KERAJAAN MENYAMAR NAK MASUK BUAT LIPUTAN MEETING PARTI " PUKI R" DI HALANG MANGKOK NI DIAM BISU...SB BUAT TUGAS PUN DI HALANGNYA... DALAM MEETING UMNO / BN SB MASUK JUGAK.. MEREKA BUAT KEJA.. MCM BIASA TAK KIRA PARTI( SEBAB MSB ADA BAHAGIAN POLITIK/ EKONOMI/KESELAMATAN/AGAMA DAN DLL.. TAPI PUAK PEMBANGKANG NI SEMUANYA DI HALANG JADI ' DIMANA KEBEBASAN" YG DI LALAK LALAKKAN MCM ANJING SELAMA INI.. JAWAB LAH MANGKOK AYUN...

    ReplyDelete
  12. Perempuan Cina ni menyamar jadi WANITA MELAYU ISLAM?

    Tangkap dia dan kasi SUNAT dulu.. kalau dah teringin sangat. bawa naik atas pentas,
    sunat depan semua!

    Amoy busuk!

    MakBidan

    ReplyDelete
  13. anon 15.24
    tolong sikit ya. saya bukan budak umno. ahli umno pun tidak. saya bercakap sebagai seorang bekas wartawan yang 20 tahun berkecimpung di bidang tersebut, disamping ahli NUJ. saya ada hak menyuarakan pendapat saya. pada saya awak yang tin kosong; simply said "You don't know what you are talking about."

    ReplyDelete
  14. saya setuju dengan kama at tarawis

    anon tu kata pada diri sendiri. kesian

    ReplyDelete
  15. Kama At-Tarawis... ape punye bangsa bekas wartawan 20 tahun pengalaman tapi tak mampu nak terima kritikan! kalo mcm ni punya wartawan patut diberhentikan dlm bidang kewartawanan pada hari ke 20 je...

    Same jugak dgn tuan punya blog pemegang ijazah Sarjana Sains Sosial dgn CGPA takat 3.5 ni... harap uban je penuh kat kepala tapi akal penuh sart dgn TAIK! Kononnya... "Blog ini merupakan pemerhati bebas dan tiada kaitan dengan mana-mana kelompok. Tidak ada sesiapa yang boleh mempengaruhi otak dan pemikiran Penghuni Gua..." tapi sebenonye TOTOK UMNgOk PIANG!!!!!

    Bravo Anon 15:24... Sesungguhnya kenyataan dan kebenaran amat memeritkan dan memedihkan untuk diterima.... telan je Kama At-Tarawis; terima je kenyataan PG ooooooiiiii!

    ReplyDelete
  16. langsi - ni bukan kes tak mampu terima kritikan. ni kes anda, disebabkan sudah sebati dengan pendirian pembangkang, tak mahu dan tidak mampu menilai dengan rasional. saya tak perlu bercakap panjang lebar sebenarnya. memadai dengan mengetahui bahawa "you don't know what you are talking about." ;-)

    ReplyDelete
  17. salam semua, abang teropong di sini. Kecoh nampak isu hata ni..hehehe..belah belah pakatan, hata ni dah jd macam wiralah..kah kah kah..wira taik kucing dia.

    perasan tak dia hanya pandai attack utusan. sebenrnya dia nih ada dendam peribadi pada bos bos d utusan. jelas sangatlah. siap sebut nama direct lg dalam statement awal dia.

    org dendam macam tu lah, bila ada platform terus tembak orang.tak sabar2. sepatutnya statemnet pertama dia dia adalah statement hala tuju NUJ bukannya terus balun utusan (nak balun bos bos tu).

    bila tgk tingkah laku dia, saya rasa hata ni ada masalah mental lah..kah kah kah...

    pasala kememangan dia tu, dia menang dengan undi wartawan dari aliran bukan melayu...sebab sebelum pemilihan katanya dia ada janji sesautu dengan kumpulan wartawan bukan melayu nih..

    dekat utusan lak tak pastilah dia memang ke kalah tapi dengar2 katanya dia kalah..

    macaman nak memang d utusan? hahahaha...semua org d utusan tau lah taik taik hata yang berceceran tuh...

    banyak sangat lah kalau nak ceritanpasal dia tp jangan tembak sekaligus, nanti hata naik darah..bahaya woooo....

    p/s: hata, yg ko duk crita pasal wartawan diarah masuk dalam taklimat presdien tu janganlah disamakan dengan kisah wartawan Boo tu..bangang punya presdien NUJ...

    wartawan yg masuk taklimat presdien tu bukannya untuk tulis benda benda tak elok..yg masukpun wartawan media kawalan umno saja...macam anak pi dengar ayah ayah bercakap bende rahsia lah..yg buruk takkan anak nak cerita kat org luar

    Boo ni pulak lain,m dia dah terangann niat serong. kenapanak pakai tudung? pouteri umno tu sekular, bukannya macam muslimat pas sampai dia nak kena pakai tudung untuk masuk..rambur puteri umno pun banyak yg karat...

    pastu kenapa boo tu amik angle si mata sepet tu.sengaja kan.. Niat pun dah tadak betul..macam niat hata jugallah sekrang.

    more to come dari abang teropong....mwah mwah

    ReplyDelete
  18. Sebagai Presiden NUJ! Tahniah/takziah sekali kot! Aku tak kenal korang, peduli apa dengan korang nak tulis. Kalau setakat kemenangan didokong budak budak boh sia (bohsuelin), bohjan ke, pembangkang racist 'automatically tergolek dog' kesian diaaa... nasib baik aku tak teruskan kerjaya kewartawanan dulu.

    Hatta... nak cari kebebasan kononnya. Selepas ini bila budak budak (anak ABU)tongong buat hal dah menyelinap masuk dalam kain sendiri, teruk kena belasah, mulalah menyalahkan persatuan tak betul. Bila dah jadi ketua, anak buah buat silap, cover habis habisan. Lalang sehelai pun dijadikan pelindung.

    Beb! Kalau tak makan cabai, hidup ini terasa serabai, jadi jangan salahkan tukang tibai, sebab betul ke, tak betul ke,nanti kena jugak (kaninawu cau cibai = sarapan pagi jiran aku cainis ultra!?).

    ReplyDelete
  19. Kebenaran apa Bravo 23:50??? Kebenaran main depan belakang ke??? Otak lembu le kau ni. Hata dan NUJ macam lampu berkelip-kelip. Lancauuuu

    ReplyDelete
  20. kebebasan songsang yang diperjuangkan hata tu. lepas ini bolehlah menyelinap masuk dan lapur apa yang dalam seluar hata

    katak puru

    ReplyDelete
  21. KAMA AT-TAWARIS 17:52/01:22

    HA..KAN ADA ORG YG MELENTING...TERUTAMA YG MENGAKU MENJADI WARTAWAN PEMBODEK DAN PENJILAT SELAMA LBH 20 TAHUN...WARTAWAN INILAH (JIKA ANDA WARTAWAN POLITIK) YG SEBENARNYA TIDAK ADA ETIKA KEWARTAWANAN YG DIA SENDIRI BERAT SEBELAH, DAN LBH TERUK SAMA2 MENGHASUT DAN MENINGGIKAN LAGI SUHU PERKAUMAN...

    KENAPA ANDA MARAH BILA DIKRITIK? SEBAB ANDA SELAMA INI SERONOK DIBELA OLH TUAN2 ANDA YG MANA ANDA LBH PENTINGKAN KEUNTUNGAN TANPA ADA RASA BERSALAH KDP KEADILAN DAN KETIDAKADILAN...ANDA SEUMPAMA ORG FASIK YG KITA PERLU BERHATI2 KPDNYA KERANA ANDA DAN SEJENIS DGNNYA ADALAH PEMBAWA BERITA PALSU YG PERLU DISARING UTK MENENTUKAN KESAHIHANNYA, JIKA DITERIMA BULAT2 MAKA JADILAH KITA LEMBU YG HANYA MENGIKUT TALI YG DIHERET OLH TUANNYA...

    SEBENARNYA ANDA YG KELIRU DGN DIRI ANDA SENDIRI!!!

    ReplyDelete
  22. yang bela saya suami saya aja, anon 8.24 :-) bukan umno.. anyway, your convoluted argument in this inane response speaks for itself..:-) and in true journalistic style...

    ends

    ReplyDelete

PETA PELAYAR