FOLLOWERS

Tuesday 19 May 2009

NIZAR MB PERAK : PROF DR ABD RANI SEPENDAPAT DENGAN DR SIDDIQ AZANI


1. Sememangnya, Sultan adalah kepala Utama eksekutif,...

2. Sememangnya, Sultan adalah kepala Utama eksekutif, Perundangan dan Kehakiman. Maka DUN duduk dibawah Sultan bukan atas Sultan. Perlembagaan negeri itu adalah titah Sultan dan Dewan itu juga adalah tampuk kuasa Sultan, dan Kehakiman dan Perundangan juga adalah lambang (embodiment)Sultan.
3. Maka apabila speaker dan MB hendak bertindak melebihi Sultan, bukankah itu mencabar kuasa Raja dan kesalahan dibawah seksyen 121B Kanun Keseksaan.

4. Dan jika ianya sesuatu yang menggangu gugat ketenteraman awam bukankakh ISA adalah Undang2 untuk menangani massaalah itu?

5. Maka perlu letak jawatan dalam fasal 16(6) Undang2 Tubuh Negeri Perak bermaksud dan tidak lain bahawa jika MB Dato Seri Nizar enggan letak jawatan ("degil") setelah kehilangan majoriti bukankah Sultan berhak dan disegi undang2 menyingkirnya?

6. Pada saya Yang Arif Hakim Aziz juga terkhilaf fakta bila mengatakan Dato Seri Nizar tidak kehilangan majoriti. Permintaannya membubarkan DUN adalah keakuran (admission) beliau sudah tidak ada lagi majorit.

7. Perkara ini semakin menjadi jelas. Saya bersependapat dengan pandagan disini bahawa alasan Yang Arif Hakim Aziz terlalu superficial (lebih kulit dari isinya).

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang2 IIUM

Penghuni Gua : Di paparkan pandangan Prof Dr Abd Rani Kamaruddin di atas di mana pandangannya adalah sama dengan pandangan Dr Siddiq Azani UITM. PG akan terus paparkan pandangan keduanya agar kita semua lebih memahami apa yang berlaku berkaitan krisis di Perak. Kepelbagaian pendapat itu satu hikmah. Semuga kita semua mendapat m,enafaat darinya.

No comments:

Post a Comment

PETA PELAYAR