FOLLOWERS

Wednesday 18 February 2009

NOTA KULIAH 5. SKGP 6023 : POLITIK DAN PERUBAHAN SOSIAL

Sistem Politik Terpusat.

Pemerintah tertinggi adalah dikawal oleh gulungan bangsawa, seperti bendahar, temenggung dll. Juga ia dalam bentuk keturunan dan kekeluargaan dan darah. Ini penting. Tetapi negeri menuntut kepathan yang lebih dari rakyat. Ia kepada 1 sisi dan 2 sisi. Ini dilihat kerana ia ikut dan ditentukan oleh system. Contoh macam NS. Calun yang dipertuan adalah dari 4 undang terlibat. Integrasi berlandas kepada salasilah, ketua dan dituntut untuk dihormati. Contoh istilah Daulat , duli dan sebagainya.

Kesetian kepada negeri dituntut. Patuh kepada temenggung dan bendahara juga. Kerana mereka telah dilantik oleh sultan. Sekarang pun , menteri juga kita patut patuh kerana ia dilantik oleh agung. Pengantian kuasa bergantung kepada salasialah dan warisan atau pemilihan mengikut darah dari salasilah yang sama seperti perak dan NS. Perlantikan juga ikut cara pemilihan n adalah cara seperti perlantikan bendaha dan temenggung.

Ekonomi juga ada pembahagian seperti ekonomi bawahan adalah secara barter. Raja dari cukai dan kepada pemerintah atasan melaului pengurniaan. Pembahagia n semula kekayaan juga melalui cukai dan juga pengurnian. Rakyat wajib bayar cukai. Dah kumpul dan diberi pengagihan semual melalui gaji dan pengurniaan kepada bawahan.

Darjat dan salasialh ialah ia daripada raja, tengku, wan, nik dll.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR